A$AP Rocky för L’uomo Vogue mars 2013
Vi vet alla att modevärlden är mästarnas mästare på att hypa människor. Att skapa tillfälliga stilikoner – någon som varar max en eller två säsonger. A$AP Rocky, en person som jag har tänkt på en del på sista tiden, var en av de där tillfälliga stil-gururna som satt frontrow på nästan alla modevisningar och fanns att hitta i var och varannan modetidning under en period.
Den 31 oktober 2011 släppte han sitt debut-mixtape Live. Love. A$AP (som fick lysande kritik). Därefter släppte han, den 15 januari 2013, sitt debutalbum Long. Live. A$AP (som fick ännu mer lysande kritik). Och någonstans däremellan, liksom en kort tid efter albumsläppet, var han modevärldens lilla älskling.
Att en ung hyperaktuell rappare med ett ansikte att döda för och en förkärlek för Raf Simons, Rick Owens och Alexander Wang blir uppsnappad av modevärlden som dens alldeles egna musa känns ganska givet. Att just han skulle vara en fluga, en snabbt försvinnande trend, känns dock mindre givet då han fortfarande är exakt lika stilmedveten (samt lika löjligt snygg) som han var den dag då modesfären först lade ögonen på honom. Lite på samma vis som hans modeslavs-hiphop-kollega och 2013:s frontrowkonkurrent Kanye West, mannen som tvärtom aldrig verkar hamna på utelistan.
Så, jag har givetvis funderat mycket över varför A$AP Rocky inte varit trendig sedan 2013. Vad hände egentligen med A$AP Rocky? Var han som vilken annan hypad persontrend som helst, som bara dog ut? Eller är det kanske för att han inte har levererat ny musik på ett tag?
Den 1:a april dök GQ:s aprilnummer upp, innehållandes ett uppslag med ingen mindre än A$AP iklädd svindyra sportkläder, samt ett tillhörande videoklipp där han rappar en vers från sitt kommande album At. Long. Last. A$AP. Han dyker alltså upp i en modetidning igen, i samband med att ny musik ska släppas. Världen väntar på hans nästa album och han pryds i Helmut Lang.
I tisdags infann sig A$AP Rocky på Tribeca Film Festival där han deltog i ett samtal med Elliot Wilson (rutinerad hiphopjournalist) om mode och musik – i musikkategorin en hel del om det ovan nämnda kommande album. Vid detta tillfälle debuterades även en ny låt, The Beauty And The Beast, med tillhörande video. En artikel kring detta fanns sedan att hitta på modesiten Style.com, där han bland annat omnämns som ”fashion favourite”. Bara några veckor efter GQ-uppslaget figurerar han följaktligen i ett modesammanhang igen, med anknytning till hans stundande sprillans nya musik.
Så, för att svara på min egen fråga: A$AP Rocky får återigen leka med modebranschen – för att han är tuff och har gjort ett alldeles eget album igen. Punkt.
Som följd av mitt knäckande av modenöten kan jag inte riktigt bestämma mig för om det känns ”rättvist” eller bara jättesorgligt att en görs trendig/otrendig beroende på om en gör något creddigt? Det kan kanske tänkas att det känns mer ”schysst” att hypa en person för att den gör något en tycker är grymt, snarare än att bara ge en människa löjligt mycket uppmärksamhet av ingen specifik anledning för att sedan byta ut den av ingen specifik anledning (sådär som det ofta går till i persontrendssituationerna)?
Hur som haver vill modevärlden förmodligen leka utan herr A$AP om ett litet tag (att döma av min tidigare fullständigt korrekta slutsats), men en kan ju i varje fall önska (likt vilket annat fan som helst) att A$AP. är. Long. Last.
A$AP Rocky för GQ april 2015 (alla bilder här.)
A$AP Rocky på Tribeca Film Festival, tydligen iklädd Dries Van Noten.
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.