Nu har ni chansen att ställa era frågor till Nemo.

16:30 17 Jun 2017


Ni är många som tycker att jag skrivit om Nemo Hedén med silkeshandskar på och efter att tillräckligt många efterfrågat ett inlägg om honom och hans förflutna så skrev jag här att jag skulle göra det.
Läsa domen och skaffa mig en egen uppfattning mm.
Nemo läste det och kontaktade mig via mail i torsdags där han ställer sig till mitt förfogande för att svara på alla frågor jag och ni kan tänkas ha.
Vi ska ses på måndag och snacka, så nu har ni chansen att ställa ERA frågor till honom om domen mot honom, droger, Kungarna av Tylösand, hans podd, nykterhet eller vad det nu kan tänkas vara.

Jag kommer ställa många frågor om hans dom eftersom ni efterfrågar det men ni kanske har andra vinklar än jag har så därför ber jag om er hjälp.
Ingenting kommer att ”sugar coat’as” men om du vill försäkra dig om att jag tar din fråga på allvar så föreslår jag att du ställer den på ett vuxet sätt utan onödiga påhopp eller liknande.

104 kommentarer | “Nu har ni chansen att ställa era frågor till Nemo.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Linnea skriver:

    Jag fick höra från en bekant att en av tjejerna som var med i huset i Tylösand fick så mycket skit för det efterhand att hon var tvungen att flytta utomlands. Hur ställer han sig till hur han behandlat kvinnor nu när han själv har en dotter?

    1. Ane skriver:

      Vad menar du med ”Hur han har behandlat kvinnor”? Hur är hans beteende i det programmet felaktigt? Han gillar att ligga och gör det, och?! Jag har sett om hela säsongen nyligen och hör inte honom tala nedlåtande en enda gång om kvinnor. Titta på Ex on the beach eller paradise hotel och se vilken kvinnosyn killarna där har.

  2. Vivi the one and only skriver:

    Folk påstår att han inte har bett om ursäkt för det han gjorde. Men skulle han kunna tänka sig göra det?
    Han har ju sonat sina brott så folk borde nöja sig med det. Men vissa tycker att man ska vara dömd för ett brott i hela sitt liv.

    1. Anonym skriver:

      Nej folk har skrivit att han inte tagit avstånd från det han gjorde.

      1. Anonym skriver:

        ”Folk har skrivit”

        1. Anonym skriver:

          Va?

  3. Jen skriver:

    Hur kunde han som 23-år ha sex med någon under 18-år ( tom under 15 var hon väl)? Hur rättfärdigar han det?

    Vill inte höra ett ”det var dumt, ett misstag, förlåt”. Vill veta hur man är funtad när man som 23-åring har sex med ett barn?
    Man ramlar liksom inte in med sin snopp i ett barn ”av misstag”.

    1. Jen skriver:

      Det var det snällaste sättet jag kunde skriva den frågan på, vill gärna höra vad han svarar på det. så ta snälla med frågan! 🙏🏻

    2. Siri skriver:

      Detta undrar jag också!

    3. Sara skriver:

      Man är inte barn vid 14 däremot ungdom!

      1. A. skriver:

        Man är barn tills man är 18 enligt Barnkonventionen och svensk lag. Varsågod. Ska man rätta bör man ha korrekt info.

        1. Sofi skriver:

          Nej man räknas inte som ett barn tills man är 18 år när det kommer till sex. Man blir myndig vid 15 års ålder när det kommer tills sex. Du tänker på den andra myndighetsgränsen nu. När det kommer till sex är man ett barn tills man är 14. Efter 15 räknas man som vuxen (vid sex). Det är lagligt att ha sex med nån över 15. Även om man är 70 år gammal själv.

          1. Majs krok skriver:

            I Sverige är det lagligt att ha sex från och med 15 års ålder. En person som är 15 år eller äldre får alltså, enligt lagen, ha sex med vem hon eller han vill. Lagen gör ingen skillnad på om en 16-åring (eller 15-åring) har sex med någon som är lika gammal eller äldre. Men om en äldre person har sex med någon som är under 15 år, räknas det som våldtäkt mot barn. Lagen är till för att skydda barn och unga mot att bli sexuellt utnyttjade. De enda undantagen från lagen kan vara om personerna är ungefär lika gamla, till exempel 14 och 15 år, och båda vill ha sex med varandra.

        2. Sofi skriver:

          Det är ju du som inte har korrekt info. Man är INTE ett barn enligt svensk lag tills man är 18 vid sex. Man är ett barn tills man är 15. Efter 15 räknas man som vuxen enligt svensk lag och får ha sex med vem man vill.

          1. MN skriver:

            Men suck. Man räknas inte som VUXEN när man har fyllt 15, när det gäller frågor om sex. Däremot bedöms man själv kunna avgöra om man vill ha sex eller inte.

      2. MN skriver:

        Lagligt sett räknas man som barn…

      3. G skriver:

        Juridisk sett är man ett barn

        1. Anonym skriver:

          Förlåt, G, men svarar alla: PONERA att gränsen för när man enligt lag får knulla I Sverige hade varit satt till 14 år, hade det DÅ varit ok för en 23-åring att ligga med en 14-åring?
          My point: är gränsen dragen av lag, eller av egen moral? Det känns nämligen, för mig i just den här diskussionen, som att många undviker att ens kännas vid tanken på ett bredare resonemang och gör det enkelt för sig genom att tvärt skrika att ”så står det i vår lag och därför är det fe!!! Punkt!!”. Och jag känner helt enkelt att man gör det enkelt för sig genom att säga ”det är lag” när man egentligen menar ”jag har inte pallat tänka själv kring detta ämne så jag gör det enkelt för mig”. Bara i diktaturer kan man blott hänvisa till att det står så I en lag och att det av just det skälet inte är ok. En förutsättning för en sund rättsstat är att den konstant ifrågasätter sig själv, och inte bara slappt hänvisar till lag. Resonemang kan absolut bottna i lag, men va fan, care to elaborate? Det är farligt att kalibrera sin moraliska kompass utifrån blott lag, särskilt när man inte uppvisar någon tendens till att tänka själv. Rättsstaten dör när vi köper lag rakt av, för moral kräver ständig granskning och blir sund först när den ifrågasätts. När den stötts och blöts om och om igen, för att utvecklas med oss, snarare än blint leda oss som en stjärna över Jerusalem.
          Nu blev detta onyktert och filosofiskt men va fan, ni får fan utveckla era argument mer än att att säga att det står så i en lag, för det förstår ju alla att ett rättssamhälle dör den dag folket villigt lyder likt får. Inget som är korrekt eller sajt mår dåligt av att ifrågasättas och den som har moral behöver ingen lag, men den som saknar egna riktlinjer behöver auktoritär detalsstyrning, och det slutar sällan bra. Man kan tycka en lag är fullt rimlig och korrekt, men glöm aldrig att fråga dig själv varför.

          1. G skriver:

            Anledningen till att vi har ett lagstyrt samhälle är ju just att vi inte ska utgå enbart från vår egen moral i rättsliga frågor. Moral och etik skiljer sig mellan individer, ett rättsligt system gör att alla är (mer eller mindre, ingen är ju någonsin helt neutral) lika inför lagen. Juridiken tolkar lagtexter och sätter dem kontext, Nemo är dömd för att ha haft sex med en minderårig och detta är brottsligt i Sverige oavsett vad vi tycker om det. Håller med om att en bör tänka och ifrågasätta och inte lyda blint men vid ett sånt här tillfälle tycker jag att det är helt på sin plats att hänvisa till lagen då den är till för att skydda utsatta.

      4. Anonym skriver:

        Sara: enligt FN konventionen är man ett barn fram till 18. Men visst ungdomar kan så klart ligga med jämnåriga men det ör inte samma villkor för en vuxen man.

        1. Vivi the one and only skriver:

          Är du över 15 får en tant/gubbe ligga med dig med ditt samtycke även om de är 23 eller 68.
          Det finns ingen lag som säger att personer mellan 15-18 bara får ligga med varandra och ligger man med någon över 18 som 15 åring så är denne per automatik en våldtäktsman.
          Svenska omydihhetslagen är väldigt luddig.

          1. hej skriver:

            Nej den är inte luddig. den är glasklar faktiskt

    4. Sofi skriver:

      Hur man som 23-åring kan ha sex med nån under 18?! Så om en 23-åring har sex med en 17-åring är det nåt märkligt tycker du? Då skulle 90 % av befolkningen göra fel. ALLA 16-17-åringar har sex med killar över 20 år. Även äldre än 23 till och med. Jag vet ingen tonårstjej som INTE haft en pojkvän över 20 år.

      1. Anonym skriver:

        Statistikern undrar källa på det.
        Mvh ngn som inte hade sex med ngn över 20 i den åldern och ser den logiska regeln falla på en gång.

      2. Mira skriver:

        Vad har en 23 åring med en 17 åring att göra? Enkelt att manipulera en yngre person kanske, kan inte hitta någon annan enledning att vara ihop med ett barn som fortfarande går i gymnasiet när man själv är en vuxen människa.

        1. Sia skriver:

          En 14 åring tjej kan lätt se ut som 18 och vara lika mogen som en 23 man… kilar är ju lite efter…

          1. Vivi the One and only skriver:

            Jag exakt. Finns ju till och med Youtube challenges som heter ”guess her age” och där är det mycket bilder på tweens och tweens som ser ut som över 18

        2. Emma skriver:

          Fast, om jag får tala av erfarenhet nu… Jag är 20 idag och när jag var 17 blev jag tillsammans med min kille som då precis fyllt 23. Dvs 5 års åldersskillnad. I mina ögon knappast något anmärkningsvärt då killar allt som oftast ligger flera år efter i utvecklingen rent mognadsmässigt. Flera i min umgängeskrets hade sexuellt umgänge samt förhållanden med killar i 22-23 års åldern. Jag och min dåvarande kille flyttade ihop och var tillsammans i 2 år. Skulle aldrig höja på ögonbrynen över en sån sak.

          Har Nemo alltså legat med någon som är 17 när han själv var 23? Inga konstigheter. Har han legat med någon som var 15 när han var 23? I mina ögon lite svårare att förstå men samtidigt är vederbörande byxmyndig och får ligga med vem den vill. Även myndiga personer.

          1. vvv skriver:

            Hon va 14 och han 23, så det är ganska illa. Och till er som inte kan se hur gammal nån är så får ni väll fråga om ni tänkt ligga med personen. Det är inte så jävla svårt. ljuger personen man frågar och faktiskt är minderårig så har ni iaf inte medvetet varit äckliga. Och ja det är äckligt för vid 14är man fan inte helt klar med utvecklingen mentalt och fysiskt.

      3. MN skriver:

        Din bekantskapskrets kanske inte representerar hela befolkningen. Men om det nu är så, att vuxna män som är 23 år och tom äldre än så, i stor utsträckning raggar tjejer som är mycket yngre än dem och befinner sig i en helt annan livssituation vad gäller autonomi, ekonomi, sysselsättning, mental mognad etc, så kan man fundera på vad det är i vårt samhälle som uppmuntrar till detta? Varför ses omyndiga flickor som lämpliga flickvänner till vuxna män medan det omvända förhållandet verkar extremt ovanligt? Dvs varför letar inte 25- åriga kvinnor efter partners på diverse högstadier och gymnasieskolor? Vad får man som vuxen, som har kommit en bit in i vuxenlivet, ut av att umgås med en person som är mycket yngre? Skillnaden mellan 16-17 och 23-25 är ganska stor, om man ser till hur livssituationen brukar se ut då. Plussa på tio år på varje ålderskategori så är det inte längre någon åldersskillnad att tala om.

        1. Anonym skriver:

          Det kanske är för att kvinnor söker sig till äldre män? Eller måste en kedja alltid börja och sluta med män? Ditt tankesätt andas lite unket av patriarkat, känner jag =/
          P.S Skoja men hur många har inte varit ihop med en äldre man? Känner inte att mäns törst för ungdom skulle vara värre än kvinnors törst för livserfarenhet/erfarenhet/kalla det vad du vill.

          1. Anonym skriver:

            Anonym, lägg av. Att en kvinna är ihop med en äldre man är en sak men en 15 åring? Lägg ner bara…

      4. Tryggve skriver:

        Haha vilken bakgård är du uppvuxen på med den där världsbilden? I den där statistiska undersökningen du genomfört, att ALLA män tänder på 16-17 åriga flickor, frågade du deltagarna om det också var tvärtom? Att alla kvinnor tänder på 16-17 åriga pojkar?

      5. Vivi the one and only skriver:

        När jag var 14-18 var det standard att han en betydligt äldre kille. Det fanns inte på kartan att vara ihop med en yngre kille. Hade en skolkamrat när jag gick i 8an som var ihop med en kille som var 21-22 år, mot hennes föräldrar vilja, men det fanns ju inga tankar om att anmäla det från deras sida. Idag är de gifta och har 2 barn.
        I högstadiet var killarna som gick i samma klass/skola som en var så sjukt omogna och fåniga. De skulle sitta och spela CS eller typ åka skateboard hela dagarna så för oss var det inte intressant för fem öre att jaga efter dem. Däremot killarna på gymnasiet eller tagit studenten intressanta.

        Sen hur fel det var att dessa killar var ‘intresserade” av oss småflickor fattade ju inte vi då och det fattar antagligen inte tjejerna idag heller som jagar/jagas av äldre killar. Kärlek gör en blind, vara kåt gör en blind. Jag personligen tycker det är bizzart att en 14 årig tjej som dejtar en 17 åring inte får ligga med honom, men 00.00 på sin födelsedag är det fritt fram…. Klart som fan de har legat innan.

        Sen finns den generella gubbsjukan. Som singel fick jag uppleva det dagligen. Min syster som är singel får även hon meddelanden dagligen av män i 35-60 årsåldern (hon är 19) på Facebook som vill ligga, dejta eller skämma bort henne. Sen att vi dessutom är färgade gör inte saken bättre för där finns det en tendens från dessa män att vi behöver deras beskydd eller att vi ska hjälpa dem att bocka av deras bucketlist. Exotifiering är vardagsmat.

        1. Mia skriver:

          När jag var 17 träffade jag en kille som var 28. Nu är jag 25 och vi är fortfarande tillsammans. Jag visste mycket väl vad jag gjorde och det finns ingenting destruktivt i vårt förhållande.

          Tycker att det är skillnad på en 14- & 17-åring. Det händer MYCKET på de åren

        2. Anonym skriver:

          Och vart var föräldrarna? Du fattar väl att du blivit utsatt för hebefili?

      6. :) skriver:

        Det är vanligt att tonårstjejer har äldre killar ja. Var ska man dra gränsen? Det är ju sällan tjejer är den som är äldre… man kan fråga sig varför? ÄR uppriktigt nyfiken på VARFÖR. När jag var 14 var min pojkvän 19. Vi var tillsammans tills jag var 17. MEN…. när jag var 19 hade jag aldrig kunnat se åt en 14-årig kille.. om man vänder på det blir det ju riktigt konstigt….

        1. Vivi the one and only skriver:

          Jo men det är ju det jag tar upp (biologiskt och genetiskt teori). Det handlar om att man är ute efter någon som kan bekräfta ens behov. Vårat behov var inte att vara uttråkade och jaga efter någon som spelade Dota och drack joltcoola. Vi ville han spänning och cruisa typ smygröka och festa ( jätte töntigt men det fatta man inte då)

          Nu som vuxna behöver man andra behov som yngre kanske inte har. Men jag upplever själv att när man är 25+ att man inte brukar bry sig så mycket om ålder. Många kvinnor som är 40+ jagar ju lammkött på krogen eftersom de är uttråkade och inte orkar med karln hemma och vill han spänning från någon yngre. och det är minst lika många 40+ är som jagar småtjejer av samma sak. Det handlar om det egoistiska behovet.

          Generaliserar hej vilt för jag hoppas de flesta som dejtar gör det för kärleken inte för att de har någon fetish eller pervershet.

          Och vill understryka att jag inte förespråkar relationer mellan tonåringar och vuxna. Men jag själv som ex var 13 när jag låg med en kille första gången, han var 16 och oskuld. Vi sjöng i samma kör och kategoriserades son riktiga töntar, aldrig mobboffer men töntar, så vi kom överens att bara få det gjort. Så romantiskt var det. Minna att han inte alls gillade det och att jag tänkte ”överskattat som fan!”

      7. Anonym skriver:

        Sofi, förstår du inte att en 24 åring och en 15 åring har olika mognadsgrad? En 24 årig man ska ge fan i 15 åringen även om det är lagligt och även om 15 åringen vill. Det handlar om ansvar gentemot de yngre.

        1. Vivi the one and only skriver:

          Moraliskt ja. Men enligt lagen är det okej för en 15åring att ligga med en 25åring om båda är med på det. Det är lite konstigt att man över en natt blir mogen enligt svensk lag men så är lagen.

    5. Anonym skriver:

      haha med någon under 18? Skämtar du med mej? När jag var 16 hade jag sex med en 25 årig kille och nej, han var inte pedofil. Jag ville inget annat än att knulla honom och var jättnöjd när jag gjorde det och kände mig tillfredställd. Sluta göra alla unga kvinnor till ”offer” för äldre män.Otroligt dömande människor är ni. Jag håller helt med om att det är fel att ligga med någon under 15 och dessutom olagligt, men någon under 18? Nu får ni lugna er lite.

      1. Vivi the one and only skriver:

        Tack. Det är lite detta jag vill komma fram till. De flesta jag känner som låg med äldre killar var faktiskt dem som ville och var påstridiga. Medan killarna mer var ”sluta jaga mig snorunge” och typ gav med sig. sen när man hade fått ligga med den där äldre killen som ville man leta efter något nytt. Alla tjejer är verkligen inte offer. Och ja det är lite slut-shaming över det hela.

      2. Anonym skriver:

        Anonym den killen du hade sex ned var hebefil.

  4. Al skriver:

    Jag undrar hur han idag ser på hur han behandlade tjejer som ung vuxen.

    Jag undrar också om han gått i terapi eller dylikt med tanke på att han som vuxen kände sig tänd på och ok med att ha sex med ett barn.

    Jag undrar också hur han ser på sin gamla vän Jockiboi som gått runt och ollat saker och bajsat överallt och gud vet vad.

    Skäms han idag över att han satt och tiggde pengar på sin blogg för att köpa en present till en familjemedlem? Känner han att det var rimligt eller lite av en low point?

    Slutligen: hur pinsamt är det på en skala från ett till tio att göra barturné?

    1. Vivi the one and only skriver:

      Jag är inget stort fan av Jocke Lundell men vad sjutton har han med saken att göra?

      1. Lovis skriver:

        Jockiboi* 😗

        1. 🦄 skriver:

          Han vill inte bli kallad jockiboi mer och lagt det bakom sig, så ja, Jocke/Joakim Lundell 😊

      2. Al skriver:

        De var vänner tidigare och arbetade ihop. Det är väl inte konstigt alls att fråga hur nemo, idag vuxen, ser på sin (fd?) kollega och vän?

        1. Vivi the one and only skriver:

          Ja det är ingen som har missat kungarna av Tylösand. Ja Jo jag vet att de har varit vänner. Men Att Jocke ollade och runkade mot saker har väl inte Nemo med att göra? Det var ju inte så att Nemo stod med pistol mot Jockes huvud och tvingande honom. Att fråga frågor om sånt för mig föder bara mer osämja. Det är deras ensak varför de inte umgås längre.

          1. Al skriver:

            Givetvis är det inte Nemos fel! Men man får väl undra hur han ser på det? Fattar inte riktigt problemet.

          2. Vivi the one and only skriver:

            Ingen aning. Känns som om det skulle väcka drama med tanke på hur Hetlevrad Jocke är.

          3. D skriver:

            Vivi the one…

            Inte ok att ifrågasätta andras frågor tycker jag, dålig stil. Det är väl knappast din business hur Jocke tar det?

  5. Linnea skriver:

    1. Hur ställer han sig till Calle Schulman idag? Lyssnade på när Nemo var med i Morgonpasset i P3 för inte så länge sen och kan inte förstå hur Calle uppmuntrade dessa människor att bete sig som se gjorde för egen vinning.

    2. Har han någon kontakt med Joakim idag? / hur ser deras relation ut?

    3. Vad ångar Nemo mest med sitt förflutna? Vad ångrar han inte?

    1. Linnea skriver:

      Jag har inte hört om det här med Calle?? Vad har de för relation/vad hände där?

      1. Linnea skriver:

        Kungarna av Tylösand (det hette så va?) var Calles idé och han uppmuntrande bl.a. Nemo att ligga med så många tjejer så möjligt och lovade honom en resa (tror jag rätta mig om jag har fel) om han låg med ett visst antal tjejer. Calle var också full under hela inspelningen. Proffesionellt värre.

        1. Anonym skriver:

          Nemo, känner du att du utnyttjats av Calle Schulman för ”bra” tv:s skull? 👆🏻

  6. S skriver:

    HELT OFF TOPIC VARNING:

    BB confirmed att hon har en ny man. Den som det sägs att hon är ihop med, TSW, är nu i Stockholm och sågs igår på middag med BB på restaurangen Agrikultur. När tror vi hon outar honom i bloggen?

    1. Sarah skriver:

      Var bekräftade hon det?

      1. I skriver:

        Hon har väl inte bekräftat det men de har setts så många gånger ute nu och kyssts ute etc så det är väl klart…

    2. Madelon skriver:

      TSW? Snälla skriv så att vanligt folk begriper 😉 Galet nyfiken nu. Tack på förhand.

      1. Nadia skriver:

        Det ryktas om att hon dejtar en daytreader som kallar sig själv för TheSharkWeek 🙂

        1. O skriver:

          Exakt, de har setts ute flera gånger, kysstes offentligt i Lund etc

    3. Frida skriver:

      Man måste väl få ha en rebound utan att det ska vara ”en ny man”? Hon är ung, låt henne dejta loss

  7. Mira skriver:

    Är det bara jag som inte vill höra ett ord han har att säga? Vill inte se honom heller. Han kan få leva sitt liv om han vill men tycker inte det betyder att han måste finnas på denna blogg varje dag.

    1. Anonym skriver:

      Nä, du är inte ensam. Inte bra att ge Nemo utrymme för en massa bortförklaringar på denna stora blogg.

  8. Sofi skriver:

    Så tramsigt att folk säger att han hade sex med ett litet barn. Lika tramsigt som när folk kallar folk för pedofiler för dom har sex med en 14-15-åring. Pedofil är man om man tänder på BARN (=1-åringar, 5-åringar, 10-åringar, spädbarn osv) En 14-15-åring ser inte ut som ett barn, dom ser ut som en ung kvinna. Jag vet till och med 14-15-åringar som ser mognare ut än 30-åringar. Man är inte en pedofil om man har sex med en tonåring. Dom ser inte ut som små barn. Då skulle 98 % av männen va pedofiler. ALLA män tänder på en 16-17-åring. Om jag har förstått det rätt hade han frivilligt sex med nån som skulle fylla 15 år om nån månad. Inte speciellt allvarligt. Dels var det frivilligt. Dels var hon nästan myndig för sex. Fel naturligtvis han borde väntat tills hon fyllde 15. MEN han våldtog inte ett litet barn. Han var dessutom väldigt ung själv. Han var knappast en 45-årig gubbe. Dessutom har han sonat sitt straff. Och därmed skall det vara ut världen.

    1. Linnea skriver:

      Fy vilken hemsk bild du har på barn/unga vuxna. Fritt tillgängliga enligt dig. Blir fan rädd.

    2. F skriver:

      Kvalificerad gissning: du är ca 14-15 själv. Det är i alla fall den uppfattningen ditt resonemang ger.

    3. Mira skriver:

      Är du en vuxen kvinna/man som har legat med en 14 åring och försöker försvara det? Låter så.

    4. Vivi the one and only skriver:

      Historiskt sätt så har Sofi mer än rätt. Man gifte bort dina flickor till betydligt äldre män när de var 13-16 just för att de var könsmogna och i det blivit vuxna. Så att många män dras till yngre tjejer är genetiskt inte konstigt. Däremot moralmässigt är det i dagens samhälle fel och det är därför vi har lagarna för att skydda barn och ungdomar. Men att man är ett barn fortfarande vid 14 års ålder kan jag inte hålla med om. Däremot en tonåring. Och stoppa tonråssexet går inte hur många lagar man än inför.

      1. LinneaAC skriver:

        ”Historiskt sett” får du nog specificera lite bättre. Om du menar 1400-1700-talets högre stånd så ja; då blev flickor bortlovade för strategiska äktenskap som kunde äga rum när de var yngre än 15. Men jag har i min forskning aldrig träffat på barn av någotdera kön som ingått äktenskap före konfirmation och 15 års ålder, och knappt några i 16-17 års åldern heller. De flesta var i 18-20 års åldern och gifte sig med andra i samma ålder. Vi pratar nu svensk allmoge början av 1700-talet till slutet av 1800-talet.

        Ber om ursäkt om jag låter högfärdig här, men är rejält trött på dessa ”historiskt sett” argument, som ofta verkar vara byggda på anekdoter någon historielärare berättade i åttan och hollywoodfilmer.

        Om ändå det skulle vara så att det stämde att alltsedan de gamla grekerna tills nutidens början att flickor giftes bort när de var 13, hur skulle det påverka män genetiskt? Får män ångest över att de inte kan rida, navigera med kompass, och döda vargar också? Eftersom det borde ju också hamnat i dna:t vid detta laget. Eller är det bara det sexuella? Jamen då är det vi ju bara ger upp då, eftersom både våldtäkt och begär till 14-åringar borde vara stenhårt programmerat genetiskt nu. Eller?

        Jag tror inte på det. Tror mer på porn culture. Kolla Gail Dines på Youtube. Skrämmande men viktigt!

        1. Vivi the one and only skriver:

          Jag har läst kvinnohistoria så jag är påläst och refererar inte till någon film. Jag pratar om innan upplysningen och jag pratar inte om almogen. Det var ju logiskt att almogen var äldre när de gifte sig. Där skulle man hjälpa till i hemmet. Men i högre stånden sågs flickor som spelpjäser i ett maktspel. Desto tidigare desto bättre så hon kunde föda många barn. Men det fanns ju gränser förr också. Killens ålder hade ju betydelse i att man var med etablerad som äldre, hunnit skaffa sig en karriär.

          Och nej killar behöver inte känna behovet av att jaga vargar mm och samhället har ju ändrat sig. Man anser ju inte att det är okej längre. Men det finns ju uppenbart bevis på att det finns djupt inom oss. Försvarar inte att äldre herre sex med unga men jag kommer aldrig anmäla min dotters pojkvän för att de har haft sex om hon inte kommer till mig och säger att han har betett sig illa eller att jag ser signaler på destruktivt förhållande.

          1. Andj skriver:

            ”Högre stånd” var ju dock en väldigt liten % – allmogen är en mer representativ bild av svensk historia. Jag har läst historia (och arkeologi) på uni i flera år 😜

          2. LinneaAC skriver:

            Så med ”historiskt sett” så menas alltså giftemåls mönster hos en elit, som du själv medger berodde på socio-ekonomiska skäl?

            Varför är detta mer relevant giltigt som argument för att mäns begär efter 14-åringar är genetiskt, än giftemålsmönster i allmogen också beroende på socio-ekonomiska skäl, är argument för att dessa genetiska skäl inte finns?

            Tror inte det handlade om att hinna föda många barn, då för i barnsäng var så pass vanligt, utan mer att gifta sig till makt och välstånd och att kvinnan skulle vara oskuld och ren så att mannens blodsband kunde garanteras. Samt att det var kvinnans enda uppgift, att bära barn ej utbildning med mera, något som upplysningen närmast förstärkte: man: upphöjd tanke kvinna: världslig kropp.

            Vad gäller dagens 14-åriga flickors önskan om äldre pojkvänner är det väl önskan om bekräftelse, vilket man får genom att vara sexig. Inte genom att vara smart eller driftig. Tror inte 15-åriga pojkar känner samma press, och alltså inte lägger upp sexiga bilder på insta utan fortsätter spela counterstrike i godan ro. Får fortsätta vara de barn de faktiskt i mångt och mycket är.

    5. MN skriver:

      Det är du som framför tramsiga resonemang. Att lämna samtycke till sex handlar inte bara om att man ska vara fysiskt mogen för sex, utan också mentalt mogen. Och om det inte är just åldern som äldre män tänder på, utan bara en fysiskt mogen kvinnlig kropp, så kan de väl lika gärna ha sex med kvinnor i sin egen ålder. Dina argument är så blinda för hur sexualiserade unga tonårsflickor är i samhället idag.

      1. M skriver:

        Nej. ALLA män tänker långt ifrån på 14-15 åringar.

  9. Anonym skriver:

    Nemo, till en början, gratulerar till en fantastiskt gullig dotter. Skulle du inte skriva en bok? Men dumpa Schulman som mentor, du har garanterat mer talang än Alex så försök gå din egna väg i stilen. Tack för svaret.

    1. Vivi the one and only skriver:

      Den där familjen är en sekt och typ Sveriges motsvarighet till Kardashian kända för att de är kända. Fly medan du kan Nemo

  10. Mm skriver:

    HUR tar du ansvar för alla gånger du legat med tjejer utan samtycke genom åren? Syftar då till många fler än den gång du blivit dömd för.

  11. Olive skriver:

    Jag tror att Nemo som var med när en kille från min hemstad blev påkörd av ett tåg i Stockholm(?) och dog. Det är nog iaf 10 år sedan. Så hemskt 🙁

  12. Ane skriver:

    Nemo. Jag har följt dej sedan du var med i Kungarna av Tylösand. Jag läste din blogg som du hade under ditt missbruk och hur du har kämpat för att slippa den berg-och-dalbana som ditt liv tycks ha varit. Jag är så glad över att se att livet verkar stabilt och ljust, din fina dotter och den fina relation (även om ni inte är tillsammans) som du har med Frida. Men jag ser ett tydligt betende som du hela tiden haft, som jag tror (om jag inte minns fel) att du själv medger att du har, vilket är ett otroligt bekräftelsebehov. Att din omgivnings åsikter och godkänande påverkar din självkänsla otroligt mycket. Jag har sett det så många gånger på dina social medier. Nu senaste var det med Suzanne. Om det inte var för att få omgivningens godkännande eller att få dem ”på din sida”, att du inte gjort någon fel, så förstår jag inte varför du lade upp en printscreen på er konversation? Det hade räckt att skriva något i stil ” jag har tillsammans med en tilltänkt gäst, Suzanne Reuter, kommit till insikt att det kan upplevas kränkande att jag lägger upp löpsedlar som missgynnar mina gäster samtidigt som jag uttrycker glädje över den , och jag skall alltså sluta lägga upp löpsedlar som mina gäster kan komma uppleva som kränkande”. I stället lägger du upp ett privat meddelande mellan dej och henne. Mycket underligt beteende. Du söker ständigt bekräftelse och godkännande om din duglighet på instagram och det känns så osunt. Tror du inte att det bästa för din självkänsla och välmående vore att lägga ner sociala medier och sedan ägna dej åt en karriär där du inte är ”beroende” av andra männiksors uppskattning och ”gillande”?

  13. . skriver:

    Hur är relationen till dotterns mamma? Fortfarande ett par? Om ja, varför särbos?

    1. Andj skriver:

      De har väl gått ut med att de inte är ett par?

  14. Kim skriver:

    Jag undrar varför han inte är vän med jockiboi längre & vad han har för tankar om honom
    Vad har han för planer för framtiden?
    Tjänar han pengar på podden ?

  15. hej skriver:

    ”Nemo läste det och kontaktade mig via mail i torsdags där han ställer sig till mitt förfogande för att svara på alla frågor jag och ni kan tänkas ha.”

    SJÄLVKLART så kontaktar han dig när han inser att någon kan kritisera honom på ett sätt han inte kan vinkla allt på! Varför låter du honom ta plats? Varför gör inte du ett inlägg utan hans inblandning? Jag tänker kopiera in min kommentar från ditt inlägg om Austin Jones som blivit arresterad för barnporr

    Hatar verkligen att män kan komma undan med sexbrott genom att göra lite vad som helst så är han förlåten. Som i Nemos fall, du ser ju hur många som skriver ”Men han visste inte att hon var under 14” ”Hon ljög om sin ålder” ”Han har bett om ursäkt och ångrar sig” och Vivi är uppe påstår också att föräldrarna anmälde saken bara fö att det var Nemo som det handlade om. Vilket inte är sant över huvud taget, men det är sånt Nemo säger. Och folk tror på honom!

    Vad han sa när allt det här kom ut 2010
    ” Jag fick då efter en tid veta att tjejen i fråga var 14 år. Detta kom som en chock för mig då jag kan garantera till 100% säkerhet att INGEN i denna värld kan tro att denna tjej är 14 år. Ser du på henne så ser du en kvinna. Runt 18-20 år uppskattningsvis. Ingen på festen var under 20 år så att denna tjej skulle visa sig vara 14 år kom som en extremt stor överraskning för mig”
    ” Det finns många faktorer som dock gör detta så extremt olyckligt. Man känner sig nästan lurad på något sätt. Först och främst var tjejen i fråga ynka två månader från att fylla 15 år.. Förstår ni? Hade hon varit två månader äldre så hade ingen dömt mig. Men nu var hon 14 år och nu framstår jag som… En pedofil.
    Varför jag känner mig lurad? Förmodligen för att det var tjejen i fråga som var initiativtagare till alltihop… ”
    www flashback.org/t1370714

    ”Enligt Nemo Hedén var det flickan som tog initiativ till sex. Han säger att han inte hade en aning om att hon var minderårig.
    – Det som har hänt mig kunde ha hänt tusen människor. Det är maximal otur. Dels så var hon bara några månader från att fylla femton. Dels ser hon ut som tjugo. Och så fick hennes farsa reda på det genom att hon var inloggad på någon Facebook-sida.”
    ” Vad känner du inför åtalet?
    – Jag hade ingen aning om att hon var under 15 år. Då hade jag aldrig gjort det. Men man kan ju inte springa runt och kolla legitimation på alla tjejer på en fest heller.”

    https://
    web.archive
    org/web/20120106161018/http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8182591.ab

    Han tar inte ansvar, han skyller ifrån sig. Det var till och med HON som ville mest! Och om man läser det han säger om saken sex-sju år senare har det inte blivit bättre.
    2016
    ” På våren 2010, samma år som Nemo var med i “Kungarna av Tylösand”, hade han haft sex med en 14-årig tjej på en fest.
    – När jag var med i tv visste jag att jag skulle åtalas. Men min besatthet av att bli känd var större än förnuftet, säger han.
    Visste du att hon var fjorton?
    – Ja, jag tror det. Men jag var väldigt berusad och hade verkligen ingen koll.”
    ” Hur blev tiden efter domen?
    – På mitt cv hade jag sexuellt utnyttjande av barn. Jag hade fyra-fem olika jobb, fick sparken från alla när någon på jobbet googlade mitt namn.
    Vad kände du?
    – Total hopplöshet. Det var också, delvis, därför jag hamnade i missbruket.”

    expressen. se/noje/nemo-hedens-succe-efter-missbruket/

    Morgonpasset, mars i år. Ungefär 16 minuter in
    ”Det var otroligt klumpigt och idiotiskt gjort. Hon var 14 år och jag var.. 20…”
    Hanna frågar: ”Men visste du om hon att hon var 14?”
    Nemo: ”Jag? Jag, eh, asså. Jag tror det. Jag tror att jag var medveten om det, men jag var riktigt berusad och jag var, jag tänkte egentligen inte bara. Jag har tidigare sagt att jag inte visste det för att jag skämdes så mycket över det. Men nu när jag föreläser om det här och det är en del av min historia så vill jag vara ärlig över hela mitt liv liksom”
    Hanna: Men du var 20 år och du låg med en fjortonåring. Var det .. våldtäkt?
    Nemo: Nej, det var det inte. (säger till Hanna, försöker skämta till det) du ser ut på mig som jag är psykad i huvudet kan jag få berätta utan att du dödar mig med blicken?
    Hanna: Jag dödar inte, jamen vadå? Du är dömd för sexuellt ofredande mot barn, då måste jag få ställa frågor. Jag har ingen särskild blick
    Nemo: Ja, nej det var det inte, om du tvivlar kan du läsa domen och förhören om du vill. Det var en fest och killarna var runt 19-20 år och tjejerna var 14-15 år och så hade vi sex, och hon ville inte ens anmäla det var hennes pappa som gjorde det, hon säger det i förhören och i rättegången säger hon också det, hon ville inte ens vara där, hon ville inte, hon ville inte anmäla jag har inte gjort något dumt tycker hon men hennes pappa ville anmäla. Ja, så det var inte våldtäkt, nä
    David: Men där och då, du är 20 hon 14. Men då nu när du är ärlig mot dig själv såhär i efterhand, kan du säga du kanske inte brydde dig då när du var 20 om hon var 14, för att nån anledning men sen i efterhand så kanske du ser det, att det var ett problem?
    Nemo: Självklart, men som jag är inne på mycket här, mina värderingar idag och då är ganska annorlunda. Jag har ju liksom inte haft några värderingar i mitt liv, jag har som sagt bara varit inne i min dimma av alkohol och nu lever vi för dagen och skiter vi i konsekvenserna såhär och det fattar jag i efterhand att det är ohållbart liksom. Det är mycket som jag tänker på nu såklart, men då gjorde jag inte det
    Senare i intervjun
    Nemo: Det är svårt att prata om det här utan att låta som jag självömkar, för jag tycker inte synd om mig själv på nått sätt. Det var bara liksom en olycklig och klumpig och dum grej som jag skäms mycket över. Men jag blir ledsen liksom, för jag fattar, det enda folk såg, var löpsedlar ”Nemo Heden åtalad för sexbrott” det låter ju helt sjukt och det fattar jag med. Men om folk bara hade läst på det, då hade det liksom inte fått, då att. För att du (syftar på Hanna) du där borta din inställning är ju att, du frågar om jag våldtagit någon, och det låter helt sjukt. För jag har inte skadat nån, jag har gjort en dum grej, och hon har, asså du vet och som jag skäms över
    Hanna: Jag ställde en fråga utifrån att du ändå är dömd för sexuellt utnyttjande av barn
    Nemo: Ja
    Hanna: Och då vill man ju veta vad som har hänt
    Nemo: Precis
    Hanna: Du sitter ju ändå här och ska prata om din succepod och din resa och så har du det här i bagaget. Då måste jag kunna ställa frågor om det.

    sverigesradio .se/sida/avsnitt/877552?programid=4765

    Efter intervjun skriver han på instagram och twitter om saken
    Nemo Hedén‏ @nemoheden 20 mars
    MeSvar till @kekke2000 @MorgonpassetiP3
    Kändes som att hennes blick ville döda mig. Det var lite konstigt.

    twitter .com/kekke2000/status/843731406035533824

    ” Jag har valt offentligheten. Och jag väljer att stanna i den. Och faktum är att jag nästan bara får kärlek nu för tiden. Sista året har jag fått extremt lite hat. 99% kärlek. Men efter P3-intervjun i morse så fick jag en del hat eftersom massa grejor i mitt förflutna kom på tal. 7 år gamla grejor. Grejor som jag verkligen skäms över. Grejor som jag redan fått sona för. Grejor som jag redan pratat om många gånger. Grejor som jag redan fått kritik och hat för. Väldigt gamla grejor helt enkelt. Det gjorde mig lite ledsen att intervjun handlade så mycket om all gammal misär.. Och så lite om nutiden och framtiden. Det är ju den jag vill prata om. Min resa! Min förändring! Den jag är så stolt över. Framtiden! Den underbara vackra ljusa framtiden! Jag vill ju sprida hopp! Inspirera! Inte älta gammal destruktiv gegga.. För ja, jag kan ju liksom inte ändra på mitt förflutna. Det är en del av min historia.”
    […]
    ”Det kommer dock alltid att finnas hatare. Det kommer alltid att finnas folk som inte köper min förändring. Folk som står fast vid att jag är en vidrig gränslös idiot som bara super, knullar och gör bort sig. Och det måste jag helt enkelt acceptera. Det är upp till mig att försöka att ignorera dom bara. ”

    instagram .com/p/BR3u-1uAAf1/

    I domen, som kom 2011-01-13 står det
    Tilltalad
    Bill NEMO Hinke Hedén, 870815
    Följande är klarlagt. Målsäganden fyllde femton år den 1 augusti 2010. Den 1 eller 2 maj samma år umgicks målsäganden och Nemo Hedén. De hade en gemensam kamrat och de träffades i dennes lägenhet för att festa. Överkonsumtion av alkohol förekom under festen. När festen var slut blev målsäganden, Nemo Hedén och i vart fall ytterligare någon person kvar i lägenheten. Det blev då så att Nemo Hedén och målsäganden hamnade i samma säng. Målsäganden, som var sexuellt erfaren, och Nemo Hedén hade då sexuellt umgänge med varandra. Det var fråga om vaginalt samlag samt oralt könsumgänge varvid de båda stimulerade varandra. Målsäganden och Nemo Hedén har uppgivit att de ville ha sex med den andre. Nemo Hedén har uppgivit att han vid tillfället kände till att målsäganden var under femton år samt att han ångrar det inträffade.

    minfil .org/y4T5n5b0ba/B9944-10.PDF

    Redan 2011 erkänner han att han visste hennes ålder, han ljuger fortfarande om att han inte visste. Dessutom inträffade det här 2010, Nemo är född 1987. Han var inte 20 år, han var 22. Eller om man ska gå efter hans resonemang, om han bara hade varit knappt 4 månader äldre hade han varit 23. Han ljuger om hur gammal han var, han ljuger om att han inte visste hur gammal hon var. Han låtsas som att det inte ens skulle ha hänt, allt ansvar är på henne, att hon ville. Hon ville inte anmäla. Han skadade inte henne. Nu spelar det här ingen roll, sån är lagen. Vuxna får inte ligga med barn, det krävs inte våld, det spelar ingen roll om hon ville. Det är enbart hans ansvar! Han tar inget ansvar, han vill inte ens prata om det om han inte får bestämma vinklingen. Hör bara på hur han reagerar på Hannas frågor, se vad han skriver om saken efter intervjun. Helvete vad han tycker synd om sig själv, han anser inte att han gjort något fel. Det är hatare som tar upp det här, folk som vill se honom misslyckas när det enda han vill är att prata om allt positivt. Att han i samma veva ”råkar” ljuga om sitt förflutna och allt negativt, det spelar ingen roll. Han vill inte ta ansvar, han anser inte att han gjort något fel. Alla dåliga beslut han gjort beror på alkohol, droger, att han inte förstod bättre. Inget är hans fel, det är återkommande i alla ursäkter om allt, och han har till och med fått en karriär på köpet! Hitta på att han tar ansvar, att han förändrats. ”Men nu när jag föreläser om det här och det är en del av min historia så vill jag vara ärlig över hela mitt liv liksom” säger han, men han är inte ärlig. Och det vet han själv, därför han blir så jävla kränkt när någon ställer frågor om det här, när någon kritiserar honom

    och på riktigt, VARFÖR ska vi fråga honom om något? En man som skyller ifrån sig, som inte tar ansvar? Ser du inte själv Camilla att han försöker kontrollera ditt inlägg, så att han kan svara på frågor istället för att du ska skriva något utifrån fakta? Han har redan varit med i intervjuer, svarar på frågor och ljugit. Varför ska han få det utrymmet här?

    1. Anonym skriver:

      Bästa, bästa ”hej”. Mycket bra, för att inte säga superbt. Jag undrade var ”hej” och ett av ”M”-en tagit vägen när jag läste inlägget tidigare.
      Bloggbevakningen ska intervjua Nemo. Jag tog mig för pannan och ville dunka huvudet i skrivbordet, men p g a sent och troligen stressigt på akuten, så hoppade jag över dunkandet.

      Onödigt att Bloggbevakning träffar Nemo personligen. Kopiera bara kommentaren från ”hej” till ett inlägg! – Kommentaren var heltäckande och belyser ALLTING! Finns inget mera att berätta. Nemo vill bara bortförklara, damage control.

      Alla som inte tycker att Nemo ska få komma till tals, kan ju under hela söndagen, 18 juni, skriva kommentarer om det under varje inlägg som kommer upp.
      Uppvigling? Kanske det, skicka in en anmälan i så fall.

    2. F skriver:

      Så himla bra kommentar! TACK!

    3. hej skriver:

      Jag är så bakfull just nu, jag har så ont i huvudet. Jag har spytt. Jag ska aldrig mer dricka igen. Men jag har kämpat mig igenom att formulera lite frågor till Nemo! För jag vill få ut det innan den här onödiga jävla intervjun ska ske alternativ innan jag dör av min bakfylla. Som sagt, jag mår kasst och det märks kanske här och där i mitt jävla långa inlägg. Men blev riktigt irriterad på att läsa att han manipulerat till sig en intervju. Så här är mina frågor!

      Eftersom du fortfarande säger ”Det var hon som ville ha sex, hon ville inte anmäla, jag använde inte våld” har jag frågor kring hur du resonerar!

      Att du inte använde våld spelar ingen roll, vilket du själv har fått erfara då du faktiskt dömdes för sexuellt utnyttjande av barn. Är du vuxen och ligger med ett barn under 15 kan du inte säga att samtycke fanns, sån är lagen. Men det gör du fortfarande. Hävdar att samtycke fanns, att hon var initiativtagare, hon ville inte ens anmäla det var hennes pappa. Och så vidare.

      Tycker du att det är en förmildrande omständighet för dig det där, att det var föräldern som anmälde, att du som vuxen man haft sex med hans fjortonåriga dotter, och inte barnet själv? Han gjorde det du inte du gjorde: han tog sitt ansvar. När en fjortonåring frågar om hon vill ha sex med dig är det ditt ansvar som vuxen att säga nej. För du ska veta bättre. Vuxna personer är inte i behov av skydd när det kommer till sex, barnet är. Du som vuxen ska ha allt ansvar, du ska ta ansvar. Vilket du inte gjorde. Visst, det här var sju år sedan, men du resonerar precis likadant nu som när det kom ut i media. Du tar inte ansvar, det var bara en dum grej hävdar du och det känns som att du tycker hela den här grejen är idiotisk. Att du skulle ha utnyttjat ett barn. Att du anser det var okej är tydligt, visst var hon 14, men hon skulle strax fylla 15. Du påpekar gång på gång att det fanns samtycke, hon ville inte anmäla och hon ville absolut inte sitta i några förhör eller vara med om en rättegång.

      Men låt oss säga att hon inte alls var några ynka månader från att bli 15. Om hon just fyllt 14. Hade du resonerat likadant då? Skulle du tänkt mer på henne som ett barn och att du faktiskt var den vuxne i situationen? Eller låt oss säga att hon var några månader från att fylla 14 år, dvs ett år yngre. Hade du ansett det vara okej att ligga med en trettonåring, om hon var initiativtagare till det hela? Du kanske tycker det är en dum fråga, men eftersom du inte är överens med vad lagen säger, att barn under 15 inte kan ge samtycke till sex med vuxna är jag nyfiken. Vid vilken ålder skulle du tycka det var orimligt att hävda att det var hon och inte du som var initiativtagare till sex? Tycker du att lagen ska ändras, i så fall till vilken ålder? Ett absolut skydd för barn under 14? Barn under 13? Barn under 12 år? Eller ska barn i alla åldrar ha sexuell bestämmanderätt? Igen, jag frågar på grund av hur du resonerar kring din dom. Jag är uppriktigt nyfiken när du själv anser att ett brott har begåtts, och inte något missförstånd

      Jag undrar också varför du ljuger om det som hänt? I Morgonpassetintervjun säger du att du var 20 år. Du är född 15 augusti 1987, det här hände i maj 2010. Du var 22 år. Du kan inte låtsas som att du råkade säga fel, du säger att det här var i maj innan inspelningen av Kungarna av Tylösand. Trodde du verkligen att TV-inspelningen och det du dömdes för inträffade 2008? Självklart inte. Du tyckte det lät bättre att säga att du var 20 och hon 14, sex år åldersskillnad istället för åtta år. Det är rätt mycket i sammanhanget. Du ljuger också om att du inte visste att hon var 14 år

      Hanna: ”Men visste du om hon att hon var 14?”
      Nemo: ”Jag? Jag, eh, asså. Jag tror det. Jag tror att jag var medveten om det, men jag var riktigt berusad och jag var, jag tänkte egentligen inte bara. Jag har tidigare sagt att jag inte visste det för att jag skämdes så mycket över det. Men nu när jag föreläser om det här och det är en del av min historia så vill jag vara ärlig över hela mitt liv liksom”

      I domen från 2011 står det:
      ” Nemo Hedén har uppgivit att han vid tillfället kände till att målsäganden var under femton år samt att han ångrar det inträffade.”

      Efter intervjun med Hannas harmlösa frågor skrev du på instagram:
      ”Det kommer dock alltid att finnas hatare. Det kommer alltid att finnas folk som inte köper min förändring.”

      Varför reagerade du så som du gjorde på enkla frågor? Är alla som inte stryker dig medhårs hatare? Varför valde du att skriva så som du gjorde på twitter och instagram? Var det att ta ansvar, att stå för det du gjort? Det enda jag såg, läste och hörde var självömkan och bortförklaringar. Att berätta om ett brott du dömts för och ställa frågor kring det är inte att hata. Du kan inte bestämma att din dom inte är något att fokusera på, du kan inte hålla på att hävda att du tar ansvar samtidigt som du tycker synd om dig själv om du får kritiska frågor om det du gjort. Du har ännu mindre rätt till att gråta ut på instagram efter en intervju du faktiskt suttit och ljugit i. Varför ska vi köpa att du förändrats när du ljuger?

      Du har ditt liv som utgångspunkt i dina föreläsningar, missbruket, mörkret, barndomen. Och hur du tog dig ur det hela. Du vill genom dina föreläsningar inspirera, du vill bidra till en förändring. I en beskrivning på hemsidan Sveriges talare står det

      ” Nemo passar utmärkt som inspiration till ungdomar som behöver vägledas in i rätt val i framtiden eller behöver en kick med motivation. Nemo har förmågan att nå ut på ett unikt sätt till den yngre generationen med sin starka och energifulla personlighet.”

      Du riktar dig till ungdomarna i dina föreläsningar. Bland dessa ungdomar finns det många tjejer som sitter och lyssnar på dig. När du berättar om det du har dömts för, om du nu gör det, kan jag tänka mig att du säger precis samma sak som i intervjuer. Att det var en dum grej, det var den här fjortonåriga tjejen som var initiativtagare till sex, hon ville inte ens anmäla. Nu hoppas jag att den här tjejen inte alls tagit skada av det hela på något sätt och vis, men bara för att du säger att hon ville så är det ingen garanti på hur hon ser på det hela idag, eller om fem år. Eller hur hon uppfattade saker och ting när det hände. När jag var 14 år var jag jävligt vilsen, jag var osäker och hade varken självförtroende eller självkänsla. Vilket gjorde att jag sökte bekräftelse på olika sätt. Och just det här med killar, det var en häftig känsla att en äldre kille tyckte att man var snygg, att han ville ha just mig. Men allt som hände var faktiskt inte lika häftigt. Varken då det inträffade eller när jag ser tillbaka på det nu. Jag ville göra dom här sakerna, eller jag sa det i alla fall för jag ville inte vara en tönt. En speciell händelse jag tänker på var när jag var 14 och en kille 23. Om vi frågar honom idag skulle han säga att jag ville, jag sa ju ja. Men som sagt, jag var fjorton år och inte erfaren på något sätt och vis, vilket han som 23-åring borde sett och förstått. Det här, att vara ung och osäker tonåring är inte något unikt med just mig.

      Tjejerna som sitter på din föreläsning, som du vill inspirera, många av dom går igenom precis samma sak som jag. Vad tror du att du sänder ut för budskap när du sju år efter det inträffat fortfarande inte ser problemet med att som vuxen ligga med en fjortonåring? Att du fortfarande inte har börjat se det här ur en fjortonårings perspektiv istället för ur ditt eget? Igen, jag hoppas att hon inte tänker på det här idag. Men i och med att du pratar om det här som att det inte är en så stor sak så är det precis så ungdomarna kommer att se på en sån här händelse. Det är inte en så stor sak. Att en tjej som inte ens vill anmäla eller vara med i en rättegång egentligen ville ha sex. Vet du att det är få sexualbrott som ens anmäls? I många fall är det för att den utsatta inte vill gå igenom en rättegång, det är inget dom skulle klara av. Kanske för att ingen skulle tro på en, att man vet att ingenting skulle hända. Eller för att man känner skam, att man funderar på vilka signaler man egentligen sände ut? Det är ovanligt att anmäla, bara för att ingen anmälan har gjorts innebär inte det att det automatiskt fanns samtycke, eller att det var okej på något sätt och vis. Det är ett jävla helvete att gå igenom förhör och rättegångar, att hon inte ville det är snarare regel än undantag.

      Om du nu vill inspirera ungdomar genom att prata om dina egna erfarenheter, borde du inte till 100% ta ansvar för det du är dömd för? Sexuellt utnyttjande av barn. Borde du inte inspirera dom här tjejerna istället för att rättfärdiga det du gjort? Varför försöker du inte att få unga tjejer att förstå att bekräftelse i form av äldre killar är destruktivt, varför berättar du inte att många äldre killar söker sig till unga osäkra tjejer, för dom vet att dom inte vågar säga nej. Du borde berätta att det inte är fjortonåringens ansvar att agera rätt, att det spelar ingen roll att en fjortonårig tjej säger ja, ingen vuxen man ska få röra dig ändå

      Många äldre killar vet precis vilken inverkan dom har på yngre tjejer och utnyttjar det här maktförhållandet. Borde du inte lära killar att det här beteendet ska inte uppmuntras, det ska inte viftas bort och att man ska ta såna här saker på stort allvar? Borde du inte lära ut unga killar att reflektera en gång för mycket än för lite när det gäller sex, inte bara ta vilken möjlighet som helst för att få ligga? Borde du inte inspirera ungdomarna till att tänka annorlunda än vad du gjorde i den där situationen?

      Vad tror du att tjejerna som kanske sitter på din föreläsning känner, om dom kanske själva har varit med om saker dom tvivlar på om det verkligen var rätt eller inte. Om det kanske inte kändes så bra som hon trodde att ligga med en vuxen. Hur tror du dom här osäkra tjejerna kommer att tänka efter att hört din historia? Jag tror att dom kommer fortsätta tänka ungefär ”Det kanske inte var så farligt. I så fall skulle jag väl anmält?” Och männen som gjort samma sak som du, blivit dömda för våldtäkt/sexuellt utnyttjande av barn, kommer nog fortsätta tänka ”Det kanske inte var så farligt. Hon sa ju ja.” Eller så tänker andra ”Eftersom hon aldrig anmälde så gjorde jag nog inget fel.” Så tror jag att ungdomar/folk uppfattar det du säger, för det är budskapet du sänder ut

      1. Anonym skriver:

        Hej, hej, ”hej”. Jag måste bara fråga om du var berusad i natt, 01:08, när du skrev det inlägget? För det var fenomenalt och du kanske blir vassare i takt med att promillen stiger?

        Nu allvarligt. Bli inte förbannad om Bloggbevakning inte tar upp alla dina frågor till Nemo. Tyvärr är man lite utlämnad, när någon annan väljer ut vilka frågor som ska ställas. Tro mig, det är bättre att Nemo får svara på några frågor idag, än att vi ska gissa oss till hur han är nu.

        1. hej skriver:

          Hej hej och tack tack!!! Jag kopierade det mesta från min kommentar i det här inlägget.

          blogg ng se/bloggbevakning/2017/06/amerikanska-youtubestjarnan-austin-jones-haktad-barnporrbrott

          Och jag kommer bli förbannad oavsett. Han vill ha utrymme till att skylla ifrån sig och tycka synd om sig själv. Om han får det utrymmet och svarar på mina frågor, kommer han inte vara ärlig eftersom han inte varit det hittills. Om han struntar i att svara på frågorna kommer jag blir förbannad. Hur det är än blir så slutar det på samma sätt, jag blir förbannad. Som jag skrev i första inlägget, hatar verkligen att män kan komma undan med sexbrott genom att göra lite vad som helst så är han förlåten

  16. ah skriver:

    Ja, det var fel att han hade sex med en tjej som inte var byxmyndig.

    Men…
    Jag kan inte ens förstå att de som går ut 9:an idag är 15 år. För dem ser så mycket äldre ut än vad tonåringarna gjorde när jag var i den åldern.
    Sen när jag var 15 så minns jag mycket väl hur mina tjejkompisar träffade och låg med killar som var +20.

    Ponera nu att man är en känd kille pga att man varit med i tv. Av någon anledning så ser tjejer det här som ”åh honom vill jag ligga med”. Tänk att då vara en osäker kille med problem med alkohol och droger och inte kunna skilja på rätt och fel. Särskilt som påverkad. Han gjorde fel, jepp, absolut. Han begick ett brott och borde blivit straffad för det, a-b-s-o-l-u-t. Men vad vinner ni på att dra upp det varje dag? Vad vinner ni på att jämföra honom med en pedofil?

    Det enda jag ser här inne i kommentarsfältet är människor som aldrig har gjort något fel i hela världen utan som bara dömer. Som inte har förmågan att sätta sig in i den livsvärld som den de dömer har. Och det är lite sorgligt. Att inte kunna ha perspektiv utan bara döma och leta fel.

    1. hej skriver:

      Han var inte känd när det hände, han var vuxen och medveten om att hon var 14 år.

      ”Tänk att då vara en osäker kille xxx och inte kunna skilja på rätt och fel.”

      Det är ungefär så lagen resonerar om barn under 15 år när det gäller sex. Det är därför dom är i ett extra stort skyddsbehov från vuxna som vill ligga

      1. hej22 skriver:

        Han hade varit med i tv-programmet, så jo, han var faktiskt känd när det hände.

        Tycker ah har rätt. Vi är snabba på att döma och hata men vi har inte alla detaljer.
        Hade också kompisar som träffade mycket äldre killar men deras föräldrar brydde sig inte. Å andra sidan var det inga av dom killarna som hette Nemo och som var känd från tv heller. Vilket säkerligen spelade in för Nemos del.

        1. hej skriver:

          Nej. Det var han inte. Läs domen, läs vad han själv säger. Hon var 14, det visste han om

    2. Anonym skriver:

      Vad spelar det för roll hur mogen en 15 åring ser ut att vara? Sjukt att ens tänka tanken. Vad är det för fel på dig?

  17. Priestred skriver:

    När jag var 14 såg jag ut att vara 20 typ. Knullade med flera som var över 20. Dem våldtog ett barn och jag var hel nöjd. Eller va? Förstår att det finns dem som blir utnyttjade men lagen tog då fan inte hänsyn till att jag borde ha blivit byxmyndig tidigare. Alla är vi olika och i mina ögon gjorde ej dessa pojkar nå olämpligt, olagligt ja. Var nog snarare jag som var olämplig.

  18. Om han fick leva om sitt liv. Hur skulle han göra då? Skulle han vilja leva om sitt liv?
    kramis

  19. hej skriver:

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/877552?programid=4765&start=964
    16 minuter in

    https://www.acast.com/ihopmedjosefin/-klippa-s-nder-pojkv-nnens-kl-der-
    10 minuter in

    Här kan man lyssna och jämföra. Hanna tycker inte synd om honom, som han är vad vid. Och ni hör ju hur jobbigt det blir. I podden med Josefin och Quetzala berättar han också att han kontaktat olika nyhetsmedier och bett dom ta bort det han tidigare uttalat sig angående sitt åtal. Han vill (och det lyckas han med tyvärr) kunna vinkla allt angående detta!

    ”Det är det, i och med, hur det är med sociala medier och artiklar och sånt där. Jag håller på att försöka rensa lite grann. Jag har snackat med, Aftonbladet tog bort en artikel om det, Nyheter 24 har också gjort det tror jag, men alltså det finns så mycket skvallerbloggar, det finns mycket sån här skit där det bara finns kvar på något sätt och det, ah jag vet inte hur jag ska göra”

  20. Inte mitt namn nej skriver:

    Hur hade du Nemo känt om din dotter kommer hem när hon är 14 år och har legat med en 22årig ökänd missbrukare (som du själv var på den tiden) ? Att han utnyttjat sitt kändisskap för att komma innanför hennes byxor. Att hon, som är en flicka i yngre tonåren, ja kanske tagit det första steget och uppmanat till umgänget för att hon inte vet bättre. För att följare och likes på instagram är så pass viktigt nu och uppmärksamheten från en kändis (oavsett typ av kändis) är viktigare än något annat.
    Hur hade du som pappa reagerat?
    Hade du stått på den vuxna mannens sida även då?
    Sagt att det inte är så farligt? Hon ville ju?
    Hur tror du mamman till din dotter hade resonerat?

  21. hej skriver:

    Jag undrar också, känns det som att den här intervjun är en bra idé? Baserat på intervjuer han har gjort tidigare och hur han har pratat om att han vill rensa bort all ”skit” från skvallerbloggar. Tror du att det här kommer att ge en rättvis bild av allt Camilla?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla