Lite influenser som fällts av RO sen sist.

08:00 10 Maj 2017


Asterixia var först med att berätta att Dessie fällt av RO och det fick mig att göra en snabb skrollning i listan och minsann...
Där hittade jag ännu en influencer som inte reklammarkerat på korrekt sätt och som sedermera också fällts.
Den här gånger rör det som den lite mindre profilen Julia Eliasson som fällts för otydlig reklam av Gymgrossisten.

Så här säger Dessie i sitt yttrande:

Enligt influencern har denne ett ambassadörskap för Ukko.se genom Lifestyle Publishing som är influencerns agentur. I inläggen som influencern själv väljer när hon ska skriva skriver hon alltid att det rör sig om ett sam­arbete, eller om inlägget är en annons har hon skrivit ”sponsrat” vilket influencern nu förstått inte är ett begrepp som är helt tydligt och ska från och med nu tänka på att vara tydlig med reklam- och annonsinlägg. I just det här fallet med Ukko så har de inte köpt reklaminlägg av influencern utan influencern är deras ansikte utåt och väljer såklart då att skriva om tjänsten som hon även använder kontinuerligt.//Enligt ROs hemsida

Jag önskar att de borde införa någon typ av regel – typ ”thrid strike and you’re out” – där om du fälls tre ggr så blir det automatiskt en resa till tingsrätten.
Boom! Det skulle nog rensa upp ordentligt i detta träsk som är reklam på sociala medier!

27 kommentarer | “Lite influenser som fällts av RO sen sist.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Gåsen skriver:

    Kan Dessie bli ännu mer pinsam?

  2. Lillakexet skriver:

    Får de någon konsekvent för att skriva icke märkta reklaminlägg?

  3. Whoops skriver:

    Julia är en supergullig tjej (träffat henne ett par gånger) men hon är verkligen helt värdelös på reklammarkering; Gymshark, Nocco, RapunzelofSweden, Gymgrossisten. Hennes syster pluggar dock till jurist så förhoppningsvis kanske hon kan ge Julia en liten heads up ang. MFL.

  4. sanna skriver:

    Fast än så länge finns det bara riktlinjer kring hur man ska reklammarkera. Det finns ingen lag som säger ”så här ska det se ut”. Det är detta som lalinda.se har jobbat väldigt länge med tillsammans med reklamombudsmannen och andra personer som fattar såna här beslut.

    Man ser adlinks, affilateslänkar, reklamlänkar, annonslänkar överallt. Influencers vet inte vad dom ska skriva eller vart dom ska skriva det då det inte finns en lag utan endast riktlinjer.

    1. hej skriver:

      ”Reklamidentifiering
      9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

      Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen”

      Är det här verkligen så luddigt och oklart för så många bloggare?

      1. Antonia skriver:

        Ja, Marknadsföringslagen kan verka tydligare än ICCs regler. Kravet är där att det ska ”tydligt framgå” att det är fråga om marknadsföring och vem svarar för marknadsföringen.
        I ICCs regler används istället formuleringen ”marknadskommunikation ska vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium”.
        RO menar att det inte finns något krav på reklamidentifiering om det ändå är möjligt för en läsare att ”lätt identifiera” ett budskap som reklam.
        Inte heller Marknadsföringslagen har explicit krav på reklammarkering utan bara på att det ska ”tydligt framgå” att det är fråga om marknadsföring.
        Det vore bättre om det fanns krav på obligatorisk reklamidentifiering i text med avvikande typsnitt plus obligatoriskt krav på uppgift om vem som är annonsör/avsändare.

        Så här står det i ICCs regler dvs efter vilka RON avgör om en åtgärd är etisk eller inte:

        Artikel 9. Identifiering
        Marknadskommunikation ska vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Används media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen
        presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är.
        Se även artikel 10.
        Marknadskommunikation får inte dölja eller vilseleda om sitt verkliga, kommersiella syfte. Det innebär att kommunikation som främjar avsättningen av eller tillgången till en produkt inte får ges ut för att vara t.ex. en marknadsundersökning eller en konsumentenkät, användargenererat
        innehåll, en privatpersons blogg eller en oberoende recension.

        Artikel 10. Identitet och sändarangivelse
        Identiteten hos den som svarar för en marknadskommunikation ska tydligt framgå. Där så är lämpligt ska marknadskommunikationen innehålla kontaktinformation så att konsumenten lätt
        kan nå annonsören/marknadsföraren.
        Ovanstående gäller dock inte när kommunikationen enbart är till för att rikta uppmärksamheten på kommande aktiviteter (s.k. ”teasers”).
        Källa:
        http://www.icc.se/wp-content/uploads/2015/09/ICCs-Regler-för-Reklam.pdf

        1. Greta skriver:

          Jag tycker att Marknadsföringslagen genom formuleringen ”tydligt framgå” lägger större krav på avsändaren/annonsören/influencern att markera reklamen.
          I ICCs regler ställs större krav på läsaren genom uttrycket ”lätt att identifiera”. Det är alltså läsaren som genom sina erfarenhet och uppmärksamhet ska ha möjlighet att se om ett blogginlägg etc är marknadsföring och avsändaren är något företag.

  5. A skriver:

    Kanske redan har kommit fram, men det verkar som att Blondinbella och Odd inte följer varandra på Instagram längre. Bara som lite skvallerinfo för oss som är intresserade av vad som händer i hennes liv 🙂

    1. Anonym skriver:

      Kanske inte så konstigt då han först gjorde sin instagram till en reklampelare för Ottos barnmat och sedan bara ändrade den till ett random namn?

    2. Susawoo skriver:

      Odd gav ju bort sitt konto till OTTOs välling, vilket skapade ramaskri, så kontot bytte namn till något random där han avföljde alla, hade bara kvar sina followers. Eftersom jag sökte på kontot låg det tidigare kvar bland det jag sökt på, men nu ligger det inte kvar, vilket troligtvis betyder att kontot helt enkelt är borttaget. Odd avföljde troligtvis Bella och alla andra redan när kontot bytte namn till OTTO promotionsaken.

      Så, tyvärr var det inte så smaskigt.

      1. Greta skriver:

        Här är Odds gamla konto:
        https://www.instagram.com/hejpadigellermig/
        Han har parkerat sina 11,3t följare där.
        Får se om han kommer att blåsa liv i kontot och meddela sig med omvärlden. Spännande.

        1. Greta skriver:

          Och Ottos barnmat finns nu här:
          https://www.instagram.com/ottosbarnmat/
          840 följare istället för 11,3t. Skillnad 🙂

          1. Sofia skriver:

            Fast han gav väl inte bort kontot till Ottos barnmat utan döpte ju om det till foljottosbarnmat, alltså en uppmaning till att följa kontot som redan fanns! Fortfarande fult gjort men det var ju inte Otto som tog över det.

        2. Susawoo skriver:

          Hmm, ser kontot när jag klickar på länken, men inte i appen. Odd görs Anna Book och blockar 😂

          1. Susawoo skriver:

            Meeeen *goes

  6. Antonia skriver:

    Reklamombudsmannens etiska nämnd RON bedömer bara om marknadsföringen är förenlig med Internationella handelskammarens etiska regler. Det är en självsanerande verksamhet som syftar till att den som sysslar med marknadsföring ska göra det på ett etiskt sätt och då – förhoppningsvis – inte heller bryta mot Marknadsföringslagen eller någon annan lagstiftning.
    RON har ingen möjlighet att utdöma något ”straff” och inte heller möjlighet att föra talan i domstol. Likt ARN är RON något som den som blivit fälld kan bortse ifrån utan vidare påföljd.
    Det är bara KO som har möjligheter att stämma näringsidkare inför domstol, påföra sanktion sk marknadsstörningsavgift eller förbjuda någon åtgärd vid vite.
    För närvarande är det inte särskilt klart hur reklam i sociala medier ska göras synlig för läsaren. RO har ju t o m öppnat upp för att man kan slippa reklamidentifiering om reklamen ändå för läsaren framgår som reklam.
    RON ska komma med ett utslag i fallet Isabella Löwengrip som jag verkligen hoppas inte öppnar upp för någon frizon för vissa influencers. Då får KO rycka in och ta konsumenternas parti. RON är mer intresserade av att företagen ska behöva göra så lite som möjligt för att marknadsföringen ändå ska anses vara etisk enligt ICCs regler.

  7. Jag skriver:

    Fitnessvärlden i allmänhet är värdelösa på att reklammarkera. Ta tyngre och deras produkter, hela deras företag är byggt på att fitnessprofiler gör reklam för dom. Sök på hashtagen Tyngre på instagram så kommer det finnas så mycket sponsrade inlägg, inte ett enda reklammärkt. Visst alla som använder taggen är inte sponsrade, men en stor del är förmodligen det. Tycker det är så fult när det är ett företag som är i framkant att använda sig av sociala medier för att marknadsföra sig, de måste ju ändå förstå att det finns regler.

    1. Antonia skriver:

      Hjälp är förhoppningsvis på väg:
      http://www.dn.se/nyheter/sverige/konsumentverket-agerar-mot-kandisreklam-for-kosttillskott/

      ”Det visar sig nu även att den typen av anmälningar – sociala profiler som gör reklam för kosttillskott – är långt ifrån ovanliga hos myndigheten. Den stora mängden anmälningar har lett till att Konsumentverket nu tar ett krafttag mot kändisarnas reklam på sociala medier.
      Den närmaste månaden kommer myndigheten att ta kontakt med 50 aktörer.
      “Det rör sig om ett femtiotal företag, bloggare och sociala medier-användare som kommer att få information som slår fast vad de får och inte får göra när det gäller marknadsförening av hälsokost och kosttillskott”, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till DN.
      Vidare berättar hon att man kommer göra en uppföljning på senhösten för att se hur de olika sociala profilerna har skött sig. Den som inte hållit sig inom Konsumentverkets ramar kan sedan behöva betala ett vite.”

      1. Antonia skriver:

        dn-länken kräver abonnemang eller betalning.
        Använd denna istället:
        http://www.breakit.se/artikel/7482/konsumentverket-slar-ned-pa-kandisreklam-for-kosttillskott

    2. Felle skriver:

      Tyngres ”ambassadörer” brukar ofta ha det utskrivet i sin profil som om de tror att det räcker. Nope.

      1. Anonym skriver:

        Spännande 🙂 hoppas det verkligen inkluderar fitnessprofiler och inte bara bloggare som gör reklam för olika sorters kosttillskott. Blir galen på att fitnessvärlden verkar leva i sin egen bubbla där samma regler inte gäller som för andra. Är ju helt sjukt att spendera 2×30 kr för två burkar Nocco om dagen för att det är så ”fitnessprofilerna” lever, om man inte förstår att de är sponsrade tror man ju att det är rimligt att leva så. Plus spendera 700 spänn på de senaste modellen Gymshark byxor för alla andra håller sig ju uppdaterade

        1. Anonym skriver:

          Tips: kolla på youagainstyou_ på instagram. På en av de nyaste bilderna finns en bild på ett helt kylskåp fullt av vad som förmodligen enbart är sponsrade produkter. Utan en enda markering ☺️

        2. Felle skriver:

          Gymsharks kläder är värdelösa.

  8. Asterixia.se skriver:

    Ivyrevel är anmäld till KO. Twice!

    1. Felle skriver:

      Finns även en anmälan ang. avtalsvillkor för ångerrätt. Diarieförd 8/5.

      1. Asterixia.se skriver:

        Fast de två anmälan gällde omärkt reklam i blogg. Det var det jag fastnade för.

  9. Anonym skriver:

    Blir en ond cirkel, för att bli som de stora profilerna måste man spendera stora summor för att vara lika uppdaterad som dom, om man har tur blir man själv stor och sponsrad. Men då kommer ju bara nästa generation ta över och försöka leva som de nya stora profilerna

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg