3:59 18 Dec 2014

Eftersom att modevärlden är relativt död såhär kring juletid hade det varit optimalt att ha någon slags julkalendersgrej (innehållandes något julklappsartat var dag) här på bloggen. MEN nu är det så att jag inte är särskilt förtjust i julen (vägrar fira Jesu födelse) så därav har det inte blivit av.

MEN (igen) jag tänkte att i brist på annat intressant att skriva om kan jag ändå ta och starta upp det där (alldeles för sent) med en julkalender nu. Jag tänker absolut inte ge tips på vad en kan köpa, eller vad en kan önska sig i form av collage bestående av ”Skor: 399 kr från Gina Tricot”. Min julkalender som INNOVATIVT heter modekalendern kommer att innehålla någonting superspännande. Tyvärr inte en massa nakna och undergivna män (vilket bilden ovan kanske indikerar) med den simpla anledningen att det inte finns det så mycket av just det att hitta i (mode)världen. Modekalendern inleds imorgon pga försening- med hela 19 modeklappar.

9:48 17 Dec 2014

Nu dyker ooväntat ännu ett kändissamarbete upp. Med start i januari 2015 kommer Rihanna att vara PUMA:s Creative Director, globala ambassadör och kampanjansikte under hösten 2015. I och med hennes position som CD kommer hon att vara med och leda designarbetet med PUMA:s damkollektion (främst Women’s Training) – som innefattar både kläder och skor.

Om detta ytterst creddiga samarbete (sett från bådas håll) säger Rihanna: “It’s great to find a brand that celebrates strength and individuality. I couldn’t think of a more perfect partner to collaborate with as a creative director. I’m excited for you to see what Puma and I come up with.”

Alltså, jag (inklusive hela världen?) är också extremt exalterad och nyfiken över att få se vad en av världens största artister och ett av världens största sportföretag kan tänkas hitta på tillsammans.

9:45 16 Dec 2014

Lionel Brathwaite & Rihanna

Ovan ser ni Rihanna (i en dräpande outfit) och hennes morfar på den första (som ska komma att bli årliga) Diamond Ball- vilket är ”a black tie fundraising event” till förmån för The Clara Lionel Foundation. Rihanna startade upp stiftelsen (som jobbar för att främja hälsa, utbildning, konst och kultur globalt) 2012 för att hedra hennes morföräldrar, Clara och Lionel Brathwaite. Hur som haver, nu till det viktiga:

8:30 15 Dec 2014

Dior Pre-Fall 2015

Raf Simons gör Dior så rätt. Så rätt. Han leker en väldigt underhållande lek med den klassiska hyperfeminina Dior 50-tals silhuetten (snäv midja, vida kjolar), 70-tals dragkedjor, något 70-talsinspirerade platåstövlar, vuxna polotröjor upplyfta av discopaljetter och lack-jackor som en gärna associerar med de tacky-präglade 2000-talets första år. Den här pre-kollektionen är så jävla rätt, den får mig att dregla så mycket att jag bli seriöst orolig för mitt tangentbords överlevnad.

12:30 11 Dec 2014

Mary McCartney

Hör och häpna: nu har KappAhl även tagit sig in på det ”svenska kommersiella märken samarbetar med internationella lyxmärken och kändisar”- spåret. Under våren 2015 lanserar nämligen KappAhl en kollektion under namnet Dreams through a lens med hållbara kläder och ”hög modegrad”. Den miljövänliga (eller ja- inget nyproducerat är väl helt miljövänligt) kollektionen är producerad i organisk bomull och linne samt återvunnen polyester. Att fotografera kollektionen kommer ingen mindre än Mary McCartney (dotter till Linda och Paul McCartney) att göra, som är en välkänd fotograf (och bara allmänt känd- se föregående parentes) och passande nog mycket miljöengagerad. Mary McCartney har även varit med och arbetat kreativt kring kollektionens koncept samt att utforma kampanjen för den.

En kommer att kunna införskaffa plaggen i KappAhls butiker från och med maj 2015.