Foto: Sona Hellman
Något du kan ge Lykke Li är hur hon har lyckats slå an en sträng hos en så stor skara människor. Ett jämnt fördelat antal män och kvinnor i alla åldrar har sökt upp Berns för hennes turnépremiär – från trendsäkra människor i 20-årsåldern med Kåken i sikte för efterfest, till äldre män i tjock grå ansiktsbehåring. Alla tycks de ha hört kallet och dragits till klassiska Berns som nu tycks dränkt i proggdotterns magiska skimmer.
Sedan strax efter nio släcks salen ner, rökmaskinen går för fullt och skapar ett täcke av dimma på scenen, samtidigt som ett gryningsljus stiger. Så tar Lykke Li klivet upp på scen. Klädd i svart med blött hår tycks hon ha vandrat från en förtrollad skog till Stockholms kärna. Mystiken kring denna internationella persona verkar ha tätnat ännu mer sen hennes senaste album, Wounded Rhymes, från 2011.
Det är även en annan personlighet på scen än den jag har lärt känna tidigare när startskottet väl har gått. Konsertens början är en introduktion till en del av hennes nya material från kommande albumet I Never Learn. Med en mer nedtonad utstrålning sjunger hon likt hjärtat blöder i hennes texter och publiken är antingen helt tagna eller inte underhållna.
”Försökte läcka skivan idag men förstod inte hur man gjorde, men ni får höra nu istället” uttrycker sångerskan och den nya låten Just Like A Dream går igång. Av de låtar publiken var först med att få höra var detta den absolut starkaste. Den fungerar likt en sorgsen kontrast till klichén att kärlek skulle vara en dröm. Många av människorna i folkmassan har sin partner med sig, men Lykke har gjort musik för de förlorade älskarna. Det nya materialets höjdpunkt är singeln No Rest For The Wicked. Åskådarna står dock hellre med en öl i ena handen och mobilkameran i den andra än att bjuda upp till dans.
Stämningen i lokalen blir till en kontrast när Lykke äntligen ger publiken vad de verkar vilja ha, de gamla låtarna. Med Little Bit från hennes debutalbum Youth Novels uppstår kvällens än så länge största jubel. Den tidigare nedtonade utstrålningen får nu stiga åt sidan för sångerskans erkända karisma när hon sakta men säkert börja förföra sina åskådare – och så de tycks förälska sig!
Efter det återgår spelningen åter till en kamp för publikens hängivelse. Singeln Gunshot med knappt en vecka till allmänhetens förfogande har inte den effekt som en låt likt den borde ha. ”Nervöst att stå ensam” yttrar vokalisten och tar en sipp av vad som verkar vara whiskey. ”Orkar ni en till (ny låt)?” frågar hon och verkar medveten om att ännu en ohörd långsam tryckare inte är vad folket vill höra. Men det är vad de får med Love Me Like I’m Not Made of Stone och nu tycks luften mellan scen och åskådarmassan vara större än någonsin.
Foto: Annika Berglund, Rockfoto
Vilken befrielse låtarna I Follow Rivers och Get Some då erbjuder. En del människor vågar till och med släppa glasen och lägga ner mobilen i fickan. Att Lykke Li är älskad undgår ingen, tyvärr fortsätter hon att slänga in tungsinta tryckare i sitt set och publiken orkar helt enkelt inte. En kille med med sotarmössan på sned och armarna i kors personifierar detta bäst när han sakta men säkert tycks vaggas till sömns av musiken.
Jubla kan de dock och Lykke vandrar med bandet av scenen för att snart återkomma med två extranummer. De som hoppades på mer dans lär dock ha blivit besvikna, utan helt i linje med uppträdandet får konserten ett långsamt avslut med Du Är Den Ende från svenska filmen Tommy och balladen Silent My Song från andra albumet.
Det går inte att ifrågasätta Lykke Li och bandets förmåga som artister. Men när låtar likt Dance, Dance, Dance eller I’m Good, I’m Gone utesluts från setlisten är det inte svårt att känna en viss besvikelse i luften när dimman har lagt sig.
Lykke lyckades tillslut läcka sitt album idag, du kan höra I Never Learn nedan: