”Finally it All Makes Sense” – en retrospektiv utställning om Diesels kampanjer

12:43 16 Nov 2016

1990/tidigt 2000-tal var reklamkampanjernas era. Den perioden var så stark. Jag vill påstå att det var under 90-talet modekampanjer verkligen slog, det var/det blev så stort. De där åren var något alldeles särskilt. De där hypersexuella och allmänt utmanande åren som önskade provocera allt och alla på samma vis som en tonåring lever för att provocera sina föräldrar, de åren var magiska.

De åren hade allt.

Bl.a. den upprörande ”kiddie porn” Calvin Klein kampanjen för Fall/Winter 1995, halvnakna ”bad boy” Mark Wahlberg och 17-åriga Kate Moss för Calvin Klein 1992, allt Calvin Klein(?), några fullt påklädda kvinnliga(!) supermodeller med accessoarerna helnakna män för Gianni Versace Fall/Winter 1994, den surrealistiska ”målningen” på- och vad som såg ut att vara av Frida Kahlo för Jean Paul Gaultier Spring/Summer 1998, Isabella Rossellini och Monica Bellucci (det finns bilder längst ner som en sidenote pga, ja, never ever ever ever forget…) för Dolce & Gabbana Spring/Summer 1992 och Diesel.

VI

ALLA

MINNS

DIESEL

Diesel med sina kontroversiella mycket omdebatterade – i mina ögon bland de mest iögonfallande av iögonfallande – kampanjer fotograferade av några av världens mest kända fotografer bl.a. David LaChapelle, Ellen von Unwerth, Andrew McPhearson och svenska Henrik Halvarsson, Peter Gehrke, Jörgen Lööf och Calle Stolz.

Kampanjerna VI ALLA MINNS är framtagna 1991 – 2001 av den svenska “reklamgurun” Jocke Jonason och Johan Lindeberg (tidigare marknadschef på Diesel) i syfte att- på uppdrag av Diesels grundare och ägare Renzo Rosso, lansera ett jeansmärke (om jag inte skrivit Diesel tillräckligt så, för att förtydliga, är det såklart Diesel jag syftar på här) under en tid då Levi’s ägde över 75% av den europeiska marknaden. Alltså, något som krävde något out of the ordinary. Något normbrytande.

Något normbrytande som kom att resultera i reklamhistoria.

Så, det är därför inte mer än rätt att de där världsberömda Diesel kampanjerna VI ALLA MINNS kommer att (fredag 18e november 2016 – den 5e februari 2017) pryda Fotografiska museets väggar och därmed finnas till den lyckligt lottade allmänhetens förfogande.

En sneak peek:

andrew-mcpherson

Andrew McPherson


david-la-chapelle

David LaChapelle


ellen-von-unwerth-1

Ellen von Unwerth


ellen-von-unwerth-2

Ellen von Unwerth


henrik-halvarsson-1

Henrik Halvarsson


henrik-halvarsson-2

Henrik Halvarsson


henrik-halvarsson-3

Henrik Halvarsson


henrik-halvarsson-4

Henrik Halvarsson


peter-gehrke-1

Peter Gehrke


peter-gehrke-2

Peter Gehrke


peter-gehrke-3

Peter Gehrke


peter-gehrke-4

Peter Gehrke


pierre-winter

Pierre Winter

Sidenote – Dolce & Gabbana Spring 1992:

0065efabe514ce68ac8e0eaeec9311b9

54cd60f1a453d91ed5ee54fb284da6fe

3269c17e87b76d3dcbebfeae19a03093

monica-bellucci-by-steven-meisel-for-dolce-and-gabbana-advertisement-campaign-ss-1992-baby

monicabellucci-isabellarossellini-dolce-gabanna-hrisskas-2

Mycket män i grupp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg