Något jag helt glömt bort att skriva om- årets stora H&M samarbete. Denna gång med ytterligare ett franskt gammalt modehus. KENZO.
Jag vet inte om det brukar vara samarbetspartnern eller H&M som får styra och ställa mest över hur kollektionerna ska se ut, så jag får ge alla inblandade en klapp på axeln. För även om många av de där lyx-gone-budget-kollektionerna kanske inte varit min våta modedröm (Alexander Wang var bland det tråkigaste jag skådat) så är estetiken liksom alltid lika mycket H&Ms som det är det samarbetande märkets.
Eller H&M kanske inte har en egen estetik, estetiken är väl egentligen bara svinbillig problematiskt producerad trend. Dvs, det kanske inte är en klappa-på-axeln-prestation att applicera det på nåt. Eller ens en prestation? Bara att dra ner på kvalitén rakt igenom. Sänka High Fashion vibben och flirta med alla som en sån där klyschig wo/man-izer. Eller är det en konst ändå? Äsch, jag vet inte. Det är ambivalenta fingrar som knapprar på tangentbordet nu.
Hur som haver, KENZO X H&M-kollektionen är enligt subbiga jag gräslig. Men den är så gräslig att den är kul. H&M Divided på tjack.
Nedan har ni alla plagg, jag dör för de grovt fula zebramönstrade stövletterna. Enjoy:
Hoppsan. Inte lika lyckat som ex Marni/margiela/Viktor&rolf-samarbetena direkt.
Ser ut som om man totat ihop det av restbitar från syslöjden!
Kenzo är inte ett franskt modehus, det är japanskt. Och sådär jättegammalt är det inte heller.