The fuck?!?! del 2

2:38 4 Maj 2013

Jag verkar inte ha varit tydlig nog med exakt vad som är så fucked up med hela Coca-Coladebaklet. Jag ska försöka fatta mig så kort jag kan eftersom detta är ett typisk ämne där jag drar iväg. Långt.

Det finns många argument att använda sig av. Här är några lite enklare exempel:

– Alla som heter Mohammed är inte automatiskt religiösa. Precis som att de som har kristna namn inte heller automatiskt är utövande kristna.

– Mohammed är ett jättevanligt namn. Om alla som heter Mohammed tycker att man inte får skriva namnet pga att det skulle vara någon form av avbild, hur signerar de i så fall sitt eget namn? Jag har letat och letat men kan inte någonstans hitta att namnet i skrift skulle räknas som en avbild.

– Om man har förutsatt att folk kommer att bli förbannade (vilket man ju uppenbarligen har eftersom man har *suttit i givande möten* med muslimska företrädare och *kommit fram till saker*) – varför ens använda sig av just den här listan? Det finns andra sätt att hitta namn. Problemet uppstår när man exkluderar människor utifrån en idé som inte nödvändigtvis finns eller är särskilt utbredd.

– Att förutsätta att troende muslimer är mer lättstötta än människor med annan tro är rasism. Punkt.

Så låt oss ta en titt igen på vad som har hänt:

1. Premissen för kampanjen:

 

2. Coca-Cola väljer att plocka bort tre av namnen från listan. Två för att de heter som andra företag:

 

..och det tredje av en helt annan anledning:

Problemet är alltså att produkten är starkt förknippad med USA och att det då inte går ihop med namnet Mohammed.

 

För mig är det här helt obegripligt, så Coca-Cola och ni som uppenbarligen ser något som jag inte ser, förklara för mig som att jag vore 5 år:

– Exakt VAD är problemet mellan personer som heter Mohammed och landet USA?

– Om det nu finns en problematisk relation mellan namnet och landet, vad har det i så fall med den här namnkampanjen i Sverige att göra?

– Vad är det för skilnad på en person som heter Mohammed och är eller inte är muslim och en person som heter typ Jacob och är eller inte är kristen och hur de förväntas känna när de ser sina namn på flaskan?

– Vad är det för skilnad på hur de förväntas agera utifrån sina ev känslor till colaflaskan? Alltså exakt vad är riskbedömningen när det kommer till just Mohammed, vad är det ni tror att en Mohammed ska göra som en Jacob inte förväntas göra?

– Hade man plockat bort namnet Jesus också om det hade varit vanligt nog att komma med på listan? i så fall, med vilken motivering?

I mina ögon är det här inget annat än ytterligare ett sätt att skilja folk från folk och cementera fördomar om dem utifrån deras EVENTUELLA tro. En person med ett kristet namn antas inte automatiskt vara kristen, medan en person med muslimskt namn uppenbarligen förutsätts vara muslim och dessutom en stött sådan. Och det värsta är att det eventuellt stötande med att skriva Mohammed på en colaflaska inte ens verkar behöva motiveras, det räcker med att säga att det är stötande. Det är sådant som SKAPAR fördomar och det är det som är problemet med den här kampanjen. Det hade varit så himla mycket smartare att bara låta namnet vara kvar och om frågan kom upp (vilket känns märkligt eftersom det återigen inte är en avbild) svara med att kontexten var de vanligaste namnen i Sverige. Det är inte svårare än så.

5 kommentarer | “The fuck?!?! del 2”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Calle W skriver:

    Hade namnet Jesus kvalat in på listan hade även det strukits. Var så säkra. Det enda upprörande i den här historien är att folket på Coca Colas marknadsavdelning tydligen blir så nervösa av frågan att dom slår knut på sig själva.

  2. KalleKule skriver:

    Klarsynt skrivet!! Bra!

  3. elina skriver:

    folk om heter Mohammed borde också få bli bjudna på cola

  4. A skriver:

    Poängen är väl att det var nån sorts tips från nån sorts muslimskt förbund. Dvs cocacola har inte på helt egen hand fattat beslutet. Jag har ingen aning om varför cocacola kontaktade nåt förbund. men tydligen ville de ta reda på just om det fanns ngt känsligt, och tydligen fick se av det förbundet svaret ”ja”. ang om alla muslimer reagerar likadant: Inte ens cocacola är nog så dumma att dom tror det. det räcker med att kränka några få för att det ska vara fel, ju. nu tror inte jag personligen att ngn mogammed öht skulle ha blivit upprörd. men cocacola fick tydligen det svaret från sitt bollplank? Jag tycker att der helt fel att dom genomförde sin kampanjidé om dom nu ansåg sig ha fått tips om att alla namn inte funkar. Sen är det väl inte cocacola utan en reklambyrå som hittat på detta? Tro mig, inför varje stor reklamkampanj går byrån igenom alla möjliga risker. Har suttit på många såna möten, byråer är livrädda för att göra fel mot ngn. Ibland blir effekten den motsatta. Som nu. Men tänk på att Aftonbladet vinklar detta hårt.

  5. aha skriver:

    Var snäll och lär dig svenska Good Riddins. Engelska också medan du är igång, good riddence heter det. Du har haft ett helt liv i detta land och har inte ens förmått lära dig att läsa och skriva som en 13åring. Skäms du inte din kroniskt underpresterande eremit. Lika bra du börjar gå på yoga så du blir mjuk i lederna, om några år kan du suga av dig själv och göra sexuell debut. Mvh.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp