”Moschino Barbie ad stars a boy, because dolls aren’t just for girls”

10:58 25 Nov 2015

Med rubriker som: Moschino Barbie Commercial Stars A Boy Playing With Doll For The First Time EverA boy appears in a Barbie ad for the first time, Barbie features first-ever ‘fierce’ boy in ad for Moschino dolls och Moschino Barbie ad stars a boy, because dolls aren’t just for girls”- uppdaterar de stora nyhetshemsidorna om nyheten att Moschino Barbie blivit med reklamfilm. En reklamfilm som, vilket rubrikerna avslöjar, blir den första att använda sig av en pojke för att marknadsföra Barbie.

Summan av kardemumman i alla artiklar är att det är banbrytande att det är just en pojke som medverkar i reklamen och leker med en tjejkodad leksak. Att den därav är en del av ”the growing gender neutrality movement” som ämnar motverka genusbestämmelser. Barn är barn, alla kan leka med allt osv.

Jag känner mig ofta lite kluven inför när det blir ett sånt ”ståhej” kring en sån här grej. Om en vill- och tycker att det är positivt att bryta upp normer, sudda ut gränser, bli av med hämmande kategorisering och i detta fall låta leksaker vara könsneutrala kan det kännas rätt kontraproduktivt att ropa ”titta: här är den första pojken som leker med en tjejleksak”. Jag menar, befäster inte det den skeva normen ännu mer?

*avancerad analys*

Ps. är inte skeptisk mot reklamen i sig, jag älskar- och är avis på mini Jeremy Scott och hans tuffa Barbie.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG