Winterreise
av Elfriede Jelinek, regi Christina Ouzounidis
Galeasen
det var så rörande hur hon stod där, skådespelaren,
och kramade plastdunken
hur hon drack lite saft ur ett blodrött sugrör
och kramade plastdunken
innan hade de andra, skådespelarna,
tejpat fast vita rosor på hennes mage
alla hade tejpat fast blommorna
på magen
det var hemskt och vackert
isen i block bakom det oljiga ljuset
skärvor i ögonen
alla borde se Winterreise på Galeasen
alla som kan och vill
monologen vid pianot
faderns patetiska demens
glassen i källaren
ryggen mot badkaret
brutalismens tvetydigheter
tiden, döden, brudens pris
det är en massiv text av Jelinek
som en smältande vägg
här är en radbrytning
det här är en recension
det är en hård regi av Ouzounidis
stram och öm
en poetiskt vild övertydlighet
en rå övertydlighet som
förkläs, slås in, roterar runt
en saga om Österrike, världen, familjen
snön, spa-anläggningen, alla klyschor
publiken skrattar lite, men bara lite
vrider sig, lutar sig, framåt
texten i skådepelarens röster
uppgivna, naiva, desperata
ibland går de fram, blir en rad
talar i munnen på varandra
manusbuntarna i handen nu
som om texten alltid finns där
livets äckliga lilla facit
pianisten tar upp saxen
på scenen finns tre röster, det är godtyckligt
fyra kroppar
ingen pratar med någon annan
de är arketyper utnyttjade till max
arketyper som spyr i andakt, koncentration, otakt
en våldsam och glittrande kör
sjukt att ingen bryter sina fötter
/Elis
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.