Hans senaste film Gone Girl går upp på bio denna helg uppbackad av kritikernas jubel – jag har själv uppmärksammat filmens fantastiska soundtrack. Därmed är det ett perfekt tillfälle för den alltid lika briljanta Tony Zhou att kolla närmare på David Finchers filmskapande. I sin serie Every Frame A Painting analyserar Zhou ett flertal regissörers olika tekniker, unika för just dem. Från kamerapositioner till klippbordet – du lär inte finna en bättre studie i filmkonst här på nätet.
För dig som vill kunna sitta i biosalongen och utropa ”hah klassiskt Fincher” är detta den perfekta instruktionsmanuallen. Tillsammans med inspelade citat från regissören guidas vi här bland några av hans absoluta stilgrepp, bland annat den själlösa kameraföringen i kontrast till Hollywoods annars mer actionbaserade. Fincher använder knappt några skakiga kameror alls i sina filmer tydligen, han är helt enkelt en äkta tripod-snubbe. Det med mera finns att vänta här nedan med en åtta minuter lång lektion ihopsatt av filmer som Fight Club, The Social Network samt tv-serien House of Cards.
Fincher beskriver själv sin skapelseprocess med orden ”not what I do, but what I don’t do” – en mening som gör honom unik bland världens filmskapare. Dock anser jag att om det är något du borde fokusera på att göra så är det att se denna video.
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.