Paula anklagas för att uttrycka sig rasistiskt.

14:30 21 Mar 2017

Paula:

Paula skriver om uttryck som hon och hennes familj slänger sig med och läsarna reagerade på en gång över punkt nummer två – nämligen:

”Jag ska klämma ut en indian”.

Att använda den benämningen på Nordamerikas urbefolkning på engelska ses som rasistiskt men gör det verkligen det på svenska?
Vad ska man säga i stället? På engelska säger man ”Native American” men vad är motsvarigheten på svenska? Är det att kalla dem för Nordamerikas urbefolkning? Finns det inget kortare, lite enklare ord som inte är kränkande?

Och hade folk reagerat om Paula sagt det i ett annat sammanhang eller slår de bakut för att hon använder det för att beskriva avföring?

Tack för tips, M!

75 kommentarer | “Paula anklagas för att uttrycka sig rasistiskt.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Anonym skriver:

    Amerikansk ursprungsbefolkning säger jag. Struntar i om det är lite långt att säga. Skäms när folk säger indian, låter så ointelligent och ignorant.

    1. Hmm skriver:

      Våra barn lär sig i både dagis och förskola via bokstavsbilder ovanför svarta tavlan bokstaven i med en bild på en indian. Stackars ungar om de råkar se en bild på just en indian i full högtidsklädsel och säger iordet och får en utskällning för att de skulle sagt titta där där är en man från nordamerikanska ursprungsbefolkningen ?

      1. Anonym skriver:

        Det är väl inte stackars ungar för det? Det är väl bra att de från tidig ålder lär sig respektera andra människor och kulturer? Konstigt resonemang…

        1. Hmm skriver:

          Jo för att de ff får lära sig en sak i skolan där de får sin första utbildning samtidigt som det tydligen är ett ord som är kränkande och ej bör sägas högt…

    2. A skriver:

      Ursäkta men varför skulle det vara fel att säga indian. Nu får folk fanimig ge sig. Lägg av bara!

      1. Anonym skriver:

        Lägg av själv. Gått i Livets hårda skola, eller varför blir du så kränkt av att saker och ting förändras?

      2. Emma skriver:

        Tillhör du en stam inom den amerikanska ursprungsbefolkningen? Inte? Då är det inte din roll att avgöra vad som är korrekt benämning på den gruppen.

        1. Anonym skriver:

          Då måste skolorna sluta lära ut det ordet samt visa bilder och begära att barnen ska svara indian

        2. Rebecca' skriver:

          Gör du det, Emma?

          1. Emma skriver:

            Gör jag vad Rebecca? Tillhör den amerikanska ursprungsbefolkningen? Nej, det gör jag inte och därför skulle jag aldrig få för mig att diktera vad de ”ska” kallas och vilka benämningar de anser är kränkande.

          2. sofie skriver:

            Till Emma:

            Hur benämner du dem, då?

        3. A skriver:

          om jag inte skulle få vara vit så hade jag valt att vara röd. Inget fel att vara indian som jag ser det.

          1. Anonym skriver:

            Men ‘A’, det handlar om att du som inte tillhör denna grupp inte har tolkningsföreträde i vad som inte är fel att säga till denna grupp. Amerikanska ursprungsbefolkningen vill inte bli kallad för indianer pga historien kring namnets uppkomst samt övrig historia kring Nordamerika (då får läsa på själv). Då kan inte du komma och säga att det inte alls är fel att använda det ordet.

          2. L skriver:

            Anonym: Vill bara påpeka att det inte är alla ursprungsamerikaner som inte vill bli kallade indianer. Det finns många som tycker det är ett ok och etablerat uttryck.

    3. Susanna skriver:

      Snälla, skrik inte åt mig nu.

      Varför är det inte okej att säga indian? Är det p.g.a. negativa konnationer efter hur de vita behandlat dem under en längre tid? (Tänker då på hur de behandlades som svenskar behandlade samer) p.g.a. Columbus missuppfattning att han inte var i Indien?

      Återigen, skrik inte åt mig för att jag just nu inte orkar ta reda på svaret själv. Strunta i att svara om du anser frågan vara dum, och minns att endast svaren är dumma.

      1. Lo skriver:

        Alltså, det är ju en felaktig benämning från början. Ockupanter kom och koloniserade, trodde att landet de kom till var Indien, kallade ursprungsbefolkningen därefter och har på vissa håll fortfarande inte korrigerat det trots att de nu mer än väl vet att Nordamerika inte är Indien. Så därför är det fortfarande känsligt. Snacka om härskarteknik och systematiskt/djupt internaliserat förtryck, liksom. Om du någon gång känner för att sätta dig in i vad det innebar när urbefolkningen blev decimerad och landet koloniserades så rekommenderar jag dig verkligen att göra det! Det ger en hel del insikt i varför vissa grejer är som de är och varför folk reagerar som de gör. 🙂

        1. Sus skriver:

          Tack för ett trevligt svar! 🙂

          Ja, jag är med på hela den biten, vi läste om allt det i spanskan och efter en mindre besatthet av Pocahontas öde lärde jag mig en del, men jag läste aldrig någonting om varför en inte bör kalla ursprungsbefolkningen indian längre. Så, nu förstår jag varför. När en inte är insatt är det ganska lätt att missa varför en inte bör kalla saker vissa saker, och vissa är är ju lättare än andra att gissa sig till. Med tanke på hur mycket det finns att lära sig är det ju inte så konstigt att alla inte vet allt.

    4. Roza skriver:

      Många faktiska indianer kallar sig själva indianer på engelska? Eller ”American Indians”?

      1. Anonym skriver:

        Dina meningar är skrivna som påståenden men du avslutar meningarna med frågetecken. Är det alltså två ställda frågor som du vill ha svar på eller vad menar du med det du skrivit?

        1. Roza skriver:

          Ställde det som en fråga till kommentaren jag svarade på. ”Men du vet väl att många som faktiskt är Native Americans själva kallar sig indianer? Eller american indians?” borde jag kanske skrivit för att vara lite tydligare… 🙂

          1. Egenremiss skriver:

            Man förstod alldeles utmärkt vad som menades i första kommentaren. Det är ofta någon ”Anonym” som skriver egendomliga frågor eller kommentarer. Troligen för att medvetet ställa till besvär eller hacka på folk.

  2. Linn skriver:

    Haha men problemet är såklart inte att hon använder ordet indian! Problemet är att hon kallar sin avföring för en indian. Klämma ut en afrikan hade varit lika hemskt! Eller klämma ut en afghan om man är hård i magen.

    1. Anonym skriver:

      Det var så jag oxå tolkade det, tycker det är hemskt kränkande sätt att använda ordet i den kontexten. Nej, fy, och hon tror väl att det är humor.

    2. S skriver:

      Min sambo säger att han ska gå och klämma en Bobby… Det känns bra mycket värre!

      1. D skriver:

        Men shit, vilken obehaglig sambo du har! Vad säger han när du säger Ifrån? Varför vill du leva med en person som säger sånt?

      2. Anonym skriver:

        *kräks*

        Fy fan vad vidrigt!

  3. Anonym skriver:

    Hör inte till inlägget men är det någon som vet hur och om denna går att hitta på AliExpress?
    http://www.dmretro.se/klader/life-dress

    1. Cajsa skriver:

      Jadå. Konstigt vore det annars.

      https://m.aliexpress.com/s/item/32674788370.html

      Vet inte om det är exakt den. Sök på satin dress så kommer det upp lite olika modeller.

  4. Jahaja skriver:

    Det är inte första gången Paula Uribe uttrycker sig illa. För inte så
    länge sedan skrev hon att transsexuella gav henne avsmak. Är det okunskap, provokation?

    Förstår inte hur hon kan fortsätta så här och behålla samarbetspartners och sponsorer.

    1. Petra skriver:

      Nej, då får du jobba med läsförståelsen, för det sa hon inte.

      1. Jahaja skriver:

        My bad, är inte ensam om att behöva jobba med läsförståelsen då: http://blogg.ng.se/bloggbevakning/2017/02/say-what-4
        Det är ändå sjukt hur en så duktig kan skriva så att flera personer missuppfattar henne.

        Får mig att fundera om hon inte menar att det är Hugo som använder det uttrycket? Hjälp mig förstå vad hon vill säga med den senaste texten. Vägrar bjuda hennes blogg på klick för att se om hon förtydligat. ?

        1. Anonym skriver:

          Hon betraktar själva miljön med avsmak, inte människorna i den. På samma sätt som man kan tycka att red light district knappast är en trevlig miljö, utan att för den sakens skull se ner på de människor som arbetar där.
          Tycker inte det var svårt alls att förstå, trots att hon formulerar sig rätt dåligt. Men vill man missförstå är det så klart lätt att missförstå…

  5. Free sápmi skriver:

    Kan slå vad om att majoriteten av de som klagar inte ens vet vad Sápmi är. Eller att Sverige ens har en ursprungsbefolkning. Barn idag vet mer om den amerikanska än den svenska.

    Och precis som nån annan sa så tror jag att de flesta dock menar att indian här används som synonym för bajs. Det är inte särskilt nice.

    1. M skriver:

      Problemet är inte att vi ”inte vet” (jag vet men inte särskilt mycket men jag planerar att se Sameblod så snart som möjligt). Problemet är att det fanns noll undervisning om Sápmi när jag gick i skolan på 80-& 90-talet. Hur ska jag ens veta att det finns en hel ursprungsbefolkning i Sverige att lära sig massor om när det aldrig nämndes någonstans under hela min uppväxt? Jag hoppas situationen är annorlunda nu men det känns fel att svenskar beskylls för att ignorera samisk kultur när de allra flesta av oss aldrig mött någon samisk kultur.

      1. Free sápmi skriver:

        Har aldrig någonsin skrivit att det är ditt eller dina föräldrars eller dina lärares fel att du inte vet mycket om samer, vår ursprungsbefolkning.

        Jag skrev att jag kan slå vad om att de som klagar ironiskt nog inte känner till samer, men går i strid för amerikansk ursprungsbefolkning. Så läs om vad jag kritiserade och kanske passa på att googla om samer eftersom du beskyller din okunskap på andra. Håller med om att det suger att man nästan gömmer samisk kultur. Skaffa egen kunskap. Följ kontot mittsapmi på instagram exempelvis.

    2. M skriver:

      Håller helt med! Sen att systrarna Märak ska stå som självutnämnda frontfigurer för hela kulturen just nu kan ju diskuteras…

      1. Free sápmi skriver:

        Enligt min mening är de inte frontfigurer för hela kulturen. Sofia Jannok är min stora idol, se hennes dokumentär på SVT och lyssna på hennes skiva där hon samplar från bland annat en rättssal där någon gubbe hävdar att samer aldrig har förtryckts av svenska staten. Rekommenderar alla att följa mittsapmi på instagram.

        1. M skriver:

          Jag har koll på kulturen, men tack för tips! Varför jag nämnde dem är för att många jag pratar med där jag bor nu (inte Norrland) brukar svara ”Samer? Som Maxida Märak?” 🙂

          1. Free sápmi skriver:

            Aha, förstår! Min tanke är väl att de är högljudda och orkar ta kampen om rätten till Sápmi, typ. De är i Sthlm (iallafall Maxida) och kända och kan därför nå ut till många. Renskötarna i Sápmi hörs liksom inte lika högt. Tror bara det är därför Märaks blivit en symbol 🙂 men det är väl bra, tänker jag.

      2. Anonym skriver:

        Vilka? Har aldrig hört talas om det namnet och då är jag ändå ganska intresserad av den samiska kulturen och det samiska folket.

        Tror snarare att de flesta som aldrig har haft någon kontakt med vår ursprungsbefolkning först och främst tänker på tex Jon-Henrik.

        1. Sus skriver:

          Synd att han inte är en riktig same…

          Dock uppfyller inte jag heller alla kraven för att få kalla mig same, och då är ändå pappas mormor same. Tyvärr lärde sig inte farmor eller pappa samiska (födda 32 och 52 så inte så konstigt), därför får jag inte kalla mig same även om jag kan språket.

          1. Anonym skriver:

            Förklara, varför anser du inte honom vara en riktig same? För att han är adopterad eller?

          2. Free sápmi skriver:

            Han är inte riktig same? Menar du för att han är adopterad in i en samisk familj när han var spädbarn? Hoppas inte det för då skäms jag över dig. Han arbetar som renskötare och pratar samiska, mig veterligen är det endast samer som gör det, men du vet la allt då eftersom din pappas mormor var samisk. Att bedriva renskötsel är dessutom endast förlagt till samer så tyst med dig. Jon-Henrik (Jåvva Hinta på samiska) har åtminstone visat i Sveriges största program (Mello) vad samisk kultur är. För många barn var det säkert allra första gången de hörde jojk eller såg en kolt.

          3. Sus skriver:

            Självfallet kan han vara same utan att vara riktig same.

            För att kunna kalla sig same måste en ha blodssläkt med samiskt blod som talar samiska, och det måste vara nära besläktat. Bland annat. Lite som vem som får kalla sig jude/judinna.

            Förlåt för otydlighet!

          4. Anonym skriver:

            Sus: Så jävla dumt sagt! En sedan barnsben adopterad person ska alltså inte få kalla sig same? Du beklagar att du inte kan kalla dig same, men det är nog de ”riktiga” samerna glada för … Att ha en mormor som är same gör tydligen att du kan ta dig rätten att bestämma vem som får kalla sig vad? Osympatiska människa.

          5. Anonym skriver:

            Vet du vad Sus, du är åtfanders ute och cyklar. Det du framför är dina högst personliga åsikter och långt ifrån den verkliga sanningen. Att du dessutom har dessa åsikter trots att du själv inte kan kalla dig same är bara väldigt konstigt. Dina åsikter luktar unket och inget min samiska umgängeskrets öht ställer sig bakom.

            Att du anser att en same ska ha blodsband för att vara ”riktig” och inte anser att en person som är adopterad är en ”riktig” same säger emot vad lagen säger för att tex bli upptagen i sameröstlängden. Han betraktas enligt lag som en same och får därför bedriva renskötsel. Antingen är man same, eller så är man det inte. Ditt dravel om äkta eller inte existerar inte. Skäms på dig!

    3. Svensk skriver:

      Lol. Svenskar är Sveriges ursprungsbefolkning. Samer är ett urfolk. Viss skillnad.

  6. LISA skriver:

    Eric Sa-a-a-de ska vara med i ”Så mycket bättre”, ett program för bortglömda artister.

    1. Anonym skriver:

      jobbigt att det är typ 5 som ska göra om hans låtar när han bara har typ 3…

      1. Alexa skriver:

        Hahaha! Faktiskt. Var är Veronica Maggio och Robyn och BRA artisterna någonstans?

        1. Alexa skriver:

          (Drömmen att se Robyn i så mycket bättre?!)

        2. Anonym skriver:

          Robyn, Veronica Maggio, Jocke Berg (kommer aaaaaaaaaldrig hända) och Seinabo Sey. Fatta höra Seinabo tolka Robyn, Maggio eller Kent?! Den rösten och de låtarna….

        3. Anonym skriver:

          VART ÄR BOOKEN

  7. L skriver:

    ‘Indian’ är en svår debatt. Just i Nordamerika är det delade åsikter om ordet. Det finns ursprungsfolk som inte har något emot ordet, de anser att det är ett etablerat uttryck, eftersom det finns med i alla ”treaties”, medan det finns de som fortfarande tycker det är en förolämpning. Säkrast är att inte använda det ordet på engelska. Men svenska då? Jag är gift med en ursprungsamerikan, och han tar inte illa upp av ordet indian så ibland blir det ‘ursprungsamerikan’ och ibland ‘indian’, det beror på sammanhanget.

    Med det sagt tycker jag dock uttrycket ovan är väldigt magstarkt. ”Klämma ut en indian”, det låter ju som att indian blir synonymt med bajs. Det kan aldrig vara acceptabelt att säga om någon folkgrupp.

    1. Emma skriver:

      Jag kan inte annat än hålla med! Just sammanhanget gör det väldigt negativt. Min sambo är från Venezuela och när han ska gå på toa för ”nummer två” säger han att han ska skicka ett meddelande till Chavez, och han avskyr Chavez….

  8. Sandra skriver:

    Att lägga en kabel låter fan så mycket bättre… kom igen nu folk, det är 2017!!

    1. Egenremiss skriver:

      Då kan elektriker och andra yrkeskategorier som sysslar med sladdar och sådant bli kränkta.

      1. Anonym skriver:

        Är det en utsatt grupp människor som har blivit förföljda, trakasserade, avrättade och förtryckta?

        1. Egenremiss skriver:

          Ja, det har hänt. T ex i Nordkorea och i Tyskland under Nationalsocialismens tid.

          1. Anonym skriver:

            Kul! Jättekul!

          2. Anonym skriver:

            De blev alltså förföljda, trakasserade, avrättade och förtryckta för att de tillhörde gruppen elektriker.

            Skriv en bok vettja! Fantasin verkar det inte vara något fel på. Men du får slipa lite på dina komiska sidor om du vill slå dig fram med den egenskapen, för där har du en hel del som saknas.

        2. Egenremiss skriver:

          Anonym, 22:15:

          Avsikten var inte att vara rolig. Det var något annat. Försök gissa igen och tack för rådet . Vad fattas du mellan öronen?

  9. F skriver:

    OT men har vi kommit fram till om My Martens verkligen jobbar som PT på SATS i Märsta? Kom bara att tänka på det 🙂

  10. Mia skriver:

    Jag blir mer upprörd över att de (enligt min tolkning) kallar det för indian för att det är brunt? Fy usch

  11. Anonym skriver:

    ”Strypa en neger” var en term som användes i min barndom när det kom till ”nr 2″… Då reflekterade man inte över meningens bokstavliga betydelse, men det här är ändå ca 25 år sedan och på den tiden var det ju inte många som reflekterade över bakverket negerboll heller.

    1. Free sápmi skriver:

      Det finns inget bakverk som heter negerboll din dumma tönt.

      1. Annan anonym skriver:

        Fast du behöver inte bli otrevlig för det.

        Personen ovan skrev att för 25 år sedan var det vanligt att inte reflektera över att det ordet användes. Alltså för 25 år sedan. Idag vet de flest bättre än så.

        1. Anonym skriver:

          Uppenbarligen inte, som du kan se ovan!

          1. Annan anonym skriver:

            Jag förstår inte hur du menar att personen skulle ha skrivit ist. Om man vill ta upp att folk använde vissa opassande ord för tex 25 år sedan och vill förtydliga genom att ge exempel på ett sådant ord, får man då inte skriva det ordet? Visst hade personen kunnat andvända sig av * eller liknande för att vara mer diskret. Men hur menar du att man annars ska kunna ge exempel på opassande ord som en gång använts men som idag anses opassande?

      2. Egenremiss skriver:

        @free sápmi:

        I Svenska Akademiens ordlista (SAOL) introducerades ordet ”negerboll” först i 11:e upplagan som gavs ut 1986. I den 13:e upplagan av ordlistan som kom ut 2006 togs ”chokladboll” med för första gången. Uppslaget för ”negerboll” kvarstod, men med rekommendationen ”Använd hellre chokladboll”.

        Kommentar: SAOL rekommenderar således att man helst använder ordet chokladboll. Det finns inga absoluta förbud att använda andra ord.

  12. Elle skriver:

    Väldigt många Anonyma här.
    Kan Ni inte skaffa Er ett namn? Vad fan som helst. Lite svårt att hålla isär Er

    1. Egenremiss skriver:

      En del ”Anonym” skriver inte så trevligt och jag tror de medvetet vill ”försvinna” i mängden. De normala ”Anonym” kan ju byta till något mera unikt namn, för de har inget att skämmas över, såsom Anonym-rötäggen har.

  13. Ja det är rasistiskt skriver:

    Ordet ”indian” anses av många urfolk själva vara ett rasistiskt ord, bl a beroende på ordets ursprung och användning genom tiderna. I stället kan en t ex säga urfolk. Om det är rasistiskt att jämföra avföring och folkslag – ja vad tycker du själv, skulle du vilja bli jämförd med bajs?

  14. Lady Dahmer skriver:

    Men asså hallå? Ja indian är fett problematiskt ord men problemet här är väl ändå kontexten som ordet används? Här likställs Amerikas ursprungsbefolkning med BAJS! DET om något är rasistiskt och jävligt osmakligt. Nä fy fan.

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG