Tycker ni att detta är tillräckligt?

09:00 29 Mar 2016

annica2
annica

Jag kan inte de exakta reglerna kring HUR man måste märka ut reklamsamarbeten men givetvis fattade jag på en gång att det rörde sig om ett samarbete när jag läste Annicas inlägg med STOOOORA länkar till ett företag som hjälpt dem med sin bänkskiva i köket men så är jag ju lite smått skadad också..

Längst ner i inlägget i grå – inte svart som resten av inlägget – font står det ”sponsrat inlägg”.
Blinkar du så missar du det.

Klart jag fattar att bloggarna helst skulle utelämna att det rör sig om ett samarbete eftersom det blivit en sån het potatis med sponsrade inlägg men kom igen – att försöka smussla med det ser rätt dåligt ut också tycker jag.

Vad tycker ni?

16 kommentarer | “Tycker ni att detta är tillräckligt?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. E skriver:

    Fattar inte varför dom inte bara skriver ut det ordentligt. Ser nästan värre ut att försöka smussla med det än att inte skriva ut det alls.

  2. F skriver:

    Det bör stå i rubriken alt. i början av inlägget så att man kan välja bort att läsa. I en tidning kan man bläddra förbi reklamen och rör det sig om reklam som ser ut som ett reportage så står det allra högst upp. Det har blivit så löjligt allt detta med spons som det smusslas med i bloggarna.

  3. A skriver:

    Precis som F skriver så ska det stå i rubrik el i början att det är samarbete.
    Man ska inte behöva läsa skiten först.
    Många bloggar går ut på att konsumera, bloggaren har något sorts köpvansinne som till varje pris måste upprätthållas. De säljer sig för ett satans doftljus, deras hår är typ det viktigaste i livet och går att skriva om hur mycket som helst, det redovisas hur många ägg hen ätit till frukost och naglar, naglar, naglar. På och av med nya gratiskläder och sedan försöka tigga till sig en liten resa för familjen.
    Vad rör sig i en sådan bloggares hjärna egentligen? Hur mår man innerst inne?

  4. Sanna skriver:

    Att det ska stå i Rubriken stämmer inte. Om man har ett samarbete eller använder sig av adlinks så ska det stå precis under rubriken. Det ska annonsmärkas precis som annonserna som visas på tex Aftonbladet eller liknande.

    Detta är dock en regel som inte funnits så länge, kanske i 3 månader så det är inte konstigt att bloggarna märker ut fel men om man ser att det är felmärkt så kan man upplysa dom om att det ska stå precis under rubriken.

    1. A skriver:

      Fast enligt Konsumentverkets nya rekommendationer så är det säkraste och bästa att det står ”samarbete” eller ”annons” redan i rubriken.
      Men det är väl inte är tvång på det.
      Man kan ju tycka att en bloggare vinner i längden på att vara EXTREMT tydlig.
      Läsare vill ju inte på något sätt känna sig lurade eller utnyttjade, i det långa loppet så ger all smygreklam dålig smak i munnen och man börjar tycka riktigt illa om bloggaren.

      1. cajsa skriver:

        Tyvärr tror jag bloggarna bara vinner på att luras och köra fula taktiker. Att folk tycker illa om en bloggare gynnar bara bloggaren, kolla bara på hur Kissie blev känd. Är nog ofta ett väl medvetet drag, folk bryr sig inte om på vilket sätt de blir uppmärksammade så länge de tjänar pengar. Dåligt av bloggarna men det säger väl också endel om oss/andra människor som läser.

      2. A skriver:

        Cajsa, fast min egen erfarenhet är att jag börjar undvika vissa bloggare när jag känner att de inte är ärliga. Jag skulle aldrig i livet klicka på deras länkar för jag vill inte gynna dem. Har de en jobbig reklambanner så känner jag att den där jäkla dammsugaren skulle jag aldrig köpa.
        Att provocera såsom tex Kissie gjort drar såklart läsare men oärliga giriga bloggare undviker jag mer och mer.
        Jag tror att det här beteendet bottnar i att de vill kunna leva på sin blogg, ha den som enda försörjning. De blir lite desperata (med all rätt) och måste tjäna pengar till brödfödan (och Chanelväskan). Tror att det är hälsosammare för kropp och själ att ha en blogg som en sidoverksamhet.

  5. Maria skriver:

    Haha hon har ändrat nu så färgen är samma som resten av texten

  6. L skriver:

    Klickar man på ”läs mer ”som kommer man till ett inlägg där hon förklarar policyn kring olika samarbeten och köpeslänkar, du länkas alltså inte till själva produkten.

  7. Rio skriver:

    Jag stör mig alltid på att kissies reklaminlägg alltid avslutas, med ljuus text, ”// i samarbete med”. Borde man inte skriva ut tex ”I samarbete med H&M”?

    1. alice skriver:

      Eller hur, samma här! Stör mig enormt på att hon verkar försöka dölja att det är reklam

      1. V. skriver:

        Det handlar nog helt enkelt om att hon har läst, men inte förstått riktlinjerna för vad som gäller – det har givits ett exempel men hon har inte förstått att hon ska komplettera detta med namnet på samarbetspartnern.

  8. Nathalie skriver:

    Åh, jag vill bara veta vad som är reklam och inte. Jag vill kunna välja själv, Inte läsa ett helt inlägg och sen se att det är reklam. Det är så tråkigt att läsa till exempel en skönhetsblogg och se vilka produkter de använder och få inspiration. Men sedan se inlägg efter inlägg med samarbeten. Vad ska jag tro då, det går ju inte att lita på att det är en bra produkt, även om alla bloggare säger ”jag skulle aldrig skriva om en produkt jag inte tycker är bra”. Det mest slitna uttrycket nånsin!

  9. Mirre skriver:

    Tyvärr finns det företag som betalar bloggaren mer för ett sponsrat inlägg om det inte framgår att det är reklam.
    Tanken är ju att bloggläsarna ska förmås att tro på bloggarens inlägg och uppfatta det som en personlig rekommendation från bloggaren.
    Så är det naturligtvis inte längre eftersom ingen van läsare längre tror att en storbloggare rekommenderar eller tipsar om en vara eller tjänst utan att få betalt i pengar eller annat. Blondinbella-fenomenet om man så säger.
    Så jag tycker företagen ska ta sitt ansvar när de använder sociala medier för sin reklam och insistera på att bloggaren ska vara tydlig med reklamidentifieringen.
    Tror faktiskt man vinner på det i längden så man slipper diskussioner typ Odds och Isabellas grill. Spons eller inte? Gratis grill och mygel eller privat betald och ”spontant och ärligt rekommenderad”?

  10. Anna skriver:

    Det jag mest reagerar över är att Kat von D skulle ville testa hennes produkter?

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp