L’HOMME ROUGE i pop-up-butik tillägnad nya svenska designers

8:46 26 Aug 2014

L’HOMME ROUGE lookbook SS14

Såhär under modeveckan kommer en pop-up-butik att öppnas som är tillägnad nya svenska designers på initiativ av Bibliotekstan. Butiken kan en hitta på Mäster Samuelsgatan 5 och kommer att vara öppen från idag till och med lördag den 30 augusti. De medverkande nya designerna är Caroline Kummelstedt, Mes Dames, Emelie Janrell, Klaun, Naim Josefi, Anders Haal, Isabell Yalda Hellysaz och L’HOMME ROUGE.

L’homme Rouge är ett företag som föddes ur en misstro till nutidens överkonsumtion och satsar på medvetna produkter med hög kvalitet som ska kunna hålla under många år. Företaget riktar sig till den medvetna och nogranna konsumenten. Produkterna är en nutida tolkning av klassiska herrkläder. Varumärket grundades i Lund 2010 av John-Ruben Holtback och hans lillebror Carl-Johan, kort därefter fick de förstärkning av Axel Trädgårdh och visionen om att röra sig från att sälja stickade mössor till att bli ett faktiskt modeföretag startade. I slutet av augusti 2012 släpptes deras första kollektion med kläder.

Jag passade på att ställa några frågor till L’homme Rouge i samband med butiksöppningen.

Hur kommer det sig att ni är en av Biblioteksstan och pop-up-butikens samarbetspartner?

– Det händer väldigt mycket kring varumärket just nu och vi får en hel del erbjudande från olika håll. Vi tyckte just det här lät väldigt intressant, Biblioteksstan är känt som ett av de mer välansedda handelsområdena i Stockholm.

Att öppna butiken under modeveckan antar jag är ett strategiskt val, tror ni att modeveckan är den ultimata tidpunkten för er att nå ut med er design?

– Oj, svårt att säga. Har inte rört mig så mycket i Stockholm under modeveckan tidigare, dock så är Stockholm en väldigt viktig geografisk plats för oss. Modeveckan är säkert också en mer passande tid än andra tider på året.

Tror ni att era vanliga kunder kommer att handla i butiken?

– Det kommer nog vara blandat, vi säljer på både NK Herrtrend och Aplace i närområdet så kunderna finns garanterat i krokarna.

Tänker ni att butiken kommer att generera mycket nya kunder?

– Ja, säkert! Framförallt uppskattar man alltid att kunna få prata med kunderna direkt, det är viktig input som kan vara svårare att få direkt ifrån butiksleden.

Tror ni att det kommer att impulsshoppas en del tack vare pop-up-butiken?

– De som söker sig till pop-up butiker och mindre designers har antagligen ett mer impulsivt beteende så varför inte.

Hur stor del av era produkter kommer att vara till försäljning?

– Vi börjar med ca 7 styles plus lite accessoarer, rullar det på bra kommer mer skickas upp.

Med tanke att butiken är öppen under så kort tid, tror ni att det kommer att vara högt tryck på försäljning av era produkter eller ser ni det mer som ett sätt att nå ut till folk med er design?

– I och med att vi finns relativt etablerade i Stockholm tror jag inte folk känner sig stressade att köpa sakerna på direkten, vi har även en egen webshop. Vi ser detta som ett bra forum att synas där vi kan visa upp varumärket för människor som är intresserade av unga svenska designers.

Vad är nästa steg efter pop-up-butiken? Kommer vi att få se en L’HOMME ROUGE butik snart?

– Vi har en del idéer på egen butik men det ligger lite längre fram i tiden, vi koncentrerar oss just nu på att öka genom försäljning mot butik och wholesale.

Om ni inte hinner förbi pop-up-butiken under veckan (men gärna vill shoppa deras produkter) hittar ni L’HOMME ROUGE onlineshop här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp