Annons
Annons

Fartdårar!

06:00 19 Maj 2017

Annica Englund:

I går var Annica, Paula, Jessica Laurén och Egoina på tjejevent med Audi – eller ja, tjejevent plus Egoinas pojkvän – där de fick testa på att köra racerbilar.
Jag är djupt avundsjuk. Jag minns fortfarande adrenalinrushen när vi var och körde gokart hemma i Småland och skulle förmodligen ha kickat allas ass om jag blivit bjuden – eller kört av vägen.

Ni är många som reagerat på att tjejerna inte reklammarkerat det här men det är faktiskt inte reklam. De får inte betalt för att vara med och har inga krav på sig om en eventuell motprestation  även om Audi så klart räknar med att alla komma skriva om det eftersom det är en häftig grej.
Men det är skillnaden mellan reklam och PR.

Hade Audi däremot gjort en deal med exempelvis Annica om att hon skulle få komma och testa deras bilar i utbyte mot pengar/upplevelse med en överenskommelse om prestation så hade det varit reklam.
Men går man på pressevents så är det inte reklam.
Jävligt suddigt det där med reklam men här skriver jag mer om det här för den som vill läsa om pr vs reklam.

Jag är lite kluven till när Kenza mfl åker till Coachella med exempelvis Revolve eller Levis och om det finns en överenskommelse där. Vad tror ni?

27 kommentarer | “Fartdårar!”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. E2 skriver:

    Eftersom Kenza var klädd i Levis från topp till tå när de skulle på events med dem ansåg jag att det var reklam. Har för mig att hon sa att det inte var så, men vad är oddsen att hennes tisha säger Levis och sen 5 bilder på den + Levis namn nämns?

    1. MN skriver:

      En lågoddsare skulle jag säga 😹 Hon brukar ju inte gå klädd i Levis från topp till tå annars, av det lilla jag sett av henne, hon brukar väl oftast drapera sig i sina egna polyestertrasor från egna märket.

      1. E2 skriver:

        Exakt… Och just hon är dålig på att markera ut samarbeten. Även om ett samarbete är på tex Instagram så tycker inte jag att hon kan låtsas som ingenting på bloggen. Man ska inte behöva hålla koll på alla hennes medier för att se vad som är reklam eller inte.

        1. Antonia skriver:

          Har man ett samarbete på t ex YouTube om att göra ett videoclip med reklam och sen skriver man om produkten/företaget på andra sociala medier med hänvisning till YouTube så blir naturligtvis allt samarbete/reklam även om allt inte finns specificerat med pris och antal i något avtal.
          Ett samarbete smittar av sig på allt man gör i sociala medier.
          Det är min åsikt men sen finns det säkert de som hittar på massor med argument emot. Jag tycker dock att logiken talar för att följarna ska upplysas om att en influencer har ett samarbete med ett visst företag och alltså har ett intresse för att detta företag ska få så mycket uppmärksamhet som möjligt.
          Som när det gäller Kenzas rapporter från resan till LA/Coachella tillsammans med Levi’s så borde hon ha markerat detta som ett spons/samarbete med Levi’s i alla sociala medier.
          Att ”resa med Levi’s” (eller ”med Adidas” till OS i Rio) med betyder ju helt enkelt att man accepterat att låta sig bjudas av ett företag med allt vad det innebär i form av tacksamhet, lojalitet och önskemål om att bli bjuden igen. Det finns ju inga fria luncher 🙂

  2. Anonym skriver:

    Haha camcam, Tyra i sitt senaste inlägg ”jag har 15k kvadrat tomt och äger en hel skog” kolla upp hennes adress på hitta. ”Tyras tomt är mindre än andras i området”

    1. Sofia skriver:

      Nu har jag inte kollat upp det du skriver om och Tyra ljuger ju ibland, men bara baserat på det du skriver här kan det ju vara så att grannarna har ännu mer mark?

    2. X skriver:

      Men låt henne va glad över sin skog, vem fan bryr sig.

    3. Malin skriver:

      Skogen har hon kanske i ett utskifte som ligger någon annanstans än hennes hus och tomt?
      I äldre samhällen har ofta ägorna delats upp mellan det som låg kring boningshuset (det man brukar kalla tomt) och övriga ägor som skogsskifte och olika slags åkermark.

    4. Ann skriver:

      Ser ut som att hon kan äga styckad mark…

    5. M skriver:

      Kanske har hon styckat av den nyligen och sålt för att få in pengar för innan har den enligt registren varit mycket större än nu?
      På insta idag ägnar hon sig åt att ljuga om sina tävlingsmeriter på Bambolero.

    6. Ellie skriver:

      Jag har ingen aning om vart Tyra bor så har inte koll på fastigheter runt om. Men just den meningen ”x tomt är mindre än andras i området” står om min tomt när jag slår upp den, och jag har två hektar runt huset. Men det är inte så mkt då det ligger en del stora gårdar i närområdet som drar upp statistiken 🙂

  3. Antonia skriver:

    Kenza gör sig dummare än hon är när hon hävdar att hon blivit bjuden till Coachella (tillsammans med Humlan) av Levi’s och det är 1) inget samarbete 2) det finns inget avtal 3) hon har inget krav på motprestation från Levi’s sida.
    Men hallå!
    Bara att sätta sig på flyget till LA efter inbjudan av Levi’s (dessutom iklädd tröja med reklam för företaget det gäller) innebär att man ingår ett de facto-avtal om samarbete – även om det inte är på papper.
    Levi’s bjuder väl inte in vem som helst? Självklart anser Levi’s att detta är ett samarbete även om man inte ser det kortsiktigt kanske. (Ungefär som Revolve tänker). Skapa lojaliteter och positiv attityd.
    Krav på motprestation?
    Nej, det står säkert inte preciserat att Levi’s förväntar sig något i gengäld. Ungefär som man inte lämnar över en födelsedagspresent till någon och talar om vad man själv vill ha när man fyller år.
    Men självklart vill Levi’s ha åtminstone normal tacksamhet i retur dvs normal hövlighet enligt vad Magdalena Ribbing brukar tala om. Man ska vara tacksam och artig.
    Levi’s vet självklart att den influencer som blir bjuden och sen inte ger tillräcklig uppmärksamhet i sociala medier som tack inte blir bjuden en andra gång. Simple as that.

    Jag börjar bli trött på alla dessa influencers som hävdar att allt är pressutskick, pressevents, pressluncher, pressresor, PR, kravlöst, avtalslöst, utan ersättning etc.
    Influencers är inte dagspress, inte ens veckopress. Influencers är inte journalister, de har (oftast) ingen ansvarig utgivare och de har inga krav på opartiskhet och saklighet.
    Nackdelen är att influencers är privatpersoner som riskerar att personliga få betala skatt (Kissie!) för förmåner de får genom sina aktiviteter i sociala medier. Därför blir benägenheten att vara öppen mindre än för en journalist på en dagstidning som blir bjuden till Mallorca för att provköra Ferrari.
    För en influencer finns en helt annan personlig risk för förmånsbeskattning och därigenom blir man mer benägen att smyga och mörka med det man får och gör.

    1. Em skriver:

      Men vadå, om du menar att Kenza genom att tacka ja till en bjudresa ingår ett samarbetsavtal, då gör alla som blir bjudna på event och tackar ja det? Typ tjejerna som fick provköra Audi eller Camilla när hon gick på Parken Zoo? Camilla skriver ju i inlägget att det är precis så det inte är, att bli bjuden utan krav på motprestation är inte ett samarbete.

      Dessutom argumentet om att ”de hade ju inte bjudit vem som helst”. Nej, det är så PR funkar, du vill nå ut till dem som kan inspirera andra. Så har det varit långt innan bloggare kom in i bilden, med filmpremiärer för kändisar till exempel.

      Du hittar på dina egna regler nu, det funkar inte så.

      1. Anonym skriver:

        Exakt så Em. Antonia, du kanske ska tagga ner lite för du har återigen inte koll på reglerna. Bara för att du TYCKER att det ska vara så betyder det inte att det är så.

      2. Antonia skriver:

        Det är många som hittar på ”egna regler” inom detta område eftersom det inte finns några vedertagna regler som täcker in alla förekommande kombinationer och varianter.
        Marknadsföringslagen är klar när det gäller kravet på marknadsföring:
        ” All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.”
        Detta täcker in kravet på reklamidentifiering för att betraktaren ska kunna identifiera ett budskap som reklam. Den som svarar för marknadsföring ska framgå.
        Influencers of Sweden och Linda Hörnfeldt täcker in detta fall med:
        ”Annonsering – Du får ekonomisk ersättning i utbyte mot produktion av redaktionellt innehåll och exponering på din blogg. Du måste märka ut inlägget som ”annons”, ”sponsrat inlägg” eller liknande, annars bryter du mot marknadsföringslagen. Du är även skyldig att betala skatt för din inkomst”
        Så långt är jag med.

        Problemet är begreppet PR som Influencers of Sweden har en väldigt vid tolkning av:
        ”Du får produkter/upplevelser gratis. Du är ej förpliktad till att skriva om något av det.”
        Där anser jag att man inte kan anse att t ex en veckas ”upplevelse” i USA med betalda kostnader och olika aktiviteter och events ska bedömas på samma sätt som pressutskick, inbjudningar till events och goodiebags. Självklart finns det inget krav på motprestation om man får ett pressutskick värt några hundralappar och det tillsammans med kanske 100 andra influencers. Avsändaren hoppas naturligtvis på uppmärksamhet men kan inte ställa krav om man skickar ut något till den som inte bett om det. Det vore oetiskt till och med.
        Men att jämställa påkostade resor i business class till andra världsdelar och upplevelser värda tiotusentals kronor med dessa enklare PR-aktiviteter anser jag fel. Sådana resor får t ex inte en journalist på en dagstidning ta emot. Det skapar en helt annan tacksamhetsskuld hos den som bland många blir utvald att delta och företaget som bjuder vet att de får något tillbaka åtminstone på lite längre sikt. Alltså enligt teorin om att det inte finns fria luncher.

        Jag uttrycker en personlig åsikt i frågan av den enkla anledningen att det inte finns några regler som täcker in begreppet PR och var gränserna går mellan annonsering, PR och mutor.
        Marknadsföringslagen talar om marknadsföring och jag anser att PR mycket väl kan vara marknadsföring och faktiskt också är det eftersom syftet är att skapa positiva attityder till och öka kännedom om ett företags produkter och i förlängningen öka försäljning och intäkter.
        Det gör att man inte bara kan hänvisa till att någon av ”fri vilja” skriver om ett företag och dess produkter eftersom det inte finns något avtal som uttryckligen reglerar vad som ska sket ex när man varit på en resa som företaget ordnat just för att marknadsföra sig. Detta kan mycket väl passa in på Levi’s och Revolves inbjudningar av utvalda influencers till Coachella och till Turks & Caicos.

        Jag förmodar att ni som ropar att jag inte kan reglerna menar att Influencers of Sweden har definierat dessa regler. Men jag kan göra samma sak dvs uttrycka en åsikt om hur jag tycker det ska vara.
        Marknadsdomstolen kommer förhoppningsvis att kunna avgöra några fall framöver så vi får en praxis att luta oss mot så att alla inte betraktar just Influencers of Sweden som något slags marknadsföringens högsta domstol.
        Grattis till er som läste ända hit 🙂

  4. Xx skriver:

    Hej, reklamen som täcker hela skärmen är tillbaka på din blogg och dyker gärna upp 1-3 gånger per besök. Har för mig att du tidigare sagt man skulle slippa den? 🙂

  5. Anna skriver:

    Det här till exempel är ju uppenbarligen reklam. Har det funnits korrekt reklammarkering? Undersök gärna! Såna här kampanjer får hotellets anseende att minska hos många, speciellt eftersom många har starka åsikter om Schulmans. Hur kan de inte ta sånt i avseende? Känns mycket oproffsigt av hotellet.

  6. Anonym skriver:

    Hade det inte varit roligt om bloggare tänkte om lite kring pressutskick? Typ skriva att dom körde bil, men inte vilket märke, eller skriva att det var tråkigt. Eller inte skriva något alls. Då hade företagen också fått tänka om, marknadsföringsmässigt.

    Roligt var väl att ta i kanske, men intressant då

  7. XoX skriver:

    OT: Vem är Robert Miljan som bor med Alex och Amanda Schulman? https://www.merinfo.se/search?ae6=Nybrogatan+61+LGH+1502&ae4=Stockholm&d=p

  8. A skriver:

    Snälla kan du inte väcka liv i den löjligt roliga diskussionen kring iittala-klistermärkenas vara eller icke vara igen? Egoina har nämligen lagt upp en bild på sina glas på instagram – och hon har kvar klistermärkena!

    1. Sia skriver:

      Varför slösa tid på nå sånt fjantigt? Man gör väl som man själv vill!

    2. Camilla skriver:

      Det är inte hennes glas

    3. HubbaBubba skriver:

      Det är fortfarande så med vissa glasmärken att råkar man slå sönder ett glas gäller garantin att få det utbytt mot ett nytt glas OM klistermärket sitter kvar. Troligen för att de vill se att man ändå handskas hyfsat varsamt med glasen, vissa ska tex ej tvättas i maskin och då försvinner klistermärket =ingen garanti. Om det är så på Ittalas vet jag ej, men vi har fått utbytt våra Orrefors som jag knäckte i handdisken genom att gå och lämna in just glaskross med krav på att klistermärket ska sitta på.

      1. 1 skriver:

        De är ju heller inte så lätta att få bort så jag ser bog det som en indikation på att de är tänkta att sitta kvar? Inte ens i diskmaskin får man bort dem lätt. Klisterlappar som ska tas bort (prislappar, klistermärke på frukt) pillas ju loss utan minsta ansträngning. Kanske inte helt vattentätt resonemang men jag låter nog de flesta lappar sitta kvar på glasen eftersom jag har annat att tänka på än att bända loss dessa och sen göra diverse experiment på glasen för att få bort kladdiga klisterrester.

  9. E skriver:

    Undra vem som fick ta Yayanaomi ”Yayas” plats

  10. AnnaPanna skriver:

    Ja jösses! Dessa småbloggare alltså… mammor som påstår sig ”jobba” och som har sååååå mycket att göra. Jeeez, som bloggar o springer på events… thats IT.

    Kan slå vad om Jessica Lauren e sjukt missnöjd över att inte bli länkad och Daniella Rosengrip över att inte ens bli nämnd här i texten 😂😂😂😂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp
Annons
Annons

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons