Inför vårsäsongen lanserar Svenska jeansvarumärket Crocker en bildkampanj med modellen Erika Linder, där hon är ansiktet utåt för både dam- och herrkollektionerna.
Vårkampanjen kommer att lanseras den 24 Februari i JC:s butiker runtom i Sverige, och kommer förmodligen att väcka en del uppståndelse. Kampanjen utmanar våra föreställningar och idéer kring kön, eftersom att modellen Erika passerar lika naturligt som både kvinna och som man. Vad kampanjen gör, som är så viktigt, är att utmana själva konstruktionen av kön- och visa upp hur den sker. Utan att veta om att det är en kvinna som är iklädd både kvinnokönet och manskönet är det ingenting nytt eller provocerande med kampanjen. Det är först vid avslöjandet som en kan tänkas höja på ögonbrynen. När andra modejobb använder exempelvis en man för att porträttera en kvinna, är det oftast gjort understruket och med fet stil- det görs på ett mer direkt utmanande sätt. Exempelvis modejobb med modellen Andrej Peijic och hans ganska klassiska drag-utseende där det är tydligt att det är just en manskropp i kvinnokläder. Erika är i Crocker kampanjen lika naturlig och bekväm i rollen som kvinna och som man, det är här jag tycker att det blir intressant- att hon är i rollen som kvinna och som man. Att HON helt självklart passerar som HAN. Vi är kanske alla alltid i drag? Eftersom att vi alla alltid ikläder oss ett kön.
Jag kan inte göra annat än att avsluta med ett RuPaul-citat jag rotat fram ur min gamla kurslitteratur: ”Honey, you’re born naked, and the rest is drag.”
Andrej Pejic är transsexuell. HON är transsexuell. ANDREJ PEJIC ÄR TRANSSEXUELL. Åh detta är så viktigt. Asfett att du lyfter det här men viktigt med fakta när det kommer till könsidentitet. Ingen har tolkningsföreträde. Sen håller jag inte med om att det ser ut som att Andrej dragar. Hon är är den vackraste kvinnan jag har sett. <3 Har du sett photoshooten med Erika och Andrej? Så himla fin. Här är en länk där Andrej pratar om sin könsidentitet >>> http://www.youtube.com/watch?v=znFN8gdziDk (intervjuaren gör alla fel…suck. Men Andrej bemöter det så bra.) Och jag vill citera Erika också! … ”I have too much imagination to just be one gender” Precis. SÅ. <3
Tack för inlägget!
Tycker det är direkt märkligt och uppseendeväckande att ingen verkar dra de slutsatser jag drar när jag ser dessa bilder.
Att det fortfarande ”görs kön” på bilderna. Att Erika högst troligt är född en vagina men går in i ”rollen” som man har allmänheten uppfattat. Dock saknar jag reaktionerna på hur Crocker väljer att porträttera Mannen. Mannen är en hård, skinnjacke-klädd ”mördare”. Nog för att kvinnorollen inte är ”sockersöt och pinuppig” i detta fall, men ändå, visst gör Erika ändringar i sitt kroppsspråk när hon är ”man” respektive ”kvinna”? De slutna ögonen (googla the male gaze) och ihopkrummade posen? Ta inte för mycket plats? Jag tycker INTE att detta för debatten om kvinnor och mäns porträttering i media någonvart. Snarare belyser den de problem som redan är djupt cementerade.
håller med beallatrix! trots svinbra initiativ till att försöka utmana vårt samhälles ideal och föreställningar om vad kön och identitet är så är det trist att se hur modellen ändå regisseras in i en stereotypisk visuell porträttering. den kuvande, förförande kvinnan och den bestämda och rättframma mannen. om JC tycker att det är viktigt att sudda ut gränserna mellan könen, varför ens dela upp denna kampanj i ett kvinnligt vs manligt fack? låt erika få vara erika.
håller även med fuckgender! andrej pejic? drag?
Samma könsroller, samma struktur. Nu är det bara det att det är en kvinna som porträtterar dem i båda fallen. Ja visst någon i en stuga ute på landet kommer sätta sin knäckemacka med prickig korv på i halsen när hen får reda på att det är en kvinna som ser ut som en man men utöver det är det väl inget nytt eller uppseendeväckande eller ens bra med denna kampanj? Könsrollerna är kvar, lika mycket som alltid!
Instämmer även med tidigare kommentarer, Andrej drag? Och att det tydligt syns att Andrej har det anatomiska könet man? Har du sett bilder? https://www.google.com/search?q=andrej+pejic&safe=off&espv=210&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tXcHU7iHCozU4wTdnYGQDg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=679