2:27 17 Dec 2015

Yo La Tengo
Autun Sweater
Från I can hear the heart beating as one
1997

I går skrev Filip om Yo La Tengos Our way to fall. Jag är helt enig med honom om att det är en fantastisk låt. Blev lite grinig för att han knep den här på bloggen. Our way to fall är så vacker att det gör ont. Det är ju egentligen en låt som handlar om något positivt, att bli kär, men det smärtar mig ändå så mycket att lyssna på den. För det den beskriver är ju ändå så bräckligt och skört. Man har allt att vinna eller allt att förlora, och ofta förlorar man ju brutalt på det ena eller andra sättet, och då smärtar de där ljuvliga tonerna ännu mer.

MEN. Det är inte den låten jag ska skriva om. Dagens lucka innehåller nämligen en beskrivning av rakt motsatt känsla. Autumn Sweater handlar om kärlek som har tagit slut. Ni vet den här känslan när det inte finns något mer att hämta, men formella omständigheter gör att man måste TRÄFFAS OCH PRATA OM DET. Fast man inte vill, man är redan på väg bort, någon annanstans.

We could slip away
Wouldn’t that be better?
Me with nothing to say
And you in your autumn sweater

Så man sitter där på kaféet och rör i sin kaffekopp trots att man inte dricker med varken mjölk eller socker och väntar på den andre personen som dyker upp i sin… autumn sweater. Helst vill man bara slippa allt, för man orkar inte rota i gamla känslor, hitta förklaringar eller nån form av lösning. Man vill bara försvinna, fejda ut, precis som Yo La Tengos distanserade orgelackord.

 

Karin

5:49 16 Dec 2015

Our Way To Fall
Yo La Tengo
Från And Then Nothing Turned Itself Inside-Out
2000

Vi gillar att skriva om kärlek här på Livets ord, precis som ”riktiga” Livets ord. Kanske är det för att kärlek är Livets ord? OHNO HE DIDN’T! Heh, sorry, kunde inte låta bli. Jag var alltså ironiskt, ta det lugnt.

Det finns däremot inget ironiskt med den här låten. Jag har skrivit förut om hur jag aldrig börjar med att lyssna på texten när jag hör en ny låt. Den här låten är inget undantag. Men den här låten behöver man inte ens läsa texten för att förstå vad den handlar om. Titeln är i sig avslöjande.

Det var länge sen en låt drabbade mig så hårt som Our Way To Fall. Den slänger en tillbaka till den ljuvligaste och mest brutala delen av kärlek – när man håller på att bli kär. När man har allt att vinna och allt att förlora.

FAN VAD JAG ÄLSKAR DEN HÄR LÅTEN!

/ Filip

 

4:51 11 Dec 2015

Hen hatar mig redan från första sekund. Tar motvilligt i hand. Ni vet hur det känns när någons blick osar av förakt? Man blir lite illa till mods. Jag förstår att jag är hens ärkefiende, men jag förstår inte riktigt varför, tills hen säger att ”varför måste vi ha med en… liberal här.” Ah. Jag ska nu vara the white girl you love to hate.

Vi ska vara med i ett panelsamtal. Temat är rasism och sexism. Det första hen säger är att hen hoppas att ingen förnekar strukturell rasism, för hen har upplevt mycket strukturell rasism och vill inte få sina erfarenheter kränkta, och så säger hen att vita liberaler brukar kränka hens upplevelser, och blänger sedan på mig.

Jag måste svara nånting. Jag säger att tycker att rasismen är ett samhällsproblem och att alla har en plikt att kämpa emot den. Något annat vore helt otänkbart, det är en del i att vara en rimlig människa, säger jag, men att det här med strukturer och normer är lite kontextuellt och väldigt abstrakt. Det är svårt att säga att en ideologi genomsyrar hela samhället och alla människors agerande, alltid. Men att det givetvis inte innebär att problemen inte finns.

Min motståndare avbryter mig. ”Jag är så trött på att vita liberaler förnekar detta! De ser inte sin egen maktposition!”. Jag tänker att jag mycket väl vet om att jag har en maktposition. Jag sitter ju här. Det gör hen också.

Ordet går till marxisten som sitter mitt mellan oss. Hen håller med mig om det abstrakta, säger att hen inte gillar kritisk teori och börjar prata om produktionsförhållanden. Ingen förstår nog vad som menas. Hen slipper i alla fall en avhyvling.

Vi byter samtalsämne. Nu rör frågan tolkningsföreträde. Jag säger att alla människor givetvis har rätt till sina upplevelser och känslor men att det kan vara problematiskt som utgångspunkt för en kritisk diskussion eftersom man riskerar att hamna i cirkelresonemang. Min självutnämnda fiende förstår nog inte vad jag menar, för hen blir arg. ”Så typiskt vita priviligerade att förneka mig rätten att definiera vad jag har upplevt!” Hen svarar samma sak även på nästa punkt, varför intersektionell teori diskuteras mer nu än tidigare. Jag säger att jag tror att frågor om identitet blir viktigare när ett land har nått en viss materiell standard. Hen säger att jag förnekar att rasism alltid har funnits och indikerar att jag är rädd för att rasifierade nu hotar oss vita och vårt privilegium.

Vita kroppar har alltid tagit och tar för mycket utrymme!”. Hen blänger på mig, hela tiden tittar hen på mig, och jag försöker hålla kvar blicken stadigt. Jag svarar artigt. Jag tänker inte tappa det.

Jag tittar ut över publikhavet men det är svårt att se människorna som sitter där eftersom jag bländas av en strålkastare. Jag tar en klunk vatten. Betraktar kameramannen som står och sms:ar vid sidan av den lilla scenen. Jag tänker att det är konstigt att min debattmotståndare inte lyssnar på vad jag säger utan i stället pratar om min kropp. Känner hur linningen på kjolen stramar åt i midjan. Borde tagit nåt med resår. För mycket öl. Borde gå upp tidigt i morgon och springa. Jaja.

Jag förstår inte riktigt vad jag har gjort för fel. Jag har nämnt en massa förslag på hur jag tror att samhället kan motverka rasism och diskriminering. Inget hjälper. Sista punkten för diskussion, hen säger att ”så länge vita liberaler anser att människor är värdelösa och ska förnekas existens om de inte kan bidra ekonomiskt kommer vi aldrig att få bukt med rasism.”

Då tappar jag det. Jag grabbar mikrofonen och skriker: ”När faan har jag sagt det?!”. Droppen, ni vet. Hen ser helt ställd ut. ”Nej jag menar inte just du men alltså vita liberaler brukar tycka d…” Jag avbryter igen: ”Varför säger du det riktat till mig då?!”. Moderatorn får hejda oss.

Jag är van vid att få mothugg. Det gör mig inget att folk inte håller med. Men det är jävligt olustigt när någon i stället för att argumentera mot ens åsikter, argumenterar mot ens person. Ännu värre, mot ens kropp.

Jag har varit med om något liknande, fast då var det kommentarer på ett feministiskt internetforum efter en artikel jag skrivit, där jag kritiserade konceptet kulturell appropriering:

Fy fan vad äckligt. Jag vill kräkas i munnen när jag läser detta. Haha, en vit liberal… Vet ni, jag googlade hennes namn. Hon är ingen riktig journalist, bara en student. Haha. Jävla DN-kåt hon är. Hon skriver bara detta för att hon vill ligga med Peter Wolodarski.

Om dessa progressivitetens främsta försvarare skulle läsa denna text vet jag vad de skulle säga och skriva. Haha, snyyyft! En vit jävel som är rädd för att förlora sina privilegier! Åh, white tears! Cry me a river! När de läser att jag vet vad de kommer att skriva blir de säkert ännu argare. Hon vet till och med om att hon är en äcklig jävla vit förtryckare, fy faan *kräks*.

Det är något som är sorgligt över detta. Inte att de tycker som de gör. Jag kräver inte att alla ska vara liberaler. Att någon hatar mig gör mig heller inte så mycket, den obehagliga känslan går över efter ett tag, och alla som gått i grundskola och varit sämst på brännboll vet att man inte ska lyssna när folk skriker ”värdelösa hora” efter en.

Det som gör mig politiskt deprimerad är den totala negligeringen av all form av mänskligt, intellektuellt resonerande. Att tankar spelar roll. Att man ska bedöma sina motståndares argument, inte kritisera deras utseende, hudfärg eller kropp, oavsett hur personen ser ut.

Åh, vänta! Innan du samlar dig för att skriva något dräpande om liberala vita tårar: Jag skrev faktiskt trigger warning. Så skyll dig själv.

Karin

9:00 10 Dec 2015

Justin Bieber
Sorry
Från Purpose
2015

Jag har varit olyckligt kär. Alltså riktigt jävla olyckligt kär. Allt gick åt helvete. Därför blir jag så extremt provocerad av Justin Biebers nya låt. Och därför är den så sjukt bra.

För alla som har varit olyckligt kära känner igen känslan av konstant förlåtelse. Oavsett hur i förjävlig personen man är kär i beter sig så står man där med hatten i handen, med förlåtelsen på tungan. Det är deppigt. Men sån är kärleken. Sån är Justin Bieber.

Justin måste nog vara den person som flest personer är olyckligt kär i just nu. Sorry är mot den bakgrunden en extremt fyndig låt. Dessutom är det en perfekt poplåt. Justin ber personen som älskar honom om förlåtelse och han är iskallt medveten att personen kommer att acceptera förlåtelsen. Ja, vad ska man säga? Vi accepterar din förlåtelse Justin och efter 222 763 650 lyssningar är det uppenbart att vi aldrig älskat dig mer.

/ Filip

10:52 9 Dec 2015

Sparks
When I’m with you
Från Terminal Jive
1980

Ofta när jag funderar på varför jag älskar eller tycker mycket om vissa personer brukar jag bli frustrerad eftersom jag inte kommer på tillräckligt bra argument.

Jag misstänker att det kan vara det där problemet med språkets begränsningar. Eller, jag kommer ju på saker som talar till fördel för de personer jag tycker om, men det känns aldrig som att det räcker.

When I’m with you
I never have a problem when I’m with you
I’m really well adjusted when I’m with you
I lose a lot of sleep when I’m with you

I meet a lot of people when I’m with you
I never feel like garbage when I’m with you
I almost feel normal when I’m with you, with you, with you, with you

When I’m with you är en fenomenal poplåt på det viset att den inte försöker förklara vad kärlek är eller beskriva det i misslyckade metaforer. Den gör inte anspråk på att bedöma huruvida kärlek är bra eller dåligt eller tillskriva en hjärterelation någon form av plats i kosmos. Vad den gör är helt enkelt att beskriva hur det är att vara med en person man älskar.

Sparks är ett fenomenalt popband, eller var i varje fall under deras new wave-period. När jag hörde No 1. In Heaven första gången fattade jag inte att skivan var från 1979. Hade lika gärna (typ) kunnat vara ett alster från 2010-talet. Kanske inte så konstigt eftersom albumet, precis som Terminal Jive, är producerat av Giorgio Moroder.

Framförallt är Sparks ett jävligt intelligent popband. Vet inte hur många gånger jag har garvat till Lighten up, Morrissey. Och sen är ju bröderna Mael jävligt snygga också.

 

Karin 

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla