Bianca Ingrosso:
Jag kan inte säga att jag är ett dugg förvånad att Bianca blivit anmäld till KO (läs mer här) – det som förvånar mig är att inte Kenza och Janni Delér också blivit det med tanke på att de båda var på samma reklamresa med Chimi Eyewear.
Nu dras påsen ihop!
Är detta början på slutet av omarkerade reklaminlägg?
Först Kissie…nu Bianca….sen resten?
It’s the end of an era…
Tack för tips och bild, Asterixia! (länk)
Vad händer om man blir fälld? Böter?
Nej, man får stå vid skampålen ett tag. Om nu någon bryr sig över huvud taget. Reklamombudsmannen är varken myndighet eller domstol.
Vad gör egentligen Konsumentverket/KO åt smygreklam och dålig reklamidentifiering i sociala medier?
Har varit tyst sedan KO lämnade in stämningen mot Kissie och hennes portal.
Det är faktiskt bloggportalerna som borde ta tag i det där med smygreklam i bloggar för de är medansvariga liksom företagen som bloggarna samarbetar med.
För övriga sociala medier råder fullständig anarki för närvarande. Ingen verkar ha någon tillsyn över Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter. Där florerar reklam på många håll utan någon som helst märkning eller upplysning om samarbete/spons.
Du blandar ihop begreppen. Reklamombudsmannen (RO) är en inte en myndighet och delar inte ut böter. Konsumentverket (KO) är en myndighet och kan dela ute vite och bötfälla företag. De kan även gå till domstol med ett fall.
De är alltså två helt skilda saker och instanser. Och i det här fallet är det KO som Bianca Ingrosso blivit anmäld till och de kan definitivt bötfälla henne eller dra henne inför domstol.
Konsumentverket/KO kan inte själva utfärda några böter. Sanktionerna måste passera Marknadsdomstolen alternativt Tingsrätt först. Förbud vid vite respektive marknadsstörningsavgift.
Helt rätt att jag i hastigheten inte såg att Bianca Ingrosso blivit anmäld till Konsumentverket och inte till RON. Vilken verkan det hava kan.
Jag skrev dock inget som var felaktigt om varken Konsumentverket/KO eller RO. Jag anser fortfarande att Konsumentverket/KO borde göra mer mot smygreklam och dålig reklamidentifiering.
Här kan du lyssna på ett väldigt bra poddavsnitt från We Are Influencers där dom intervjuar Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig
https://influencersofsweden.se/influencers-episod-57-reklamombudsmannen-elisabeth-trotzig/
Alla väntar på ett domslut. Kissies fall kommer att bli det som kallas praxis.
http://asterixia.se/2017/04/ko-stammer-kissie-media-och-tourn-media/
Det är ju bara en anmälan vilket vem som helst kan göra. Ingen fällande dom direkt.
Amir akrouti gör reklam för ”aqa” i sin senaste vlogg. Typ samma som D-kändisarna gjorde reklam för ett tag utöver spraysolarier. Man ska smsa sitt namn och sin stad och fråga vem man är till något nummer, varpå man får ett kort svar innehållande slumpmässiga egenskaper. Allt detta för endast 35 spänn! Woho. Kommentarsfältet fylls av ungdomar som skriver att de inte förstod att det kosta eftersom han inte nämner det i vloggen utan skriver det i infoboxen. Hur jävla dum och obrydd om sina unga följare får man vara?
Jag gillar Amir men detta var riktigt korkat. Han borde sagt något. Men han kanske inte tänkte på det.
Dock så lär han få skit för det för många ungar har blivit av med massa pengar. Klumpigt