Jag hade tänkt rapportera från Douchegalan som var i fredags. Med Douchegalan menar jag den årliga tillställningen där herrmodetidninen King presenterar de “100 mäktigaste” i herrmodebranschen. Anledningen till den egenpåhittade benämningen är givetvis- att det har med herrmodebranschen att göra. Det blir liksom en hel del snubbar på listan över de “100 mäktigaste” och på röda mattan. Sen, givetvis, att de klämt in just begreppet “mäktigaste” i namnet. Hur som haver. Jag hade tänkt rapportera. Men, under kvällen lyckades jag tappa bort min telefon så det finns varken text eller mer än ungefär sex exakt likadana intetsägande bilder att använda sig av, och helt ärligt minns jag inte särskilt mycket av kvällen heller. Jag minns att gratisspriten flödade, och att jag drack en hel del av den- vilket kanske förklarar bristen på andra minnen. Allt detta kombinerat gör det alltså rätt svårt att få till en fullständig (om ens en halv) rapport.
I lördags fick jag dock en massa bilder skickade till mig, däribland den ovanstående där lilla jag figurerar. En av världshistoriens mest klockrena bilder tror jag. Så, istället för en “rapport” tänkte jag fokusera på den. Den är som en alldeles perfekt beskrivning i form av helt felfria verb och adjektiv av lajvet jag och mitt sällskap Carl planerat kvällen till ära. Har nog aldrig lyckats så bra med ett lajv. Sponsspritblicken är hundraprocentig. Och jag skulle ta en kula för den där klänningen (morgonrocken?) från BACK. Nu vill jag inte förstöra bilden med mina egna otillräckliga ord. Den talar så väldigt väl själv. Men, för att en utomstående ska kunna förstå dess magi fullt ut krävs ändå några ord:
Temat för lajvet var crack. Min look går under namnet “sängkammar trash” á la Courtney Love. Carls look hette klamydia exclusive, om jag inte missminner mig.
Fantastiskt eller hur?
Vidare, som komplement till den bristfälliga bevakningen, tänkte jag publicera hela den långa listan över alla de mäktigaste i den svenska herrmodebranschen. Så har jag i varje fall gjort någonting vettigt. Här kommer den,”KING 100 Mäktigaste plats 1-100″, med de tillhörande motiveringarna och allt:
- Emma Stjernlöf
ADIDAS, BRANDING DIRECTOR NORDICS
I våra ögon representerar de tre ränderna tre olika sidor av samma mynt: Performance, med sin världsledande teknik för kräsna träningsfreaks. Originals, med nya och gamla klassiker som Superstar, Stan Smith och NMD. Och så samarbetena då, Y3, Pharrell Williams, Rick Owens och inte minst Yeezy, Kanye Wests modebäbis som hittills fått världen att stanna upp och hålla andan vid varje ny lansering. Sport har aldrig varit mer mode och mode aldrig varit mer sport än idag. I sin roll som brand director för Adidas visar Emma Stjernlöf att hon har mest inflytande över den svenska mannens sätt att klä sig. Emma har mest makt över Herrmodesverige 2016
- Mattias Magnusson (1)
ACNE STUDIOS, VD
Acne Studios 2015 blev en flirt med engelsk herr- och grabbkultur, där casualmode blandades med tweed och brittisk streetstyle, allt givetvis med ett filter av Jonny Johanssonsk ironi och lek med könsroller. En läktarinspirerad halsduk med texten Gender Equality lyckades med konststycket att bli kontroversiell bland könskämpar som hävdade ensamrätt för sitt buskap. Uppmärksamheten ledde i vanlig ordning knappast till någonting negativt, och kontentan är att ett av Sveriges absolut mest inflytelserika märken bibehåller sin relevans.
- Jockum Hallin, Christopher Nying & Richardos Klarén (4)
OUR LEGACY, GRUNDARE
Our Legacys position på marknaden märks inte i första hand genom deras storlek. Den märks genom det faktum att när andra herrmodeformgivare har en dålig dag på jobbet – tänk måndag, tänk kvardröjande bakfylla, tänk paranoia över någon besvärande avföljning – sonderar de Our Legacys senaste lookbook och kopierar vad de ser där med varierande grad av skamlöshet, i ett erkännande bortom vad ord förmår att uttrycka.De lurar naturligtvis ingen med koll.
- Andreas Löwenstam (2)
H&M, DESIGNCHEF HERR
H&M:s herrmodesatsning gör ännu ett år med flaggan i topp, och har etablerat sig som bästa sättet inom räckhåll att etablera en respektabel basgarderob. Det kan vi tacka Andreas Löwenstam för, och budskapet om att man numera kan klä sig både rock’n’roll och klassiskt utan att behöva sälja sina njurar på svarta marknaden sprids till på köpet på ett genomkompetent och lättöverskådligt sätt via sociala medier.
- Per Håkans (6)
TIGER OF SWEDEN, MARNADSCHEF
2015 blev ett rekordår för Tiger, vilket i och för sig även 2014 var. Ett slumpvis utvalt inlägg ur varumärkets officiella Instagramflöde talar sitt tydliga språk även inför året som kommer: ”Our dear friend Håkan Hellström stopped by to talk about future plans.” Med tanke på att även Per figurerade på den bifogade bilden kan man även vara rimligt säker på att dessa framtida planer inte kommer att inkludera sjömanskostymer. En förnuftets röst i vår samtid, helt enkelt.
- Zlatan Ibrahimovic (11)
PSG, FOTBOLLSGUD
Att Zlatan är rikets mest beundrade man krävs komplicerad historierevisionism för att förneka, men hur exakt påverkar han modet? Hästsvans, pipskägg och en torso tatuerad som en mellanstadieskolbänk är fortfarande marginaliserade företeelser utanför yrkeskriminella kretsar. Nej, det handlar om attityd. Här kommer jag, har Zlatan sagt i alla år genom konsekventa prestationer och sin blotta närvaro. Sådant smittar, och innan du vet ordet av tänker du att här kommer även du. Det gör du rätt i.
- Filip Tysander (9)
DANIEL WELLINGTON, GRUDARE & VD
DW är vår tids Swatch, en klocka som kombinerar överkomligt pris med tilltalande design och syns på var mans handled. Det faktum att framgångssagan Daniel Wellington i fjol levererade en vinst kring kvartsmiljarden gjorde det även möjligt för grundaren Filip Tysander att lägga en charmant liten present till sig själv under julgranen, detta i form av Stockholms dyraste lägenhet, ett nätt litet penthouse på 418 kvadrat som gick för 104,5 millar. Den som tycker det verkar överdådigt får betänka att verksamheten å andra sidan tog hela fyra år att bygga från grunden. Den som väntar på något gott …
- Daniel Frank & Markus Fowler (9)
INSTAGRAMKONTONA ”MEN WITH..”
Blott 18 späda år fyllda påbörjade Daniel Frank sina äventyr på Instagram med kontot Men With Class, en sorts kuratorsverksamhet där han samlade och postade modebilder han själv uppskattade. Två år senare slog han sig samman med pr- och musikprofilen Markus Fowler, följarna strömmade till, och i enlighet med snöbollseffekten började han få sig bilder tillskickade direkt av män som ville bli exponerade. I dag: Tre miljoner följare och en miljonindustri. Låt inte ditt studium av Men With Class distrahera dig från det övriga Men With-imperiet, som i dag kan tillgodose fler behov än du visste att du hade. Men With Hiphop, för att nämna ett.
- Sam Rihani (NY)
INSTAGRAM, SVERIGECHEF
Medan Twitter allt mer cementerar sin ställning som den dåliga stämningens och de överlagda missförståndens förlovade land är Instagram en ständig källa till inspiration och nyheter. I väntan på att någon förslagen millennier ska hitta på ett sätt att argumentera med bilder kan vi fortfarande låtsas att näthat är ett medialt fenomen och inte en korrekt bild av den mänskliga naturen. Tack för det, Sam.
- Peter Jansson & Erik Fagerlind (46)
SNEAKERSNSTUFF, GRUNDARE
Sneakersnstuff gjorde succé när de var ensamma i sin nisch, och lyckades snabbt gruppera om när övriga modebranschen sent omsider insåg vad folk vill ha under fötterna. I dag har man en ointaglig position, styrkt av det kärnvärde som målgruppen värdesätter allra högst: integritet. Internationella storheter står i kö för att få kollaborera, men Steakersnstuff väljer, i enlighet med Chiquitas bananteorem, endast de bästa. I dag röstas man rutinmässigt fram bland gräddan av världens sneakerbutiker, och i lagret återfinns modeller lika sällsynta som dronten.
- Avicii (19)
Superstar-DJ
- Lars-Åke Tollemark (20)
Unibail-rodamco, vd
- Lena Patriksson Keller (3)
Patriksson Communication, grundare
- Patrik Nilsson (15)
Gant vd
- Hannes & Simon Hogeman (7)
Tres bien, grundare
- Fredrik Eklund (56)
Douglas Elliman, stjärnmäklare
- Toni Collin (79)
Volt vd
- Monica Thorén (25)
Omega, marknads- & pr-chef
- Gustaf Öhrn (14)
Stadium, fd vd
- Steve Angello (ny)
Dj och entreprenör
- Martin Hansson (60)
Metro mode, moderedaktör
- Per Norell & Anderas Koschnike (27)
Caliroots grundare
- Kalle Zackari Wahlström (49)
Träningsprofil & programledare
- Iris Hjelmstedt (ny)
Nike, kommunikationschef
- Axwell & Ingrosso (ny)
Super dj-kollektiv
- Louise Kihlberg (23)
Hufvudstaden ab, markands- och kommunikationschef
- Roger Tjernberg (31)
Oscar Jacobson, vd
- Branco Perkovic (24)
Zoovillage, grundare & vd
- Ulrika Nilsson (42)
JUS, grundare
- Richard Woodbridge (32)
Nelly, marknadschef
- Christina Ståhl (33)
MQ, vd
- Prins Carl Philip (ny)
Prins av sverige
- Konrad Bergström (36)
Zound industries, grundare & vd
- Olof Larsson (37)
Nymans ur, ägare
- Henning Källqvist & Gustaf Rudholm (24)
Care of carl, grundare
- Måns Zelmerlöw (ny)
artist & programledare
- Jimmy Rodhelind (ny)
Jung relations, vd
- Jimmy Johansson (21)
AWB, vd
- Jan Alsén (45)
Morris, grundare
- Lalle Johnson (35)
Stylist
- Summerburst (ny)
Festival
- Oscar Arrsjö (92)
Frontment, grundare
- Roy Fares (ny)
konditor & programledare
- Jan Friedman (44)
Sportamore, grundare
- Henrik Hardy (ny)
Ralph Lauren, säljchef
- Lotta de Champs (39)
Presskontakterna, grundare
- Johan Lindeberg (17)
BLK DNM/J.Lindeberg, grundare
- Marcus Oscarsson (ny)
TV4, politisk expert
- Alexander Schaper (ny)
Filippa K, herrdesigner
- Kent Hansen (ny)
Hugo Boss, säljchef
- Magnus Gustafsson & Göran Ahlsén (ny)
Paul & Friends, grundare
- Carl Victor (51)
Instagramkontot Watchs, grundare
- Jacob Skragge & Fredrik Nathorst (55)
All Blues, grundare
- Jan Antonsson (ny)
Tommy Hilfiger, sverigechef
- Konrad Olsson (74)
Plaza Magazine, chefredaktör
- Henke Lundqvist (50)
NY Rangers, hockeyikon
- Magnus Hultin (43)
Brothers, brand manager
- Olof Nithenius Bernhardsson (ny)
Manolo.se, skribent
- Håkan Hellström (40)
Artist
- Marie Ossiander (ny)
Vans, nordisk marnadskoordinator
- John Guidetti (ny)
Celta Vigo, målgörare
- Dirk Berghmans (59)
Zara & Massimo Dutti, skadinavienchef
- Jan Elfström (72)
Jofama, vd
- kristina lindhe (66)
Lexington, vd & grundare
- Nicolas Warchalowski (61)
Peak Performance, vd
- Jens Lapidus (96)
Författare & Advokat
- Fredrik af Klercker (ny)
Stilexpert
- Danne & Bleckan (49)
Salong Betong, skinnkonstnärer
- Daniel Lindström (69)
Magazin Café, kreativ direktör
- Mikael Söderlindh & Victor Tell (13)
Happy Socks, grundare
- Christian Quaglia (ny)
Författare & Herr Judit, grundare
- Pär Lernström (62)
TV4, programledare
- Hugo Bergström (ny)
Nitty Gritty, ägare
- Niklas Strömstedt (ny)
Artist
- Alexander & Johannes Graah (69)
Dr Denim, grundare
- Jens Linderstam (52)
Aberdeen asset mgmt, utvecklingschef
- Martin Wallström (ny)
Skådespelare
- Punk Royale (ny)
Restaurang
- Magdalena Ribbing (ny)
Etikettsexpert
- Marcus Rosenberg (ny)
fotbollsspelare & malmöprofil
- Harald Wachtmeister, Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister & Tobias Ericsson (67)
Triwa, grundare
- Andreas Vural (90)
Happy Pluggs, grundare & vd
- Pontus Frankenstein (ny)
Frankenstein studio, grundare
- Hans Vestberg (ny)
Ericsson, vd
- Ulrik Munther (ny)
Artist & skådespelare
- Hans Lindeblad (73)
Calvin Klein, sverigeagent
- David Lagercrantz (ny)
Författare
- Rossana Mariano (79)
RMPR, grundare
- Håkan Ericson (ny)
U21, tränare
- Jesper Börjesson (75)
TV4, programledare
- Vigor Sörman (59)
Splay, vd
- Sara Sadeghi (95)
Stylist
- Bosse Hylander (91)
Didriksons, presschef
- Gorjan Lauseger (98)
Stylist
- Anders Timell (95)
Krögare och medieprofil
- Susanne Ljung (92)
SR, modeskribent
- Patrik Löf (97)
Skoaktiebolaget, vd
- Niklas Berglind (ny)
Stylist
- Olof Lundh (100)
TV4, fotbollsexpert
- Niklas Magnusson (ny)
Hestra, handskmakare
Ps. Parenteserna står för vilken plats personerna hade på listan förra året. Tror jag.
Ps 2. ”Avicii, Superstar-DJ”. Skratt.
daniel wellington ett ju uselt varumärke? en kopierad klocka som man tillverkar i kina för tre kronor och säljer för ett par hundralappar på svensk marknad som ”mode”. visst är filip en mäktig person men det finns ju ingen egen idé, unik tanke eller försök att försöka demokratisera mode, det är ju bara kräng på bred marknad. UR&PENN typ.
Skulle gärna sett att du skrev egna motiveringar :P
Tycker även den som ”designar” Lexingtons soffkuddar borde fått vara med?!