Förra året gick en stor peng från Musikhjälpen till att hjälpa flickor i detta land att gå i skolan. En insats som skildras på SVT1 idag klockan 19.10.
Vart är jag på väg?
Förra året gick en stor peng från Musikhjälpen till att hjälpa flickor i detta land att gå i skolan. En insats som skildras på SVT1 idag klockan 19.10.
Vart är jag på väg?
På tre poäng: blev ombedd att köpa med mig såna här hem. Obs det är alltså inte knark eller så, utan fullt laglig lekgrej.
På fyra poäng: Landet ser ut som ett tiltat Sverige i miniatyr. Och namnet på det lilla landet för tankarna till en fiskförsändelse.
/Oldsberg
Tog på Vendelas uppmaning en trip down memory lane och ögnade igenom mina mest lästa inlägg från 2012. Finns en hel del guldkorn här, och kul att ni gillar musik och sport! Det gör jag med.
1. EM-studion och mannen som blev tysk
2. Dude, du har en bagel i din panna
4. Så mycket bättre – Olle Ljungströms kväll
5. Thank you for the gold Anja Pärson
7. Så mycket bättre – Majas kväll
8. Så mycket bättre – Ugglas kväll
9. Friidrottens största rockstjärna
10. Så mycket bättre – Darins kväll
Så mycket TV, så mycket minnen.
Alldeles nyss släpptes nomineringarna för filmåret 2012. Föga förvånande blev det Call Girl och Searching for Sugar Man som norpade flest nomineringar. En bonus också att Wes Anderssons Moonrise Kingdom nominerades i den utländska klassen.
Bra filmår i år, faktiskt.
Alla nomineringar i någon slags ordning:
Bästa film
”Call Girl” Producent: Mimmi Spång
”Searching for Sugar Man” Producenter: Malik Bendjelloul och Simon Chinn
”Äta sova dö” Producent: China Åhlander
Bästa regi
Mikael Marcimain för ”Call Girl”
Gabriela Pichler för ”Äta sova dö”
Jan Troell för ”Dom över död man”
Bästa kortfilm
”Dance Music Now” av Johan Jonason
”Fotografen” av Vanja Sandell Billström
”Gläntan” av Peter Grönlund
Bästa dokumentärfilm
”Palme” av Kristina Lindström och Maud Nycander
”Pojktanten” av Ester Martin Bergsmark
”Searching for Sugar Man” av Malik Bendjelloul
Bästa kvinnliga huvudroll
Pernilla August för rollen som Dagmar Glans i ”Call Girl”
Nermina Lukač för rollen som Raša i ”Äta sova dö”
Linda Molin för rollen som Kristin i ”Bitchkram”
Bästa manliga huvudroll
Johannes Brost för rollen som Janne i ”Avalon”
Bengt C.W. Carlsson för rollen som Alvar i ”Lycka till och ta hand om varandra”
Matias Varela för rollen som Jorge i ”Snabba Cash II”
Bästa kvinnliga biroll
Léonore Ekstrand för rollen som Jackie i ”Avalon”
Yohanna Idha för rollen som Linda i ”Katinkas kalas”
Ulla Skoog för rollen som Puste Segerstedt i ”Dom över död man”
Bästa manliga biroll
Peter Carlberg för rollen som Klas i ”Avalon”
Milan Dragišić för rollen som pappan i ”Äta sova dö”
Fares Fares för rollen som Mahmoud i ”Snabba Cash II”
Bästa manuskript
Malik Bendjelloul för manuskriptet till ”Searching for Sugar Man”
Marietta von Hausswolff von Baumgarten för manuskriptet till ”Call Girl”
Gabriela Pichler för manuskriptet till ”Äta sova dö”
Bästa foto
Hoyte van Hoytema för fotot i ”Call Girl”
Måns Månsson för fotot i ”Avalon”
Jan Troell och Mischa Gavrjusjov för fotot i ”Dom över död man”
Bästa klipp
Andreas Jonsson, Hanna Lejonqvist och Niels Pagh Andersen för klippningen av ”Palme”
Kristofer Nordin för klippningen av ”Call Girl”
Malik Bendjelloul för klippningen av ”Searching for Sugar Man”
Bästa kostym
Cilla Rörby för kostymerna i ”Call Girl”
Katja Watkins för kostymerna i ”Dom över död man”
Jaana Fomin för kostymerna i ”Mammas pojkar”
Bästa ljud/ljuddesign
Jonas Jansson för ljudet i ”Snabba Cash II”
Petter Fladeby och Per Nyström för ljudet i ”Call Girl”
Malik Bendjelloul och Per Nyström för ljudet i ”Searching for Sugar Man”
Bästa mask/smink
Eros Codinas för mask/smink i ”Call Girl”
Jenny Fred för mask/smink i ”Snabba Cash II”
Maria Strid Zackrisson för mask/smink i ”Dom över död man”
Bästa musik
Benny Andersson för musiken i ”Palme”
Malik Bendjelloul och Sixto Rodriguez för musiken i ”Searching for Sugar Man”
Johan Söderqvist och Andreas Unge för musiken i ”El Médico – the Cubaton Story”
Bästa scenografi
Lina Nordqvist för scenografin i ”Call Girl”
Sandra Lindgren för scenografin i ”Bitchkram”
Pernilla Olsson för scenografin i ”Dom över död man”
Bästa visuella effekter
Tim Morris för visuella effekter i ”Call Girl”
Torbjörn Olsson för visuella effekter i ”Hamilton – I nationens intresse”
Andreas Hylander för visuella effekter i ”Isdraken”
Bästa utländska film
”Amour” Regi: Michael Haneke
”Laurence Anyways” Regi: Xavier Dolan
”Moonrise Kingdom” Regi: Wes Anderson