Petra Tungården är sist på bollen.

10:52 10 Apr 2016

petra
”Så fort jag kom på planet så svidade jag om till mitt cashmerekit som jag designat från Soft Goat som släpps snart (så här är en liten sneak peak). Hur nice är det att vi gjort en matchande ögonmask i cashmere till?” – Hon kunde alltså inte åka TILL flygplatsen i dessa myskläder utan var tvungen att svida om PÅ planet? 

Medan de ”stora” bloggarna fick flyga gratis till LA för flera veckor sedan så får Petra Tungården flyga NU.
Hon och hennes kompis ska flyga dit och göra en LA-guide för SAS räkning.
Det är lite intressant – vad vet hon om LA egentligen? Jag har inget intryck av att hon varit där så pass mycket att hon kan staden och jag kan ana vad som kommer i hennes guide.
Svindyra affärer som ingen vanlig dödlig har råd att handla i, lunch på The Ivy och drinkar på Sky Bartaket.

Jag får dock medge att det är lite gulligt att hon försöker få inlägget att låta som att de betalat själva för sin uppgradering. Knappast va? Bloggare pays for nothing!

 

12 kommentarer | “Petra Tungården är sist på bollen.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Felle skriver:

    Kenza ska ju också till L.A nu i dagarna. Gissar på att hon ska flyga med SAS.

  2. Antonia skriver:

    Verkar som SAS har samlat ihop en andra våg av ”ambassadörer” för sin nygamla direktlinje ARN-LAX.
    Förutom reklam för SAS ska bloggarna tydligen till Coachella festivalen som drar igång kommande fredag.
    Ja, Petra Tungården är väldigt på nu och frågan är om hon hinner med något annat än att mata bloggen med betalda inlägg i olika former. Till och med marmorskivan som elaka Schenker lastade av på trottoaren gav henne anledning att göras reklam för ett annat företag som hon höjde till skyarna när de räddade henne i nöden.
    Att hon och Joanna Fingal
    1) är nödvändiga för en reseguide åt SAS eftersom de är så kunniga just på LA
    2) bokat och betalt sina flygbiljetter själva
    är så otroligt i sammanhanget att ingen tror på det. Varför skulle SAS skicka ett gäng bloggare helt gratis en veckan och sedan en andra sortering av bloggare senare som skulle både betala och jobba?

  3. S skriver:

    Varför kan ingen bloggare stava till sneak peek?

    1. Isabelle skriver:

      +1 på den! River mig i håret varje gång!

    2. F skriver:

      Och varför tar de sig inte tiden att kolla upp hur man uttalar diverse namn/märken när de lägger upp videos på YT?? Händer väääldigt ofta.

    3. :( skriver:

      Men eller hur?! Inte svårt att kolla upp. 🙁

  4. Emma skriver:

    Orkar snart inte denna hysteriska wannabeehets längre! Undrar om dom verkligen tror att vi e så dumma att vi går på skiten?!
    Älskade jämförelsen med Petra och en vithaj i ett tidigare inlägg. Det är ju på riktigt nåt som inte stämmer med hennes leende. Riktigt scary!

    1. Elin skriver:

      Jag kom på den där liknelsen eftersom jag så ofta stirrat på Petras stelopererade leende.
      Dessutom är hon en vithaj där hon cirklar runt på spaning efter något ätbart i form av erbjudande om spons, samarbete eller köpt inlägg. Vad som än flyter förbi så hugger hon.
      Nu senast ”första klass” på SAS trots att det inte funnits på 30 år. Jag hade väldigt roligt åt hennes brunch kallad ”Brunch med Yollibox för Hazelnutty Choco Twist”.
      Förmodar att hon packat ned ordentligt med sånt skräp nu när hon ska vara i LA för där har man nog bara frukt, pannkakor, ägg och våfflor till frukost.

  5. Elin skriver:

    Säg nyss att Petra skrivit ett döende svanen inlägg och bett missnöjda läsare sluta läsa bloggen om det inte passar. Hon är säkert jetlaggad eftersom hon inte sov på planet trots ”första klass” och säng. Blir så när man vill suga ut det gottaste ur en gratis flygtur.
    Ett antal supportar uttrycker sitt stöd i kommentarerna och tycker Petra är duktig som orkar blogga trots allt annat i jobb och privat. Hon är värd alla pengar och att markera något som spons eller reklam är inte så viktigt. Klart tjejen ska tjäna pengar.
    Den som klagar är avundsjuk och kan sluta läsa bloggen. Simple as that.
    Så var vi tillbaka på ruta ett.

  6. M skriver:

    Undrar om det blir en frukost på Joan’s on third..Det är ju ganska hippt, kanske inte för våra svenska bloggare dock, men kan rekommendera det om det är någon som råkar ha vägarna förbi.

  7. Anton skriver:

    En kommentar jag just skrev på Petras blogg. Den är generell så jag tänkte att den kunde finnas även här ”for the record”:
    Verkar som de flesta som kommenterar inte har hört talas om att det finns regler för reklammarkering som ska tillämpas även i sociala medier.
    Det är regler som Reklamombudsmannens etiska nämnd uttalar sig om och då gäller det främst Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadsföring.
    Konsumentverket har utfärdat ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier” och dessutom finns ”Rekommendationer för pr och marknadsföring sociala medier” utfärdade av Annonsörerna.
    Dessa regler och rekommendationer är till för att läsarna enkelt och utan speciella förkunskaper ska kunna skilja ett redaktionellt blogginlägg från ett sponsrat/köpt reklaminlägg. Det är främst de företag som marknadsför sig i sociala medier som ska respektera reglerna men också bloggare, instagrammare osv.
    Jag vet att det finns motstånd hos bloggare mot kravet på reklammarkering eftersom den anses förta mycket av trovärdigheten och intrycket av personlig rekommendation som bloggaren (och även det annonserande företaget) eftersträvar med reklaminläggen.
    Det är rörande hur många som uttalar stöd och beundran för Petra, hennes arbetsmoral och självuppoffrande dubbelarbete till glädje för alla läsare. Den ”negativism” och kritik som Petra fick bl a med anledning av blogginlägget om SAS, men också de senaste veckornas köpta blogginlägg och brist på redaktionella inslag, verkar inte beröra de mest lojala supportrarna och följarna.
    Men jag tror att alla parter tjänar på bättre balans mellan redaktionellt och reklam i bloggar och andra sociala medier. Reglerna om reklammarkering ska respekteras och där kan alla som är aktiva på sociala medier bli mycket bättre. Att sen vissa läsare tycker reklammarkering är onödig för ”att reklam finns överallt” och ”läsarna är inte dumma” är personliga åsikter som inte avskaffar reglerna.

  8. Spyless skriver:

    Men usch! Nu är det sluthandlat på softgoat för mig!

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp