4:00 24 Apr 2014

Casa Cava- Mode, identitet och bubbel

Jag önskar att varje dag kunde vara Casa Cava-dag. Att jag varje dag fick rota i fantastiska människors modehjärnor och fylla på deras cavaglas. Men en dag i veckan får lov att räcka. Mitt senaste besök var av fantastiska Selam Ghirmay Fessahaye, och det var minst lika fint som de tidigare besöken varit. Hon pratade mycket om modets tysta språk (eller kanske väldigt högljudda) och om hur kläder lever sina egna liv. Jag kände igen mig i det mesta hon sa och skrockade därför en del à la Plura.

Selam Ghirmay Fessahaye

Selam Ghirmay Fessahaye har en excentrisk relation till kläder och stil liksom en oändlig garderob. Hon har på egna villkor arbetat som stylist och jobbar nu som kostymör. Hennes färgstarka och personliga stil kan en inte göra annat än att älska. Hon var ett självklart Casa Cava besök.

Hur ser du på mode? Vad är mode för dig?

– Mode för mig är lite som en god väns jobbiga partner som man måste dras med om man vill fortsätta att hänga med kompisen som man tycker mycket om. Jag har liksom ingen direkt relation till mode, förutom att det typ är ett samlingsord för det jag gillar. Det är lite som att jag blivit ihoptvingad med mode för att jag gillar kläder, färg och allt runt omkring det.

Vad har du för relation till kläder?

– Kläder och framförallt stil har alltid varit ett sätt för mig att kunna tala, kommunicera och uttrycka mig på utan att behöva säga någonting.

Vad har du för relation till din egen stil?

– Jag har många olika relationer till min egen stil.  Precis som med allt annat i livet. En kompis sa att min stil var lite som en tavla som jag målade. Och det är nog sant. Det har varit lite som att jag har målat olika tavlor, som visar olika uttryck och förmedlar olika känslor och budskap. Jag gillar att ta plagg ur sitt sammanhang och att sätta ihop olika världar. Jag har alltid gillat kontraster. Det har varit ett sätt för mig att bryta mig loss och gå emot hur folk har sett på mig eller inte sett på mig, att undvika att bli placerad i ett fack. Kontraster har nog därför varit en jätteviktig och tydlig del av min stil.

Har din relation till din stil förändrats?

– Ja. Jag har successivt och omedvetet tonat ner min stil ganska mycket, jag såg nog mer på min stil som ett verktyg för att kunna föra en tyst dialog mellan mig och de som fattar tidigare. Just nu tycker jag att det är ganska jobbigt att det är det som talar först och starkast. Men det var så jag ville prata förut.

När uppstod ditt intresse för mode?

– Jag har så länge jag kan minnas haft någon stor kreativitet inom mig, som jag inte riktigt fattat vad det är för något. Mode har varit det sättet som jag har fått utlopp för den kreativiteten på. Det är nog där den här tavlan har skapats och blivit till mitt sätt att uttrycka mig på. Det började från en väldigt ung ålder, jag kan inte minnas att det inte har funnits i mitt liv. Som barn la jag stor tid på att hitta knep som hjälpte mig att ta smycken från min mammas smyckesskrin utan att hon märkte. Jag brukade även ta med kompisarna hem från gården och hänga i mammas garderob, tills att hon hittade en glassfläck på en päls, knas.

Vilket är det bästa plagget du äger?

– Jag har inte ett bästa plagg, dock har jag märkt att jag älskar kläder som förändras, gärna när man tvättar dem, jag gillar att tvätta. Kanske att de då slits eller tappar färg, stil och form, blir något helt annat än vad de egentligen är. Kläder som ändrar karaktär är kul och är då alltid unika. Inte nog med att jag pratar med hjälp av kläder, så pratar kläder till mig. Strumpyxor har varit ett favoritplagg genom åren. Jag har haft en knäpp strumpbyxperiod. När mina favorit strumpbyxor, som kostade alldeles för mycket, gick sönder tog jag ett par andra favoriter som också gått sönder ovanpå. Då blev det till något slags mönster av alla hål och tillslut hade jag strumpbyxor ovanpå strumpbyxor ovanpå strumpbyxor. Andra favoriter är de plaggen som jag kan klä upp och ner, att kunna ta plaggen ur sitt sammanhang. Det har varit en stor del av min stil genom åren. Smycken har spelat en jättestor roll i det.

Vad har du för relation till smycken?

– Jag har lugnat mig lite med smycken nu, som med allt annat. Min stil har verkligen varit allt, och i det har det varit olika saker som har fått prata mer eller mindre. Ett tag var jag helt galen i smycken och då var det det som fick tala väldigt högt. Jag gjorde mycket smycken för att jag aldrig tyckte att det fanns örhängen som var tillräckligt stora. Under den perioden handlade jag också julpynt som blev till örhängen. Jag köpte det pynt örat orkade bära.

Vad har du på dig nu? Hur tänkte du när du satte på dig det?

– Någon gammal Hugo Boss tröja, och ett par svarta jeans. Jag tänkte inte så mycket. Eller ingenting alls. Just nu är jag inne i någon jättekonstig basperiod, jag har aldrig i hela mitt liv haft jeans och en vanlig topp på mig. Det har liksom aldrig hänt, jag har inte trott att jag kunnat ha det. Men nu är det bara det som känns rätt, allt annat känns jättefel och utklätt. Jag orkar inte gå in i ett rum och att folk tänker en massa om mig innan jag öppnat munnen.

Vad har du för relation till smink?

– Smink har varit en egen värld som jag har försvunnit in i. Ett tag skulle min eyeliner alltid vara i färg, då köpte jag massa olika kakor som jag målade och fixade och trixade med. Jag vet inte om det var i förhållande till kläder, men det måste det nästan ha varit. Inspirationen till sminket kan ha varit någonting helt annat än till kläderna, men det måste ändå flyta ihop. Allt måste liksom mötas.

Vad har du för smink nu? Hur tänkte du när du sminkade dig?

– Nu har jag inte tänkt alls. Det finns tre sätt jag sminkar mig på nuförtiden. Ett sätt är inget smink alls, vilket är typ måndag till fredag. Ett annat sätt är endast foundation, vilket är när jag vill känna mig lite fräsch och inte se så trött ut. Sen finns det ett sätt när jag sminkar mig lite mer och då är den största skillnaden läppstiftet. Det finns liksom tre olika sminkmodes. Nu har jag eyliner, mascara, kajalpenna och något rosablekt läppstift. Just nu är jag i en box med hur jag sminkar och klär mig. Vilket är ganska nice för jag har aldrig varit det i mitt liv förut.

Vilket är ditt bästa sminkköp?

– Det finns en specifik lila färg som jag älskar, som jag burit med mig jävligt länge. Jag har nog aldrig blivit så glad som när jag hittade ett läppstift i precis den lila färgen.

Vilket är ditt sämsta sminkköp?

– När jag var inne i någon sminkbutik och de skulle hjälpa mig att lägga en perfekt bas. De la typ det bästa sminkningen jag skådat. Och jag köpte allt. Allt det var nog det sämsta sminkköpet. Jag kunde aldrig applicera det på samma sätt. Alla har sin egen sanning om hur man sminkar sig, man lär sig på sitt eget sätt.

Vad har du för relation till trender?

– Just nu ingen. Tidigare har trender varit någonting som jag har jobbat mycket emot. Jag har haft väldigt svårt att se ut som alla andra för jag har aldrig känt mig som alla andra. Om jag har köpt en kjol i någon kommersiell butik så har det aldrig fått vara en kjol, då har det blivit en turban eller en klänning eller någon krage. Allt skulle alltid vara någonting annat. Jag har ägt plagg som har blivit typiska trendplagg, men de har inte varit det när jag har köpt dem. Jag kommer ihåg när jag gick på högstadiet och hade ett par röda byxor på mig, det var katastrof då. Sen hade alla röda byxor på skolan kanske ett halvår senare.

Vem eller vad är din största modeinspiration?

– Att kolla på modebloggar eller modetidningar förstör nästan för mig. Det förstör hur jag är och hur jag tänker. Jag undrar ofta vad som är min inspiration, jag har nog några tydliga inspirationskällor men jag har aldrig kunnat sätta ord på vad eller vilka de är.

Vilket är ditt favorit modemärke/modeskapare?

– Jag vet inte riktigt. Jag gillar nog mer specifika plagg och stilar från olika modeskapare, snarare än ett enskilt märke eller modeskapare. Det skulle kunna vara Jean Paul Gaultier. Jag är chockad över hur mycket fula grejer han har gjort. Han har en specifik stil som är snygg för att den är fulsnygg, sen har han en stil som är så ful att den blir skitsnygg. Jag tycker om plagg som är så fula att man reagerar, då finns det ju ändå någonting där. Likgiltighet är typ det värsta. 

9:38 23 Apr 2014

Det är inte bara Game of Thrones som kan det här med våld och våldtäkter:

Karlar som funderar över att utföra en gruppvåldtäkt.

Karlar som har bytt om till lite ledigare kläder för att inleda en gruppvåldtäkt.

Snubbar som har inlett en gruppvåldtäkt.

En karl som haft ihjäl en kvinna och planerar att gräva ner henne.

En karl som tvingar sig på en brud.

För ytterligare bildmaterial, slå upp valfritt modemagasin.

8:27 22 Apr 2014

Nu blev det tredje kampanjinlägget här på bloggen, så jag tänker att det får börja gå på rutin, jag verkar ju inte kunna slita mig från bläddrandet. Vad kan jag nu tänkas säga om den här Fendi-kampanjen från 2000? Då tänker jag utöver brist på frukost, lunch och middag för modellerna (eller en ser inte den manliga modellen ordentligt men jag gissar på att han inte heller käkat på ett tag). Någon som kan gissa? Kan det vara någonting med färgkombinationerna? Kan det vara någonting med skorna? Svar ja. Den här lilla modenörden är i extas just nu. Det här är nog lekplatsfärkombinationernas urmoder. Kampanjen får mig direkt att tänka på någon pinsamt god glass med bisarrt mycket färgämnen i, som en helt överförtjust äter lite för ofta på sommaren. Skorna är bara helt felfria. Den fantastiska människan som lyckas få tag på de där skorna och ger dem till mig får allt jag äger och har, det lovar jag, eller allt förutom de skor jag äger. Tack på förhand. *Väntar med spänning*

4:48 20 Apr 2014

Kanye West och ASAP Rocky har fått förstärkning. Välkommen till klubben Kid Cudi- det har nu uppstått ungefär lika dålig stämning av din magtröja som ovanstående herrars ”kvinnliga” plagg. Det är så himla känsligt ämne det här med män som rör vid typiskt kvinnliga plagg. Det verkar vara ett speciellt känsligt ämne när hip-hop snubbar gör det. Nedan följer lite twitter reaktioner på magtröjan Kid Cudi hade på Coachella:

Kid Cudi looking like half cheerleader/half punter for Florida st in the 90s
– Bobby Proud (@WhoIsRizzos) April 14, 2014

Never really liked Kid Cudi or his music, now he’s dressing like that? Lol
– Big Homie Nai (@Twerk4Naira) April 14, 2014

Smh, what’s next?…men in daisy dukes? The emasculation continues.
– The BlackMan = God. (@BlackGodBody) April 15, 2014

Kid Cudi looked like a fool in his crop top
– Hot Mess (@ToyKen) April 14, 2014

kid cudi a thot for wearing a crop top to Coachella
– Rude Boy (@phuckwitmebaby) April 14, 2014

I can’t take Kid Cudi seriously in this crop top though
– Nicole Azer (@comeonnicole) April 14, 2014

Dawg, Kid Cudi looks gay as fuck in those tight shorts and cropped top.
– Freddie (@FreddieMagana) April 13, 2014

Kid Cudi Gay For That “Crop Top” Or Whatever …..
–  ὨṽΏ Kàńdłë Gûïí  (@KandleGuii) April 14, 2014

“@KarenCivil: Kid Cudi took over the stage at #Coachella” why is Cudi dressed like Paula Abdul?
– Mal (@inf) April 14, 2014

Väntar nu också på ett sånt här härligt litet uttalande från Lord Jamar gällande Kid Cudis magtröja:

Här har ni ett citat från slutet av videon, lite skev Jamar-analys: ”A strong black man is scary to white people.” ”So what do we do? Let’s feminise him, emasculate him, sissyfy him. To make us feel more comfortable.” En svart man utgör alltså inget hot mot en vit man om han sätter på sig kvinnokläder? Lord Jamar skulle kunna ha en egen talkshow där han tar upp samhällsproblem, och diskuterar dem ur ett genusperspektiv.

1:34 19 Apr 2014

Velvet Goldmine 1998

Toni Collette- Mandy Slade

Ewan McGregor- Curt Wild

Jonathan Rhys Meyers- Brian Slade

Nu tänkte jag att den absolut bästa filmen jag någonsin har sett, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, bara måste ha ett alldeles eget inlägg. Jag har väntat och väntat  på rätt tillfälle för att publicera ett hyllningsinlägg som kan förse er med en ordentlig filmkostymorgasm och idag kändes det bara så rätt. Kan det kanske bero på att kostymen är lite påskartad? Eller så är det kanske så att den känslan jag får när jag tittar på filmen är lite densamma som känslan jag fick när jag öppnade ett påskägg fyllt med mitt favoritgodis omkring 7-årsåldern, total lycka. Eller så är det inte alls påskrelaterat. Jag firar inte ens påsk. Den här filmen har i varje fall den mest fantastiska och godisartade kostymen jag någonsin har sett.

Filmen Velvet Goldmine utspelar sig på 70-talet och handlar om glamrockstjärnan Brian Slade (vilket är en David Bowie-tolkning) och rockstjärnan Curt Wild (som är en Iggy Pop-tolkning). Filmen berör David Bowies och Iggy Pops omryktade kärleksrelation och innehåller därav fett heta scener- alltså två sjukt heta skådisar i helt sjukt heta 70-talskläder som hånglar upp varandra.

Karaktären Brian Slade är en helt underbar Bowie-tolkning. Det kan möjligtvis vara så att Brian Slades kostymer är bättre än David Bowies egna scenkläder och kostymer var. Ewan McGregor som spelar Curt Wild gör nog sin bästa skådespelarprestation någonsin i den här filmen, och titta på hur fulländad han är i den där rosa/lila/silverbrallan på sista bilden. Dör. Utöver de två heta rockstjärne-karaktärerna och deras grymma kostym måste nog filmens främsta kostymorgasm-utlösare ändå vara Toni Collettes karaktär (Brian Slades ännu hetare fru Mandy Slade). Hon och hennes looks förtjänar fan ett eget inlägg för det är perfektion i VARENDA scen. Mandy Slade är definitionen av en 70-talsdiva, och en kan inte göra annat än dregla över henne och alla hennes outfits.

Slutligen, någonting som jag inte får glömma i denna lilla kärleksförklaring- det skulle vara lite skämmigt som uttalad skofanatiker: är alla hysteriska 70-tals platåstövlar i diverse material och färgkombinationer. Det är värt att se filmen bara för skorna. Seriöst.