Kenza:
Är det inte dags för Kenza att börja märka ut sina inlägg från Rio med ”i samarbete med Adidias” eftersom hon hämtade ut mängder med kläder hos dem (snapchat) och tydligen inte får ha några andra plagg på sig under tiden hon är i Brasilien? Inte hennes snubbe heller eftersom han verkar ha fått mig sig tio stycken likadana vita tröjor med svar tryck.
Hon går runt som en levande reklampelare och låtsas som det regnar – ett fenomen hon allt som oftast applicerar på sina reklaminlägg.
Här skulle nog reklamombudsmannen få lite att bita i tror jag.
Skulle Prinsessan Kenza nedlåta sig till att göra reklam för ett simpelt märke som Adidas? Nej, det är förstås inte reklam hon gör utan bara något hon står ut med för en vecka i Rio med allt betalt.
Självklart skulle hon hellre vilja ha på sig fancy designerkläder i Rio men Adidas är ju så jobbiga med sitt tjat om att alla alltid ska ha dessa fula sportkläder. Usch.
Är det inte bara reklam om man uppmanar till köp?
Känns ju helt konstigt annars.
Rent tekniskt är det väl produktplacering, vilket också är som en sorts reklam väl? Jag menar, all produktplacering i film och tv är ju ”smygreklam” liksom 🙂
Själva grejen är väl att hon har ett samarbete med Adidas där hon antagligen får gratisgrejer och betalt för att visa upp deras kläder på sin blogg och instagram. Då ska det ju märkas ut att det är ett samarbete när hon nu visar upp sakerna i bloggen. Syftet är ju ändå att hon ska bidra med att fler köper adidaskläder. Hade hon däremot köpt adidaskläder och betalat för dem själv och visat upp i bloggen så hade det ju varit en annan femma ?
Inte särskilt troligt att Kenza själv skulle betala för fula kläder från Adidas och till råga på allt visa upp dem gratis i bloggen och på Instagram. Den dagen får vi aldrig uppleva har jag en känsla av.
Nej, hela den här Rio-resan är reklam/samarbete/spons och ska markeras som sådan. Det har ingen som helst betydelse att Kenza inte uttryckligen skriver ”Spring nu och köp många kläder från Adidas” för ingen tror väl att Adidas inte räknar med att de pengar de lägger ned på Rio-resorna ska komma tillbaka i form av försäljning även om det inte blir idag utan mer på lite längre sikt.
Tack för svar 🙂
Hon har ju nämt ganska många gånger och tydligt att hon ska till Rio i samarbete med adidas? Hon måste ju inte skriva ut de i varenda inlägg eller?
Det undrar jag också. Måste man det eller inte? 🙂
Varje inlägg som är ett samarbete ska ha det indikerat. Man ska inte behöva ha läst bloggen för att själv inse att det är ett samarbete. Så jo, det borde hon på samma sätt som hon måste märka ut alla inlägg med Ivyrevel även fast de flesta vet att det är hennes företag. Samma för LCC, samma för Flattered.
Hon måste skriva det i varje inlägg och det ska stå högst upp, alltså direkt under rubriken. Hon kan inte förvänta sig att en person som besöker hennes blogg som kanske inte läser dagligen ska gå bak 5 inlägg för att få veta att det är ett samarbete.
Så jävla pinsam tjej.
Varfor ar hon pinsam? Uppriktigt nyfiken.
Håller med! Inget är personligt med hennes blogg, allt är bara reklam. Men skulle hon skriva ut i varje inlägg när det är reklam skulle hennes läsare tappa lusten att fortsätta följa henne. Tror det är därför hon bryter mot reglerna. Hon vill både äta kakan och ha den kvar. Såna människor är riktigt pinsamma.
Tänkte samma sak.
Sen skriver hon typ en gång att de åker dit med Adidas, inget mer.
Kan inte någon anmäla henne bara istället för att klaga?
När du anmäler så blir allt offentligt. Även personen som lägger anmälan blir offentlig och det kan vara så att många människor ej vill ha sitt namn kopplat till en anmälan.
Anmälaren blir inte offentlig! Det är endast RO och den anmälda som ser namnet. Och det är endast RO som ser kontâktuppgifterna!
Jag funderar om hennes bröllop kommer att vara sponsrad, som Laila Bagges senaste bröllop med Niclas Wahlgren?
Brudklänning från Adidas! 😀
Tråkigt att inte ens den största bloggaren vi har kan märka ut samarbeten/reklam på ett sätt som läsarna uppskattar.
Även familjen Kardashian/Jenner har fått påpekande om smygreklam. Det är motsvarigheten till Reklamombudsmannen i USA som skickat brev till klanens översteprästinna Kris Jenner:
A legal letter from Truth in Advertising Inc. was sent to Kris Jenner and her lawyer saying, “We have found that members of the Kardashian/Jenner family are engaged in deceptive marketing campaigns.” Jenner manages the careers of her children.
The watchdogs decided to pursue action after reviewing the Instagram accounts of Kim, Khloé and Kourtney Kardashian, plus Kylie and Kendall Jenner, “and found a plethora of posts that do not clearly or conspicuously disclose their relationships with the companies being promoted in the posts as is required by federal law.”
The letter lists 27 companies — including Puma, Calvin Klein, JetSmarter, Fit Tea, Estée Lauder and Karl Lagerfeld — believed to be paying the big-bottomed brood.
Truth in Advertising Inc. vows to notify the Federal Trade Commission by Wednesday unless the issues “are fully corrected.”