Vloggmåndag! Idag reder vi ut om feminism sitter i håret, om jag är lesbisk och vad en feminazi egentligen är. Varsågoda.
Nu ska jag börja fixa mig för ikväll ska jag på Expressens kulturfest, och innan dess, Hälsopriset 2016. Är nominerad som Årets Författare i sistnämnda. Keep in mind att jag varit författare i drygt fyra månader. Det känns helt okej. Hoppas jag vinner!!!! Kommer vara glad ändå såklart. Men är ju kul att vinna, så att säga.
Vad har ni gjort idag? Jag har inte gjort något speciellt. Svarat på mail. Lagat halvfabrikats-quorn till lunch. Upptäckt att Pewdiepie följer mig på youtube.
Var på ett träningspass-event med Nike imorse och träffade Julia från TheLineup. Vi satt och pratade och hon nämnde att Marcia, Pewdiepies flickvän, följer dem på youtube. Höll på att avlida av andrahands-starstruckness, och bestämde mig när jag kom hem för att kolla vilka som följer mig. Youtube har en funktion där du kan se vilka som följer, och ordna dem efter vem som har flest följare. Något jag typ aldrig någonsin gjort.
Förrän nu.
Och upptäckte att Pewdiepie har tittat på mina vloggar i tre månader.
Whataaaaaaaaahell.
Okej. Ja. Det var ungefär det jag ville berätta. Hejdå.
Guys! Hallå! Jag var med på Aktuellt igårkväll! HALLELUUUUJAAAAAAHHHH
Sen att ämnet råkade vara ”youtubers bryter mot marknadsföringslagen och gör dold reklam för barn” var ju lite mindre roligt. Men för er som missade, tycker jag att vi kan gå igenom det tillsammans.
Det hela börjar 21 minuter in i gårdagens program (se det HÄR) (observera att jag inte fått betalt av SVT för att promotea Aktuellt, detta är alltså helt osponsrat) där programledare Cecilia Gralde säger att youtube handlar om dold marknadsföring av produkter. Sedan berättas det om att SVT testat GoSnap, en tjänst där du kan tjäna pengar på instagram, (som jag inte heller fått betalt för att nämna, alltså inte sponsrat,) genom att köpa en fake-kampanj för 20’000 public service-kronor med syftet att försöka få unga youtubers att bryta mot marknadsföringslagen.
Intressant.
Därpå följer en snabb clipshow av flera olika youtubers. Allt börjar med en livestream av Manfred Erlandsson som har på sig en Levi’s-tröja som, ironiskt nog, inte ens är sponsrad eftersom youtube inte är public service och vi därför kan sitta med exakt vilka märken vi vill på kläderna. (Observera att jag heller inte är sponsrad av Levi’s, jag skrev varumärket för att jag ville det.)
Sedan, mitt i allt, dyker jag upp! Ett klipp från min video ”I will Always love you” i samarbete med Always (jag var sponsrad av Always, men inte längre, detta är alltså inte reklam för Always, ifall någon undrade). De har klippt ut när jag säger ”Always!” med härligt lycklig röst, och därefter när jag dansar bland fallande bindor.
Mina five seconds of fame är dock strax över och vi återgår till studion. Där finner vi något som ska föreställa en debatt mellan en kille som jobbar med reklam och är butthurt över att vi lyckas bättre med sånt på youtube än på hans reklambyrå, och en kvinna från konsumentverket som säger att det aldrig går att avgöra exakt vad som är reklam på youtube och bloggar, och att vi därför bryter mot lagen. Aj aj.
Det finns ingen representant från varken youtube eller Splay närvarande. Inte för att det hade varit relevant alls. Vi är ju alla bara lömska skojare som lurar er. Lol rofl lmao. Låt mig nu ta tillfället i akt och visa hela min video i samarbete med Always:
Det är så svårt detta, med dold reklam. Hur ska tittaren veta om ”jag har blivit med sponsor” betyder att filmen är sponsrad eller inte? Hur ska Karin, mamma till Wilma 13 och ett halvt, veta att hennes dotter tittar på DIREKT REKLAM, när allt som sägs är ”jag kommer börja göra en mensvideo varje månad fram till våren ihop med ingen mindre än Always”? Och VAD I HELA FRIDENS NAMN betyder det, att ”från och med nu kan jag leva på min mens”?
Näe. Det här med reklam. Det är så himla svårt. Det kanske är dags att vi youtubers börjar jobba 40 timmar i veckan helt gratis istället.
Och med barn menar jag ny dator. Say whaaaaaaazzaaaaaaaaaa!!! Fick nog av min laptop som bara är två år gammal men som antagligen exporterat så mycket vloggmaterial att den känner för att dö any time now. Det kändes lika bra att investera i en ny dumburk. Så nu har jag en. En jättestor jävel. Den står på bordet i mitt vardagsrum och tar upp typ hela rummet.
Så idag har jag ägnat dagen dels åt att svära åt att min gamla dator misslyckades med att exportera senaste avsnittet av Tampodden och förbanna mig själv över att jag inte märkte att de sista sju minutrarna saknades innan den var uppladdad, och dels åt att klappa och pussa på mitt nyfödda datorbarn som supersnällt och vackert krystade fram Tampodden episod 4 utan minsta problem. Eller är det märkligt att likna min nya dator vid ett spädbarn och sedan använda ordet ”krysta”? Jag vet inte.
Anyhoo. Tampodden ep.4 med Manfred Erlandsson är äntligen ute. Lyssna på den.
Igårkväll gjorde jag något väldigt vuxet. Jag och en amigo från Göteborg köpte ost, kex, vindruvor och jordgubbar och drack vin. Väldigt vuxet eller väldigt franskt. Kan inte riktigt bestämma mig. Kanske båda.
Idag blir det YOUTUBE REPRESENT i Hallå P3 – Sofia Karlberg kommer!!! Also known as hon-som-gjorde-en-Beyoncé-cover-och-fick-34-miljoner-visningar-och-nu-är-superkänd-i-Polen. Detta är min favoritvideo med henne. Gåshud efter typ trettio sekunder. Så himla övergrym?!?! I can’t even. Hon kör dessutom två låtar live i studion. Very nice.
Tune in!!! Två timmar idag! Elva till ett i P3! Tjoho!!!