TV-spel vs det amerikanska folkets öde

8:29 31 Maj 2014

– Freedom of all mankind is at stake!

Glenn Beck är en lustig figur. Ett gammalt Fox News-ankare som startat ett eget ”frihetsivrande” medienätverk varifrån han sprider sina sanningar. Beck-citatet ovan är ifrån ett NRA-möte där vita, skäggiga och konservativa – allt på en gång – amerikanska män förfäras över tanken på att Obama vill införa bakgrundskollar på folk som vill köpa skjutvapen. Mänsklighetens öde står och hänger på dessa mäns rätt att köpa inte bara pistoler utan också samma sort automatvapen som används, till exempel, i strider i Mellanöstern. Eller typ i skolskjutningar som den vid Sandy Hook.

Men Glenn Beck ser inga problem med det. Vad han däremot ser är potentiella massmördare i alla som spelar tv-spel. Han känner att han tappar makten över sina barn – och han ser det som att tv-spel är att likställa med crack.

I klippet ovan drar han på sin trademarkade Allra Mest Bekymrade Blick och pratar om tv-spel en stund. Eller om teknologi över huvud taget, egentligen. Det är en mörk värld vi är på väg in i.

Allra, allra roligaste är det när Glenn Beck börjar prata om Watch Dogs. Watch Dogs är ett spel där huvudkaraktären är en anti-hjälte (”varför ska det alltid vara anti-hjältar, frågar sig Beck? Varför kan det inte vara hjälte-hjältar, som följer reglerna istället?) med finslipade hacker-färdigheter. I Watch Dogs kan du, med ett klick på din mobiltelefon, släcka ner hela stadsdelar.

Glenn Beck tror att det här spelet lär spelarna att göra detsamma. Han förfasas över tanken på att VEM SOM HELST nu kommer kunna hacka sig in i hans läsplatta och se vad som händer i hans sovrum på kvällarna (vad händer egentligen där?).

Det är ju så klart helt fel. Du lär dig hacka läsplattor i Watch Dogs lika mycket som du lär dig hoppa igenom tegeltak efter att ha spelat Super Mario.

Det är så lätt att peka på Glenn Becks idioti och skratta. Men skrattet sätter sig lite i halsen när Beck börjar prata om Breivik, och hur han ”tränades att döda” i tv-spel. Här finns ingen bredare analys. Inget som sätter terrorhandlingen i rätt politisk kontext, till exempel. Här finns bara en slutsats.

Allt är tv-spelens fel.

10 kommentarer | “TV-spel vs det amerikanska folkets öde”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Oskar skriver:

    Glenn Beck är verkligen så out there att jag hela tiden misstänkt att det bara är någon form av avancerat performance eller så. Jag menar: när han var på teve så brast han ju ut i gråt i typ varje avsnitt för att han var så orolig över USA eller den liberala agendan. Han gick ju så långt att han inte ens kunde vara kvar på FoxNews liksom.

  2. grademiners skriver:

    Hello! Our cheap paper writing service also favours the students operating on a tight budget. Don’t stress about the money because we got you covered in all aspects. Enjoy super discounts and flexible prices from our authors.

  3. The phrase ”video games vs the fate” appears to juxtapose two distinct concepts: video games and fate. Here are some general comments that explore different interpretations:

    1. **Escape and Control:**
    – *Comment:* Video games often provide an escape from reality, allowing players to immerse themselves in interactive narratives and experiences. On the other hand, the concept of fate suggests a predetermined course of events. The phrase might evoke a contrast between the control players have in virtual worlds and the unpredictability of real-life fate.

    2. **Agency and Choice:**
    – *Comment:* Video games often offer players agency and the ability to make choices that influence the game’s outcome. In contrast, fate implies a lack of control over life’s events. The phrase might prompt reflections on the contrast between the sense of agency in gaming and the acceptance of events beyond one’s control in real life.

    If you are looking for more jobs then visit our website.best recruitment agencies in pakistan.Thank you!

  4. Alfalah Host skriver:

    Tv-spel kontra det amerikanska folkets öde innebär en reflektion över samhällets prioriteringar och hur underhållning påverkar vår syn på verkligheten. Genom att jämföra de två kan man utforska vilka värden och berättelser som vi som samhälle väljer att fokusera på. Det är en diskussion som väcker viktiga frågor kring kultur, medieinfluenser och samhällsutveckling.

    Best Digital Marketing Agency In Pakistan. Alfalah host

  5. Allied materials skriver:

    In pixels and polygons, we escape the mundane,
    While Michael Gill unravels America’s fate’s terrain.
    Controllers in hand, we navigate virtual realms,
    Yet Gill’s insights pierce through reality’s veils.

    ready mix concrete karachi

  6. ”Amerikanska folkets öde” är ett brett ämne som kan tolkas på olika sätt beroende på sammanhanget och perspektivet. Det kan referera till det generella välbefinnandet, framtidsperspektiven eller de politiska, ekonomiska och sociala utmaningarna som det amerikanska folket möter. Diskussioner om ”amerikanska folkets öde” kan vara komplexa och inkludera olika synpunkter och analyser av samhällets utveckling och framtid.

    Best Eye Hospital In Pakistan.
    general Eye Clinics

  7. Crafts Emporium skriver:

    The debate over the impact of video games on the fate of the American people rages on, raising questions about influence and societal behavior.

    As researchers delve into the complex relationship between gaming and real-world outcomes, the conversation remains polarized, with advocates and critics offering contrasting perspectives.

    Amidst concerns over violence, addiction, and social isolation, understanding the nuanced effects of video games on individuals and society is paramount for informed decision-making and policy development.

    lamps in pakistan

  8. Müller skriver:

    Jag håller med om att TV-spel kan påverka vår syn på verkligheten. Förresten, när jag skrev min bacheloruppsats, behövde jag verkligen en korrektur. Det hjälpte mig att se misstag som jag annars skulle ha missat. Om någon är i samma situation, rekommenderar jag verkligen att få hjälp med bachelorarbeit korrektur

  9. Falisha Manpower skriver:

    Video games have become a significant cultural phenomenon, influencing entertainment and social interactions across generations. Concerns arise over their impact on mental health and productivity, with some arguing they contribute to societal challenges. However, proponents highlight their potential for education, creativity, and community-building, suggesting a nuanced role in shaping the future of the American people
    Best recruitment agency

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp