Vad säger KO?

12:30 15 Dec 2016

Kenza:

nna

I det här inlägget påpekade jag att Kenza kan komma att åka dit på smygreklam för sina omarkerade inlägg om Dubai.
Min läsare Sanna höll inte alls med mig och tyckte att jag bara letade fel och för att vara på den säkra sidan så kontaktade jag Konsumentverkets jurist Otto för att bena ut det hela:

kenzas

Tycker ni att Kenzas inlägg faller under yttrandefriheten?
Där hon skriver om köpta upplevelser och liknande som hon fått av sin uppdragsgivare?
Det tycker inte jag..
Jag tycker hela resan ska markeras som reklam eftersom allting betalas av hennes uppdragsgivare och är på uppdrag av denne.

34 kommentarer | “Vad säger KO?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Luddigt.. men jag känner spontant att gäller avtalet instagram behöver hon inte märka ut det i bloggen då det lite fallar under hennes ”vardag” på något sätt. (Jävligt göttig vardag…)

    1. Anonym skriver:

      Håller inte med alls. Reklam är reklam, oavsett var det skrivs ut.

      1. R skriver:

        Men jag tycker inte heller det här är så farligt. I bloggen skriver Kenza ganska minimalt om resan, bara snabbt om vad hon haft för sig. ”ligger på sängen och redigerar bilder” kan knappast räknas som reklam för Dubai…

  2. Helena skriver:

    Alltså förlåt men Catrins senaste inlägg. Visst förstår alla att hon ej får betalt för hennes ”julkalender” med random länkar till ”utvalda” produkter, men idag har hon tom enbart länkat in till Ur&Penns startsida och hävdar att det är betald reklam . Lol.

    1. M skriver:

      Haha jag vet, sån tragikomik

    2. M. skriver:

      Hennes julkalender består till 90% av adlinks. Länkar som hon plockar från annonsnätverk och som genererar pengar till Catrin för varje gång någon klickar på länkarna.

      Mao så har hon inte ett samarbete med företagen i sig, utan använder sig endast av länkar från annonsnätverket.

      1. M. skriver:

        Tillägg:
        I exemplet med Ur&Penn så använder hon sig av annonsnätverket Stylewish. Det ser du om du tex (från mobil) trycker och håller ner länken. Länken går till Ur&Penn’s hemsida, men via annonsnätverket. Enkelt förklarat men detta gör att varje gång någon klickar på länken så räknas det och Catrin får betalt för varje klick.

        Så klicka INTE på hennes länkar av nyfikenhet om du inte vill bidra.

  3. Ullis skriver:

    Om jag, som privatperson utan företag, får ett par skor av ett företag och väljer att visa skorna i ett instagram-inlägg/min blogg/Facebook där jag även taggar skoföretaget och tackar dem för gåvan – ska jag då ta upp det i min deklaration?

    1. sanna skriver:

      Om du får skorna gratis, ja då ska du deklarera summan som skorna är värda. Det har ingenting med om man är privatperson eller har företag. Inget i livet är gratis.

      1. sanna skriver:

        Sen ska dom naturligtvis deklareras för oavsett om du visar upp dom på sociala medier eller inte 🙂

        1. Nicks ? skriver:

          Varför? Det är ju en gåva, dvs ingen motprestation görs?

      2. Mi skriver:

        Hur är det med Sandra Beijer och hennes inlägg om bud/gåvor hon har fått? Som det här hon la upp idag:
        http://sandrabeijer.se/2016/12/15/fint-i-rosa/#comments
        Jag har alltid tyckt att de inläggen känns lite märkliga ur reklam/gåvo-perspektivet (eller vad jag nu ska kalla det) och får liksom en nu-är-det-fusk-på-gång-känsla men jag vet inte. Försöker inte sätta dit henne, är bara väldigt nyfiken för har aldrig sett någon diskussion gällande hennes inlägg av den här typen.

        1. Fd Mi skriver:

          Just ja, jag heter ju Fd Mi nu, blir förvirrad av mig själv (anar helt plötsligt en nypa förståelse för The Real Hmms frustration när det gäller nick hehe)

    2. Antonia skriver:

      Det finns inga gåvor som ersättning för arbete – i så fall skulle väl alla arbetsgivare kunna betala sina anställda med skattefria gåvor istället för lön.
      Är det en engångsföreteelse så är det väl inte mycket att fundera över men driver man en blogg eller är aktiv på Instagram, Facebook osv i mer regelmässig omfattning så är det troligt att gåvorna skulle komma att bli betraktade som ersättning för utfört arbete.
      Denna artikel tar upp problematiken med gåvor:
      http://www.svd.se/nar-gavan-inte-ar-en-gava

  4. sanna skriver:

    Precis som Sofié skriver så gäller avtalet instagram. Kenza har en livsstilsblogg vilket gör att hon bloggar om sin vardag. Reser hon så bloggar hon om det.

    Hade hon haft en renodlad modeblogg, alltså att hon endast la upp outfit bilder hade man då reagerat om hon haft ett samarbete på instagram som nu med Dubai men endast la upp outfits därifrån?

    Eller om hon haft en matblogg och skulle då testa olika aktiviteter i Dubai men på bloggen skrev om olika restauranger som hon åt på (och betalade för) ska det då märkas ut som reklam?

    Jag tycker Kenza gör helt rätt men sen behöver man inte hålla med men jag anser inte att det rör sig om någon smygreklam när avtalet endast gäller hennes instagram 🙂

    1. Antonia skriver:

      Som vanligt menar jag att du har fel när det gäller detta, sanna.
      Faller på sin egen orimlighet att Kenza skulle skriva avtal om reklam på Instagram och sedan lägga upp många stort uppslagna reklaminlägg med bilder i bloggen utan att dessa skulle betraktas som reklam. Det är samma resa och den ändrar inte karaktär av reklam/samarbete/spons bara för att den omnämns i olika sociala medier.
      Skulle verkligen vara intressant om KO ville driva detta ärende alt något liknande i Marknadsdomstolen eftersom man inte kan få förhandsbesked (som man kan få i skatteärenden t ex).

      Som jag skrev 13 dec i inlägget om Kenza och Dubai:
      ”Är resan sponsrad så smittar detta av sig på alla inlägg och upplägg i sociala medier. Det saknar alltså betydelse om avtalet skulle specifikt avse endast Instagram. Väljer Kenza att lägga upp blogginlägg från resan ska dessa också markeras som spons/reklam/samarbete.
      Jag vill minnas att jag skrev samma sak angående resorna till Hawaii i samarbete med Deo Doc. Är hela resan sponsrad så blir alltså allt att anse som reklam.
      Skulle vara intressant om detta kunde prövas i Marknadsdomstolen. Tyvärr finns än så länge ingen rättspraxis utan man får förlita sig på vad som verkar logiskt.”

    2. Bloggbevakning skriver:

      Vad avtalet säger och vad lagen säger är två helt olika saker. Ett avtal väger inte högre än lag oavsett vad det står i det.

      1. Antonia skriver:

        Jag lyckades i min iver lägga upp inlägget två ggr.
        Anonyms likalydande inlägg kan deletas.
        Tack.

      2. Greta skriver:

        Nej, Marknadsföringslagens regler för reklamidentifiering är inte dispositiva. Man kan alltså inte genom avtal upphäva skyldigheten att reklammärka inlägg som görs i samarbete med företag och/eller mot ersättning.
        Verkar dock som en del företag och konsulter i sina kontakter med ”influencers” är väldigt måna om att inlägg ska framstå som personliga och spontana snarare än som betald reklam.
        Detta är inte korrekt eftersom det är företaget som använder en bloggare för att göra reklam är avsändare och också ansvarig för hur reklamen utformas och identifieras av bloggaren.

  5. Public skriver:

    Jag kan tycka så här:

    Om du får pengar av att göra reklam för en produkt på Facebook men gör också reklamen på din blogg och instagram också så anser jag att man faktiskt har fått betalt för att marknadsföra produkten och då spelar det ingen roll om vilken plattform man använder.

    Men eftersom detta är en relativt ny företeelse och att vem som helst egentligen kan få betalt för att göra reklam så har inte lagen formats tillräckligt. Lagar skrivs alltid luddigt och tolkningarna kan bli där efter och så länge man inte gjort tillräckligt många prövningar så kommer det inte finnas några praxis.

    Gör man Reklam så ska man märka ut det ordentligt. Och nej man kan inte hävda Yttrandefrihet om du nu fått betalt för att göra reklamen. Finns ingen i hela världen som skulle göra reklam för en produkt på Bloggen för att bara publicera den på instagram. Antigen gör man reklam för produkten/företaget eller så gör man det inte.

    Svart eller vitt, Trångsynt som fan men glasklart!

  6. J skriver:

    Alltså ORKA med dessa inlägg! Det var intressant i början, men börjar bli tjatigt att diskutera bloggarnas reklammärkning. Finns mycket mer intressant skvaller att publicera. Jag bryr mig faktiskt inte om Kenza, Kissie, Mogi eller vem som helst bryter mot lagen i det här fallet. Säkert åker de ändå fast i något skede. Finns värre saker de kunde ha gjort.

    1. M skriver:

      Men ORKA klaga! Inse att vi alla tycker och tänker olika och finner olika saker intressanta. Jag vill läsa sådana här inlägg, men vissa andra inlägg intresserar mig inte och då scrollar jag.

      Och återigen, det här är ingen renodlad svallerblogg. Vill du bara läsa skvaller så får du söka dig vidare eller starta egen blogg. Enkelt.

  7. Bibba skriver:

    Varför har Kenza inte uppdaterat på två dagar? ?Nog för att hon vart dålig på att uppdatera men nada sen den 13:e?

  8. Nicks ? skriver:

    Jag känner som så att omnämner hon i bloggen företaget/företagen som utgör reklamen på hennes Instagram, så ska inläggen naturligtvis reklammarkeras. Är det däremot endast bilder och allmän text där inga företag nämns eller länkas, så tycker jag att det är lite märkligt om det måste reklammarkeras.

    1. Anonym skriver:

      I det här fallet blir det ju dock supersvårt, eftersom det är Dubai som skall marknadsföras ur turismsyfte, dvs allt hon gör och alla bilder handlar om detta.

      1. Nicks ? skriver:

        Mm håller med. Svårt.

  9. Maggis skriver:

    Myggan har skrivit ännu ett omarkerat reklaminlägg. I sann myggananda svamlar hon först en massa om annat och sen ett litet samarbete inklämt i inlägget.

    Kommenterade det hos henne. Givetvis har hon inte godkänt kommentaren. Gissar att hon ändrar inlägget när polyeten trillar ner. Huuur är det möjligt att glömma markera om och om igen?! Om det inte är medvetet så förståss.

    1. Lia skriver:

      Hehehe inte förvånad. Synd att du bidrar till att ge henne klick bara. Jag undviker att klicka mig in hos Myggan och Catten och klickar absolut inte på deras länkar, vill inte stötta dem och inte bidra till deras lön!

      1. X skriver:

        Skulle aldrig falla mig in att klicka på någon av myggans länkar. Däremot kan jag inte låta bli att läsa hennes blogg. Är för nyfiken på vad det snyftas om och vilka ”kändisar” som är hennes nya goda vänner eller fruar. Väntar med spänning på att en ny syster ska dyka upp. Jag vet, jag är knäpp men jag kan inte låta bli ?

  10. Mikaela skriver:

    Min första tanke på svaret på rubriken var ”Mu…?”. Haha korkad jag är.

    1. M skriver:

      Nej men hjälp, jag tänkte kommentera samma sak! Varje gång jag ser detta inlägg hör jag ett ”muuuu” råmandes i skallen. ?

    2. Mikaela (2) skriver:

      Vad komiskt att en till Mikaela tänkte på kor! Haha kommenterade precis under detta o läste ej igenom kommenterarna före ?

  11. Mikaela skriver:

    Men gud för mkt bebis i mitt liv”Vad säger ko(n)?”, muu? Eller ”koooo” som min minsta säger haha ❤️

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp