Det kom ett mail..

09:00 19 Dec 2016

Madeleine Ilmrud:

madde2

Jag fullkomligt älskar att få mail från er och ni anar inte hur många fina ord jag får höra varje vecka! Ni är bäst!
Jenny skrev och undrade lite över det här inlägget som Madeleine Ilmrud skrivit där hon länkar till inköpsställena av sina kläder och huruvida detta är reklam som ska märkas ut eller inte.

madde

Svaret är att det här med största sannolikhet inte är ett reklaminlägg utan Madde som mest tipsar sina läsare om var hon köpt sina kläder.
Länkarna går inte via ett affiliatesnätverk så de är inga adlinks som hon får något betalt för oavsett hur många gånger de klickas på. Länken till Gina går dessutom till butikens startsida och inte ens till ett specifikt plagg så hon gör nog det mest som en tjänst till läsarna.

Hon har troligtvis betalt kläderna själv och får ingenting för att länka till sidan förutom ”lite good will” från sina läsare som inte behöver fråga vart kläderna kommer ifrån – så nej, inte reklam!
Inte i regelrätt syfte som ska markeras ut. Detta ses som ett tips av konsumentverket och tipsa får man göra hur mycket man vill..

Så här skriver Konsumentverket:

Marknadsföringslagen gäller vid all marknadsföring oavsett vilka medier man använder. Det finns inget förbud mot att skriva om en produkt man tycker om och vill rekommendera till andra eller om ett företag som man anlitat och är nöjd med. Om en bloggare däremot får ersättning för att skriva om ett företags verksamhet eller produkter är det marknadsföring och då gäller marknadsföringslagens regler. Det har ingen betydelse om företaget kontaktar bloggaren eller tvärtom.

Tack för mail och tips, Jenny!

17 kommentarer | “Det kom ett mail..”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Emma skriver:

    Camcam! Hur går det med tjejerna som fick fakturor från DM Retro?

  2. A skriver:

    Alltså Gabriella joss har alltså rakat sin sons huvud för att det ska växa ut tjockare och finare… är hon helt blåst?

    1. Anonym skriver:

      Bland de sjukaste jag hört!

    2. Anonym skriver:

      Va?! Gud vad sjukt. Hur är det ens en grej?? Next up: Jasons ögonbryn är för glesa. Raka bort!

    3. Joanna skriver:

      Skämtar du med mig….?!?! Hur jävla dum får man vara/bli?

      En annan fråga jag undrar över då jag knappt vet vem denna tjejen är, utom att jag sett och läst inlägg om henne här samt att denna kommentar chockade mig.. – har hon gått ut gymnasiet?

    4. Sannie skriver:

      HAHAHAHA! Åh gud! ? Det där gjorde min mormor på min mamma gång efter annan under 70-talet. Mamma har fortfarande typ 3 stackars hårstrån på huvudet.

    5. J skriver:

      Fast jag trodde det var ganska vanligt att göra så, iaf i länder som typ Thailand rakar man ofta håret på små barn.

      1. A skriver:

        Men huuuuuur skulle det växa ut tjockare menar hon? Det blir ju inte fler hårsäckar för att man rakar vid huden?!

    6. K skriver:

      Gud, allt måste verkligen vara perfekt i hennes liv. Vem rakar av sitt barns hår för att det inte var tillräckligt fint? Tänk om det växer ut likadant? Vad gör hon då, sätter på en tupé?

  3. Antonia skriver:

    Spännande. Mitt favoritämne.
    Håller med om att i detta fall är det ok att länka till inköpsställe eftersom länkarna går till inköpsställen och inte till specifika plagg. Inte så troligt att det ligger något samarbete bakom eftersom KappAhl och Gina Tricot knappast gör denna typ av dealar med en liten bloggare.
    Det där med att ”tipsa” om produkter, tjänster och företag är självklart en gråzon och om det är reklam eller inte får bedömas från fall till fall.
    Dessutom är kravet på ersättning för att det ska vara fråga om reklam väldigt trubbigt som kriterium. Bara bloggaren själv vet ju vad som gäller – och ersättningen kan vara allt från reda pengar till tjänster/varor in natura.
    Och ersättningen behöver inte heller ha direkt koppling till ”tipset” utan kan vara löfte om någon framtida tjänst osv. Tipsa om mitt café så har du fritt latte ett år när du kommer förbi t ex.
    Hur som helst, om en bloggare lägger upp några tjusiga bilder från säg en skönhetsbehandling, som vederbörande är väldigt nöjd med och därför vill ”tipsa” om. kan gränsen vara passerad mellan icke reklam och reklam. Det är något som Kissie m fl brukar göra utan reklammärkning.
    Ett tips ska vara måttfullt och precis lagom för att den som läser ska kunna hitta fram till inköpsstället, tjänsten, plagget eller vad nu tipset gäller. Det behövs inte tre stora bilder för att tipsa.
    Och är det fråga om adlinks så ska dessa självklart märkas ut. De där tröttsamma prefabricerade kollagen som många bloggare har och kallar tips är självklart reklam.

    1. Greta skriver:

      Tyvärr har det väl gått så långt nu att vissa bloggare inte kan tipsa om något utan att läsarna tror att det ligger annat än välvilja bakom.
      En bloggare som Blondinbella har nog förverkat rätten att tipsa utan reklammärkning. Hon har ju också vid minst ett tillfälle deklarerat att hon minsann inte gör reklam för något gratis i bloggen.
      Så om Blondinbella säger sig vilja stödja kvinnliga företagare eller tipsar om en tröja bara för att den är mjuk och skön så tror i alla fall jag att hon har fått ersättning på ett eller annat sätt.

  4. ah skriver:

    Camcam, har du sett paows snap? Verkar ha tagit slut med hennes kille.

    (Undrar vem han kommer ligga med i thailand nu…)

  5. Mimmi skriver:

    Hur är lagen när det gäller kompisreklam, när man promotat kompisens företag och även får produkten? Det måste ju också vara en gråzon som är svår att avgöra om det ska märkas eller inte.

    1. Bloggbevakning skriver:

      Om du får en produkt och ska skriva om den – reklam!

      1. Antonia skriver:

        Helt klart är det så.
        Och varför skulle det annars vara en förmildrande omständighet om man hjälper just en kompis med marknadsföringen?
        Det blir samma sak som när man hjälper ”en duktig tjej”, ”en trevlig frisör” eller en ”bagare som bakar brutalt bröd”. Det finns alltid en anledning att puffa för någon.

        1. Mimmi skriver:

          I sådana fall vill jag tipsa om Petra Tungårdens omärkta reklam för kompisens Dashas tröjor.

          1. Antonia skriver:

            Petra Tungården är ett hopplöst fall.
            Hon kommer att bli den sista bloggaren som förstår vad reklammärkning är.
            Petra har fem aktiva anmälningar om dold reklam mot sig hos Konsumentverket. Skulle vara perfekt om KO kunde hitta ett bra case mot Petras blogg och stämma henne inför Marknadsdomstolen för att få ett vägledande utslag.
            PS. Ett märke som får väldigt mycket ”kompisreklam” är Soft Goat som drivs av Stephanie Bergström f. af Klercker. Petra har ”designat” en kollektion för Soft Goat och många andra bloggare anser sig tydligen vara kompis med företagets ägare med tanke på den reklam kläderna får.

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG