Nora Ephron är död

7:24 27 Jun 2012

Skit också.

I en tid då kvinnligt intellekt så oproblematiskt jämförs (av högsta instans) med en glittrig bajskorv är det ändå en tröst att tänka på de som har kämpat hårt för att fördjupa bilden av kvinnan. Nora Ephron var en av dem. Under dagen kommer ni att kunna läsa spaltmeter om hennes största bidrag till amerikansk popkultur (Sömnlös i Seattle, När Harry mötte Sally mfl), här är mina tankar:

Förra året visade K Special den ljuvliga dokumentären Tjejer på bio från 2009. Den handlade om det vi idag kallar för Chick flicks men menar skitfilm som riktar sig till en ung kvinnlig målgrupp och oftast har Jenny from the Block i huvudrollen där hon spelar just Jenny from the Block. Chick flicks är sällan något mer än billigt tidsfördriv och ett utmärkt sätt att sälja reklamplats till en köpstark målgrupp. Sen ramas det in med en simpel kärlekshistoria, lite modeinslag och tuggummipop. Ni vet vad jag menar.

Det har inte alltid sett ut så här och mycket av det är tack vare Nora Ephron. På 80-talet när hon slog igenom fanns ett utrymme för storfilmer med välarbetade manus med fler lager och ett djup i regin som kunde visa en kvinnas liv och narrativ på ett sätt som idag mest reserveras för ”dem män med känslor på film”. Kvinnor på film är.. Sex and the City 2. Typ. Nej så klart inte bara, men att den filmen ens kunde göras och nå en publik tyder på ett klimat där man inte behöver anstränga sig särskilt mycket om man ska berätta en historia om och för kvinnor, eftersom det inte ens är det man gör längre. Man säljer reklamyta. Nora Ephron pratade om det här på ett väldigt bra sätt i Tjejer på bio när hon menade på att den största anledningen till att Chick flicks idag till stor del suger är att man för flera år sedan sänkte åldergränsen på bio. Alltså: för att 13-åringar ska kunna betala sin biobiljett får filmerna de ser inte vara för vuxna. De får inte innehålla för mycket sex, snack om sex, djupa mörka komplicerade känslor och därmed finns det ett krav på manusförfattarna att förenkla och skala bort det mesta innehållet för att sälja. Och därmed står vi kvar med ett tomt skal till film och resultatet blir just att porträttet av kvinnan blir så sorgligt ytligt.

Nora Ephron har bloggat, skrivit böcker, producerat och massa massa mer, men en film jag särskilt vill rekommendera är Heartburn från 1986. Den är baserad på boken Nora skrev om sin egen hjärtskärande separation och i huvudrollerna ser vi Meryl Streep, Jack Nicholson och Jeff Bridges i sitt esse. Regisserar gör Mike Nicols (Mandomsprovet, Vem är rädd för Virginia Woolf?, Working GIrl, Birdcage och Angels in America).

Här pratar Nora Ephron om det:

2 kommentarer | “Nora Ephron är död”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. l_g skriver:

    Är det inte lite historielöst att hävda att storytelling:en var bättre på 80-talet än nu!?!?

  2. Soraya Hashim skriver:

    L_G: Det var iofs inte det jag hävdade, men jag tror att vi har en filmindustri som styrs av pengar mer än hantverk på ett annat sätt än kanske på 80-talet. Jag tror att det finns mängder med genier som kan skriva fenomenala manus (det har vi ju sett inom filmer i andra genrer), men just den genren som främst riktar sig till unga kvinnor upplever jag att manus och historieberättande kommer i femtiofjärde hand nuförtiden pga anledningen jag skrev, ja.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Mest läst på NG