11:24 26 Jan 2014

Amanda delar med sig av sina allra bästa tips för hur du med värdigheten i behåll överlever (halv)modeveckan.

Modeårets roligaste, och mest ansträngande (halv)vecka är här. Under tre intensiva dagar ska 27 märken visa sina nya kollektioner för nationell och internationell modepress och övrigt branschfolk som ska ska syna kläder – och varandra – i sömmarna. Det ska plåtas, bloggas, festas och minglas. Hur kul som helst, men ansträngande. Det tajta schemat tillåter inga bryt, varken av klackar eller psyken. Det gäller att vara förberedd. Amanda delar nu med sig av de mest nödvändiga tipsen för att ta sig igenom dessa tre dagar på ett någorlunda värdigt vis.

TA SIG FRAM
Det är dags att vidga sina vyer. Vi lämnar stan och blickar ut mot landet – paviljongen i Kungsträdgården är i år ersatt av Båthall 1 på (Kungliga) Djurgården. Har du sittskor? No need to worry, det är inte särskilt långt bort, och det finns såklart villiga assistenter som kan dra dig på snowracer.

KLIMATET
Stockholm i januari är kallt. Svinkallt. Kombinationen snygg och varm är i princip omöjlig nu när PETA bannlyst angoraullen från alla visningar, suck. Lösningen: lager på lager. Tänk på att en stor del av kroppsvärmen går ut genom huvudet – så på med mössan, sorgligt nog i polyblend (läs: ej angora).

MAT
Riktiga måltider är bara att glömma. Möjligtvis kan du hinna med en omelett på Bistro Berns, men annars är det bara cola som gäller. Det delas dessutom ut gratis på hela Berns under dagarna.

PACKA LÄTT
Förutom cola, mobilladdare, mobil och för den konservativa: block och pennor. Packa lätt. Att dra omkring på en massa är bara korkat då det kan försvåra snowracerfärden.

HYGIEN & HÄLSA
Modebranschen är den mest hygieniska av de alla. Kindpuss går alltid före handslag. Risken för E-coli är därmed minimal, men tänk på att det är herpestider då det efter x antal glas bubbel kan kännas aktuellt att hångla.

NO-NO’S
– Barn.
– Fota med iPad (du blockar min iPad).
– Om du har ståplats – kan du lika gärna skita i att komma.
– Överdrivet parfymerande. Dofter att undvika: Allt som kan hittas på Åhléns (dvs inte Byredo).

 

OBS: Detta är en satir som endast är baserad på skribentens banala fördomar om modevärlden, detta har absolut ingen koppling till Stockholms modevecka eller tidigare publicerad artikel.

5:32 22 Jan 2014

I fredags ägde den årliga Elle-galan rum och i vanlig ordning har jag blandade känslor över vilka vinnarna i de olika kategorierna blev. I år fastnade dock min främsta uppmärksamhet vid en kategori och en vinnare, där det absolut inte var några blandade känslor för min del. Vinnaren i kategorin Årets Internationella Designer blev Givenchys chefsdesigner Riccardo Tisci. Att Elle valde att utnämna Riccardo Tisci som vinnare i år är helt klockrent.

Riccardo Tisci började som designer för Givenchy 2005 och har sedan dess lyckats sätta sin helt egna prägel på märket. Responsen på hans tillkomst till märket var tveksam när han visade sin första kollektion, men redan när kollektion nummer två (AW06) visades upp blev hans namn en succé. Han har genom åren berättat en originell modehistoria färgad av en slags vemodig romantik. Hans inspirerande kollektioner med en tydlig Givenchy-Tisci estetik, där han alltid leker med kontrasterande material och gör en skicklig blanding av de mer klassiska Givenchy/Audrey Hepburn-formerna med mer boxiga eller asymmetriska silhuetter kan inte annat än göra en salig. Med sin senaste kollektion för SS14 tog han dessutom ett steg ännu längre och lyckades på ett mer återhållsamt sätt designa sina vemodigt drömska och effektfulla plagg.

Jag kan inte känna annat än: vad skulle Givenchy vara utan Tisci? Och: kan han vinna varje år?

givenchy_aw06_0.jpg

givenchy_aw06_2.jpg

Givenchy AW06

givenchy_aw13_3.jpg

givenchy_aw13.jpg

Givenchy AW13

givenchy_ss14_3_0.jpg

givenchy_ss14.jpg

givenchy_ss14_2.jpg

Givenchy SS14

9:37 16 Jan 2014

Den 14 januari visade Filippa K sin A/W 14 kollektion under Berlins modevecka, som är i full fart.
Att Filippa K visar på Berlins modevecka är kanske inte helt oväntat med tanke på att de nyligen öppnade sin tredje butik där, jag antar att det därför finns ett stort behov av att sälja in sig på den tyska marknaden. Det går heller inte att sticka under stolen med att det finns en slags modevecka-hierarki, och att Stockholm garanterat inte står högst upp på listan över hetaste modeveckor. Flera av de framgångsrika svenska märkena, exempelvis Acne och Rodebjer, har flyttat till internationella modeveckor vilket då lämnar kvar de som inte har ett tillräckligt starkt namn för att dra folk.

Kollektionen som visades såg väl ut ungefär som den alltid gör, inte superspännande liksom. Silhuetterna, material- och färgvalen är så oerhört trista, ingenting vi inte har sett miljontals gånger förut (både på herrsidan och damsidan). Filippa K visar en kollektion som består av en rad oinspirerande utstyrslar, lite enkla stickade tröjor, några anonyma ullkappor och jackor, kjolar i diskret längd och mesiga mönstrade inslag. Kollektionen skulle jag vilja beskriva som försiktig och passiv, vilket jag tycker att Filippa K’s kollektioner alltid kan beskrivas som.

Den omtalade “Filippa K- Tjejen” som tillsammans med märket föddes på 90-talet beskrivs ofta som diskret, sval, enkel och elegant, vilket är samma egenskaper som kan sägas representerar hela varumärket. Den här Filippa K- looken fyllde definitivt ut ett slags tomrum på marknaden när den kom, vilket jag har svårt att se att den gör nu. Filippa K producerar baskläder lite på samma sätt som jag tycker att COS gör, med enda skillnaden att det kostar dubbelt så mycket.

Allting som Filippa K visade kändes som en enda stor gäsp. Jag skulle gärna se att den här “Filippa K-Tjejen” (och Filippa K- Killen) kunde få göras om till någonting lite mer spännande om hen ska fortsätta ta plats i modevärlden.

Såhär såg det ut på herrsidan:

*snark*

#1

Hej alla!

Nu tar jag min egen bloggoskuld, och även Nöjesguidens modebloggsoskuld(tror jag).

Jag vill inleda med att informera er alla om att min ankomst till modebloggsfären inte innebär att jag ska driva någon slags dagens-outfitblogg, om ni letar efter det får ni klicka er vidare på www (var inte oroliga det går att hitta lite överallt, lovar).

Från och med nu kommer jag att sköta modebevakningen här på Nöjesguiden. Modebevakningen kommer precis som bloggnamnet avslöjar att bevaka just mode, både helt okomplicerat och analytiskt.

Med det sagt, dags för en massa mode!