Ja, det gick undgick väl knappast någon att när Kendrick Lamars senaste singel i släpptes så var många — inklusive jag själv — rätt negativt inställda. Vi verkade lämna good kid m.A.A.d citys mer progressiva ljudbild för mer traditionell nostalgi med en sampling av The Isley Brothers, en rapkliché för förutsägbar i retroperspektiv.
Sedan den dagen har många trånat efter nytt från Kendrick, något som kunde peka på huruvida han verkligen är frälsaren för en ny dynasti inom genren. Eftersom december är månaden som fortsätter att ge musikaliskt har vi nu ett tv-uppträdande där ett nytt smakprov från det kommande albumet erbjuds. Rapparen, eller, ja, författaren gästade under natten The Colbert Report som programmets sista musikgäst innan seriens högersatiriska diktator tar över efter Letterman nästa år.
Tillsammans med ett band bestående av Thundercat med flera är det fortfarande uppenbart att Kendrick har funnit ett nytt sound. Men den funkiga basgången från redan nämnda virtuos och ett atmosfärsenligt saxofonsolo signerat Terrace Martin är i rapparens favör när Compton-sonen diskuterar frihet i en balansgång mellan spoken word och ett frenetiskt flow. Med sin nyvunna ODB-frilla blir denna — än så länge — obetitlade och genreöverskridande låt till en triumf för Kendrick, samt ett värdigt avslut för en lång rad av uppträdanden hos Stephen Colbert.
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.