Annons
Annons

Driver hon?

15:00 24 Apr 2017

Blondinbella:

Tror Bella att bara för att hon tog ett möte med RO/KO och var missnöjd med att hon behövde reklammarkera sina inlägg om de egna företagen så har hon fått någon typ av frikort och slipper följa lagen gällande just detta?

I det här inlägget är det fullkomligt nedlusat med reklam och adlinks till olika LCC-produkter och Bella verkar låtsas som det regnar.
Hon är som den där tjejen i reklamen för den herrans massa år sedan som höll för öronen och skrev ”BINGO!!!!!!! BINGO IGEN!!!!!!”

Hon sponsormarkerar inlägget om Natural Cycles men inte detta?
En konsekvensens drottning, den där Bellski!

 

33 kommentarer | “Driver hon?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Jessica skriver:

    Det är ju inte bara detta inlägget, tycker det förekommer massor med adlinks till LCC som hon inte reklammärker… Förstår inte hur svårt det kan vara!

  2. Anonym skriver:

    Jag tyckte det mest var skrattretande hur hon bara så där helt omotiverat beskrev hur hon får volym i håret i bildtexten.

    1. L skriver:

      Fast det mest anmärkningsvärda är väl att bilden (väl?) är tagen samma dag hon var hos frisören. Är det verkligen Lcc eller är det en duktig frisör? Hm, foliehatt på 😉

      1. Emmy skriver:

        Ja bilden är från 18 april dvs samma dag som Bella var hos frissan.
        Det är den stickade tröjan hon hade på sig i blogginlägget Nya undies. Tidigare på dagen hade hon en beige polo som hon bytte pg av spill skriver hon.

    2. M skriver:

      Läsare har frågat om precis det i tidigare inlägg.

  3. Mathilda skriver:

    Alltså ”Bella” är så uttjatad.
    Snart kommer hon skilja sig.
    Allt görs i ilfart i hennes liv.
    Ingenting känns äkta, nu är hennes blogg plötsligt en modeblogg trots att hon tidigare sagt att hon hatar mode.

    Skulle gärna se så kallade ”kompisinlägg” hos henne. Vad har hänt med alla gamla vänner? Jag blir bara deppig av henne. Allt i hennes känns så otroligt uttänkt, ytligt och utbytbart. Varför läser folk?

    1. M skriver:

      Håller helt med och tyvärr är det väl lite som att titta på en car crash i slow motion. Man vet att det kommer gå åt helvete och man vill inte titta men kan ändå inte vända bort blicken.

  4. Ing skriver:

    Var igår inne på Josefin knaves blogg och tyckte att hon märkte sin reklam så sjukt föredömligt!
    Vore kul om du lyfte lite såna exempel på när det verkligen fungerar 🙂

    1. Karin skriver:

      Jag har dock kommenterat på hennes blogg när jag reagerat på att hon inte märkt ut tydligt och hon raderade mina kommentarer (OBS jag skrev trevligt). Blev så besviken på henne, trodde verkligen att hon åtminstone skulle bemöta kritiken. Men positivt om hon skärpt sig gällande märkningen 🙂

  5. Karin skriver:

    Vad har hänt med henne? Det är ju en annan människa sen hon fått massa pengar.
    Hon är helt pengagalen. Skryt hela tiden.
    Tycker nästan lite synd om Odd-an…..

  6. Antonia skriver:

    Bella menade inför mötet med RO gav henne möjlighet att slippa reklammarkera egna märken om det framgick av bloggens header vilka dessa var:
    ”Nu strax kommer RO hit, alltså reklamombudsmannen. Vi ska ses för att jag är trött på att behöva märka mina egna bolagsinlägg, vi behöver hitta ett upplägg som fungerar för alla. Jag har min jurist med på mötet, alltid klokt.”
    ”Mötet med RO gick bra och nu när jag har loggorna med bolagen högst upp så blir det tydligare vilka engagemang jag har. Däremot frågade jag hur jag ska göra på instastory och än så länge är mycket oklart och det finns ju ingen praxis att följa. Men vi håller kontakten, det är viktigt för mig att göra rätt.”
    13 mars 2017

    Jag skulle vara förvånad om RO verkligen gick med på detta. De orkade förmodligen inte käfta emot Bella så hon trodde att de var med på noterna.
    Det finns några små loggor högst upp i Bellas blogg men de syns bara i mobilen. I datorerna (Windows 10) ser jag bara företagsnamnen (LCC, Flattered, Style Level, Isabellas Selections) och på min iPad ser jag inte några företagsnamn alls.
    Mycket märkligt att läsarna förväntas begripa att vissa märken är reklam men inte underkastade Marknadsföringslagens regler om reklamidentifiering bara för att det är Isabellas blogg.

    Dessutom måste man ju begripa att RO inte kan lämna något frikort annat än möjligen godkänna att viss praxis inte kommer att fällas av RON dvs under förutsättningen hela nämnden tycker det är ok.
    Vad KO och Konsumentverket tänker och tycker framgår inte men jag misstänker att man inte tycker att det ska finnas några särskilda regler för Isabella Löwengrip.
    Hoppas verkligen Konsumentverket tar sig ann de värsta övertrampen bland bloggare och andra influencers. Ingen häxjakt på småbloggare men trappan måste sopas uppifrån.

    1. Bloggbevakning skriver:

      Jag har precis mailat mina kontakter på både RO och KO. Ska bli spännande att se vad de säger om saken.

      1. A skriver:

        Berätta gärna vad de säger! 😘

  7. C skriver:

    Kan vi inte prata om bilden som både Jakob Öqvist och Hugo delat på Instagram nyligen? Aftonbladet Plus använder en smal tjej, både före och efterbild, för att visa ”hur man går ner 10 kg på 6 dagar”.

    Så sjukt.

    1. Apan skriver:

      Aftonbladet skiter även i att deras pt Thomas Skoglund är dömd för en hel radda brott. Och använt sterioder. Seriöst.

  8. Nina skriver:

    Tycker nån borde uppmärksamma göteborgshotellet Pigalle som typ huserat en hel drös med kändisar den senaste månaden. Och ingen har märkt ut samarbete. Elsa Billgren, Calle Schulman, Jessica Almenäs tex. Kolla deras bloggar/instagram. Alla har bott i den NYA sviten Suite Belle, som jag antar är det de måste ange för att få bo där gratis… Jessica Almenäs har lagt upp inte mindre än fem bilder som denna faaaantastiska svit på instagram. Till och med taggat #essgroup som är hela hotellkedjan…. gör man ju inte om man inte är sponsrad!

    1. Kristin skriver:

      Skulle vilja ha en livstidssponsring hos Pigalle. Jävlar i min lilla låda vad gött det hotellet är.

    2. Anonym skriver:

      Hanna Friberg också!

    3. Anonym skriver:

      Calle Schulman gör just nu smygreklam för Hobo Stockholm, ett nytt hotell, varför ljuger han alltid och låtsas att han köper det själv?

      https://www.instagram.com/p/BTQY9lLh-Rx/?taken-by=calleschulman

      https://www.instagram.com/p/BTO6UfIBCnF/?taken-by=calleschulman

      https://www.instagram.com/p/BTO1w9rBzz7/?taken-by=calleschulman

      Precis som att han låtsades att han köpte businessclass biljetter till alla i hans familj med Turkish Airlines när han sedan gör 4 supersponsrade updates på hans instagram där han @turkishairlines i alla inlägg, så himla genomskinligt och falskt. Vem försöker han lura?

      1. Hola hola skriver:

        På tal om hotell, läste det här inne hos Flora, vilket verkar sponsrat men ingen märkning.. haha tacl vare BB så blir jag superirriterad numer om det inte är utmärkt ordentligt http://flora.baaam.se/2017/04/19/isaks-fuskfodelsedag-med-tema-lyxpensionar/

      2. Antonia skriver:

        I första hand är väl Calle Schulman livrädd för att Skatteverket ska tycka han fått en skattepliktig förmån som han måste pytsa in pengar för.
        Att betala något själv är som att få hjärtat slitet ur kroppen för dessa smygsnyltande influencers.

  9. MN skriver:

    Andra har skrivit det förr när ämnet varit uppe på tapeten; om Bella valde att marknadsföra LCC:s produkter på företagets hemsida skulle hon inte behöva märka ut det som reklam. Men nu vill hon ju uppenbarligen inte ha en företagsblogg utan väljer att kränga sina halvbra produkter på egna bloggen. Slutade läsa henens blogg för ett bra tag sedan, den fyllde mig med en konstig frustrerad känsla. Som jag tänker handlar om ytligheten och kappvändandet. Andra bloggare, som Kenza tex, handlar också om bara yta men det blir på något sätt inte så störigt när bloggaren inte låtsas vara med än så utan bara står för ytligheten och konsumtionshetsen.

    1. Greta skriver:

      Nej, att låta de egna företagen bara finnas i en företagsblogg förtar hela idén med att vara influencer. Det är just blandningen av det personliga och kommersiella som är idén bakom att marknadsföra sig billigt via sociala medier.
      Och tänk så tom Isabellas personliga blogg skulle framstå om allt som handlar om de egna företagen och jobbet där skulle tas bort, barnens ansikten förblev bortvända och inget fick skrivas om Odd eller om äktenskapet över huvud taget. Läsarantalet skulle dala snabbt.
      Och hur många skulle klicka in på företagsbloggen för att läsa denna postorderkatalog om LCC, Flattered och Style level?

  10. hk skriver:

    Ja det är många LCC-inlägg som inte är märkta alls. Nånstans är ju hennes åsikt att hon inte ska behöva märka nåt, det är nåt som märks iaf 😛

    Konstig bloggen och hon har blivit allmänt.. Jag gillade henne faktiskt en gång i tiden, då hon gick emot strömmen och faktiskt var den där ”peppande” tjejen som spred positivitet (vilket hon istället tror att hon är idag).

  11. Anonym skriver:

    Det jag stör mig på är att hon tror att hon har något slags jäkla frikort vad gäller reklam. Lagen ska gälla för alla!

  12. Anonym skriver:

    Anmält 🙂

  13. A-K skriver:

    Ett upplägg som fungerar för alla? Haha, tänk att överklaga t ex fortkörning med den tanken. ”Nä, nu är jag trött på att åka dit för fortkörning hela tiden, nu kommer åklagaren hit så att vi kan hitta ett upplägg som fungerar för alla.”

  14. Anna skriver:

    Alltså hela den där bloggen har blivit helkonstig. Känner mig alltid lite deppig när jag är där nu förtiden (läste ofta innan men nu är jag nästan aldrig inne mer), allt handlar bara om absurd konsumtion och produktsälj. Saknar gamla Bella, men klarar mig utan henne.

  15. Ett helt inlägg har jag tillägnat å din reklamförtjänst CamCam!

    Finns det dem som kan ta miste på vem som står bakom LCC? Varför envisas bloggare med denna smygreklam?

    1. Anonym skriver:

      Men allvarligt? Försvinn

    2. Anonym skriver:

      Bara sluta

  16. Lisa-Marie skriver:

    Som flera skrivit, du kan ju hänvisa till grymma bloggare som reklammärker föredömligt. Martina Johanssons blogg börjar bli rätt stor och hon lyckas alltid reklama grejer så att det känns både trovärdigt och autentiskt, inget smygande. Såhär: http://martinajohansson.se/naturlig-skonhet-oljeinpackning-till-haret/ dessutom tips och inte bara adlinks att klicka på utan att få nått tillbaka!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp
Annons
Annons

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons