Kenza:
Kenza och Bianca är i Paris på en omarkerad(!) pressresa med YSL och jag reagerade på en sak när jag gick in på inlägget.
Av 12 kommentarer är 4 st på svenska – resten är på engelska – och samma trend kan man se i resten av hennes inlägg.
Ett fåtal kommentarer på svenska nu för tiden…
Har de svenska läsarna övergett Kenzas blogg?
Hur fungerar det när det kommer till reklam? Kenza var ju ansiktet utåt för Glitter förra året. Om majoriteten av hennes läsare kommer från länder utanför Sverige – hur gynnar det företaget?
Eller har de svenska läsarna bara slutat kommentera?
Något har gått fel i marknadsföringen om de tror de kan locka Biancas läsare att köpa YSL, förstår varför de erbjuder Kenza att följa med på sponsradresa de andra i gruppen är bara konstigt.
Tror snarare på att de svenska läsarna har slutat kommentera bara.
Verkar vara en fallande trend generellt med att kommentera på bloggar..?
Eller så kanske de svenska läsarna skriver kommentarer på engelska..?
Det verkar lite så. Kanske för att bloggarna sällan svarar på frågor och om man ifrågasätter nåt får man antingen ett bitskt svar eller så försvinner ens kommentar. Jag orkar inte kommentera ”åh vad fin du är i den outfiten” totalt meningslöst.
Måste en pressresa (utan ersättning eller avtalad motprestation) märkas upp? Trodde de var undantagna?
Hur kan Kenza åka på en pressresa? Hon är en bloggare/Instagrammare och saknar presskort.
Klart det är ett samarbete eftersom hon accepterat att följa med på resan. Att hon skulle skriva om YSL och resan ”av fri vilja” låter förstås bra men klarat att YSL bjuder in influencers för att få något i utbyte.
Jag tycker denna ”pressresa” väl mycket liknar det som DeoDoc ordnade i New York och på Hawaii. Alltså en sponsrad resa (för att inte kalla det muta).
Klart reklammärkning och skattepliktigt som förmån och/eller ersättning för arbete.
Fast Antonia, Kenza svarade på en av dina alla kommentarer och länkade till Fornis inlägg angående samarbeten och PR. Bara för att du inte håller med lagen så betyder det inte att bloggarna bryter mot lagen / gör smygreklam. Flera av personerna som är med på resan har varken blogg, Instagram eller Youtube.
Kenza jämförde en resa till Paris med ett pressutskick. Ett pressutskick innebär att man får något som man inte har bett om och man kan välja vad man ska göra. Man kan skriva om det i förbigående eller inte skriva något alls.
Accepterar man att åka på en betald resa till Paris med boende på 5-stjärnigt hotell, events, presenter, middagar osv hamnar man i en helt annan beroendeställning än om man får något litet med bud utan att ha avtalat om det.
Självklart räknar företagen som bjuder influencers till Paris att de ska få något tillbaka. Skulle företagen göra något av människokärlek för att bloggarna kanske skulle skriva något frivilligt?
”Lagen” säger f ö inget om pressresor, PR eller pressutskick.
Undrar hur det funkar i skönhetsvärlden då, för man har ju sett på bloggarna att de kan kontakta märkens PR för att de inte fått ett utskick. Då ber de ju om produkterna fastän det är ”pressutskick”.
Detta är inte ett samarbete utan en pressresa. Kenza behöver alltså INTE märka ut inlägget eftersom att hon har åkt med på resan utan krav på motprestation. Detta har med PR att göra och går inte under samarbeten. Om Kenza på något sätt skulle lova att skriva om resan/garantera inlägg osv DÅ blir det först ett samarbete pga prestationer från båda håll.
Mvh / jobbar med PR inom skönhet
Ja, du vill gärna att det ska vara på det sättet, eller hur? I beg to differ.
Det går väl inte att ha regler som bygger på vad någon lovat eller inte lovat? Om det finns något avtal/samarbete eller inte?
Hur ska en läsare kunna skilja om två bloggare skriver om samma sak men en bloggare har uttryckligen ”lovat att skriva om resan” och en annan har inte lovat något men får ändå åka troligen för att det brukar löna sig att bjuda in vederbörande.
Om det ser ut som reklam för läsaren måste det väl vara reklam? Ser något ut som en spade måste det väl vara en spade även om någon säger att det inte är det.
Man kan inte jämföra en lyxig resa till Paris med ett pressutskick i PR-syfte. Eller ens med ett event med bubbel och snittar på lokal i Stockholm.
När ska det bli uppenbart för alla som vill använda PR-undantaget för att slippa reklammarkera och riskera förmånsbeskattning?
Så läsarna måste kunna skilja på blogginlägg där bloggaren lovat att skriva och där bloggaren inte lovat att skriva?
Om två blogginlägg om samma sak ser lika ut så kan det ena inte vara reklam och det andra reklam beroende på vad bloggaren och företaget gjort eller inte gjort?
Låter som bra och tydliga regler som konsumenten har stor nytta av.
Vore väl bättre att utgå från hur läsaren uppfattar det hela snarare än utifrån förhållanden som läsaren inte kan känna till.
Alltså, roligt att ni verkar tro att det är jag som hittat på reglerna. Vi har en marknadsföringslag här i Sverige och både influencers och företag ska följa de pressetiska reglerna som finns.
Sen vad ni tycker borde och inte borde lägger jag mig inte i. Ett samarbete ska markeras ut för att läsaren ska förstå att influencern gör detta för en kompensation, alltså tjänar på det. Något som influencern dock tar emot UTAN krav på motprestation behöver inte läsarna informeras utav för då tipsar/berättar influencern om produkten/tjänsten utan egen vinning.
Allt detta finns att läsa om så ja, googla!
YSL är kanske ett märke för Kenza själv eftersom hon är miljonär (och ändå inte behöver köpa grejorna för egna pengar) men läsekretsen som följer Kenza är förmodligen inte rätt målgrupp.
YSL är ett lyxmärke som riktar sig till kvinnor som inte tycker 300 kr för en mascara eller ett läppstift är dyrt. Jag tror inte många som följer Kenza hör till den kategorin.
Jag tror faktiskt precis tvärt om. Hon har väl massa internationella läsare och dessutom vem skulle passa bättre i Sverige tycker du?
Jag läser Kenzas blogg och konsumerar YSL o dylika märken.
+1
Inte behöver man vara rik för att prioritera en mascara på 300kr!
Nej, inte rik kanske men lite konstig prioritering.
Måste finnas andra saker att lägga pengar i onödan på.
Varken Kenzas eller Bianca Ingrossos läsare köper YSL utan de är mer målgruppen som handlar på Gina och H&M. Hur tänkte PR byrån här? Har de ingen som helst förståelse av målgrupper? Jobbar man med ett lyxvarumärke som YSL så bör man anlita bloggare med nickade bloggar inom lyxsegmentet med en läsarkrets som är mellan 25 – 35 år.
*nichade
ja eller kanske tom nischade…
Snarare – hur tänker bloggarna? Att de vill få lyxa till det lite extra eftersom det är gratis? Tycker de ska anpassa samarbeten efter målgrupp.
Gratis är alltid gott. Och så kallar man det ”pressresa” för att slippa skatta för förmånen.
Frågan är vad det sänder för signaler till läsarna. Är det så kul att se Kenza vältra sig på lyxhotell i Paris och flasha dyra presenter från YSL?
Jo. Lite kul faktiskt! Jag kikar gärna på YSL/Chanel goodies. Jag struntar även i om hon betalat för det eller fått det som gåva, huvudsaken för mig är om JAG tycker det är snyggt/inspireras. Jag är ingen iq-befriad konsument som köper något bara för att en bloggare köpt samma sak. Jag har en egen stil och inspireras gärna av Kenza och andra. Eller ja, iaf av delar av Kenzas garderob. Älskar Chanel men gillar inte boy:en fr Chanel. Köper jag en ändå bara för att Kenza har en? Nej!
Kenzas blogg är ju väldigt fin men inte särskilt personlig. Oftast kommenterar man ju om någon skrivit något intressant eller delat med sig av något i vardagen. Tror de flesta som ”läser” Kenzas blogg gör det för inspirerande bilder?!
Fast jag tycker ändå att hon är personlig i perioder. Mer än vad jag någonsin skulle vara för en så stor publik. Vet tex mkt om hennes pappas alkoholmissbruk, hur hon och hennes syskon led, hur han blåste henne etc. Jag tycka att det är schysst av henne att inte hänga ut folk eller snacka skit som många andra gör även om hon kanske håller med på insidan.
Är inte ditt inlägg om Kenzanågot som du skrev redan igår?
Hej!
Hur fungerar det om jag har ett instagramkonto för min butik och bara gör ”butiksrelaterade” inlägg där, alltså aldrig något privat? Ska jag ändå markera och isf hur?
Tänk typ Icas instagram. Skulle dom skriva ”i samarbete med oss själva” i varje inlägg? Nej. Heter kontot butikens namn blir det väl tydligt. Din egen butik kan ju inte ge din egen butik pengar för att göra reklam
Det är något man kan rekommendera dvs att har man ett företag så kan man starta en företagsblogg eller ett konto på Facebook/Instagram som endast är för företaget. Då behöver man inte reklammarkera varje inlägg så länge som man inte blandar in det privata/personliga.
När man har ett privat konto eller en privat blogg och blandar personligt med reklam för egna grejor eller andra företag det är då det uppstår problem när man ska avgränsa privat och kommersiellt.
Undra om Stella och Danijela blev sura när Kenza fick fler gåvor än dem (bilden på Kenzas blogg). Ser dessutom ut som att Kenza fått någon dyrare accessoar eftersom hon fått en Saint Laurent ask..
Så jäkla fult av YSL att göra på det sättet …
Vilket lagrum menar du är tillämpligt på pressresor?
Jag tenderar att kommentera på engelska om texten är skriven på engelska. Kanske det också är en faktor, om fler är som jag?
Kenzas blogg är skriven både på svenska och engelska. Vill man kommentera på svenska måste det väl vara ok?
Vill man att läsare i Marocko, Polen eller Ryssland ska kunna läsa kommentaren kan man skriva den på engelska.
Ah fan, jag läser Kenzas blogg väldigt sällan och mindes bara att det stod på engelska. Men du har såklart rätt. Då hade jag kommenterat på svenska och min förklaring gills icke! Haha. Det klart att det är ok att skriva på svenska oavsett 🙂 menade bara att jag har en tendens att skriva på engelska om inlägget är på engelska, även om jag vet att avsändaren kan svenska. Och det beror inte på de andra läsarna i mitt fall, mer att man svarar på det språk man blir tilltalad så långt det är möjligt. Typ.
Alltså Kenzas blogg var mer spännande när hon var mer ”mänsklig”, lade upp mindre proffsiga bilder och gick med kläder från H&M, Gina Tricot och Zara. Känner liksom inte att jag kan identifiera mig med henne på samma sätt som förut. Nu är det bara en massa proffsiga bilder och dyra high fashion outfits som man kan hitta i vilken Vogue eller Elle som helst. Om jag vill se sånt kan jag lika gärna köpa dessa tidningar.
Framför allt blev Kenzas blogg väldigt mycket tråkigare när den blev en katalog för Ivyrevel. Verkar som det är huvudorsaken till att Kenza fortfarande har bloggen.
Plus att hon gör andra samarbeten i bloggen t ex Gina Tricot och Nelly.
Frågan är vad man ska kommentera? Det är liksom som att bläddra i ett lifestyle-magasin. Blir varken upprörd eller avundsjuk, det är så beyond vad man själv kommer uppnå att det mest blir ”jahaja…fin strand…fin bikini”. Typ 😛
Va…Kenza vem…aldrig hört talas om henne!? Bianca har iaf en känd mormor och morfar och därmed kan man väl kalla henne lite känd…
Kenza vem säger du. Ja Kenza är en ung tjej som växte upp under jobbiga förhållanden då hennes pappa var alkoholist. Hon var med och byggde upp hela blogg Sverige och är idag en av våra mest framgångsrikaste personer i hennes ålder. Hon har vunnit otaliga priser både i Sverige och utomlands. Förr året betalade H&M 20 miljoner kronor för att köpa sig in i hennes (+3 andra killars) klädföretag Ivyrevel som idag skickar världen över.
Jag antar att du tillhör den äldre kategorin då du skriver att Biancas mormor och morfar är kända (har ingen som helst aning om vad dom är kända för) medan Kenza fått ha polis närvarande när hon haft offentliga framträdanden vid olika tillfällen då det varit så enormt mycket folk.
Fast.. Väldigt mycket mer obildat att inte veta vilka Christina Schollin och Hans Wahlgren är.
Varför? Vad har dom gjort som är så märkvärdigt att det automatiskt gör deras barnbarn känd?
Vilka?
Men hallå, Tre kronor?!
Har det med hockey att göra?
Gällande kommentarer kan jag tänka mig att det möjligtvis är en kombo av att färre kommenterar, och att svenska läsare börjat kommentera på engelska för att göra sig förstådda inför de andra läsarna också? Bara en teori
Gillar inte att kommentera på hennes blogg eftersom det kan dröja över 24 timmar innan några kommentarer ens kommer upp.
inte läst Kenzas blogg på kanske 5 år. Den har blivit så jävla tråkig
De är Vass PR som arrangerar detta, kolla med dom varför det inte reklammarkeras
”Good morning Paris! Thank you YSL for the lovely gifts. ♥”
Man ska alltid tacka om man får en present, eller hur? Det är tecken på god uppfostran men man gör det förstås ändå av fri vilja.
Det finns förstås inget samarbete bakom och inget avtal. Det är bara YSL som är snälla mot människor och delar med sig.
Göra reklam? Moi?
Vad innebär ens en pressresa? kan du inte förklara det som verkar ha koll på allt sånt där…
och tror inte majoriteten är utländska läsare, men tror att svenskar kommenterar mindre ^^
Hej! Liten fundering på Kenzas Vloggar. Har hon rätt att använda bakgrunds musiken i dom? Kom o tänka på nyss nu när jag skulle posta en video och jag fick av facebook och instagram att jag måste ha rättigheter o posta bakgrunds musiken ( Chainsmokers).
Tänker ju att bloggarna använder ju bakgrunds musik som ed shareen osv? Kram!
Stim har en licens med Youtube som gäller alla videos med Non-commercial videos så när musiken används så går pengarna till rättighetshavarna. Sen är det upp till musikförlag och liknande att avgöra vad som är non-commercial eller inte..
”Efter lunchen blev det en vända in på Chanel som ni ser på sista bilden och jag gick därifrån med en helt magisk väska. Ska förresten sälja min rosa boy (denna) om någon här är sugen (kommer inte lägga mig så långt under nypris), känner att jag inte använder den tillräckligt så maila bud vid intresse!”
SÅ JÄVLA SNÅL. Hon är mångmiljonär, varför inte sälja väskan för åtminstone 25 tusen då så någon vanlig får möjlighet stt köpa? Haha
Jag postade detta i kommentarerna några dagar sedan eftersom hon påstod att hon alltid märker ut reklam och att hennes läsare alltså ej behöver oroa sig för smygreklam på hennes blogg.
Denna kommentar har ej publicerats.
”Men du har ju nästan alltid adlinks i dina inlägg och har ingen tydlig märkning högst upp i inlägget om att inlägget är reklam. United Influencers har skrivit ett väldigt tydlig inlägg om reklam https://influencersofsweden.se/det-ultimata-inlagget-om-reklam-bloggar-och-annonsmarkning/.
Några utdrag:
“– Kan influencern potentiellt tjäna pengar på inlägget, via en rabattkod eller annonslänkar/affiliate (prestationsbaserad marknadsföring där man tjänar pengar per köp som genereras via länken), är inlägget reklam och ska märkas som sådant.”
“– Har influencern annan ekonomisk vinning av inlägget, till exempel är delägare i företaget som marknadsförs, är inlägget reklam och ska märkas som sådant. Exempel: Isabella Löwengrip skriver om sina varumärken LCC och Flattered.”
“Reklam ska märkas ut tydligt och genast, så att konsumenten, även vid en flyktig anblick, kan identifiera den som reklam.
Det finns alltså ingen poäng med att försöka ”gömma” annonsmärkningen med ett mindre typsnitt eller en ljusare färg. Det är en människa som ska se det, inte Google.”
”Alltså:
– Märk inlägget med ”reklamsamarbete med XX (varumärkesnamn)” överst i inlägget/först i videon. Märkningen ska vara med på samtliga sociala medier som omfattas av reklamen. (krav)”
“Vilka ord ska man använda?
”Reklamsamarbete”
”Annons” eller
”Reklam”
Många använder ”i samarbete med”, Reklamombudsmannen avråder från detta men det finns inget beslut ännu i frågan.”
“Det räcker inte att skriva längst ner i inlägget eller någonstans gömt i det att det rör sig om reklam. Markera istället direkt och tydligt i början av inlägget.”
Så visst är det så att vi behöver oroa oss för för smygreklam i din blogg. Kram.”
Tänkte här tex på hennes nästa inlägg ”Market” där hon gör reklam + adlink för sin ivy revel-outfit under ett restaurangbesök.
Här borde det ju tex längst upp i inlägget stått ”Reklamsamarbete med Ivy Revel” i lika stora bokstäver som rubriken om detta inte skulle anses vara smygreklam.
Dock kan jag tänka mig att YSL inte hade blivit glada då.