Efter att ha stött på den här reklamen för alkohol så blev jag nyfiken på exakt hur alkoholreklam behöver vara utformad på sociala medier. Behöver den inte ha en varningstext etc?
Sagt och gjort – jag kontaktade Mattias som är Sveriges alkoholgranskningsman och ställde lite frågor till honom.
Det här är vad jag fick reda på – något som kommer göra reklam för alkohol lättare att genomföra korrekt för många tror jag.
Tydligen så finns det lagar och regler för papperstidningar som inte gäller för andra media som sociala medier och liknande.
Regeln om s.k. varningstext (informationstext) gäller endast för tidningsannonser där den behöver vara 20% av själva annonsen. Enligt näringslivets rekommendation, som utgör god affärssed, omfattas även ”webbupplagan” av en tidning.
Annonser i sociala medier omfattas däremot inte och inte heller bloggar.
Så om jag eller någon annan bloggare gör reklam för alkohol så behöver vi inte ha med någon varningstext men inlägget ska så klart markeras som reklam i vanlig ordning.
Det känns som att lagen inte riktigt har hängt med här – lite som många andra lagar som inte omfattar internet, endast för att det inte fanns då lagen infördes.
Vad tycker ni om detta?
Är det bra eller dåligt?
”Reklam om reklam”?
Betyder det att du hade fel när du skrivit om de som gör reklam för alkohol?
Jag tycker att det är jättebra att bloggarnas bristande annonsmarkering diskuteras och att det äntligen blir lite press på dem att skärpa till sig.
Men, having said that, så tycker jag att de här inläggen är dödligt tråkiga. Och alldeles för många. Är det verkligen bara jag som tycker så?
Menar du att du tycker att CamCam ska sluta skriva ”de här” inläggen för att du och ev några andra tycker att de är tråkiga? Vi som tycker om dessa inlägg då, ska vi inte få få läsa sånt på CamCams blogg för att några inte gillar dem? Eller vad är syftet med din kommentar?
Haha nä, keep your pants on :p. Jag menade bara att uttrycka min åsikt, vilket ju är vad alla gör här :).
Jag var genuint nyfiken på om det är fler som tycker att de här inläggen är dödligt tråkiga. Det var allt.
Jahopp. Om du inte är ute efter att få till en förändring, vad var då syftet med att uttrycka din åsikt om CamCams inlägg?
Jag tycker att rosa är en jätteful färg. Är det verkligen bara jag som tycker det?
Men kan du inte ens läsa innantill? Mitt syfte var att höra vad andra tycker.
Jogga vidare pappskalle.
Ja men vad ska du göra med informationen?
Jag tycker precis som dig. Det känns även som att det inte leder någonvart. Folk anmäler, och någon får en tillsägning, men inga böter, så vad hindrar dem från att fortsätta?
Vänta till Kissie och Tourn varit i Tingsrätten. Då kommer det nog ta hus i helvete…
Marknadsdomstolen är det väl?
Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt för att vara exakt.
Tingsrätten kan bli aktuell om vitet ska utdömas vid överträdelse av förbud.
Jag gillar dem mest av allt! 🙂 tur man är olika
Håller med att dessa inlägg är dödligt tråkiga! Tycker reklamen är tråkig nog på kändisars Instagram (och följer ytterst få) , att sedan få en sammanställning av ALLAS reklaminslag på den här bloggen är som ett sömnpiller.
Gillar andra inlägg men please dra ner på antalet inlägg som handlar om andras reklam.
Utöver krav på utformning av alkoholreklam finns begränsningar i marknadsföringen av reklam i sociala medier.
Marknadsföringen får ej vara påträngande, uppsökande eller uppmana bruk av alkohol.
Dessutom får marknadsföring inte riktas till barn eller ungdomar som ej fyllt 25 år. I praktiken gäller att endast sociala medier där minst 70% av mottagarna är över 25 år får marknadsföra alkohol.
Många populära bloggar är diskvalificerade från banners och köpt reklam/samarbeten genom att de inte kan garantera att läsarna är tillräckligt gamla.
Dessutom borde fler bloggare vara försiktiga med att glorifiera alkoholkonsumtion i text och bild eftersom deras läsare i många fall är långt under 25 år.
Och det är 25 år som är åldern för alkoholreklam fast åldern för att handla på Systemet är 20 år. Det är två olika regler.
marknadsföringen av reklam =
marknadsföringen av alkohol
Jag var nog inspirerad av ”reklam för reklam” ovan.
