Vad är det för fel på folk?

12:04 5 Apr 2017

Linda Blom:

Inte nog med att Linda Blom släpar med sig hela familjen från Karlstad till Gävle(!) för att hennes son ska få leka i en tårta (ungefär 35 mil enkel resa) – hon spenderar även resan med att försöka tigga sig till gratishotell när hon kommer fram.
Tro fan det, med tanke på vad en tårtsmashing kostar!

De som nappade på hennes Instagraminlägg var Clarion Hotel Winn i Gävle – tack för alla tips? – för givetvis är det här reklam.
Hur annars skulle hotellet vetat vad barnen heter och hojta om jag har fel – men brukar man få ett sånt här mottagande som gemene gäst?
Där hotellet luskar fram vad barnen heter?
Det hade ju nästan varit lite creepy!

Så klart kommer det lite länkar också!
En win win! Om man inte blir påkommen så klart. =)

Tack för tips, Kristina!

53 kommentarer | “Vad är det för fel på folk?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. The real Hmm skriver:

    Bor mycket på hotell. Ofta får jag en present och en personlig lapp med namn.

    De har när de bokade rummet uppgett allas namn. Är lag på det. Förmodligen pga pris uppgett åldern på barnen.

    Inget konstigt med detta alls.

    1. Anonym skriver:

      Fast nu är du ute och snurrar, jag har varit på hotell lycka mycket och de har inte bett om mina barns namn eller dylikt. Så detta är ju självklart reklam

      1. Mary skriver:

        Fullständiga passagerarlistor krävs bara på flyg och färjor. På hotell räcker det med ett namn per rum.

        1. The real Hmm skriver:

          Jag kanske har fel ang namn (och att det är lag men brukar alltid uppge) men antal personer på rummet måste man uppge och när man reser med barn så säger man alltid att de just är barn.

          1. Mary skriver:

            Ja det krävs ett namn på bokningen och därutöver uppgift om antal vuxna och antal barn.
            Har betydelse dels för rumspriset, dels för hotellets planering med rumsstorlek och tillgång på sängar, handdukar osv.

          2. The real Hmm skriver:

            Även för att veta vid fall av tex brand.

          3. L skriver:

            TRH: Hur kan du påstå att det är lag om du nu har fel?

          4. The real Hmm skriver:

            L: Jag gjorde något så enkelt att jag blandade ihop regeln med antal på ett rum och att man måste uppge namn. 🙂 😉

          5. Vimedben skriver:

            The real Hmm har du barn?

          6. The real Hmm skriver:

            Vimedben: Svarar tyvärr inte på saker runtomkring min person. 🌺

          7. ABC skriver:

            @TRH Varför? Du är ju ändå anonym?

          8. The real Hmm skriver:

            ABC: Lättare att dra en hård regel vid inget. Ibland så vet man inte vad det är man säger som får någon att lägga ihop två och två.

            Vet inte om du sett men det är vissa här som funderar på att luska ut vem jag är AFK.

            Sen är det också en grej med att man måste ta det jag vill säga för det och inte med glasögon om hur mitt liv är i övrigt. Dvs det blir färre förutfattade meningar. 🙂

          9. Vimedben skriver:

            Tack för svar TRH 😘

            Jag är inte intresserad av att ”avslöja” dig utan bara genuinit nyfiken ☺ Har du berättar för någon i din närhet?

          10. The real Hmm skriver:

            Vimedben: Menade inte på att du är det. Men det är inte bara du som läser vad jag svarar dig.

            Förstår inte din fråga. Berättat vad för mina nära?

          11. Sacha skriver:

            Känns som det skulle vara rätt omöjligt att lista ut vem någon här är om de är anonyma med bara ett alias. Jag menar, 10 miljoner svenskar… Kanske några som är utflyttade till andra länder. Du kanske sitter i Spanien, who knows. Eller rättare sagt who cares egentligen.

            Du behöver nog inte oroa dig 😊

          12. Vimedben skriver:

            Det förstår jag med och sett många som troligtvis gärna hade ”satt dit dig”.

            Om du berätta för någon att du brukar läsa / kommentera bloggen och har ett ”känt” alias? 😅

      2. C skriver:

        Samma här, har bott på just det hotellet med barn men varken fått presenter eller personliga namnhälsningar.

    2. Anonym skriver:

      Samma här har tre barn och får alltid roliga presenter till dem. De flesta hotellkedjor (barnvänligahotell) har presenter till barnen när man kommer. Antigen på sängen eller så får man dem i kassan. Så ser inte något större ovanligt med detta =)

    3. Anonym skriver:

      Nej du måste inte uppge namn på alla personer vid bokning och nej det är inte lag på det… Låter verkligen som du bor på hotell ofta, eller inte 😂

      1. Anonym skriver:

        Denna kommentar var till TRH men hamnade lite fel…

        1. The real Hmm skriver:

          Jag såg den men valde att inte svara. Jag har redan sagt att jag ofta bor på hotell och du har sagt att du inte tror mig.

          Eftersom att jag inte känner något behov av att övertyga dig så fanns inget att tillägga. 🙂

    4. Marja skriver:

      Aldrig behövt ange namn på vare sig barn eller sällskap vid hotellbokning i Sverige, man anger namn på den som bokningen ska stå på samt hur många personer rummet ska vara för. Skillnad på flyg/båt där man måste kunna få reda på vilka som var med i händelse av att det händer något. Sedan är det möjligt att vissa hotell vill ha uppgifter för att ge en personlig touch eller av något annat skäl.

    5. Olivia skriver:

      Jag har jobbat många år på samma hotellkedja och vi tar inte namn på barnen, inte ens respektive utan bara namnet på den som bokar. Dock måste man uppge hur många som bor i rummet, hur många barn och ålder. Är man stamgäst och bor ofta kan man absolut få en personlig hälsning men annars är det mer vid speciella tillfällen.

    6. ML skriver:

      I tjänst eller som privat? Har bott väldigt mycket i tjänsten (5nätter per vecka 10 veckor per termin) men även pröjsat själv och bott mycket. ALDRIG fått en present på Scandic, Clarion, Radisson eller Best Western.

  2. Loppan skriver:

    Nu hojtar jag!
    Mina ungar fick också den fina gesten när vi bodde på ett av deras hotell, fast i en annan svensk stad. Det betyder ju inte att de ändå har fått sitt rum sponsrat.

  3. Marianne skriver:

    Ibland ligger det en ledsen banan och ett surt äpple på ett fat. Kanske några tredagarstulpaner också.
    Något bubbel eller några chokladpraliner har jag aldrig fått på hotell när jag anlänt.
    Förekommer färdigtryckta kort där direktören hälsar välkommen och hoppas att jag ska trivas.
    Men så är jag varken bloggare eller instagrammare heller.

    1. Mrs skriver:

      Jag och min make bodde en natt på ett spa-hotell i vörjan av februari. Skumpan fick vi köpa själva men på rummet stod en korg med praliner från ÖlandsChoklad, äppelmust från ett lokalt bryggeri, knäckebröd och chutney från en lokal producent sam lite annat smått och gott. Vi varken instagramar, snapchatr eller bloggare så resan var verkligen inte sponsrad. Dock uppskattade vi den fina presentkorgen. När vi har bott på hotell med min dotter har hon ibland fått lite små gåvor från hotellet (målarbok,kritor och godis). Tror därför inte per automatik att Lindas hotellvistele var sponsrad bara för att de fick små gåvor.

      1. Anton skriver:

        Jo, det förekommer naturligtvis att det lokala näringslivet använder hotellet som marknadsföringskanal – samma som med märken som sponsrar toalettartiklarna på hotell.

    2. Susawoo skriver:

      Det beror ju på rumstyp och vilket hotell en bor på. Jag har alltid fått choklad, oavsett rumstyp och hotell. Samt fått en liten flaska bubbel på ganska många ställen runtom i Sverige. De rummen har kostat allt från 500kr/natt till 1500kr/natt. Har alltså inte bott på så värst lyxiga hotell.

  4. Anonym skriver:

    Om inte annat så var det väl nåt samarbete gällande bilen som dom körde upp med 😉

  5. EnsamvargISkogen skriver:

    Längst ned på välkomnslappen.. Står det ”..Varma kyssar receptionen” eller är jag helt ute och cyklar xD ?!

    1. Mrs skriver:

      Det står ”varma kramar”.

    2. Anton skriver:

      Personlig service i all ära men kyssar i receptionen ligger förmodligen en bit utanför konceptet.
      Fast i rätt sammanhang kan det naturligtvis locka en och annan att bli stamgäst förstås 🙂

  6. Anonym skriver:

    Andra inlägget på 2 dagar om denna människan… Vem är hon ens?

    1. Linn skriver:

      +1

      Vem är hon ens?

    2. two of a kind skriver:

      Jag vet mycket väl vem det är, och läser man mammabloggar gör man nog i allmänhet det. Jättebra att Camcam skriver om lite andra än bara samma hela tiden. Känner även till På smällen -Emma som fått en del (oförtjänt) kritik i samband m inlägget om Elaine.

  7. Johanna skriver:

    Vad är det för hotell folk bor på egentligen?! Presenter, praliner, knäckebröd, blommor, frukt, personliga hälsningar från personalen osv. Jag har bott på flera hotell. Och jag har aldrig fått någonting alls. Inte ens en rutten banan. Det brukar ju finnas nötter t ex men det får man ju betala för. Märkligt.

    1. The real Hmm skriver:

      Ha ha, det beror lite på när man bor där också. Tex runt jul så får man ofta godis eller det mest märkliga, men väldigt gott, senap.

      Eller som en ovan bor i ett koncept som tex SPA så är det många som passar på att torgföra sina produkter eller bara hotellet som för en billig peng vill att folk ska känna ett mervärde och känslan av att bli ompysslade.

    2. Sandra skriver:

      Jag har jobbat på ett mindre hotell (ej kedja) där vi fick mycket ”prover” från lokala företag. Ibland ställde vi ut dom i rummen för att bli av med sakerna. Det var inget rutinmässigt eller till vissa speciella personer.
      Sen om vi fick veta att någon gäst firade tex bröllopsdag, födelsedag eller dylikt så så gjorde vi ofta iordning en fin korg och ett personligt meddelande från personalen.
      Barnen fick alltid ett litet ritblock och några kritor vid incheck och en ballong vid utcheck.
      Men annars fick gästerna snällt betala för fruktfat, bubbel eller vad som än önskades.

  8. Hanna skriver:

    Jag tänker att hotellet kan ha fått tips om att Linda Blom letade hotellrum och att de bjöd henne på vistelsen och gjorde det lite extra fint, som en PR-grej? Behöver ju inte alls vara ett betalt samarbete.

    1. Marja skriver:

      Och gratis hotellövernattningar får man ta emot hur som helst? Bör väl åtminstone föranleda förmånsbeskattning? Men antagligen inte reklammärkning. CamCam vet säkert 🙂

      1. SaraF skriver:

        Skulle du förmånsbeskatta en gratis hotellnatt?

      2. Antonia skriver:

        Gör man reklam i utbyte mot en förmån så blir förmånen beskattningsbar inkomst av tjänst dvs det ska lämnas kontrolluppgift på beloppet.
        Fast det är bara i teorin förstås eftersom regeln nog aldrig tillämpas. Men grundprincipen är att det inte finns några skattefria gåvor eller presenter om man utför arbete i gengäld.
        Om man skulle kunna arbeta mot skattefria presenter skulle arbetsgivarna kunna ge sina anställda lönen som gåva och det håller ju inte.

  9. Maria skriver:

    Det sponsrade Footway inlägget är ett vidrigt sätt att göra reklam på som hon gör ”sen vill jag bara inflika” Fan heller att hon vill inflika! Hon vill ju göra reklam för dom för att hon fått skorna gratis därifrån för att göra just reklam för dom.. 😳

    1. Nyfike skriver:

      Läste det inlägget och det står ju i samarbete med, skattar hon sedan för det så har hon väl inte gjort något fel?

      1. Maria skriver:

        Ja absolut! Men det är inte att inflika när man gör reklam. Gör ett jävla reklaminlägg istället för att få det att låta som att det är ett litet tips ..

  10. Felle skriver:

    Det är ju precis det här som är en konsekvens av all hennes smygreklam – hon tappar trovärdighet och man kan inte veta om hon fick vistelsen sponsrad eller om hon faktiskt betalade.

  11. Therese skriver:

    Vad tror ni GabbJoss med familj ska göra för nåt nu när de säljer lägenheten och väntar på huset? Hon och fjordingen verkar ju väldigt rastlösa av sig om man säger så… Och hur många tror att de kommer att bo någon längre period i ”drömhuset” innan de säljer och går vidare?

    https://gabriellajoss.me/2017/04/04/kunde-inte-somna-igar/

  12. CAK skriver:

    Jag har jobbat på Clarion och då (några år sen) så gav vi liknande till alla familjer med barn, hade vi namnen (en del uppger, tror olika bokningsidor har olika formulär) s skrev vi dem och annars skrev vi typ ”Välkommen familjen XXX”

    CamCam – tycker dina inlägg blivit sämre och mkt mer spekulativa och med felaktigheter….

  13. ida från kramphult! skriver:

    På mig funkar sånt här tvärtom, gör jag något som jag sett eller ser senare att någon bloggare gjort och jag inte får samma upplevelse så sänker det mitt intryck av tex hotellrummet och jag känner mig sämre behandlad än om jag inte sett någon annan få bättre behandling. Blir inte sugen av att bo på ett hotell för att någon annan fått ballonger utan snarare misstänksam. Är det däremot någon som typ berättar att hotellet är väldigt barnvänligt för att bemötandet är bra eller för att det finns bra lekytor eller barnanpassad matsal (så att vi inte stör i onödan) då bokar jag gärna. Kanske hatar jag bara när andra får ballonger…oklart.

    1. two of a kind skriver:

      Håller med där. Känns helt fel för mig att välja ett hotell som gör så stor skillnad på gästerna. ..

  14. Nina skriver:

    Sånt där gör ju alla. Johanna Bradford speciellt, nu är det nått hotell i Köpenhamn hon är på jakt efter. Dessutom blir hon skitsur på sina läsare om någon ifrågasätter nått…

  15. CHarlotte skriver:

    (Om man bortser från att reklam ska märkas ut) – så – Vem bryr sig?!
    Bryr ni er på riktigt om ifall Linda betalt för sitt hotellrum eller inte?!

    Trist att bloggen till 90% är samma inlägg om och om igen men med olika bloggare….

Kommentera

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp