I den coronapåtvingade tristessen har Niclas Wahlgren och Morgan Johansson bestämt sig för att återuppliva barnprogrammet Nicke & Mojje på Youtube. De körde igång för en vecka sedan, har ett par hundra tittare per klipp och 300 prenumeranter. Ingen dundersuccé hittills med andra ord.
Eftersom jag liksom de inte har något att göra såg jag just igenom de sju klippen som ligger ute. Och jag måste säga att det är en förvirrande satsning. Därför att klippen är så fyllda av callbacks till originalprogrammet, som sändes i början av 2000-talet. Ett klipp heter till exempel ”Mycket har hänt sen senast…”. Det enda som händer i klippet är att Nicke & Mojje får ett uppdrag, Mojje drar iväg på sin sparkcykel och Nicke hejdar honom och säger ”Vad gör du? Det har ju gått 20 år sedan sist. Vi tar ju bilen”. Sedan är klippet slut. Det var hela skämtet.
När jag såg det här klippet tänkte jag att det är svårt att föreställa sig att en sjuåring som ser det här i dag och aldrig har hört talas om Nicke & Mojje förut förstår det roliga. Men sedan läste jag programförklaringen och förstod att de inte riktar sig till barn.
”2000-talets största barnhjältar är tillbaka med nya humor inslag och självklart sånger från förr men även nytt väntas!
Du har väl barnasinnet kvar :-)”, skriver de.
Målgruppen är alltså 27-åringar som fortfarande vill titta på barnprogram. De tänker sig att det finns en massa människor som närmar sig 30 som vill se Nicke & Mojje (eller ”2000-talets största barnhjältar”, som de själva kallar sig) åka ut på uppdrag medan de pratar bebisspråk och gestikulerar yvigt till varandra. Det kanske inte är så konstigt att succén har uteblivit.
Kommentarer inaktiverade.
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.