Annons
Annons
1:07 8 Mar 2016

Screen Shot 2016-03-08 at 12.56.04

Den 29 juli kommer Stockholm Music & Arts tillbaka för en tre dagar lång festival med stora namn från musik- och konstvärlden.

Det blir festival på Skeppsholmen i sommar igen. Denna gången kommer bland annat Ms. Lauryn Hill, Titiyo, Sigur Rós, Kraftwerk och den japanska konstnärerna Yayoi Kusama lysa upp festivalområdet, som formats av mönsterdesignern Martin Bergström och graffitimålaren Jonathan Josefsson.

Hela schemat hittar du här och biljetterna släpps den 11 mars.

Läs även: Titiyo återvänder till soulen och  Way Out West släpper nytt.

5:05 6 Mar 2016

rebecca-fiona-dolorez-hazeRebecca & Fiona (som även passade på att besöka Skavlan), samt lite Dolores Haze på Sentrum Scen. Notera att de sjunger live!

Den 28:e upplagan av den norska långköraren till festival By:Larm har precis gått av stapeln. Festivalen, som sedan en tid tillbaka håller till i Oslo, samlar mer eller mindre etablerade band från hela Norden, plus Storbritannien, under tre dagar i mars varje år. 

På en imponerande mängd klubbscener och ett par tält modell större uppträder de allra flesta artister åtminstone två gånger, och nästan ingen spelning är längre än 30 minuter. Detta gör att du hinner se en jäkla massa band. Här är ett urval.

baio

Baio, soundcheckar på Gamle – där Bob Hund också gjorde ett framträdande med sin stumfilmsspelning. En längre intervju med Baio finns här.

mavrick

Mavrick, gör en förspelning på hotellet innan kvällens gig på en av tältscenerna. Även Mavrick finns i längre intervjuformat här.

kriget

Kriget (uppbackade av Dida) ägde Rockefeller – kanske den mäktigaste klubbscenen – under fredagen, följt av en miniliten klubbspelning på lördagen.

Det samlade intrycket överlag av By:Larm är att det är en utomordentlig plats för både promoters och besökare att upptäcka nya band – samt se några mer kända. Men det i särklass starkaste intrycket är ändå vilket imponerande utbud av spelställen som Oslo har. Knappt att vi kommer upp i det även om vi skulle slå ihop Stockholm, Göteborgs och Malmös här hemma.

Med dagens Vasalopp i åtanke är det alltså två områden vi svenskar behöver steppa upp inom – längskidor och musikscener.

/Pelle Tamleht

Annons
11:47 3 Mar 2016

artist_slider_wow_travisscott

Kvadruppelt amerikanskt, dubbelt svenskt och två brittiska rappare. Way Out West adderar åtta akter till årets lineup.

Göteborgsfestivalen är sedan ett par månader tillbaka i full gång med att boka och avslöja de artister som kommer gästa Slottsskogen och Stay Out West i sommar. Nu var det alltså återigen dags för ett fint gäng akter, där amerikanska rapparen Travi$ Scott nog ändå får räknas som största namnet. Varför beskriva honom själv när Way Out West själva gör det på ett så här märkligt sätt: ”Travi$ Scott har tre intressen – att stå på bilar med bar överkropp och se snygg ut, att tjäna cash och att rappa.” Det har du och han gemensamt.

Utöver det välsignas festivalbesökarna med ytterligare tre akter från USA – Kamasi Washington, Anderson .Paak & The Free Nationals och Thundercat. Dessutom spelar grammisnominerade Cherrie och Nästa Nivå-vinnaren Beri, och den brittiska hiphopscenen representeras av Lady Leshurr och Section Boyz.

Läs också: ”Festivalsäkerhet: Way Out West” – antal anmälda brott 2014 och 2015.

Annons
3:19 1 Mar 2016

Screen Shot 2016-03-01 at 15.32.16

I sommar är Veronica Maggio tillbaka, med ett femte album och en enda svensk festivalspelning. Den äger rum på Bråvalla.

På tisdagen gick Veronica Maggio ut med att hon släpper nytt album i maj. Den första singeln, Den första är alltid gratis, kommer den 17 mars.
– Den är byggd av svarta känslor, drömmande synthar, arga gitarrer och gråtdans, skriver hon om på Instagram.

