Hur jag startade en clickbaitsida

17:02 2018-03-07

Tjena snusgummor!

Jag har under de senare åren haft ett återkommande irritationsobjekt i min vardag. Det är en sak som på många sätt har förstört mitt liv men också hjälpt mig sortera mina vänner i de rimliga och de orimliga. De som ignorerar- och de som delar. Kommenterar. Gillar. Jag har varit frustrerad och jag har framförallt ansträngt mig väldigt hårt för att förstå. Det här fenomenet är någon slags botten inom internethumor, som samtidigt intagit någon sorts elitplacering. Det är det absolut sämsta som finns, men det är också något av det som delas och sprids absolut mest. Det frustrerar mig som på något sätt sysslar med ”humor på internet” (vagt och töntigt begrepp), på samma sätt som jag kan tänka mig att det plågar en person som älskar soppor, att den mest populära soppan i världen skulle vara någon sorts pulversoppa smaksatt med olika gympalärares gamla strumpor.

Det är den här sortens vidriga clickbaitsidor på Facebook, som går under namn som ”svensk humor” ”humor:)” ”skratta”  osv. De är hemska och har ibland enorm spridning. Vissa sidor har 130 000 följare och de kämpar på med det hårda arbete det innebär att sno skämt från andra personer eller från liknande sidor, översätta skämt de läst på likvärdiga sidor på andra språk och ibland göra egen ”igenkännelsehumor”, där alla bilder oftast går ut på exakt samma sak hela tiden: När man ska träna men det slutar med att man istället äter godis. 

Det som också är signalement för dessa sidor är att de har den här typen av beskrivningar på sina sidor:

”Behöver du skratta” hahah. hihihih okej:)

Älskar humor! Snälla få mig att skratta.

Jag har tidigare haft flera problem med den här sortens sidor som har snott skämt från min twitter bla bla bla, det kan vi prata om en annan gång.

Inte för att vara Steve Jobs eller så, men nu ska jag berätta om när jag och min kompis Ellen, för att bevisa hur jävla DUMMA de här sidorna är, skapade en egen ”humor”clickbaitsida och hur den spårade ur all jävla kontroll i hela världen, med hjälp av våra obegränsade likvida medel.

Första steget: Komma på ett jättedumt, kort, enkelt namn som är enkelt att komma ihåg. Vi har ju redan avhandlat några av de namn som redan förekommer, så ni förstår den grundläggande principen. Det ska vara ett namn som ett barn skulle kunna komma på. Det är då de funkar bäst. Det här blev namnet:

”Ha kul”

Det är ett otroligt dåligt namn. Perfekt. Nästa steg var att hitta en rolig bild att ha som profilbild. Det blev en människa i pandadräkt som snor ett pandabarn. Jag var mycket inne på pandor under den här perioden.

Nästa steg: försöka skapa bilder, *memes*, som efterliknar typiska bilder som brukar spridas på dessa sidor. I början blev ingen av bilderna speciellt uppmärksammade även om vi tvingade våra kompisar att gilla sidan och bilderna. Här kommer ett axplock av helt okej men också väldigt (även i sammanhanget) dåliga memes. (jag borde skämmas mer än jag gör men jag gömmer mig mycket bakom att detta var ett experiment):

Det här var den första bilden som publicerades, och även om den inte RÖRDE SIG I DET VIRALA så att säga så tycker jag den lever upp till en, i kontexten, sedvanlig meme-kvalité.

 

Fyfan den är riktigt jävla tråkig den där, den förtjänar liksom inte ens en plats i det där fruktansvärda träsket som facebookhumor ändå är.

 

Men här är den sämsta hittills:

Här ville jag försöka efterlikna den sortens facebookmemes som sprids så jävla mycket, när folk ska tagga in sina kompisar i olika påstående. I efterhand kan jag förstå varför den här inte flög så bra. Är den lite rasistisk kanske? Problematiskt. Det var heller inte så många ur vår följarskara (10 personer från vår klass) som känner nån från Island. Och det är inte SÅ kul att nån som heter ”Axel” skulle heta ”Àxur” på isländska? Jag är väldigt kritisk till den här bilden. Nej, jag hatar den och skäms över den. Kill your darrnings, skulle min textlärare på gymnasiet säga.

MEN jag är ändå stolt över den sista meningen som på något sätt sätter hela agendan för hur ett humorclickbait på Facebook beter sig. ”Gilla ha kul för att ha kul” *skrattande gråtsmiley*. Jävlar va dumt det är hörni.

Till höger på alla bilder kan man se knappen ”marknadsför inlägg”, och jag insåg efter ett tag att det är här Facebook tjänar sina pengar. Stackars krakar som mig och Ellen som försöker nå ut med sin välarbetade humor till en ny publik. Fattar ni ens hur mycket stålar killarna med tjejperuk som imiterar *gnälliga tjejer* förmodligen har pumpat in i facebookmaskinen för att nå ut med sin skit för att bli störst på the internetz??

Jo, jag tyckte det ingick i experimentet att en summa pengar skulle få försvinna. Det var enkelt att övertala Ellen, eftersom vi båda hade utvecklat en intensiv Törst På Likes (TPL). Vi ville verkligen GÖRA experimentet fullt ut. Den här kampanjfunktionen fungerar i enkelhet så att det kostar mer pengar ju större räckvidd du vill ha och hur länge du vill att kampanjen ska hålla på. Fullt logiskt. Facebook är också väldigt bra på att påminna om att det inte går så bra på sidan eller att man varit inaktiv, för att man ska vilja marknadsföra och betala mer hela tiden.

Detta skrev Facebook till mig i torsdags och då har jag inte uppdaterat sidan på 5 månader. Låt mig vara? Man kan inte KRYSTA fram bra humor? Snälla nån det tar väl tid att komma på en riktigt slagkraftig meme, som de vi skapat hittills.

Tillbaka till marknadsföringen: tre bilder fick marknadsföras för att se hur det påverkade spridningen. Här nedanför redovisar jag alltså min och Ellens kombinerade totala skuld till Facebook och hur den fördelades över tre bilder:

(Får ångest)

Men, visst blir man intresserad av resultaten? BRA. För här kommer den tydliga bevisningen: vad som helst som man sprider med tillräckligt mycket pengar BLIR framgångsrikt på Facebook. 

Här kommer de tre bilderna som blev allra mest framgångsrika interaktionsmässigt, och det är också (inte så förvånande) också de tre bilder som vi la pengar på att marknadsföra:

Plats nr 3:

Det här är en meme som känns något.. snäv, texten är inspirerad av den typ av konton som gillar lite *sarkastisk humor*. Som kanske älskar Chandler i Friends och tycker att han är den roligaste människan i hela världen, samt tycker att den här villfarelser är, quote: ”Helt klockren”

Antal likes: 115

Antal kommentarer: 31

Antal delningar: 6

 

Plats nr 2:

Jag tror vi här gjorde ett misstag att skriva ”RIGHT? *gråtsmiley x3*”, det känns spontant när man läser det som att vi själva inte tror på bilden. Som att vi varit ironiska i vårt skapande. Detta behöver man akta sig för. Ibland handlar det inte om skämtet, utan om själva leveransen. Tror du inte på ditt material kan du aldrig gå långt (Gandhi, 1854).

Antal likes: 377

Antal kommentarer: 91

Antal delningar: 6

Och här, den överlägsna vinnaren: 

Antal likes: 800

Antal delningar: 24

Antal kommentarer: 2600 (haahahahah så jävla sjukt)

Och ALLA 2600 kommentarer är såhär:

*Hahahaha kommer du ihåg när vi skulle träna men åt kladdkaka* *gråtsmiley gråtsmiley gråtsmiley*

”hhahahaha jag äter godis HELA TIDEN RIP SOMMARFORMEN GRÅTSMILEY!!!!!!!!!!!!!!!”

DET ÄR INTE MÖJLIGT ATT DET HÄR ÄR MÄNSKLIGHETEN???? 

Slutsats: Det skämt som flyger bäst i alla situationer och kanske främst på Facebook: det medeltida skämtet som handlar om att en person BORDE TRÄNA men istället ÄTER NÅGOT MED SOCKER I *gråtsmiley*

Hela mänskligheten vrider sig av skratt.

Hur mår jag och Ellen idag? Jo vi har inte postat på Ha Kul sedan november, vi skämdes en del över de pengar vi spenderat men i slutändan kändes själva upplevelsen värt det. Facebook påminner oss varje vecka om det monster vi skapat och sedan inte tagit hand om. Det känns som ett rimligt pris att betala för de synder som begåtts, utöver 170,54 kr.

2 kommentarer | “Hur jag startade en clickbaitsida”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Hanna skriver:

    Så underbart att ni gjorde det här. Dör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Sök

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Senaste kommentarer

Mest läst på NG