Petra Tungården:
Tunis utlovar massor av blogginlägg – något som inte märks på hennes blogg då den ekar tommare än vanligt.
En av läsarna tror att det beror på att det kanske inte är lika kul längre nu när hon tvingas markera ut all reklam – något som jag inte har nåååååågonting med att göra enligt Forni. 😉
Tror ni detta kan stämma?
Känner sig bloggarna lite bakbundna och påkomna?
Det var faktiskt DU som gjorde att folk fick upp ögonen mer för det här!
Men jag tror faktiskt att den kommentaren kan stämma
Ja det verkar ha gått en propp hemma hos Petra så datorn slocknat.
Åtta blogginlägg under den gångna veckan. Hon brukar ju smacka upp tre-fyra om dagen – nästan alla med smygreklam i olika omfattning förstås.
Så visst, kanske är det inte lika kul för Petra att lägga upp blogginlägg när varje inlägg utgör en signal till Skatteverket, Konsumentverket och RO att här kan det finnas saker att titta närmare på!
Eller också är Petra nervös för vad som ska hända med Metro nu när Mats Qviberg köpt upp firman.
Kanske kommer Petra inte längre kunna låtsas vara ”journalist”, gotta sig i pressutskick och presslån plus åka på fingerade ”pressresor” till Hawaii, Västindien och New York?
Fröken Tungården har blockat mig på instagram sedan jag nån gång frågade om hon inte skulle reklam-märka sina sponsrade inlägg. Känsligt tydligen
Visst har du kanske en liten del i det hela, särskilt mot de personer du ofta väljer att belysa i bloggen så som exempelvis My Martens. Att Petra skulle stänga ner bloggen den här helgen på grund av Bloggbevakning är däremot naivt att tro. Det är knappast första gången hon haft det tomt och som Forni sade har det pågått föreläsningar och informationsmöten om reklam och marknadsföring en lång tid i bloggvärlden, något som vi andra självfallet inte har stor insyn inom.
Tja, ibland behövs morot, andra gånger piska. Hoppas ändock att många kan fortsätta arb m blogg. Så att det inte blir så att det endast finns en elit som lyckas följa alla regler osv.
Pernilla visar gärna upp sin soffa för 80 tusen och nya köksstolarna men utan reklammärkning. Känns konstigt att hon skulle köpt möbler för 100 tusen utan att få spons på det från butiken, hon som inte ens kan köpa en pizza utan at att lägga med länk
Jag tror många bloggläsare på relativt kort tid sedan Toftby och Martens återupptog sitt ”krig” fick upp ögonen för vad en blogg – till stor del – faktiskt är – en reklamplats.
Och när man läser bloggen med den insikten, att bloggaren faktiskt är en leverantör av en (eller flera) produkter får vi ett helt annat förhållningssätt till bloggen.
Bloggaren är kanske inte en ”vän i natten” i första hand, utan en person som lever på våra klick o skrattar hela vägen till banken.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag har börjat se de flesta bloggar på det här sättet sedan du syntes på toftbys blogg.
Detta rör inte reklam direkt men jag har länge funderat på bloggare och deras väskor, tror du CamCam att dom är äka? jag menar det finns ju en uppsjö sidor på nätet som säljer riktigt bra kopior på trendiga märkesväskor, jag tvivlar inte på att bloggarna tjänar bättre än gemene lekman men är det verkligen troligt att dom tjänar så bra att dom kan spendera flera tiotusentalskronor på dyra väskor?
en jämförelse: fake https://www.ioffer.com/i/2017-gg-400429-wine-red-leather-women-bag-chain-package-633873371?i=380660217
vs real https://www.gucci.com/se/en_gb/pr/women/handbags/womens-shoulder-bags/dionysus-blooms-print-shoulder-bag-p-400249KU23N8693?position=19&listName=VariationOverlay