Veronica Maggio är dock återhållsam med festivalspelningar i sommar, det blir bara en och den kommer äga rum på Bråvalla.
– Det känns fantastiskt att återvända till Bråvalla, den här gången med ett gäng nya låtar och en nästan överdriven sommarturnépepp, säger hon.

Läs även: “Festivalsäkerhet: Bråvalla”, antal anmälda brott 2014 och 2015.

11:10 29 Feb 2016

Screen Shot 2016-02-29 at 11.07.09

Det blev en tråkig start på andra dagen av Sónar. Både Mura Masa och Annie Mac var tvungna att ställa in kvällens spelningar. Extra tråkigt eftersom legenden Annie Mac skulle göra sin första spelning på svensk mark.

Det kompenserades dock med två starka bokningar som festivalen lyckades presentera med kort varsel. Sameblod och Dorisburg.

Lördagen visar sig bli en samlingspunkt för människor som gillar bra musik. De kalla lokalerna har värmts upp från dagen innan och den mindre scenen, SonarLab är perfekt för återvändande Johann Knutsson. Efter att varit del av första året avslutar hon på den intima scenen med ett set som gärna hade kunnat få fortgå för alltid.

Sveriges kanske bästa exil-dj smattrar på lika taktfast som glödlamporna vilka stavar hennes namn och det genomgjutna dansanta setet avslutar scenen på bästa tänkbara vis. Samtidigt som Knutsson spelar har Jessy Lanza gått på scenen inomhus och fortsätter visa att kvällen är på väg att enbart innehålla bra spelningar.

Jessy Lanza och hennes trummis gör utmärkt live electropop som är perfekt för sin speltid. Det hela är som en modern, analog och vacker version av Stevie Nicks på Sunset Boulevard. Det är en supersnygg svängig spelning vilket inte behöver beskrivas på ett krångligare sätt.

Efter Jessy så är det dags för en av de artister som faktiskt till 100 procent ser ut som sin pressbild, Oneothrix Point Never. För de som trodde att de skulle mysa ihop till låtar som Replica eller Sleep Dealer så blir det ett brutalt uppvaknande till en livespelning i 470bpm tillsammans med en digital gitarrist som i sann metalanda shreddar fram melodier.

Det är raka motsatsen till Jessy Lanza men precis lika bra då den stora scenen blir till en katedral av dissonans. Fatima Yamaha som är den Nederländske producenten Bas Bron är utan tvekan gladast av alla på Nobelberget ikväll. Hans funkiga livehouse smittar av sig och färgar de stora väggarna med pastellfärger av dans och glädje.

När till och med de som sitter lägst bak i den stora salen sittdansar på sin barstolar så tror jag ingen i Sickla lyckas undvika glädjen. Det är också här som storheten med Nobelberget visar sig. I den stora salen finns plats för alla, de som gör festen längst fram, de nyfikna nya lyssnarna och de avvaktande personerna längst bak.

Tack vare den öppna formen i rummet genom bra ljud och öppna barer får alla samma chans att se, vilket skapar en atmosfär som inte har en procent av dålig stämning i sig. Härifrån varvar artisterna varandra mellan de två scenerna. Hudson Mohawk lyckas bygga broar mellan hiphop publiken och gabberhjältarna genom att fortsätta med det tempo som Oneothrix Point Never pitchar upp tidigare. Det är hela MTV’s 90-tal i en hypade modern musikalisk version. Annie Macs ersättare Dorisburg kliver på sist ut på den andra scenen och visar tydligt varför han med all rätta anses vara en av de mest intressanta och bästa Svenska producenterna just nu. Med sitt patenterade sound ringar han in vad Sónar Stockholm är, internationellt, intressant och lokalt på samma gång.

För att verkligen avsluta med en fight mellan giganter så får Numbersbossen Jackmaster stänga den stora scenen och han gör det med ett utmärkt set i vilket han flörtar med publiken och spelar lokalmusik, i det här fallet exempelvis Axel Boman. Jackmaster är en bokning som passar perfekt som avslutning.

Det är glädjande att konstatera att Sónar har hittat hem på Nobelberget.

/Christoffer Reichenberg

Annons
Annons