Det här med Dressmanns nya kampanj ”Alla män är perfekta”

10:12 9 Sep 2015

Nu är jag helt slö som skriver om detta idag, då alla andra skriver exakt samma sekund pressmailet dyker upp. Men, jag behöver alltid smälta nyheter av detta slag lite grann.

Så, nu till självaste nyheten- Dressmann släppte häromdagen en underklädeskampanj vid namn Alla män är perfekta där sju män ”gestaltas precis som de är för att vidga bilden av hur den perfekta kroppen kan se ut”. Kampanjens syfte är att utmana de skönhetsideal som alla män (enligt undersökningar) brottas med. Den vill ”förändra den ensidiga bild av kroppar och kroppsideal som modeindustrin förmedlar” och ”få bukt med föreställningen att vissa kroppar är bättre, vackrare eller mer normala än andra” samt ”visa att det inte finns en perfekt man, bara perfekta män”.

Det är givetvis superbra och superviktigt att försöka förmedla en varierad bild av kroppar, att inte bara en viss typ av kropp florerar i media, då övervägande del inte ser ut på ett specifikt vis.

På något vis skaver ändå denna lilla försöka-förändra-världen-och-modeindustrins-problematiska-ideal-kampanj. Den blir för mig (trots egentligen ett extremt bra initiativ) skitstörig. Det stör mig när kampanjer jobbar på detta vis, att en måste påpeka att personerna däri är udda, att de är annorlunda- att de skiljer sig från idealkroppen. Jag tänker att det blir lite likamed att fortsätta på spåret att de faktiskt är avvikande. Det hade liksom varit betydligt mer progressivt om det inte nämdes att personerna som figurerar i kampanjen särskiljer sig- om en kampanj likt denna bara dykt upp utan namnet Alla män är perfekta och den tillhörande förklaringen som trycker på att deras kroppar sticker ut (i sammanhanget).

Här kommer alla kampanjbilder:

 

OBS: jag lyckades inte ladda ner ena snubben, sorry.

5 kommentarer | “Det här med Dressmanns nya kampanj ”Alla män är perfekta””

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Elin Dressmann skriver:

    Hej Amanda! Tack för ett intressant inlägg om vår kampanj! Kampanjen är en helt ny kurs för oss och vår intention är att fortsätta använda modeller som speglar våra kunder utan att göra en större poäng av det. Med vänliga hälsningar, Elin, Dressmann.

  2. Språkpolisen skriver:

    Obs, du behöver inte använda ”hens” i den meningen, helt fel. Skall skrivas ”då majoriteten inte ser ut så etc.
    Re sakfrågan:tycker det är bra om även männen tas in i dessa sammanhang. Jfr Dovekampanjen med kvinnor t ex. Män är lika utsatta nuförtiden och det krävs fina kroppas även av dem.

  3. Amanda Mann skriver:

    Hej ”språkpolisen”. Det förekommer lätt språkfel i blogginlägg då de skrivs i just bloggformat och alltså inte är exempelvis en korrigerad krönika. Men ja, det var ett extremt störigt språkfel som dessutom kan uppfattas lite problematiskt, så tack för att du påpekade det! Har ändrat det nu.

    Sen stämmer det absolut inte att män är lika utsatta som kvinnor vad gäller skeva skönhetsideal, så är det bara inte, punkt. Men jag förstår vad du menar, visst är det bra att även de inkorporeras i idealdebatten!

  4. Genus skriver:

    Amanda, vem fan är du att säga vad som krävs och inte krävs av män?
    Hyckleri på hög nivå.
    Vilket kön tror du ställer högst krav på utseende hos motparten t.ex?

  5. Hanna skriver:

    Hela blogginlägget känns som en onödig kommentar. Någon försöker göra något bra för samhället och idealen och då skall genast andra hugga tillbaka. Så typiskt pretto. Och ”språkpolisen” har inte du själv just språkfel i ditt inlägg? Trist att bra initiativ skall kritiseras.

Lämna ett svar till Hanna Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG