Skillnaden på PR och annonsering.

19:16 13 Feb 2017

press

Idag fick jag ett mail från en storbloggerska som bad mig om råd gällande pressutskick och vad som faktiskt gäller här. 

Hon hade fått ett pressutskick som stod utanför dörren när hon kom hem. Företaget hade inte informerat henne om att det skulle komma och det krävdes givetvis ingen motprestation.
Det hon ville veta var ifall inlägget skulle behöva reklammärkas om hon la upp någonting i bloggen om det. I detta fallet handlade det om mat.

Svaret är nej.
Det behövs inte markeras som reklam eftersom det här räknas om PR.

Företag skickar ut en massa varor i PR-syfte med hopp om att bloggarna ska skriva om det men eftersom det inte finns någon överenskommelse så kan bloggaren lika gärna skriva negativt om produkten som att låta bli helt.

Marknadsföringslagen gäller alltså inte när du skriver ett inlägg av helt fri vilja utan avtal om exponering i sina kanaler. Detta kan gälla pressutskick, goodiebags och liknande.
Får du däremot en produkt/vara/upplevelse mot att skriva om den så är det reklam.

Pressutskick ska efter en användning kasseras eftersom det ofta skedde på gammelmedias tid när en produkt användes för en artikel eller liknande men hur det efterföljs och kontrolleras nu vet jag inte.
I fallet jag tar upp här ovan så används ju maten bara en gång och är sen kasserad så här efterlevs denna gamla regel.

Edit – vi tar ett exempel.
Annica Englund får hem en massa smink från olika företag ombett som hon väljer ut vilket hon vill testa och skriva en recension på. – pressutskick
Hon och Loreal skriver ett avtal där hon ska marknadsföra deras produkter – reklam/annons

34 kommentarer | “Skillnaden på PR och annonsering.”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. Sanna L skriver:

    Vadå, om en bloggare t.ex får ett smycke hen tycker väldigt mycket om, får hen inte bära det mer än en gång? Och är sedan skyldig att slänga det? Eller en tavla, vad säger lagen om hur många timmar den får sitta uppe på väggen? Har jag missförstått detta haha? Vad gäller för när Kissie sålde de iPhoneskal hon fick i ett pressutskick/samarbete (minns inte vilket det var)

    1. Bloggbevakning skriver:

      Ja, exakt. Pressutskick gick tidigare endast till tidningar och TV för att visas upp en gång och kasseras. De var alltså pressutskick, inte presenter.

      1. Svatantrya skriver:

        Fruktansvärt förlegat och rätt idiotiskt ur miljösynpunkt. Lagboken är långt efter verkligheten…

  2. Johanna skriver:

    Var storbloggaren Kissies?

    1. Soffan skriver:

      Isabelle S gissar jag på eftersom hon precis lagt upp ett inlägg som matchar detta

  3. Susawoo skriver:

    Men hur ska vi som läser veta det? Liksom jag kan ju säga att det var ett pressutskick, vem kontrollerar sådant? Såvida läsarna inte anmäler inläggen förstås och RO/KO kollar upp det. Men liksom om någon säger att hen fick saken i pressutskick vet jag inte hur många som skulle tro på det. Kissie hävdar ju att blommorna inte är reklam/spons, men läsarna utgår från att de är det.

    Och vad gäller om produkter en bloggare själv köpt? Återigen, tror läsarna på att en bloggare köpt någonting själv? Nej, de flesta tror inte att bloggare köper saker själva som de sedan skriver om. Så hur ska en bloggare övertala läsarna om det?

  4. J skriver:

    Alltså va?! Tycker du skrev tvärtom förra veckan. Att allting som nämns på bloggen måste reklammärkas. Tur att jag inte är storbloggare, hade nog fått mååånga böter. 😀

  5. Evelina skriver:

    Så om Vitamin Well budar ut massor med flaskvatten till bloggare i form av ”pressutskick” och bloggarna sen visar upp bilder på sina kylskåp fyllda med Vitamin Well så är det inte reklam?
    Eller Kissies ”pressutskick” i form av Laila Bagges smycken som Kissie slog upp stort i bloggen med flera stora bilder. Inte reklam?
    Jag tror att man måste bedöma från fall till fall om något är reklam eller inte. Läsarna kan knappast förmodas känna till på vilket sätt som bloggaren fått det som visas upp i bloggen.
    Och läsarna kommer i första hand ändå tro att allt som visas i bloggen är spons, samarbeten och i värsta fall smygreklam.

    1. vvv skriver:

      Jag tror detta inlägg handlar om isabelle s och om man kollar hennes inlägg så står det att hon blev överraskad med mat som stod och väntade utanför dörren. Om alla skrev så tydligt som hon gjorde nu (jag som läsare förstod direkt att detta har hon inte betalat för) så skulle det va tydligt. men när man nämner i förbifarten som vissa gör att dom fick ett paket så vet man inte som läsare att detta har hen betalat för eller fått gratis och då kommer misstankar.

  6. Anonym skriver:

    Men alltså va!? Haha då är det ju bara att strunta i avtal då så tjänar både företag och bloggare på det. Och vad är skillnad på reklam och pr när det gäller matvaror haha njaa lät lite konstigt men bra för bloggarna och företagarna, bara att gratulera! (om det nu är så).

    1. Mäl skriver:

      Fast storbloggarna skulle ju ALDRIG gå med på att inte få pröjs för reklamen!

  7. Lisen skriver:

    Tror att den här regeln skulle funka förtroendemässigt om bloggarna generellt skulle följa lagen om reklammatkering… vilket de ju inte gör och då litar iaf inte jag (och fler med mig att döma av kommentarerna ovan) på att det är pressutskick…..

  8. Ensamvargen i skogen skriver:

    NÄÄÄR kommer gilla knappen tillbaka 🙁 ?!

  9. X skriver:

    Funderar också på detta.. Det verkar vara en, som du kallar det, ‘gammelmedia’-grej, som kanske kanske inte riktigt håller måttet i den nya bloggvärlden?

    ”Får du däremot en produkt/vara/upplevelse mot att skriva om den så är det reklam”, skriver du. Jag kanske låter cynisk, men är inte detta grundiden bakom dessa ‘utskick’? Är det bristen på formellt avtal som avgör att detta inte är sponsrat material?

    Och att det är ”fri vilja” kan ju också ifrågasättas , när man tänker efter, iom att någon har placerat detta utanför dörren på bloggaren (eller annan) som skriver om det. Sedan kan man ju såklart både skriva hiss och diss, men jag vet ej om sett några diss-inlägg på eventuella pressutskick (det kanske är lite slöseri med tid? tror det är lättare att bara skita i de mindre bra grejer man får). Och var ligger skadan i att då skriva att det är ett pressutskick/gratisvara om man har en god recenssion? ”Ja, jag får massa gratisgrejer och de flesta skriver jag aldrig om, men denna måste jag bara rekommendera så bra den är!” låter bättre än de otaliga kommersiella halvsanningar man läser på varannan blogg.

    Att det bör kasseras visste jag inte om, men jag betvivlar att det görs när det kommer till de utskick man väljer att ‘behålla’/skriva om.

  10. Hur fungerar det om man jobbar i en säg en klädbutik och tipsar om reor? och om man är återförsäljare för ett foder/smycken?

  11. Anonym skriver:

    Då är det med andra ord bara att skippa ordet reklam el samarbete och kalla det PR istället så slipper man märka inlägg med reklam/samarbete…

  12. Anonym skriver:

    Räknas det som PR eller annons när bloggaren själv får välja kläder från en butik men får ingen ekonomiskersättning för att skriva om produkten?
    na-kd och Nelly är ju ofta med som adlinks hos bloggare.
    Tex Tunis badräktsbonanza inför semestern.

    1. Sanna skriver:

      När bloggare använder adlinks eller annonslänkar så är det ett mellanföretag som TradeDoubler, BlogFame eller Stylewish som är mellanhanden. Det är sällan själva företaget är inblandade eller vet om att inlägget skrivs. Det är dock säkert annorlunda för storbloggarna. Kenza tex går alltid ut med att hennes kollage från Nelly är samarbeten alltså att hon får betalt för att göra inlägget men hon får också betalt via köpen som görs när läsarna klickar på länkarna.

      1. Anonym skriver:

        Jo, men jag syftade på när de får kläderna från företagen gratis och sedan länkar, då måste det ju räknas som reklam oavsätt om länkarna kommer från stylewish eller inte.

      2. Bloggbevakning skriver:

        Ja, Kenza får förmodligen mer betalt än bara det som genereras via länkarna.

    2. Bloggbevakning skriver:

      Nej, då har de fått komma dit och välja kläder eller fått välja på hemsidan. Kläderna är alltså ersättningen. Hade Nelly däremot skickat ut ett par byxor till en massa bloggare utan att de vet om det, kommit överens om det etc så är det PR. Bloggaren får ju knappast komma till butiken och plocka kläder utan att visa upp dem i sina kanaler.

      1. Anonym skriver:

        Ok, tack för svar. Det är ju många modebloggare som besöker PR firmor och får plocka lite kläder men som sen inte markerar det som samarbete, tror det är så med Petras badräkter.

        1. Bloggbevakning skriver:

          Ja, självklart ska det reklammärkas. Hon gör reklam för sin föreläsning som sköts av ett externt företag och ju fler som går på den, desto mer gynnar det henne ekonomiskt. På samma sätt som Katrin gynnas av att hon gör reklam för sitt företag. De slipper kostnaden av att marknadsföra den i andra forum och gynnas på så sätt ekonomiskt av det. Reklam.

          1. Anonym skriver:

            Tack för tydligt svar!

    3. Mäl skriver:

      Nej, för då gör bloggaren ett aktivt val. Ett pressutskick är något bloggaren inte bett om att få.

  13. Fd Mi skriver:

    Okej men då har jag en fråga. Sandra Beijer skrev ju asbra om reklam i bloggar för ett par dagar sen, men hon får ju väldigt ofta bud med grejer hem, typ skor och liknande, som hon sen fortsätter att använda och alltså inte kasserar. Förstår inte riktigt hur det går ihop med tanke på hennes starka (och vettiga) åsikter om reklammarkering och samarbeten i bloggar?

  14. jhf skriver:

    Varför skriver du aldrig om den uppenbara men omärkta reklamen i Kristin Zetterlunds blogg? Får du inte för NG:s redaktör?

    1. Bloggbevakning skriver:

      Haha.. Nä, grejen är den att jag aldrig läser deras bloggar.
      Ingen av de bloggare som finns på NG är storbloggare och ”värda” att att upp här? Varför skulle jag gå på småbloggar när det finns mängder med stora bloggar som påverkar mängder med människor genom att bryta mot lagen. Jag prioriterar helt enkelt.

  15. A skriver:

    Camilla Läckberg och hennes Simon marknadsför sina böcker hejvilt med t ex länkar till köpställen och pris.

    1. Susawoo skriver:

      Men det gör ju artister med. Melloartister talar ju om röstningsnummer, talar om att låtar finns på spotify, när plattan kommer och var den kan köpas/förbeställa osv. Det är ju precis samma sak, men är det någonting som stör dig?

      Förlåt om jag låter dryg, menar inte att vara det 🙂

  16. Louise skriver:

    Måste man skatta för pressutskick..? Det finns ju ur skattesynpunkt inga ”gåvor”.

  17. Matilda skriver:

    Jag undrar hur det funkar för när någon är ambassadör för något företag, följer en som är det åt blandannat womens best (proteinpulver osv) hon har ju på sig kläder från dom och lägger upp videos och bilder med deras produkter hela tiden, är det ett sätt att få betalt och köpa reklam utan att den som gör reklamen måste berätta att det är reklam? Eller hur funkar det? (Förlåt för luddig fråga, så svårt att formulera det bra)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Senaste kommentarer