Annons
Annons
2:09 30 Jun 2016

Idag drar kampanjen #Sheforhe igång.

En ”solidaritetsrörelse för att hjälpa män till sociala relationer, att kunna prata om känslor, sluta konsumera pornografi och söka hjälp”, enligt en debattartikel publicerad på Aftonbladet – och undertecknad av Gudrun Schyman, Ida Östensson och Anna Giotas. I artikeln fastställer författarna att män lider av att leva i ett patriarkalt samhälle. Män lever ohälsosammare, utsätts för brott oftare och riskerar i högre grad att bli alkoholister. Till exempel. Det är inte bara ickemän som är offren för patriarkatet, helt enkelt.

Det här uppmärksammas på anrika spelsajten FZ.

Men när redaktör Joakim Bennet tar sig an debatten blir det dock ur ett annat perspektiv. Visst håller han med om att det finns problem – men han håller inte med om att män borde undvika dataspel. Så då använder han sin sajt, som når 250 000 unika besökare i månaden (enligt siffror från 2014), att basunera ut att Schyman likställer spel med pornografi.

Det här är problematiskt av ett par olika anledningar. För det första är det kontraproduktivt att fokusera på en på sin höjd tveksam formulering, särskilt om en håller med om grundproblemet. För det andra: Det Bennet skriver är inte sant. Schyman och de övriga som undertecknat texten skriver inte någonstans att de tycker att män bör undvika spel.

#Sheforhe vill:

”… hjälpa män till sociala relationer, att kunna prata om känslor, sluta konsumera pornografi och söka hjälp”.

I Bennets text blir samma stycke:

”Schyman och medförfattarna menar att det är patriarkatet som är orsaken och att män skulle må bättre om de kunde lära sig att kunna prata om känslor, sluta konsumera datorspel och pornografi och söka hjälp”.

Bennet har alltså själv lagt till ”datorspel” i något som är snubblande nära ett citat. Det är hög trollvarning på det – ja, kanske till och med oärligt? För nog måste väl FZ:s kommentar ha korrekturlästs innan den publicerades?

Och även om FZ:s debattsvar (?) var oseriöst klickjagande är kommentarsfältet möjligen ännu mer problematiskt. Visst finns där personer som försöker diskutera, men där finns också personer som sprider direkt hatiska meddelanden (bland annat från en känd youtuber). Istället för att ta grundproblemet på allvar – kanske till och med försöka göra en insats själva (tänk om FZ och Fatta man kunde göra något tillsammans! Vilket genomslag det skulle kunna få!) –  underblåses minst sagt obehagliga tendenser.

Var det värt klicken, FZ?

Bilden har ingenting med texten att göra.

11:49 30 Maj 2016

En fråga som är så sjukt aktuell exakt hela tiden, oavsett var du väljer att titta (i spelsammanhang i synnerhet men också i techindustrin i allmänhet), är den om hur systematiskt könskvoterad den är.

Det finns ingen som helst rimlig uppbackning för den obalans som upprätthålls. Vi vet det här, och många av oss försöker verkligen jobba för att motverka strukturerna. Men likväl lever den kvar. Bilden av programmeraren som en ”brogrammer” – trots att många av de allra första och viktigaste inte alls var bros. Herrklubben som med alla medel fortsätter vara just det.

CODE: Debugging The Gender Gap har screenats på flera ställen i världen (för ett par veckor sedan även i Stockholm). Jag har själv inte haft nöjet att se den än, men jag hoppas det inte dröjer för länge. Och jag hoppas att flera i min närhet ser den med. Tillsammans har vi ju en faktisk möjlighet att göra skillnad.

11:55 19 Maj 2016

Philadephia-baserade Phill Harmonix och Raheem Jarbo har gjort världen en tjänst. De har mashat upp klassiska Wu-tang-beats med onlinerollspelen framför alla andra: World of Warcraft. Och resultatet är ju precis som väntat helt fantastiskt. Om en liksom är beredd på exakt vad som väntar en. Raheem är mer känd under sina alias Random eller Mega Ran. Som Mega Ran gjorde han Chip hop/Nerdcore-beats av gammal Mega Man-musik och la på rim som handlade om den lilla blå pojkroboten och hans hårda resa. Det är extremt nördigt men hela tiden med glimten i ögat. Kärleken för spelmediet går liksom inte att missa.

Detsamma gäller här. En personlig favorit är Leeeeeroy, låten om internethistoriens främsta alfa-troll: Leeroy Jenkins.

Det bästa är nog bara att lyssna själv. Antingen via den här  länken eller bara klicka på play nedan:

6:06 12 Maj 2016

2016 är tv-spelsfilmernas år. Eller, helt ärligt talat vet jag inte riktigt vad det betyder. Visst, det kommer att släppas ett par riktigt stora produktioner baserat på spel. Men den stora frågan kvarstår: kommer någon av dessa bli ens i närheten av bra?

Angry Birds-filmen släpps vilken dag som helst, World of Warcraft-filmen kommer om en månad – och nu släpps den första trailern för filmatiseringen av Assassin’s Creed. Med Michael Fassbender och Marion Cotillard i stora roller.

Det ryktas naturligtvis om filmer baserade på typ ALLA stora spelserier. Och vissa känns möjligen lite kittlande. Sam Raimis och Neil Druckmanns Last of Us-film kanske kan bli något – åtminstone något mer än retroklassiska Rampage (med The Rock!)? Alicia Vikanders Lara Croft ska också bli intressant. Men samtidigt är det ju något som skaver med allt det här. Varför behövs det en film för att berätta en historia som (åtminstone) ett spel redan borde ha fört fram? Vad vinner vi – och upplevelsen – på att ta bort det interaktiva inslaget?

Alla bevis, fram tills nu, pekar på att svaret är: exakt ingenting.

6:21 11 Maj 2016

Svenska Paradox kan inte göra något fel. Om det är något de senaste dagarna visat så är det just exakt det. Den svenska spelstudion (som både rymmer ett par talangfulla utvecklarstudios och en förlagsverksamhet som täljer guld) har nämligen inte bara släppt ett nytt succéspel i dagarna – de har också visat vägen för hur alla stora aktörer borde bete sig i sin relation till spelare, kritiker och nätmobbar.

Allt började med släppet av ovan nämnda spel: Stellaris. Ett så kallat ”4X”-strategispel som utspelar sig i världsrymden. Paradox vana trogen är Stellaris både ett djupt och smalt spel – även om dramat får upplevas i rymden snarare än i det medeltida Europa, till exempel. Och precis som med Cities: Skylines, stadsbyggarspelet som slog försäljningsrekord för ett år sedan, verkar det som att strategispelarna längtat efter att få kasta sina sparpengar på Paradox. 200 000 sålda exemplar på 24 timmar. Det är helt vansinnigt.

Men det slutade inte där. IGN:s kritiker Rowan Kaiser var nämligen inte med på hypetåget. Han, som uppskattat tidigare Paradox-spel, köpte inte riktigt det här. I hans recension kan en läsa om hur han ser spelet som fullt av goda idéer – som aldrig riktigt realiseras. Samtidigt öppnar han för att Paradox-spel ofta blir bättre med tiden (genom uppdateringar). Slutbetyget? 6,3 av 10.

En siffra som vissa tyckte var alldeles för låg. Kaisers recension har snart 500 kommentarer, där en betydande del ifrågasätter recensentens omdöme. Och visst, alla har rätt till sin egen åsikt. Och eftersom Kaiser är man kommer han med största sannolikhet aldrig utsättas för det drev en kvinnlig kollega i samma situation allt för ofta riskerar hamna i. Men ändå. De mest konspiratoriskt lagda började offentligt fundera över vad Kaisers agenda egentligen var.

Och här kommer förhoppningsvis slutklämmen. Paradox gick nämligen själva ut och kommenterade det som höll på att hända. I ett kort och tydligt uttalande berättar Paradox om hur de respekterar både Kaiser och IGN:s val av honom som recensent för deras spel. De fortsätter med att slå ner alla tankar om en konspiration. Och avslutningsvis:

Finally, we’d like to go on record and say that we value the freedoms of critics to make any review they see fit. It’s best for the consumer and, ultimately, best for us. Although we may in some cases disagree or be disappointed by a review, this doesn’t detract from the fact that reviewers should have absolute freedom to give their own opinions of a game, free from external duress of any kind.

Så. Sjukt. Bra. Det är så oerhört viktigt att vi alla ställer oss bakom uttalanden som det här. Och det är inte bara viktigt för spelkritiken och -journalistiken. För i ett klimat där drevmentaliteten får ta plats och sätta agendan är det inte bara kulturkritiken som hotas.

Grattis till framgången, Paradox. Det har ni förtjänat.

Här kan du läsa Paradox fullständiga uttalande.

Annons