Det svämmar över på Instagram.

17:30 12 Maj 2017

Jag har aldrig varit med om maken till mängd smygreklam på Instagram! Det är ju nästan så jag skäms av att bara publicera det här inlägget, för det är rent ut sagt pinsamt hur stora profiler och entreprenörer som dessa inte gör ett bättre jobb än så här. PINSAMT!

Jag funderar på att skicka det här inlägget till min kontakt på Konsumentverket med frågan hur de tänkt hantera det här totala missbrukandet av marknadsföringslagen.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

55 kommentarer | “Det svämmar över på Instagram.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Sanna skriver:

    Såg precis inlägg om cheese dippers hos Ann Söderlund och Hej hej vardag. Jag fattade knappt att det var reklam, fast man är en luttrad följare.

    1. Sanna skriver:

      Nu står det i samarbete på bådas inlägg. Jag kanske är fredagstrött eller så är det uppdaterat

  2. Joanna skriver:

    Och i allt detta, så har du ÄNDÅ missat Rebecca Edenström och Michelle Eriksson…. 😨

  3. HEJ skriver:

    GÖR DET CAMCAM. Hur kan dom inte ha lärt sig vid det här laget?

  4. Anonym skriver:

    Stor komik att Bobby skriver att problemet med skalligt huvud inte drabbat honom. Han har ju stans största comb over.

    1. i skriver:

      Har inte han t.o.m. toupe?

      1. Anonym skriver:

        Mycket möjligt. Han borde göra hairplugs om han är så nojig 😆

    2. Anonym skriver:

      Förnekelse antagligen 🙊

  5. Anonym skriver:

    ”Förlåter” de yngre men alltså SCHULMANS. Även före detta Schulman (Katrin). De är fan i 40 årsåldern och har jobbat inom media på ett eller annat sätt i evigheter. Det som gör mig irriterad som fan är för att de 1. Har råd att märka ut. De har ”lojala” fans och sponsorer. 2. Vet om alla regler men skiter i. I synnerhet Amanda och Hannah.

    1. Anonym skriver:

      Schulmans anser sig stå över alla andra. De gör som de vill.

    2. Olivia skriver:

      Hörde en kollega till Hannah och Amanda från perfekt day media på P3 häromdagen, minns ej hennes namn men hon var där i egenskap av att prata om influensers i PP3. Hon betonade det viktiga i att reklammärka samarbeten. Känns skrattretande att hennes två chefer verkar strunta i marknadsföringslagen helt trots att de vill vara förebilder och stora entreprenörer inom media och PR.

  6. Em skriver:

    Jag tror kanske inte underbara claras är icke märkt reklamsamarbete. Men detta baserar jag bara på just det ena inlägget, vet inte om det är flera på temat hos henne?

    Men anledningen till att jag inte tror det är ett samarbete för att jag själv ofta taggar diverse officiella ”visit”-konton när jag är ute och reser helt utan baktanke.

    1. Sofia skriver:

      Fast Clara har ju blivit ditbjuden med 2 andra bloggare så nog är det ett samarbete och inte en betald semester.

      1. Tove skriver:

        Undrar vad UC svar är på det? Hon håller väl mycket på med United Influencer och sånt, så hon lär ju inte slarva med mening?

        99 % av de som taggar visitsweden gör ju inga reklaminlägg. Så kanske hon bara hon associerar annorlunda. Kan man ens ha ett reklamsammarbete med ett helt land? Hon har ju inte berättat något om hotell osv? Om man blir bjuden till en semesterort och lägger upp massa härliga bilder utan att tagga visitnågonting, är det reklam då också, för landet i helhet? Jag skulle gissa på att hon inte kan fällas för det där, men skulle vara intressant om någon försökte!

        1. Karin skriver:

          Där finns hotelllänkar i andra inlägg. Tycker det verkar lite skumt i o med att hon brukar vara så duktig på att märka ut allting.

  7. Felle skriver:

    Pinsamt att ett sånt stort företag som Vitamin Well inte ställer högre krav på reklammärkning.

    1. Antonia skriver:

      Vitamin Well är väl ett företag som inte precis uppmuntrar till reklammärkning?
      Man har alltid jobbat med marknadsföring på sociala medier och jag tror inte Vitamin Well är särskilt angelägna om att det ska framgå att de ”influencers” som visar upp deras produkter är sponsrade/köpta/mutade.

      1. Anna skriver:

        Zlatan reklammärker inte sina vitaminwell-inlägg på insta. Men han är ju untouchable! 🙂

        1. Sigge skriver:

          Han har ont i ett knä så han slipper reklammarkera 😀

  8. Anonym skriver:

    Vad har glasklara gjort för fel? Hon har ju märkt samarbetet direkt i texten? 🙂

    1. Bloggbevakning skriver:

      Att skriva ”REKLAM FÖR LELLE MIG” är inte korrekt markerat. Inte på långa vägar – ungefär som när Monas Universum skriver ”reklam för mig själv” typ… Det är respektlöst mot följarna enligt mig.

      1. TRiX skriver:

        Det är visserligen sant, men jämfört med resterande exempel på dold reklam i det här inlägget så är framträder Clara H som ett helgon. REKLAM MED STORA BOKSTÄVER – det har jag inte sett innan, tummen upp på det. Tycker ändå att det hon kan få godkänt här, det framkommer att hon gör reklam för egen produkt, men visst kan hon göra det tydligare.

      2. 🙃 skriver:

        Som Magdalena Graaf, då?

      3. Maja skriver:

        Felmärkt kanske men knappast smyg reklam? Ingen kan ju missa att det är reklam.

  9. Anonym skriver:

    Oj nu fick estestikstudion m.fl bra reklam här också hehe nu når reklamen ut till många. Men Clara hade ju skrivit reklam!?

    1. Bloggbevakning skriver:

      Att skriva ”REKLAM FÖR LELLE MIG” är inte korrekt markerat. Inte på långa vägar – ungefär som när Monas Universum skriver ”reklam för mig själv” typ… Det är respektlöst mot följarna enligt mig.

      1. Anonym skriver:

        m graaf brukar skriva så också.. men hur ska de skriva då, de gör ju då reklam för sina egna grejer. Jag känner inte att det är respektlöst mot mig som läsare, jag fattar att det är reklam men det finns annat som känns respektlöst och det finns mer reklam på ig och bloggar som verkligen är smygreklam, riktigt smyg smyg, vissa av dessa ovanför är ju uppenbar reklam men jag fattar ändå vad du menar. Zytomierskas ig är så härlig men visst är där mkt reklam men det vägs upp bra hehe.

        1. Bloggbevakning skriver:

          Det ska framgå att det är reklam och vilket företag som står bakom/gynnas av reklamen.

          1. Sara skriver:

            Monas Universum vill nog med all säkerhet inte skriva ut sina företagsnamn.Hon har ju typ kronofogden efter sig på allihop.

      2. Anonym skriver:

        Oj gjorde du en Dessie, och bara copy/pate svar? 😉

        1. Anonym skriver:

          Paste** hihi

  10. Angie skriver:

    Jag är jättetrött på all smygreklam! Även dem som sist i inlägget skriver #ad. Då har jag alltså läst hela inläggets text för att sist få reda på att jag precis läst reklam. Blir tokig på sådant! All heder åt dem som först skriver tex ”sponsrat inlägg”. Då har jag valet att läsa vidare eller ej 🙂

  11. Amanda skriver:

    Miljövännen OCH flygplansflygaren Clara har haft ett samarbete med Travel Corsica tidigare om jag inte minns fel. Eller var det kanske nåt Garda-sjön-samarbete?

    1. Saga skriver:

      Något om gardasjön har jag för mig.

  12. Antonia skriver:

    Instagram är laglöst land för närvarande.
    Verkar inte som någon bryr sig om att reklammarkera (utöver något litet #ad ibland).
    Beror väl på att många ser hur internationella instagrammare gör och där verkar det vara fritt fram – kolla på de olika Kardashians t ex som hej vilt sponsrar vad som helst utan att tala om att det är reklam. Fast det fattar man ju förstås 🙂

  13. anonym skriver:

    Det där Woop woop är visst populärt. Försöker dom peppa sej själva? Jag blir bara irriterad.

  14. Underbaraclara skriver:

    Hej Camilla!

    Jag tycker att det är väldigt bra att du granskar influencers som sysslar med smygreklam. Det är viktigt för hela branschen att vi städar upp. Med det sagt vill jag ändå påpeka att mitt inlägg som du delar här inte är något sammarbetsinlägg. Jag har inte fått betalt för att posta det och har ingen överenskommelse med någon om att posta från min Korsikaresa. Däremot ska jag ta fram en film och en reseguide från resan och dessa inlägg kommer självklart reklammärkas – eftersom det finns en överenskommelse kring dem och jag kommer fakturera för det jobbet.

    Jag reklammärker alla mina samarbeten. Högst upp i blogginlägget eller först i instagramposten. Men det är viktigt att påpeka att man inte ska reklammärka inlägg som faktiskt inte är reklam. Det kan ställa till problem med Skatteverket. Vill de granska en bloggare och hittar inlägg märkta som samarbeten – utan att det inte finns någon faktura för det samarbetet – så kan det bli problematiskt.

    I branschorganisationen Influencers of Sweden – där jag sitter i styrelsen – driver vi dessa frågor. Jag vet att du har bra koll på reglerna men här kan andra som är intresserad läsa på mer.

    https://influencersofsweden.se/det-ultimata-inlagget-om-reklam-bloggar-och-annonsmarkning/

    1. Molly skriver:

      Varför gör du gratisreklam för resan då??

      Och varför flyger du så mycket flygplan om du bryr dig om miljön? Bor långt ut på landet och kör bil överallt också. Tänker du inte på jordens framtid?

    2. Ida från kramphult skriver:

      Jättebra svar, hade själv inte tänkt på det skattetekniska, klart att det måste stämma ihop med faktureringen. Och du som kommenterar om flygningen: du gör det klassiska misstaget och kräver att den som gör något ska va ofelbar, sluta med det.

      1. Molly skriver:

        Clara är inte ofelbar, men hon ställs aldrig till svars för någonting! Hon är tex aktiv i en kyrka som menar att homosexualitet är en synd. Varför skriver ingen om det? Hade Dessie eller Bella varit aktiva i en kyrka med de åsikterna hade folk rasat.

        Clara flyger mer flygplan än Dessie och Bella tillsammans! Men ingen kritiserar det för hon lever ju så naturligt och slaktar sina egna grisar och klär sönerna i klänning…

        1. Anonym skriver:

          Klär man söner i klänning får man automatiskt tre frikort att använda som man vill… 💁

        2. Tove skriver:

          Läser du hennes blogg verkligen? Ramaskri när hon ger sina barn russin som inte är ekologiska. En gång. När de ekologiska var slut. Folk fortsätter dra upp händelsen år ut och år in för att påvisa Claras dubbelmoral ( Och jo, varje gång hon flyger kommenterar någo ”hur tänker du med det här med att flyga?”)

          De enda bloggläsare jag vet som är mer krävande är Sandra Beijers, som går i taket över att hon tycker en vegansk semla smakar äckligt.

    3. Anna skriver:

      Jag undrar varför du har med @visitCorsica i inlägget? Skulle du ha haft de i inlägget även om du inte senare skulle göra reklam för dom?

      1. Antonia skriver:

        @visitCorsica
        är väl reklammärkning? Det tyder ju på att det finns ett samarbete av något slag.
        Alla influencers som varit t ex i Dubai under vintern har märkt sina rapporter med #vistdubai och @visit.dubai för att markera att de blivit sponsrade.
        Varför använda en reklammärkning om det inte är reklam? Det är ju också vilseledande.

        1. Tove skriver:

          Det är bloggarna som varit i Dubai som borde veta att visitDubai absolut inte räcker som reklammarkering….

          Väldigt vanligt att man taggar sig i ett café elller på en plats man besöker. Visst är det bra för caféet etc men det är inget som man måste rekammarkera om man inte fått betalt för det. Om folk fattade att det inte var tillräcklig reklammarkering att tagga visitdubai när man faktiskt får betalt hade det inte varit vilseledande heller.

          (är ju också rätt vanligt att man taggar visitgrejer utan att få betalt, har flera vänner som taggar visitgotland varje gång de fotar en solnedgång. De är lokalpartipterer, men riskerar förhoppningsvis inte Reklamombudsmannens ilska. Eller?)

          1. Antonia skriver:

            Om man som bloggare/instagrammare får en latte plus en chokladboll/kanelbulle och taggar sig i caféet så blir det väl reklam?
            Det är inte lätt för läsaren/följaren att veta om det är reklam (dvs någon har fått en latte mot att göra lite reklam) eller om det inte är reklam (någon har köpt en latte för egna pengar).
            Därför borde alla som är aktiva på sociala medier vara noga med att inte ”låtsas” göra reklam om de faktiskt bara vill visa/skryta med att de varit på något ställe Det går att göra en positionsangivelse/plats på Instagram om man nu vill visa var man varit.

    4. TRiX skriver:

      Tack för utförligt svar och förklaring Underbaraclara. Däremot så tycker jag som Anna som kommenterat lite längre ner; att ha med @visitCorsica är kontraproduktivt om det är så som du menar, att inlägget inte är ett samarbete.

      Vad tycker du om att er branschorganisation tar upp ett förslag om att sådana hänvisningar ska utelämnas om enskilt inlägg inte är ett samarbete/del av ett samarbete?

      1. 👆 skriver:

        Håller med Anna & TRiX, varför tagga @visitkorsika om det inte är ett samarbete.. personligen ogillar jag att göra reklam för företag genom att tagga dem på insta.

        (Hoppas inte taggen ovan länkas nu bara 😂)

  15. Annatotti skriver:

    En sak jag undrat bara, alla dessa #parkenzoovip inlägg från dig, hur kommer det sig att dom inte är reklammärkta? Är väl lite som att tagga @visit…. etc? Eller?

  16. Åsa skriver:

    Apropå Daisy Grace och all smygreklam för deras nya conceptstore. Vet inte om det finns något bakom det, men lite intressant är det att flera frisörer, 6-7 stycken, lämnade snabbt som attan när Hanna och Amanda tog över corinne&friends. Klipper mig där och min frisör är en av dem som slutat. Fick intryck när hen pratade om det att anledningen till att sluta hade att göra med övertagandet.

    1. Anonym skriver:

      Har klippt mig på corinne & friends i några år och nu när jag skulle boka en ny tid hade min frisör slutat. Gillar inte Hanna och Amanda så nu byter jag salong.

      1. Åsa skriver:

        Kanske har din frisör bytt till nyöppnade Bond precis som min frisör. Kika på Bondsthlm på insta.

  17. Nina skriver:

    Haha du har missat det värsta inlägget jag läst nånsin när det kommer till samarbeten. Inte vet jag om hon märkt ut det rätt eller fel. Men hela inlägget är bara så fräckt. Anitha Schulmans senaste inlägg på sin blogg. Hon uppdaterar ju aldrig längre, men när hon gör det är det bara reklam. Senaste resan med Ann 😂😂, orkar knappt förklara. Kolla bara inlägget!

  18. Weird skriver:

    Blir så äcklad. Bläää. Avföljer alla som är så oförskämda att pracka på saker på sina följare.

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG