Den händer på Instagram…

17:30 22 Feb 2017

(null)

Jag vet inte riktigt vad förskolebrevet är för något men jag kan inte minnas att jag NÅGONSIN under min skolgång hördes talas om integritet eller ”Stopp, min kropp”. Gjorde ni?
Så oavsett vad det är så borde det välkomnas av alla med öppna armar för man kan inte skydda barnen för mycket. Det är helt enkelt inte möjligt.

(null)

Tjo och tjim – här är det dubbelt upp i smygreklam inne hos Carro Gyn.

(null)

(null)

#ad är INTE en tillräcklig markering för ett samarbete. Och om Janni hade varit konsekvent i att skriva ut sina samarbeten på det viset så skulle jag kunna köpa att det beror på okunskap men hon skriver så här i bland och ibland märker hon ut sina samarbetet helt korrekt. Det är alltså en medveten handling att försöka mörka just detta samarbete. Jag undrar varför?

(null)

Hannalicious förminskade sina bröst den här veckan och nu är det dags för Josie Q att förstora sina. Detta berättar hon om i ett inlägg men misstänkt många tags. Tror ni på spons eller betalar hon själv?

(null)

#samarbete är aningens bättre än #ad men det är fan knappt.

(null)

Men det är bättre än det här inlägget av Ankpung där det inte markeras allt. Fy skäms!

Men… återigen INGENTING jämfört med den här reklamkavalkaden av Amanda Schulman. Herregud, jag har nog aldrig sett så mycket smygreklam för det egna märket tidigare.
Mmmmja, jag får nog avsluta det här inlägget med den stora röda knappen – som för övrigt är fri att använda på allt man vill anmäla – Nöjesguiden också. 😉
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

 

knappen

50 kommentarer | “Den händer på Instagram…”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. J skriver:

    Varför vägra gravidkläder? Det är väl bättre att köpa snygga gravidkläder som sitter bra än för stora kläder som man inte heller kommer kunna använda efteråt? det är väl knappast någon prisskillnad. Man är ju bara gravid så få gånger i ens liv 🙂

    1. Linnea skriver:

      Min mamma var det 11 ggr

  2. chris skriver:

    Detta händer hos mig…chansar å frågar här…

    Har alltid köpt miss cat kattsand 20 l .
    Den enda som funkat sååå bra med mina katter.
    Nu för nån tid sen har dom plötsligt slutat sälja den…Hittar inte online jo på en mataffär online som levererar i sthlm….

    Sååå är det nån läsare som vet vad som hänt??

    å vad för likvärdig kattsand finns det?

    Har redan hunnit pröva en massa..men ingen katterna gillar som miss cat…

    Sorry att jag tar upp en sån sak men chansar iaf 🙂

    1. Matilda skriver:

      Tillverkaren har bytt namn på sanden, den heter Katty nu! Hade panik i ett par veckor innan jag kontaktade dem och fick veta hur det låg till. Den enda kattsanden som mina astmakatter tål.

      1. chris skriver:

        Tack Matilda!
        Varför har dom bytt namn? sa dom nått till dig?
        sökte på katty på min ica maxi affär.
        Fick upp 21 alternativ men ingen katty.
        Sen hittade jag en katty från mjau är det den du menar?
        för jag hittade bara klumpbildande..och givetvis vill jag ha icke klumpbildade… gaah!

        Är det denna du köper nu?
        OM länken funkar vill säga?

        http://www.ica.se/handla/produkt/klumpbildande-kattstro-8l-mjau-katty-id_p_7311030151321/#s=maxi-ica-stormarknad-erikslund-id_12304

      2. Malin skriver:

        Tack Matilda för svar! Jag har också undrat haha. Bästa kattsanden för min katt.

  3. Emma skriver:

    Kan du inte kolla Victoria Törnegren. Hon är rätt slarvig med.

  4. Soffipropp skriver:

    https://www.instagram.com/p/BQQrR07AZtq/

    Detta instagraminlägg av Mogis måste väl vara reklam, med tanke på att hotellet kommenterar, eller?

    1. Prusseluskan skriver:

      Behöver inte alls vara så. Jag har ett flertal gånger fått kommentarer från hotellet jag varit/suttit på när jag lagt ut ett snyggt foto på Insta, har definitivt inte haft något med dem att i form av spons/reklam eller dyl utan bara varit vanlig gäst. Tror bara de kollar sina taggar på sociala medier och svarar utav trevlighet om de finner något fint.

  5. Greta skriver:

    Det är inte säkert att #ad betyder ”advertisement”.
    Verkar som Janni tänker sig att det snarare är en förkortning för #addicted.
    Janni är dålig på reklammärkning – hon kanske tänker sig att det inte gäller för henne nu när hon flyttat till Monaco.
    Men varför kräver inte CUBE att hon reklammärker på rätt sätt? De har väl inte flyttat till Monaco också?
    Likt Kissies Tourn kommer också CUBE att bli stämda av KO om Janni skulle bli stämd inför Marknadsdomstolen.

  6. FitterBittan skriver:

    Men hur funkar det med Janni? Hon är en av de få bloggar jag läser numera och tanken har slagit mig. Har hon samma skyldigheter som skriven i Monaco? Där borde väl Monacos reklam- och skatteregler gälla?

    1. Antonia skriver:

      Så länge bloggen ligger hos CUBE bör den omfattas av svenska regler. Janni skriver fortfarande på svenska och har säkert sin trognaste och äldsta publik i Sverige.
      Instagram kan vara annorlunda eftersom det är ett personligt socialt medium så det kan vara svårt att veta vilket land som har jurisdiktion över det.
      Men rent generellt så är marknadsföring riktad till konsumenter i Sverige underkastad svensk lagstiftning även om avsändaren skulle finnas i Tibet eller Sudan.
      Sen kan det naturligtvis vara svårare för Konsumentverket att driva ärenden mot företag i utlandet.

      1. The real Hmm skriver:

        Är du säker? Tänker på alla spelbolag som är reggade på Malta tex för att undgå svensk lagstiftning. Samma med tv 3 som sände från England för att kringå svensk lagstiftning när det kommer till reklam riktat mot barn.

        I vilket fall. Hur skulle Sverige kunna driva igenom sina regler mot en som inte är skriven i Sverige?

        1. Antonia skriver:

          När det gäller spelbolag på Malta eller i andra EU-länder så gäller reglerna om den inre marknaden och lokal lagstiftning. Sverige har ingen möjlighet att reglera eller begränsa verksamhet som bedrivs utanför Sveriges gränser i andra medlemsstater. Hur skulle det gå till? Skulle vi förbjuda företag på Malta att erbjuda sina tjänster till svenskar över huvud taget?

          1. The real Hmm skriver:

            Konstiga frågor du ställer mig helt utan relevans och av dina svar att döma tiil både mig och ”inte jurist” så säger du emot dig själv om du är samma Antonia som ovan.

            Jag var inte spydig när jag frågade dig. Jag fick bara inte ihop det jag vet med det du skrev och frågade alltså hur det ligger till. Det var allt.

            Ha en fin dag!

    2. Jurist skriver:

      Riktar man sig mot svenska marknaden och svenska konsumenter är det svenska regler som gäller, oavsett var i världen du befinner dig.

      1. Inte jurist men... skriver:

        Jo i en perfekt värld så är det så men det är ju inte riktigt sant. För att kalla dig själv jurist så har du väldigt dålig koll måste jag säga ?
        TV3 och kanal 5 sänder svensk tv riktad till svenska hushåll på svenska men ifrån England för att kringgå svensk marknadsföringslag som bland annat förbjuder reklam för alkohol. Det har dom ju lyckats göra i evigheter så helt svart och vitt är det ju knappast, eller hur ”juristen”? ?

        1. Antonia skriver:

          Det hänger samman med ett EU-direktiv som reglerar audiovisuella tjänster inom EU. Ursprungslandets regler ska gälla för tv-sändningar dvs det land där satellitupplänken finns. Sverige försöker få till en ändring med förbud mot alkoholreklam även i tv sänd från utlandet till svenska tittare.

  7. ebba skriver:

    Inte för att det räddar/ursäktar janni, men i UK är det i a f #ad som gäller på t ex youtube. som jag förstått det åtminstone 🙂 tänker att många ser det och ”tar efter” men då borde ju svenska influencers använda #reklam eller #annons istället. ”ad” får snarare mig att tänka på yrket art director 😛

  8. Ebba skriver:

    Det står på Josefines blogg att hon ska göra en förminskning + lyft 🙂

    1. Bloggbevakning skriver:

      Och implantat

      1. Z skriver:

        Att man lägger in implantat efter ett lyft och en förminskning betyder inte att det är en förstoring (jämfört med originalbrösten). Det kan vara det men behöver inte vara det.

      2. Inez skriver:

        Hon gör ju brösten mindre trots att hon ska lägga in implantat, då måste det väl ändå räknas som förminskning tänker jag.

        1. Anonym skriver:

          Ja det är en förminskning! Anledningen till implantaten är väl för att de är lättare? Sånt där beror väl mkt på hur pass eleastisk hud man har och hur hängiga tuttarna hunnit bli. Hon förklarar hennes operation väldigt bra i hennes första video om det 🙂 men är en FÖRMINSKNING

  9. Anonym skriver:

    Den där Josefine har ju snackat om hur hon ska stå för kostnaden själv. Men när jag såg det där inlägget med alla hashtags blev jag misstänksam…

    1. Anonym skriver:

      Och nu har även bröstförstoringskontot hon länkat kommenterat det hela

    2. B skriver:

      I hennes youtube video om hennes operation stod det under information att det är ett sammarbete motiva

  10. Daniella skriver:

    Jag undrar lite hur distinktionen mellan PR och reklam fungerar när influencern pratar om sina egna företag, som t.ex. Amanda och Daisy Grace och Ida Warg och Welloteket. Varför ska dessa reklammarkeras? Bör inte dessa hamna under PR? Ida har ju till och med öppet sagt att hon inte tar ut någon vinst från Welloteket. Det känns ju högst otroligt att hon (Welloteket) då skulle betala sig själv (Ida Warg AB) för ett Instagraminlägg. Inläggen är ju därför inget sammarbete där hon får kompensation i utbyte mot att publicera inlägg.

    Att Welloteket drar in pengar, som hon som ägare senare får ta del av, spelar väl ingen roll? Med den logiken borde hon ju inte få tipsa om sin egna blogg i Instagraminlägg heller eftersom att hennes blogg i sin tur generera henne pengar. Det är klart att hon, och Amanda, gärna visar upp sina företag och produkter. Vem hade inte använt sitt utrymme (gratis) för att sprida god PR/word of mouth?

    Eller? Snälla red ut det här för mig. Jag förstår verkligen inte resonemanget.

    1. Bloggbevakning skriver:

      Genom att marknadsföra företaget gratis på sin blogg gör att de inte behöver betala för marknadsföring på andra kanaler. Alltså ”tjänar” de pengar på det.
      http://blogg.ng.se/bloggbevakning/2016/10/behover-ida-warg-satta-sig-skolbanken-igen

      1. Daniella skriver:

        Köper inte riktigt det heller, det argumentet kan man ju sätta på all PR i sånt fall. Att som företag skicka ut ett pressutskick i hopp om att en influencer ska gilla det och på eget bevåg vilja skriva gott om det i sina sociala medier, görs ju också istället för att betala stora summor pengar på köpt marknadsföring. Eller?

        Är helt med på att det slarvas med reklammarkering, men jag tycker inte att det är reklam att prata gott och tipsa om sina egna företag och produkter.

        1. X skriver:

          Daniella, nu handlar det ju inte om vad du tycker utan vad lagen anger. Har man synpunkter får man försöka påverka politikerna att ändra lagen. Man kan inte bara hänvisa till att man inte håller med och strunta i det.

          1. Daniella skriver:

            Haha oj lugn nu. Menade aldrig att det spelade någon roll vad JAG tycker när lagen är som den är. Det jag däremot antydde var att den i sånna fall är lite löjlig när man sätter den i perspektiv. Ska inte alla ”vanliga” också behöva reklammarkera inlägg om sina företag? Vart drar man gränsen? Hur många följare ska man ha för att det ska räknas som reklam? Get my point?

            Vill gärna se svar direkt från reklamombudsmannen angående detta. För så vitt JAG vet, är lagen bara att inlägg ska markeras som reklam då det varit en överenskommelse med kompensation. Därav mina frågor, finns ingen anledning att svara med en sån tråkig attityd Gittan :)))))

            Kanske bättre att jag bara hör av mig till RO då, när jag inte får något tydligt svar på mina frågor här. Hej hopp!

          2. Lollo skriver:

            Daniella du kan läsa Reklamombudsmannens kommentar om varför Blondinbella fälldes för just detta (reklam för eget märke på blogg) http://reklamombudsmannen.org/press/pressmeddelanden/blondinbella-falls-for-smygreklam-pa-sin-blogg

  11. Emma skriver:

    Satans vad snygg Carolina Gynning är! ?

  12. Anonym skriver:

    Tack! Hannah&Amanda gör så mycket omarkerad reklam på sina instagramkonton och kommer oftast undan med det. Hela dem är ju ganska köpta, det är väl så de tagit sig fram. Bara att lyssna på en fredagspodd.

  13. E skriver:

    Att Hanna och Amanda slarvar med att märka ut reklam känns ganska… oproffsigt? Med tanke på att de driver ett enligt dom själva ”enormt mediehusen”

  14. Anna skriver:

    Fy fan vad trött jag är på plasttuttar.

    1. Anonym skriver:

      Skaffa dom inte då

    2. ems skriver:

      Orka vara trött på vad andra gör med sina kroppar

  15. Ella skriver:

    Verkar ha hänt inne på Ellen Bergström insta. Någon som vet?

    1. Madde skriver:

      Rena spekulationer från min sida men hon har tagit bort nästan alla bilder på sin kille, raderat inlägget som hon la ut om att de köpte lägenhet tillsammans, står som singel på facebook och hennes kille har lagt ut något kryptiskt på sin instagram som kan tolkas som att han kanske gjort något dumt.

  16. E skriver:

    Har slutat följa både Amanda & Hannah i sociala medier och podden. Det är reklam heeela tiden. Fattar inte att folk går på det och älskar deras produkter och böcker.

    Tycker tyvärr att alla poddar som produceras av perfect day innehåller för mycket reklam.

    1. Lollo skriver:

      Undrar om det verkligen är så smart i längden att peppra allt de gör med så mycket reklam? Deras grej har varit att bygga relationer med sina följare och skapa innehåll utifrån dessa premisser. Att då tex spamma sina privata instagramkonton med Daisy Grace verkar kontraproduktivt även om det förstås ger merförsäljning till en början. Lurig balans det där.

  17. e skriver:

    Alltså är jag den enda som tycker att Daisy Graces kläder ser oerhört billiga ut? Billigt material, och tydligt slarviga syjobb (ej fodrade, synliga sömmar osv). Speciellt den röda klänningen Amanda hade på Elle, elastiska band i uttingningen, tjock ”låssas-siden” osv. Ser ut som något avancerat man gjort på sykunskapen i skolan?

  18. Ingrid skriver:

    Vad är grejen med mammabloggar och omärkt reklam? Kolla exempelvis http://nouw.com/luvanberg. Handlar det om okunskap?

    1. chris skriver:

      haha! Luvanbergs senaste inlägg. trodde jag hade klickat fel å hamnat hos gabjossan :O 😀 men det hade jag inte..haha!

    2. chris skriver:

      Är hon bättre på att markera reklamen….?

      http://nouw.com/linalundmark

      Såg att hon skrev ”SPONS ZALANDO” efter alla bilderna…i två olika inlägg som jag hittade på första sidan…

      men på ett annat inlägg har hon skrivit ”Inlägget innehåller affiliatelänkar” i början.

      Vad är skillnaden?

  19. Linnea skriver:

    Så sjukt trött på att det enda denna blogg handlar om numera är omärkt reklam. Zzzzzzzz!!!!!!!!!!!!!

  20. Anonym skriver:

    Tack för att du börjat samla dålig reklammärkning i ett inlägg istället för så många som det var förut. Tycker även att MYCKET fler positiva saker folk gör lyfts fram i bloggen nu, och att tonen överlag är trevligare/gladare! Härligt att du verkligen tog till dig av folks kritik och önskemål 🙂

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp