Vad gick den här resan ut på egentligen?

12:00 15 Feb 2017

Petra Tungården:

Petra och ett helt koppel av bloggare var på Hawaii tillsammans med företaget Deo Doc och nu har Petra visat upp de två sista filmerna därifrån – eftersom hon glömde(!).
Say what?
Filmer på tjejerna när de mest bara flummar omkring på Hawaii. Produkterna förekommer inte någonstans förutom på slutet och jag fattar helt enkelt inte.
Är det på Hawaii för att produkterna heter Honolulu Breeze eller var kommer det namnet ifrån?

Det här måste nog vara årtiondets sämsta reklamkampanj – alla kategorier och för de ska företaget tydligen ha betalat runt 150 000 kr.

Är det NÅN som förstår de här klippen?

19 kommentarer | “Vad gick den här resan ut på egentligen?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Anonym skriver:

    Båda inbäddningarna visar part 2 för mig, gissar på att den ena ska visa part 1. Sedan skulle (i alla fall) jag uppskatta om du påvisar varifrån informationen om hur mycket pengar gick åt till reklamkampanjen då trovärdigheten ökar på det sättet.

  2. Sophie skriver:

    Vilken absolut pinsam produktion! Vem står bakom detta?

  3. Emma skriver:

    Hahaha Pdotter (Ellinor Löfgren) skriver om att hon som liten tyckte om att gå på Naturhistoriska museet och att hon alltid på museeumvisningar gick längst fram med ETNOLOGEN(?) för att hon var så intresserad. Fick mig ett roligt skratt ?

    1. Emma skriver:

      Nu har hon ändrat det till arkeolog efter att jag påpekat hennes fel ?

    2. Johanna skriver:

      Vet inte om jag missar nåt i din kommentar, men etnologer arbetar också på museum (bland annat). Sen att det kanske inte jättevanligt på just Naturhistoriska är ju en annan sak, men ingen supermiss av henne väl? Chefen för Naturhistoriska är utbildad både etnolog och arkeolog har jag för mig mvh också kulturvetare

  4. AL skriver:

    Detta handlar inte om reklam men om branding. Om det stämmer att de betalat 150 000 kr för det är det faktiskt ganska billigt eftersom de fått omtal på bloggar, sociala medier och förmodligen kommer tjejerna dela dessa filmer också.

    Personligen hade jag (som är i deras målgrupp) inte hört talas om dem innan Linda Hallberg skrev om resan på sin Insta, vilket ju är hela syftet med brandning: att fler ska känna till företaget i fråga. Att vi talar om det här och skriver ut varumärkets namn visar att de lyckats få ut sitt namn.

    Med tanke på vad ett reklaminlägg kostar på en blogg, typ att få en länk av samtliga dessa kvinnor, är det nog faktiskt billigare för företaget att bjuda dem på en resa, vilket dessutom skapar content för både varumärket och bloggarna och sätter företaget i en viss kontext: stränder, yoga, vänskap, istället för ett tråkigt inlägg från Petra om att hon nu hittat en jättebra deo för fiffin (adlink) som de betalar typ lika mycket pengar för.
    Marknadsföring… 😉

    1. Jullan skriver:

      Äntligen nån som fattar skillnaden på en reklamfilm och branding, hade inte kunnat säga det bättre själv ?

    2. Linn skriver:

      Kommer dock aldrig någonsin köpa dessa produkter pga deras val av branding genom dessa bloggare. Det känns absolut köpt och de har 0% i trovärdighet.

      Jag hade dock kunnat vara öppen för att testa dessa produkter om de gjort ett mer classy val av branding, genom utvalda apotek exempelvis + mer klassisk annonsering i passande tidningar. Då hade jag kunnat ta varumärket och produkterna seriöst, det gör jag tyvärr inte genom denna mutresa till Hawaii.

      1. AL skriver:

        Det finns alltid risker man tar med branding varför ens brand image noga ska tänkas igenom. För just detta företag var målgruppen kanske en annan än de som normalt söker info vis apotek/traditionell marknadsföring. Dvs du är inte målgruppen och därför gör det inget att just du inte köper produkten. Det faller givetvis inte alla i smaken. Jag gillade inte hur American Apparell brandade sig och köpte aldrig deras kläder men det fanns det ju jättemånga andra som gjorde (innan de gick i konkurs).

    3. Anton skriver:

      ”Detta handlar inte om reklam men om branding.”
      Varför skulle det inte vara reklam?
      Branding är en form av reklam på samma sätt som produktplacering, PR och innehållsmarknadsföring i sociala medier.
      All marknadsföring är underkastad Marknadsföringslagens krav på vederhäftighet och utformning så att den lätt går att urskilja från icke kommersiella budskap.

      1. AL skriver:

        Branding är marknadsföring, inte (nödvändigtvis) reklam. Branding handlar om att bygga sitt varumärke. Detta kan man göra på många sätt, varav ett är reklam. Reklam är typ reklamfilmer, länkar i bloggar, annonser osv. men branding är hela varumärkets koncept. Reklam är ett jättebra sätt för varumärket att berätta deras ”historia”. I just detta fall är själva resans större syfte branding men man använder sig av bloggarna för att de också kan göra reklam på sina plattformar.

        1. AL skriver:

          Varför du drar in marknadsföringslagen förstår jag inte riktigt?

  5. R skriver:

    Jag skiter i vilka som gör reklam då jag aldrig någonsin skulle parfymera mitt kön. Mitt kön luktar inte otrevligt och skulle det göra det så är det nog snarare dags för en dusch.

    1. vvv skriver:

      Luktar man otrevligt och störs av det är det antagligen ph-värdet som är surt och då finns det andra produkter för att reglera det, så helt onödigt att lägga på en lukt i alla fall. Men man ska inte anta att luktande fittor är smutsiga då lukten inte behöver ha med det att göra.

  6. Anonym skriver:

    Så jäkla sunkiga produkter. Deo för fittan? Kul att gå ner på någon som smakar kokos. Varför gör man denna typen av produkter 2017. Vilka gynekologer och läkare tar fram intimprodukter med parfym? Så fruktansvärt oprofessionellt.

  7. Christina skriver:

    Kanske testade hur det vara att resa och vara i varmare land med stinkfria murvor? Annars vetefan alltså vad resans syfte var??

    1. Greta skriver:

      Klart de måste åka till Hawaii när doften heter Honolulu Breeze.
      Hoppas DeoDoc lanserar en ny doft som kallas Misty Moon så att bloggarna kan fara iväg till månen och förhoppningsvis bli kvar där.

      1. Q skriver:

        Snart kommer deras pungspray ”Indian spicemarket” med doft av curry ?

  8. C skriver:

    Nu är deodo inne och kommenterar bland Petras kommentarer. Varför gör företag så? Det är bara creepy och ger definitivt inget bra intryck. De har dock inte bemött kommentarer som ifrågasätter parfymerade kön ?

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp