Petra Tungården & Michaela Forni:
Både Tunis och Forni har kritiserats av sina läsare för mängden samarbeten de slängt upp på sina respektive bloggar att de båda två nu utlovar näst intill reklamfria januarimånader.
Givetvis ska bloggarna tjäna pengar men vad är bäst sätt för att göra alla nöjda?
Fler vanliga inlägg mellan reklaminläggen?
Eller ska man göra en Paow och lassa upp en fyra/fem reklaminlägg på rad och bara hoppas på det bästa?
Haha.. nääää..men det där är klurigt..
Hur många ”vanliga” inlägg vill ni ha mellan reklaminläggen för att bloggen inte ska kännas som en enda stor reklampelare?
Stör ni er lika mycket på reklam på exempelvis Instagram och Snapchat eller kan man komma undan med mer reklam där?
När slutar girigheten efter reklampengar gynna sig och mer slå tillbaka på en i form av färre läsare och följare?
Har ni slutat följa någon just pga för mycket reklam?
Jajemen. Jag slutade följa just Petra Tungården för ett tag sedan för att jag tröttnade på reklammängden. Jag var inte ens intresserad av en enda grej som det gjordes reklam för, så det slutade nästan helt vara inspirerande för mig när det kändes som att reklaminläggen nästan tog över
Jag tycker nästan att reklam på Insta och Snap är mer irriterande än på bloggen. Vet inte riktigt varför… just Snap känns också som en sådan kanal där man får se en annan, mer personlig, sida av folk och då kan det störa mig med reklam. Värst av allt är ändå när reklamen är på alla deras sociala medier, något som Kenza är mästare i. Såg den jävla DW-klockan i bloggen, på Snap, Insta och Insta stories. Lägg av liksom. Kommer aldrig köpa en jävla DW-klocka nu efter all hutlös bloggreklam de kör. Är rätt konstigt att företagen bakom inte tänker på reklamflows och hur motsatt effekt reklam kan ha om samma målgrupp träffas i samma kanaler om och om igen…
Håller med, snapchat är fan värst för det är ju där man ska få se en mer naturlig/privat sida av personen i fråga. Reklam där känns helt oacceptabelt för mig.
Eller huuur! titta på min HAUL PÅ SNAPCHAT!!!!!!! <3<3<3
Det är just detta med reklam på sociala medier som börjar irritera mig så oerhört mycket. Det finns inte längre något intressant innehåll, utan 99% är reklam. Rätta mig om jag har fel men det känns som att all denna reklam på sociala medier fått en riktig BOOM det senaste halvåret/året (?)
Nämnas ska väl att det finns en del personer som hittar på innovativa lösningar där hela jag-gör-reklam-grejen inte blir lika uppenbar (men samtidigt inte olaglig) men dessa personer är väldigt få… Trist tycker jag!
Inte jättesvårt att vara ”reklamfri” i januari. Reorna håller på som bäst och vårens nyheter kommer inte förrän efter det.
Jag hade gjort precis likadant om jag hade bloggat. För att göra en ”vacker” sak.
Jag tror det inte förrän jag sett det.
Men visst, det är väldigt mycket reklam i november/december så det räcker säkert att leva på i januari också.
Eller blir det mer invävd smygreklam istället? Mera spons från Foodora?
Eller kommer reklamen att flytta till Instagram istället där bloggarna tydligen tänker att det är fritt fram för reklam utan reklammärkning?
Det är förmodligen orsaken till att Instagram blivit så nedlusat med reklam på senaste tiden dvs att bloggarna blivit mer övervakade av läsare, Konsumentverket, RO osv.
Jag tycker underbara Clara gör sina reklaminlägg mycket snyggt. Hon tar alltid egna bilder och väver in sin egen stil fint. Hon väljer ut företag och samarbeten som känns i linje med resten av bloggen och det blir ett mervärde till läsarna snarare än endast reklam. De flesta andra slänger mest upp några färdiga bilder eller länkar och det känns så himla opersonligt och köpt och bara gynnar bloggaren/instagrammaren och inte läsarna. Jag tycker absolut det skall gå minst 10 vanliga inlägg på ett reklaminlägg och lägg krutet på bra innehåll istället, annars tror jag läsarna försvinner. Är så trött på alla tävlingar på insta när man skall tagga och blir taggad i tid och otid. Tror företagen måste komma på något annat sätt nu att nå ut.
Håller med! Det är inte bara ”klicka in här och köp!”, utan istället texter som gör att läsaren blir intresserad av produkten eller i alla fall inte blir uttråkad. Tycker också att företag borde bli lite mer selektiva i hur de gör samarbeten med bloggare. Att tio bloggare skriver opersonligt om samma produkt är bara tröttsamt.
Håller med Carro. Tänkte senast härom dagen att jag saknade bloggar med mer personligt innehåll. Ett annat problem som jag upplever i och med att det är så mycket reklam är att folk styrs av den. Bloggare/youtubers/influensers måste hela tiden hålla sig i skinnet för att inte mista sponsorer.
Kommersialismen censurerar.
Har tröttnat rejält på Therese Lindgren som bara lägger upp totalt intetsägande och innehållslösa reklamvideos nu för tiden. Hon har dock lovat bättring på den fronten efter årsskiftet, så vi får väl se då.
UNDANTAGET i det här fallet är Tova Helgesson. Hon säger och gör vad fan hon vill, gör väldigt få sponsrade videos och om hon gör en så kretsar inte videon kring produkten (Marabou-chokladen) hon gör reklam för, utan den har också ett innehåll. Hon har inte ens hunnit fylla 18 men visar redan mer personlighet än många av hennes kollegor som ibland är mer än 10 år äldre än henne. Nu hör inte jag riktigt till hennes målgrupp, men jag är glad att hon finns och hoppas att hon kan funka som en motvikt för alla tonårstjejer som blir matade med spons och perfektion dagligen.
Alltså jag älskar Tova men håller inte alls med om att hon gör få sponsrade videos. Kanske nu på senaste tiden när hon inte gjort så många videos överlag, men jag väljer jätteofta bort videos från henne för det alltid är massa hauls..
Jag älskade Therese Lindgren tills hon började med sååå mycket reklam. Så jävla okarismatisk och desperat när hon gör det också, ”pausa videon och klicka in dig på xxxx.se NU! gör det NU! NU!!!!!!!” suck
Håller med. Jag har avföljt Therese Lindgren på YouTube för hennes vloggar är numera som att titta på TV-Shop vilket jag absolut inte gör.
Verkar som hon försöker maximera inkomsten nu – kanske känner hon på sig att hennes lycka inte kommer att vara för evigt utan det gäller att maxa medan hon fortfarande står på topp.
Jag tycker att Therese är bra på att göra content av reklam, håller inte alls med om att hon verkar desperat eller att det är som att titta på tv-shop. Mycket reklam, ja. Dels för att det är juletider och företagen vill ut, och dels för att hon såklart vill tjäna pengar. Hon och Anders planerar ju att flytta ihop igen under 2017 tex, vill säkert ha in extrapengar dit. Men jag tycker som sagt att hon är bra på att inte bara göra hauls utan faktiskt göra innehåll som är intressant att titta på.
Hennes ”content” består ju av inslag som ”TRY ON HAUL OCH 10 SAKER NI INTE VISSTE OM MIG!”. Sen får man se hur hon testar kläder och för varje outfit berättar något så spännande som att hon inte åt senap innan hon var 24 eller att hon bröt lilltån i mellanstadiet. Enligt min mening är det typ lika intressant som att läsa texten på ett mjölkpaket. Enda skillnaden här är att jag faktiskt själv väljer att kolla på skiten och inte gör det för att det är det enda jag har att roa mig med och det gör nästan bara saken ännu värre…
Jag tycker att två reklaminlägg i veckan kan funka om bloggen i övrigt håller hög kvalitet. Det som gör att det känns mycket hos många är nog att de lägger ut addlinks till i princip varje bild, vilket nog många ser som reklam även om det inte är ett köpt inlägg.Sen är det ju mycket smygreklam också som gör att de två inläggen som faktiskt är reklam, känns som många fler. Kan de inte bara nöja sig med att ha två samarbeten i veckan som får varsitt inlägg? Det borde ju generera tillräckligt med pengar för att leva ett gott liv.
Jag har inte avföljt någon pga reklam men jag tycker att Katrin Zyto gör alldeles för mycket (smyg) reklam på sin insta. I princip varje inlägg är reklam.
Visst är adlinks att anse som reklam – som läsare uppfattar man i alla fall reklamlänkar så. Sen kan bloggaren hävda att det är för att tjäna lite pengar på länkningen men det är knappast en förmildrande omständighet.
Om en bloggare också (som Blondinbella och Kenza) driver egna företag och därutöver tar in externa samarbeten plus adlinks så blir det faktiskt väldigt mycket reklam i bloggen. Skriver man sen inga vettiga inlägg alls (som Kenza) så blir bloggen bara ett reklamblad.
Henrietta fromholtz är på metro mode men har mycket personlighet i sina samarbeten. Hon lägger även upp på snap å insta men också där med personlighet, gjorde en sjukt lång snap när hon provsmakade musli som var asrolig. Bra på att märka ut sammarbeten och är ärlig med vad hon tycker verkar det som
FIIIIIN <3 NU BLEV JAG GLAD <3
Internet översvämmas ju av skamlös reklam från alla håll och kanter idag. Personligen är det inget jag ens reflekterar över längre. Om man stör sig på det så är det väl bara att sluta följa den som lägger upp reklamen. Eller så ignorerar man det bara. Man kan ju inte kräva av nån att de ska sluta med reklam, det är ju helt upp till var och en. Vissa kanske rent av gillar reklam!
Mvh
Buzz Killington
Jag läser knappt några bloggar längre, mycket pga att de inte håller en speciellt hög nivå. Petras blogg är så olidligt tråkig och fylld med reklam. Forni håller en relativt hög standard forfarande, men det är ändå rätt mycket reklam och många suddiga mobilbilder – det känns lite ”done”. Dessutom kan jag inte riktigt identifiera mig med henne och hennes liv.
Sandra Beijer och Flora följer jag fortfarande dagligen, de håller en otroligt hög standard alltid och deras samarbeten känns genuina och noga utvalda. Det är väl därför det känns mer ok att läsa deras reklaminlägg eftersom deras övriga inlägg är så välgjorda.
Engla har för mycket adlinks, i allafall i kombination med hennes samarbeten. Matplatsen är väl i princip BARA reklam och hon är fortfarande usel på reklammärkning.
House of Philia har drastiskt ökat sina reklaminlägg, dyrt att ligga på topp?. Men vad dessa tre konsumtionsfanatiker egentligen behöver är en KÖPFRI MÅNAD.
Tror aldrig att dessa shoppingknarkare skulle klara det. Tror inte att de skulle klara en vecka ens.
Jag skrev en kommentar till Petra och frågade varför hon frågar sina läsare om vad don vill läsa ifall hon aldrig tar till sig det (vilket hon inte gör, cause money walks and bullshit talks!)
Jag förklarade för henne att hennes blogg är en business och läsarna är hennes kunder. Har man haft missnöjda kunder ett tag är det företagrens ansvar att bemöta kritiken och åtgärda (om det finns möjlighet och resurser, vilket i Petras fall handlar om att make an effort). Jag frågade också ifall det är så hon beter sig i andra samarbets/kund sammanhang, dvs. Ignorerade feedbacken och bara körde på.
Kommentaren fick vara uppe i typ 10 min, sen tog hon bort den. Gud förbjude att jag inte bor i hennes rumpa.
Petra tål ingen kritik. Jag har kommenterat några gånger på hennes blogg innan jag gav upp och slutade att läsa bloggen över huvud taget.
En gång fick jag ett oförskämt svar från en snorkig Petra och ett par gånger försvann min kommentar utan svar. Inte särskilt högt till tak m a o.
PS. Jag har ett liknande förflutet när det gäller Forni. Hon och Petra har samma attityd till läsarna dvs gillar man inte bloggen ska man hålla tyst och låta bli att läsa om det inte passar.
Tycker att många av de bloggare som har mycket reklaminlägg inte skriver så intressant i övrigt. Som läsare vill jag ha längre texter som inte bara handlar om inköp eller vardagliga händelser. T.ex texter kring åsikt i något ämne, boktips, livshändelser eller bra recept/DIY-tips är intressant. De bloggar som jag läser har ofta flera teman som gör att man återkommer.
Goda, änglalika Paula har mycket reklam tycker jag. Vår alldeles egna cookie-cutter.
Jag har slutat följa Matplatsen (skulle du gräva där skulle du hitta sååå mycket nyhetsstoff á la köpta inlägg/spons osv. En blogg som jag fastnade för pga hennes enkla och trevliga recept för många år sedan. Men nu består hennes blogg till största delen av konsumtion och reklaminlägg och mat-delen är i stort sett borta. Trist. Märker att jag påverkas om jag läser mycket bloggar av den typen, mot min vilja blir jag sugen på att köpa Marlene Birger-väskor och dagg-vaser så försöker nu läsa andra bloggar istället.
Nu när matplatsen känner sig tvingad att märka ut så ser man hur mkt reklam det är i hennes blogg, massor av inlägg på raken med spons .
Fast hon ”glömmer” fortfarande att reklammärka en hel del tror jag.
Har sett henne shoppa på hm en gång, bärandes på MASSOR av kläder och annat och stirrig, stressad blick.
Hon såg liksom ut som om den som shoppar mest på kortast tid vinner??. Shoppingberoende?
Ja nog är det nåt slags shopaholic-beteende… jag som försöker tänka på min konsumtion och försöker köpa bara sånt jag verkligen behöver blir illamående att människor som inte nöjer sig med en eller två väskor utan måste ha favoritväskan i varenda färgställning som finns. Och reklaminlägg utan märkning förekommer frekvent hos Vickan. Minns i höstas när hon ordnat fest för ett gäng vänner. Allt uppenbart sponsrat av ett vin-märke. Efter att folk påpekat smög hon in ett litet ”i samarbete med” i efterhand.
annawii.blogg.se NI MÅSTE SPANA IN HENNE. HENNES JÄVLA BLOGG INNEHÅLLER INGET ANNAT ÄN ADLINK ADLINK ADLINK SOM HON ENDAST SKRIVER NEDERST I INLÄGGET. 9/10 INLÄGG ÄR REKLAMINLÄGG MED ADLINK.
De där versalerna gjorde mig totalt osugen på att kolla in bloggen. Varför uppmana folk att ge trafik till en ”jävla” blogg?
Ja hos Anna-wii hamnar man i adlinkshelvetet. Just nu är hennes blogg liiite intressantare för hon skriver faktiskt några inlägg om sin bebis, flytt och nya moderskap. Jag har ändå nästan sluta läsa hennes blogg pga adlinks till förbannelse.
Har oxå reagerat på annawiis blogg , hon är hemskt dåligpå att märka rätt. Sämst är dock happily ever after – Evelina, minns när hon var på nån skidresa helt gratis och folk började ifrågasätta varför hon inte skrev att det var sponsrat , hon svarade så konstigt typ att det spelade väl ingen roll.,, hon lever ju på bloggen och slipper ta studielån tack vare den, så man undrar ju vad som är reklam när hon inte märker ut ..,,?
Ja, jag slutade följa Bingo pga för mycket reklam….Calle Schulman är väldigt nära att plockas bort han också.
Var inne och läste hos forni och såg ett inlägg om ett klädmärke där en läsare i en kommentar ifrågasatt om inte forni borde tacka läsarna som använder koden då det säkert ger bra klirr i kassan. Forni ger ett rätt spydigt svar tillbaka.
Jag läste det där. Forni svarade att läsarna borde tacka henne för att hon ordnat så de ”får 20% rabatt på massa fina kläder”.
Forni (och Petra) släpper igenom den typen av kommentarer bara för att svara otrevligt och spydigt. Annars släpps bara rövslickande kommentarer igenom. Stämningen i kommentarsfältet ska ju vara SÅ trevlig och gemytlig!
Engla är snäppet värre, i lördags skrev hon att HON BJUSSAR läsarna på 20% i rabatt i en nätbutik.
Jag fattar fan inte på vilket sätt det är hon som bjuder??
Det känns som om hon är kvar i tänket som rådde för en del år sen då läsarna på allvar trodde att de blev bjudna på en rabatt av en schysst bloggare (innan alla fattade att bloggarna tjänar bra med pengar på dessa samarbeten). På den tiden var det ju förtur till nellys rea och annat det ”bjöds” på
Spyr på Dashas snapchat just nu. Hon har startat ett nytt företag som gör tröjor med stadsdelsnamn på och självklart promotas detta på hennes snapchat. Det som jag stör mig otroligt mycket på är hur hon väljer att reklammarkera detta. Hon gör helt fel och säger detta sist av allt genom att skriva ”detta är ett samarbete med mitt egna företag bla bla bla” och avslutar med en ? Emoji. Detta stör mig enormt dels för att reklammarkeringen kommer efteråt och emojin tycker jag ger ett intryck av att hon tycker att det är löjligt att ens behöva skriva att det är reklam.
Jag tror överlag bloggarna tycker reklammarkering är helt onödigt och de verkar inte förstå syftet bakom det. Tex Nicole Falciani uttryckte sig om detta på instagram för nån månad sen där hon skrev att hon tyckte att alla lagar gällande reklam etc var löjligt.
Myggan har inte lagt ut många blogginlägg utan någon liten länk till ett samarbete. Och som alla vet märker hon ju inte alla inlägg som innehåller samarbeten heller. Tror hon fortfarande på fullaste allvar att det räcker att hon skriver det i texten innan hon länkar? Camcams och läsare har upprepade gånger förklarat hur hon ska göra för att det ska vara korrekt men som sagt….antingen så vet hon att hon gör fel och skiter i det eller också så fattar hon inte.
”Lustigt” att just januari är reklamfri månad. Erbjudandena om lukrativa samarbeten lär ju inte stå som spön i backen under årets fattigaste månad ??