Ni kanske har sett det här?
Längre ner i artikeln kan man läsa det här:
Vi tar det igen:
Nä vet ni vad Coca-Cola? Inget, alltså INGET, är mer stötande än ni i det här sammanhanget!
PS. Kan någon som kan sånt här med typsnitt, klistermärken och dyl. vara snäll och göra Muhammed-klistermärken som man kan sätta på ”sin” colaflaska?
Ren gissning: Coca Cola tog det säkra före det osäkra och skippade namnet Mohammed med anledning av att enstaka personer från en viss religion har väldigt lätt att missförstå saker och ting. Det är mycket sannolikt att personer skulle kunna tro att Coca Cola försökt göra en avbild av en viss gud, med tanke på namnet.
Det är alltid en balansgång
Hej,
Det går att använda sitt eget namn och göra en egen personlig etikett från och med mitten av maj, bland annat på sajten http://www.delaencoke.se.
Här kan du läsa mer om hur vi tänkte: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/coca-cola_drycker_sverige_ab/news/view/med-anledning-av-dela-en-coke-58771
Hälsningar
Peter Bodor, Coca-Cola
Dom fattade ju beslutet efter flera möten med ett muslimskt förbund? Jag tolkar det inte som att cocacola tror att svenskar skulle bli provocerade av namnet eller att muslimer skulle vara rädda att det skulle tolkas som en avbild. Däremot så är cocacola ett företag med starka israelsympatier och om dom då skulle sälja varor mha den sk profetens namn, så har de fått råd från folk i det muslimska förbund det rådgjort med att kopplingen Mohammed-USA vore oförskämd. Att sen inte alla muslimer håller med om det är en annan sak. Ali är med i kampanjen liksom Fatima. Även de är muslimska namn. Tyvärr kommer ju SD-packet att utnyttja detta rabalder gnm att hävda att muslimer överlag är lättkränkta. Enligt min mening borde cocacola inte ha genomfört kampanjen alls om de ser problem med ngt namn. Och de som hejar på Palestina ser nog redan till att bojkotta cocacola company?
– Vi hade en bra dialog med företrädare svenska muslimer. Vi tog beslutet att det var mest respektfullt med tanke på den religiösa betydelsen och eftersom det även är profetens namn, att inte ta med namnet Muhammed, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.
Det skrämmande är ju att folk som flyttar hit fortsätter ge sina barn namn från hemlandets språk och kultur. Fine om man gav dem andranamn av den sortens ursprung men när man ger barnen tilltalsnamn som inte har någon som helst anknytning till svenska språket är det en ganska tydlig markör av hur man ser på sin framtid i Sverige.
På gott och ont har jag ett väldigt skandinaviskt namn som få utanför norden kan förstå eller uttala. För att underlätta för min omgivning brukar jag därför uppge mitt andranamn (som är ett typiskt bibliskt namn som finns på de flesta europeiska – samt semitiska – språk) när jag bor utomlands. Det påverkar inte min identitet det minsta, däremot gör det det möjligt för mig att fokusera på annat än uttalsövningar och bokstaveringar när jag presenterar mig för nya människor. För övrigt en praxis jag verkar dela med många kineser, koreaner etc som använder sig av ett kinesiskt/koreanskt namn i sådana sammanhang och ett mer västligt ljudande namn (ofta härlett från sitt kinesiska namn) i väst (dessutom reverserar de namnordningen i väst eftersom vi, till skillnad från asiater, anger familjenamnet sist). Flexibelt och smidigt. Men så klagar ju heller inte koreaner på att de diskrimineras på svensk arbetsmarknad, bostadmarknad, krogköer etc etc heller.
Suck. Coca Cola har strukit alla namn som kan förknippas med annat än vanliga människor. Till exempel Max och Felix. Muslimska namn som Ali och Fatime är naturligtvis med. Börjar tröttna på att det varje vecka dyker upp en ny tidningsanka landets twittrare och bloggare rasar över för att för att marknadsföra sin allmänna godhet.