Och där avslutas bevakningen av det senaste H&M samarbetet.
Tack vare gårdagens ”unna mig dag” jobbar jag mig nu sakta (löjligt sakta faktiskt) men säkert fram mot drömmen om att drapera mig själv i moschinobälten à la Moschino AW14. Som vanligt bestod min ”unna mig dag” av andrahandslyx (vilket främjar både miljö och plånbok) och systembolaget-cava. Alltså en icke-rik persons variant av en överklasspersons dag på Chanel med champagne.
Anders Haal (foto: Märta Thisner)
Efter att han tagit examen från Beckmans 2009 började Anders Haal kort därefter arbeta hos den svenska modestjärnan Ann-Sofie Back, vilket han gjorde med stor framgång under några år. I höstas lanserade Anders Haal sitt eget (efterlängtade) modemärke HAAL och sin första kollektion. Idag lade jag vantarna på bilderna på hans andra och obeskrivligt fina kollektion. Här kommer den:
HAAL SS15
Den första kollektionen (som jag konstigt nog inte skrev om när den dök upp) kommer här:
HAAL AW14
Anders Haal är definitivt vårt nya svenska modehopp med hans Ann-Sofie Back influerade men långt ifrån efterapande estetik. Kläderna känns väldigt kontrollerat innovativa och sansat utmanande.
HAAL SS15
Nästa tisdags inleds vol.2 av Appartamento Peroni– ett initiativ av det italienska ölmärket Peroni Nastro Azzurro. Under två veckor kommer sekelskiftesvåningen ovanför Nosh & Chow agera mötesplats för några noga utvalda svenska kreatörer inom mode, konst, musik och design. De får flytta in i lokalen och för en kväll utforma den fritt utifrån sin egen kreativa vision, resultatet (verk och installationer) visas sedan upp på plats för inbjudna besökare.
Först ut är modeskaparna Ana Hernández och Anders Haal, följt av Nationalmuseum, galleriet Isbrytaren, Giovanni Bucchieri och Aleksandar Maksic från duon Sister samt musikproducenten Axel Boman.
Det är någonting med det här samarbetet som får mig att skratta hysteriskt. Jag kan bara inte sluta skratta. Bristen på självdistans hos herr Snoop Dogg har inga gränser, vilket förmodligen är det som får mig att drabbas av återkommande skrattattacker som stör min vardag. Sen kan jag tänkas vara road, eller mer genomglad, över att samarbetet är rakt av så jävla genialt. Det är ett riktigt genidrag av Happy Socks att ta in en av de mest välkända rapparna (inklusive folkkära kan jag tänka mig) och personligheterna (utöver karriären) genom tiderna. Snoop Dogg vill jag säga är en mästare på självbranding, han har byggt och verkar bygga utan avslut ett varumärke av sig själv på riktig Kim Kardashian-nivå. Avslutningsvis vill jag bara säga att det här samarbetet är sjukt bossigt. Punkt.
Här kommer en briljant video, och ett gäng briljanta bilder:
Alla bilder är från Happy Socks hemsida