11:28 14 Nov 2014

Igår dök ALLA bilder från Kim Kardashian och PAPER Magazine plåtningen upp och hon är verkligen HELNAKEN. Här kommer bilderna i korrekt ordning:

Kritik mot dessa bilder (utöver att det är skandalartat att hon är NAKEN) har varit att det sker en fetischering av hennes kurviga kropp. Vilket det kanske gör? Ja, men för mig blir den kritiken till någon slags ofeministisk dubbelbestraffning, att när en självvalt, egenkärt och stolt visar upp sina kurvor blir det direkt omförhandlat till att det är problematiskt. Att hennes kurvor är problematiska, att de stör.

Något som snarare skulle kunna vara problematiskt med dessa bilder är vem fotografen är, Jean Paul Goude, och vilken bild den första bilden är en rekonstruktion av, vilket Valerie Kyeyune Backström precis skrev om här.

Carolina Beaumont 1976 ”Champagne Incident” av Jean Paul Goude

Herr Jean Paul Goude är en av vår tids mest kända fotografer. Omtalad för att ha tagit fantatiskt vackra bilder på svarta kvinnor (främst på Grace Jones) och omnämnd som hastigast för att ha utfört en extrem variant av postkolonialistisk exotifiering av svarta kvinnor.

1:01 12 Nov 2014

”For our winter issue, we gave ourselves one assignment: Break The Internet. There is no other person that we can think of who is up to the task than one Kim Kardashian West. A pop culture fascination able to generate headlines just by leaving her house, Kim is what makes the web tick.”- PAPER Magazine

Världens mest omtalade rumpa pryder alltså omslaget av PAPER Magazines vinternummer. En skulle kanske kunna tycka att det är ett minst sagt sexistiskt omslag, med all rätt, men det känns alldeles för ironiskt för att vara sexistiskt. Det känns karikatyr-artat och som att Kim Kardashian helt medvetet står för karikatyrandet av sig själv. Det kan givetvis inte jag veta, men om jag känner henne rätt (vilket varje analyserande besatt fan av henne gör) är hon garanterat bossen över det här omslaget. Jag införskaffade precis numret med omslag nummer två.

9:20 11 Nov 2014

Funderar på att börja med dagens lajv istället för dagens outfit.

10:55

Myla Dalbesio för Calvin Klein

Efter en intervju ELLE gjorde med modellen Myla Dalbesio angående hennes medverkande i Calvin Kleins senaste ”Perfect Fit”-kampanj startade en storm av arga twitter-användare. För att citera några upprörda twittrare:

”Genuine WTF moment. This woman is described as ‘plus-size’ and ‘a bigger girl’.”

”WTF @CalvinKlein –this is your ‘plus-size model’? Give me a freaking break!”

”this is Calvin Klein’s first ‘plus size’ model. What do we tell young girls?”

Här uppstår ett problem – att dessa twitteranvändare som kritiserar modebranschens syn på skönhet faktiskt är med och reproducerar den. Calvin Klein har nämligen inte kallat Dalbesio för en ”plus-size model” vilket hon klart och tydligt ger uttryck för i intervjun: “It’s not like [Calvin Klein] released this campaign and were like ‘Whoa, look, there’s this plus size girl in our campaign.’ They released me in this campaign with everyone else; there’s no distinction.”

Skönhetsideal skapas inte i ett vakuum, det är ett samspel, ett fram och tillbaka mellan branschen och konsumenterna av produktion och reproduktion. Visst, i största mån sitter branschen på makten (vilket är ytterst skevt och bör ifrågasättas så ofta som möjligt) men vi får inte glömma bort vår egen roll i skapandet av olika typer av ideal.

Just i detta fall har branschen faktiskt, hör och häpna, gjort ett litet försök att lyfta fram olika typer av kroppar. Ett litet försök som hämmades av att en själv sett en ”plus-size”-kropp och läst in att det skulle vara en ”plus-size”-kropp de menat att använda sig av – detta tack vare vad modebranschen vanligtvis premierar för typer av kroppar.

Skönhetsideal lever ett cirkulärt liv, en cirkel av att prägla och att bli präglad. Vi är präglade av modebranschen och branschen präglas av oss, lite som två garnnystan som har trasslat ihop sig.

5:19 10 Nov 2014

I samband med att vi går mot mörkare tider ökar antalet påkörda i trafiken drastiskt. För att motverka detta lanserar BACK och försäkringsbolaget If en reflexkollektion under namnet ”Watch your Back” med syftet att få fler människor att använda reflex i trafiken. Kollektionen består av ytterplagg och accessoarer gjorda i ett material som fungerar som en reflex i mörkret.

Från och med den 24 november kommer en att kunna införskaffa plaggen hos Aplace, Sneakersnstuff, Åhléns City (Stockholm) och Ted&Teresa i Göteborg samt online på BACKs egna webshop.