Jo, det är klart – det gäller fortfarande. Det har jag skrivit om innan men just det där med att 20% behövde vara en varning reagerade jag på när reklamen dök upp på Instagram. Jag antar att Instagram känner av att jag är över 25. Hoppas jag!
Antonia – DIG skulle jag vilja ha med i min podd eller intervjua. Du är SÅ grym på det här! Vem är du egentligen? =)
Själv skulle jag mer än gärna få mer riktad alkoholreklam, men mindre av den sorten som har gjorts populär i Sverige pga rådande alkoholpolitik bland annat. Hoppas på en fortsatt uppluckring av det svenska alkoholmonopolet, utan att för den sakens skull behöva tumma på nuvarande åldersreglering, existerande öppettider eller för den delen, massreklam som främjar skitkonsumtion (till unga framförallt, men även vuxna)
Jag håller på Systembolaget trots att normalt jag är emot monopol och onödiga regleringar.
Systemet gör ett bra jobb och har ett väldigt bra sortiment om man räknar in beställningssortimentet. Priserna är inget som Systembolaget rår över utan det är skatterna som driver upp priserna i Sverige jämfört med länder där alkohol är billigt/billigare.
Hoppas vi slipper skräpvin på Ica/Coop i framtiden. Mångfalden är Systembolaget en garant för.
Det är väl främst utbudet jag ser som bristande, och hur Systembolaget effektivt lyckas stänga ute tex svenska småproducenter från den inhemska marknaden. Ser ingen anledning till att privata aktörer (med specialinriktning om jag fick bestämma, alltså inga big brands osv) skulle kunna vara verksamma under samma premisser men med ett utbud och en kompetens som Systembolaget aldrig kommer erbjuda. Samt att öppna upp för gårdsförsäljning och liknande. Tyvärr är svensk alkoholpolitik väldigt hämmande för våra inhemska producenter, som trots det, blir både fler och bättre.
Tilläggas bör att systembolagets priser absolut inte är något att klaga på, tvärtom, iom monopolet förhandlar de priser långt under alla andra aktörer dvs i Sverige endast restauranger osv. Många av produkterna är också specialbeställda och upphandlade just för den svenska marknaden enligt SBs önskemål.
Lite ot…
Frågan är väl hur bra ”svenska småproducenter” skulle klara sig om öl och vin fick säljas i dagligvaruhandeln.
Om Ica, Coop, Bergendahls och Axfood fick sälja starköl och vin skulle knappast varken ”svenska småproducenter” eller utländska kvalitetsproducenter få någon större plats i deras trimmade sortiment.
Jag är egentligen inte intresserad av att se alkohol i den sortens butiker, men vill se ”specialbutiker”, men den sortens lagstiftning är kanske inte möjlig. Om det däremot luckras upp helt så som du talar om skulle det givetvis även öppna för specialinriktade öl/vin/spritbutiker där de mindre producenterna hade fått plats, både svenska och utländska. Att få in alkohol i vanliga matvarubutiker hade förmodligen inte på något sätt gynnat utbudet på den svenska marknaden, men däremot ökat tillgängligheten, något jag personligen inte känner är aktuellt.
Sen har ju tex svenska ölproducenter anpassat sig mycket på senare tid och gör schysst folköl som kan säljas i butik, samt att det i Sthlm numer finns en folkölsbutik. Sånt är kul men vill se mer.
Jag jobbar på Systembolaget och i min butik är sortimentet med mindre, lokala producenter väldigt stort. Det som inte finns i butik finns i beställningssortiment och det som inte finns där kan Systembolaget hjälpa dig att beställa direkt via producent. Svensk vodka råder det ju absolut ingen brist på. Att det sedan inte finns några större volymer av vin och sprit beror ju också på att Sverige inte är några större producenter av just vin tillexempel.
Det jag tycker är mest pinsamt är att du tycks leka hobbyåklagare och slänga omkring din erfarenhet + tolkningar av lagen som om de vore vetenskap och riktig lag. Lagstiftningen är skriven på ett otydligt sätt och kan i många fall bara förstås genom att prata med en mycket kunnig jurist alternativt läsa in sig på förarbeten och praxis. Jag tycker du behöver öva på att vara mer ödmjuk i dina tolkningar och anklagelser till höger och vänster innan du uttalar dig, för här erkänner du indirekt att du tidigare haft fel men det mörkar du givetvis å det grövsta, för inte kan väl Camilla ha fel. Ursäkta min attityd, jag är säkert mer otrevlig än vad jag behöver vara.