Vad gäller för reklam i podd?

15:30 10 Mar 2017

Hannah & Amanda:

(null)
Ni är MÅNGA som reagerat på Hannah och Amandas podd och hur den i princip BARA innehåller reklam för duons egna märken, kanaler och projekt.
Jag hade inget bra svar till er om vad som gäller – jag gissade på att det här forumet skulle falla mellan stolarna då poddar inte fanns då lagen stiftades men jag hade fel.

Jag ställde min fråga till Otto som är jurist på Konsumentverket och både fråga och svar kan ni se här nedan.
Läs det så fortsätter vi efteråt.

Mitt mail till Konsumentverket:

Hej!

Vilka regler gäller för reklam i poddar? Om man pratar om varumärken med avsikt att markmadsföra dem blandat med vanligt prat – alltså inte de raka samarbetspartners som brukar komma i början och slutet.
Om du vill ha ett exempel – lyssna på fredagspoddens senaste avsnitt.

Bästa,
Camilla

Svaret från Konsumenrverkets jurist:

Hej!

Marknadsföringslagen är teknikneutral, vilket innebär att samma regler för marknadsföring gäller oavsett kanal. All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Dessutom ska det framgå vem som står bakom marknadsföringen.

Vid marknadsföring i podcasts ska det alltså, precis som vid marknadsföring i andra kanaler, tydligt framgå att det rör sig om marknadsföring och vem som står bakom den. Det spelar ingen roll när under podcasten som marknadsföringen förekommer.

Vänliga hälsningar
Otto Johansson Hansson
Jurist/ Legal Adviser

Så det Hannah och Amanda håller på med i sin podd – Fredagspodden – bryter alltså mot marknadsföringslagen!

Att anmäla en podd är kanske aningens svårare än att anmäla en blogg/instagramkonto men jag kommer testa att – med Ottos hjälp – göra ett första försök.
Men egentligen borde det vara glasklart, eller hur? Ett blogginlägg eller en post på Instagram kan alltid redigeras i efterhand men det ter sig aningens svårare för en podd.

Du kan anmäla direkt till KO häääär!!

Vad ska jag nu sätta tänderna i? Världsfreden?

23 kommentarer | “Vad gäller för reklam i podd?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. LISA skriver:

    Jag har läst att Danny ”Hampan” Saucedo gör reklam för Fazer och SOS Barnbyar. Det känns som att en person som har uttalat sig välvilligt inställd mot cannabis inte är det bästa alternativet att välja .

    1. El skriver:

      Ursäkta, men jag avskyr verkligen den här hetsjaktskulturen. Danny är en sjukt präktig kändis, och det är CANNABIS. Han har inte våldtagit någon, sålt vapen, exploaterat urbefolkningar eller begått ett styckmord. Om man ska vara sådan tror jag dessutom att det är värre för barn att uteslutande exponeras för helt felfria människor än att deras idol är vagt drogliberal i sammanhang som de kanske inte ens stöter på.

      1. Yolo typ skriver:

        Bara han inte dricker Cola zero, för då jävlar…

        1. Alexa skriver:

          ??? vill gilla din kommentar hundra gånger

      2. Saea skriver:

        Dessutom är det väl medicinsk cannabis han är för, eller rätta mig om jag har fel.

        I vilket fall kan han nog både värna om barn och tycka om choklad

        1. Anonym skriver:

          Man kan i dagsläget få kemisk THC (den aktiva substansen i cannabis) utskrivet på recept. Känns ju att den naturliga formen borde vara bättre.. givetsvis utskrivet till folk med kronisksmärta, cancer och liknande.

    2. Sofia skriver:

      Hahahahaha Lisa sluta bara.

  2. M skriver:

    Josefin Dahlberg gör ett samarbete med Gina Tricot precis som hennes kompanjon Vanja Wikström.
    Vanja skriver tydligt ”I stolt samarbete med Gina Tricot” längst upp i inlägget medan Josefins inlägg börjar med en bild och sedan bara inleder hon texten med ”Just nu samarbetar jag med…”
    Josefin var tidigare chefredaktör på modette.se och borde väl vara den som vet bäst??? Jag blir superförvirrad, när jag läste Josefins inlägg först fattade jag inte att det var ett ”sånt” samarbete utan poletten trillade ner när jag såg att Vanja hade gjort samma samarbete. Vad gäller här CamCam ???

    1. M skriver:

      Gärna ett inlägg om detta där du reder ut det. Trevlig Fredag!

      1. Spockster ?? skriver:

        Har för mig att CamCam gjort flera inlägg angående detta, och svaret är att poster gällande samarbete alltid ska Inledas med ”I samarbete med..”. Trevlig helg?

        1. Spockster?? skriver:

          Missförstod din kommentar såg jag nu, men du får ha en trevlig helg ändå?

    2. Greta skriver:

      Influencers of Sweden skriver så här:
      https://influencersofsweden.se/det-ultimata-inlagget-om-reklam-bloggar-och-annonsmarkning/

      Alltså:
      – Märk inlägget med ”reklamsamarbete med XX (varumärkesnamn)” överst i inlägget/först i videon. Märkningen ska vara med på samtliga sociala medier som omfattas av reklamen. (krav)

      – Uppmärksamma gärna läsaren på att det rör sig om marknadsföring i rubriken och i början av inlägget. (rekommendation)

      – Använd gärna ett annat typsnitt eller färgsättning, så att märkningen sticker ut från andra inlägg. (rekommendation)

      – På sociala medier kan du märka inlägget med #annons eller #reklam och #företagetsnamn. Annonsmärkningen ska ske först i inlägget. (krav)

  3. Isabelle skriver:

    Förlåt men jag fattar inte grejen. Gillar den här bloggen och läser den ofta, men VARFÖR och HUR orkar du som skriver bloggen och alla läsare lägga så enormt mycket energi på bloggares/poddares/instagrammares brist på att markera ut reklam? Tycker själv att det är väldigt uppenbart när det är reklam och inte, tycker ni att det är svårt att se? Är det därför det skrivs så mycket om detta? ”Rätt ska vara rätt”, absolut, men förstår inte varför man gör sån stor grej av detta. Har man någon typ av kritiskt tänkande borde man väl förstå när det är reklam och inte, eller tycker ni att det är otydligt? Tycker som sagt väldigt mycket om den här bloggen, men kan nån förklara för mig hur ni kan ha så stort intresse för reklam i bloggar? kan inte komma på nåt mer ointressant att lägga så mycket tid på nämligen..

    1. vvv skriver:

      Bara för att du och jag förstår det behöver inte andra läsare förstå det, många bloggare har ju mycket yngre läsare som inte är helt färdigutvecklade osv man kan inte förvänta sig att alla dom vet.
      Sen fattar jag inte ens varför bloggarna fuskar då jag som läsare inte tror ett skit på vad dom säger längre, antar bara att allt dom ”gillar” är köpt reklam.

      1. Isabelle skriver:

        Det är iof sant, att yngre inte förstår. Och jag fattar inte heller varför bloggarna fuskar, hur svårt kan det vara liksom. Jag fattar bara inte varför alla sitter och skriver massor av kommentarer här för varje felmärkning. Är det inte bättre att alla går in direkt hos bloggaren, alt. mailar bloggaren som gör fel?

    2. ah skriver:

      Jag tycker det är jättebra att Camilla gör såna inlägg. Kanske bara är jag. Men jag avskyr folk som åker snålskjuts. Folk som (istället för att ta den laglydiga vägen) glider in på ett bananskal och får pengar eller något annat som de inte har gjort sig förtjänta av.

      Sen ogillar jag generellt när folk luras. Vilket många bloggare/instagrammare/youtubers gör. För de låtsas att de har köpt hem produkter som de tycker är kickass – men egentligen är det saker de fått gratis och som är skit (tänk svenskabloggare med sina länkar till gömdajuveler *cringe*). Och även om hennes ”reklam” var ganska tydlig, så finns det dem som både ljuger och mörkar att det är samarbeten.

  4. Anna skriver:

    När får vi obligatorisk varningsmärkning på inlägg som visar en närbild på hur lösnaglar ser ut på baksidan. Jag har inte hämtat mig än! Titta på egen risk!
    https://isikost.se/bloggar/varjestegraknas/mysfrukost-en-fredag

  5. Frida skriver:

    Jag blir så glad över detta! Älskar podden och känslan men har svårt att lyssna pga all olaglig reklam. Det är dags att styra upp reklammarkering i poddar. Och denna är absolut värst på det sättet. Man vet aldrig att det är reklam förrän 5-10 minuter in i snacket. Det är galet att det får fortgå. Och orättvist mot dom som faktiskt följer lagen.

    Bra jobbat CamCam!

  6. Lotta skriver:

    Jag kan inte förstå hur nån kan lyssna på systrarna Widells blogg. Bara skryt och totalt ointressant. Platta figurer! Tips: Wahlgren och Wistam för er som missat deras podcast.

    1. Lott skriver:

      *Widells podcast

  7. Anonym skriver:

    Jag vill anmäla.

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp