Om man googlar ”like an uber for” kommer det upp allsköns härliga förslag på ändelser av meningen. Präster, barnvakter, volontärer och vänner – för att nämna några.
Och ett klassiskt grepp när startups vill beskriva sin tjänst är att piggybacka på något redan etablerat. Här följer några av mina samtida favoriter bland varumärkesliknelser. Så ja, man kan nog kalla detta för ett Uber för blogginlägg.
1. ”Havets Airbnb”
Antlos satsar på delningsekonomi, men istället för lägenheter eller bilar gäller det båtar.
2. ”Ett Uber för kommunikatörer”
Typiskt kommunikatörer att kalla sig för ett Uber för kommunikatörer.
3. ”Som ett Spotify, för böcker”
Du kan alltså prenumerera på saker att läsa. Känner igen detta förfaringssätt från något, kan inte sätta fingret på vad?
4. ”Som Soundcloud, men för noter”
Molnbaserad tabulaturtjänst. Det förstår ni väl?
5. ”Som Tinder, fast för slagsmål”
Rumbler hjälper dig att hitta folk att slåss med.
6. ”Som Uber, men för att lyfta tunga grejer”
Personlig favorit. Crowdsourcingtjänst för att lyfta, just det, tunga grejer.
7. ”Vårdens svar på Uber”
Inte riktigt så illa som det först låter, utan mer för att optimera vårdpersonal.
8. ”Ett Netflix för pdf-magasin”
Egmont släpper en app för digital läsning av magasin. Vi vet vad den heter, men vi kallar den för Netflix.
9. ”Ett uber för småjobb”
Ahrå, det finns ett Uber för småtjänster i vardagen också. Och den heter Instawork.
10. ”Ett Uber för personliga tränare”
Det är exakt vad Optiphy kallar sig i pressreleasen.
Här hittar du också fler (autentiska) liknelser på just Uber. Och på nonstartr kan du generera dina egna säljpitcher. Det är alltså som hipster logo creator, men för säljpitcher.
Har du fler exempel? Vänligen fyll på i kommentarsfältet.